Willow - Tv-serien

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Jag tolkar Boorman som att han är mycket liberal med sina sanningar som han delar med sig, och att ge flashbacks vore att låta tittarna få se vad som egentligen hände. Han var uppenbarligen inte där för att hitta harnesket, han påstod sig inte hitta någonting alls fastän han hittade någon form av läder/metalltub vars innehåll vi inte känner till. Gissningsvis är det något annat av värde som han väldigt gärna vill komma åt.
Jo visst, att han ljuger för resten av gänget är jag med på men det behöver inte betyda att tittarna ska förvirras. För övrigt tolkade jag cylindern som den från prologen/sagan, så att den faktiskt har med harnesket att göra, men det kan ju vara fel.

Oavsett tycker jag sidohistorien om Boorman, Madmartigan och harnesket är taffligt berättad. Dess kronologi är oklar, vad de trodde det skulle vara bra för är outsagt, Boormans intresse (om vi nu antar att besöket vid ruinen kan kopplas dit) är oetablerat. Jag hade gärna sett att han antingen medvetet verkade för att de skulle resa den vägen redan från början (innan Elora förs bort) eller att det var mer slumpartat och byggde på något han såg på platsen. Fast helt ärligt hade jag, så här tre avsnitt in, nog helst sluppit hela tråden. Den känns mest som en överdrivet komplicerad bortförklaring till varför Val Kilmer inte är med, något som det finns många bättre sätt att hantera.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Skogshuggarkvinnorna som Elora kommer till i skogen. Dels är den otroligt apart, inte alls i linje med världsbygget eller stilen i övrigt, dels helt avvikande i ton - närmast drömsk - utan att det begripliggörs. Det är liksom inte Alice i underlandet vi talar om här. Och sen försvinner de ur handlingen närmast direkt. Jag förstår inte vad de har där att göra till att börja med.
Jag tänker vara lite bråkig här :p Men bara lite, för du har rätt i allt annat i posten.

Finns det ett världsbygge? Liksom, jag kan inte tänka mig någon fantasy grej som hade känts fel. Hade drakar, Ewoks, medusor, musketörer, samurajer eller beholders dykt upp hade jag nog mest bara gått ”Jupp, det är fantasy”.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Finns det ett världsbygge? Liksom, jag kan inte tänka mig någon fantasy grej som hade känts fel. Hade drakar, Ewoks, medusor, musketörer, samurajer eller beholders dykt upp hade jag nog mest bara gått ”Jupp, det är fantasy”.
Hade Ewoks dykt upp hade jag hårdscannat efter vart Willow är någonstans!
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,005
Gott ändå att willow var magiker på riktigt och kunde en fördriva demon E12
 

abe

Veteran
Joined
8 May 2014
Messages
125
ha ha tycker det landar nu. Det är lätt absurt. Faktiskt kul. Mycket skratt. Willow och Boorman äger. Fick den känslan när de körde en gammal Donovanlåt (Hurdy Gurdy Man) som avslut i avsnitt två.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Jag tänker vara lite bråkig här :p Men bara lite, för du har rätt i allt annat i posten.

Finns det ett världsbygge? Liksom, jag kan inte tänka mig någon fantasy grej som hade känts fel. Hade drakar, Ewoks, medusor, musketörer, samurajer eller beholders dykt upp hade jag nog mest bara gått ”Jupp, det är fantasy”.
Jag förstår din invändning. Men ju jag tycker nog det finns ett världsbygge, fast tunt givetvis, och skogshuggarkvinnorna passade inte in. Däremot kan gå med på att det hade inte behövts så stora förändringar för att det inte skulle skava. Andra kläder och scenografi hade kanske kunnat räcka.

(Sen ska sägas att jag, även om jag inte utvecklar det så mycket ovan och oaktat framställningen, inte heller är bekväm med deras intrigmässiga plats. De ges liksom utrymme och betydelse som känns omotiverad. De refererar till en profetia. Kanske är det samma sak som vad Willow säger - men folk i allmänhet verkar ju inte känna till den så varför gör de det? Deras relation till den ges ingen kontext. Och sen dödas de av, trots att alla föregående scener signalerat att de bör ha vikt i berättelsen. Dessutom tycker jag ljussättningen förleder mig som tittare. Scenerna hos dem är soliga medan samma område där de andra rör sig är mörkt och molnigt - liksom att de styrde vädret på sin plats. Inte heller detta ges kontext utan framstår som rena produktionsmissar. Och när avsnittet är slut känns hela episoden med deras stuga som ett sidospår utan mening.)
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,203
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Hade hoppats mer på Willow och försöker gilla det, men den är uppenbart inte gjord för mig. Den håller sig nära orginalet, men är som sagt lite ... det byggs upp för lite innan något presenteras och det är svårt att veta vem som upptäcker världen i den här berättelsen. Men tittar man igen på filmen så finns samma yxighet där, med skillnaden att man följer upptäckandet genom Willow.

Rings of Power är för övrigt riktigt bra och håller sig när berättandet i böckerna (tempo, stil och pauseringar).
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Och när avsnittet är slut känns hela episoden med deras stuga som ett sidospår utan mening.)
Min enda tanke är att the princess that was promised inser att hon faktiskt är utvald och att vanligt, normalt folk har väntat på henne och hon har ett ansvar. Om hon misslyckas kommer vanliga, schyssta människor dör.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Min enda tanke är att the princess that was promised inser att hon faktiskt är utvald och att vanligt, normalt folk har väntat på henne och hon har ett ansvar. Om hon misslyckas kommer vanliga, schyssta människor dör.
Jo, fast då hade de gärna fått bygga mer på det. Dels med andra karaktärer, dels inte ha ihjäl de två som påtalar det direkt.
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Jaha, avsnitt 3 blev inget fall framåt som jag hoppades. Snarare tvärtom. Ett tag tyckte jag det flöt på bra men sedan rycktes allt sönder av tre väldigt hackigt etableringar/vändningar.
  1. Den första striden där de kommer ikapp kidnapparna, slåss och sedan kastar Willow något - och så är de borta igen! Otroligt hackigt. Har de klippt bort en stor del?
  2. Skogshuggarkvinnorna som Elora kommer till i skogen. Dels är den otroligt apart, inte alls i linje med världsbygget eller stilen i övrigt, dels helt avvikande i ton - närmast drömsk - utan att det begripliggörs. Det är liksom inte Alice i underlandet vi talar om här. Och sen försvinner de ur handlingen närmast direkt. Jag förstår inte vad de har där att göra till att börja med.
  3. Att Boorman leder (?) sällskapet till en plats där han kan leta efter någon relik som har med harnesket att göra som han gav sig ut och letade efter med Madmartigan för flera år sedan. För att...? Serien har ju fantastiska möjligheter att kontexualisera detta eftersom den trots allt lägger flera scener på att prata om bakgrunden - varför inte visa en flashback till hans sökande då för flera år sedan för att ge en förklaring varför han tror att han kan hitta något nu som han inte gjorde då?
Tyvärr blir jag lite orolig för att denna serien kanske inte riktigt har potentialen jag ändå hoppats på (trots dess visuella brister). Tyckte även försöken till humor föll mer platt. Trist :(.

Håller helt med.
Klippningen känns helt virrig. Slutfajten i den mörka klyftan (väldigt odefinierad miljö förresten, som mången annan) var tex helt klippt till konfetti.
Fnissade också lite åt att minst 3 gånger så dyker någon plötsligt upp i en scen där folk står och pratar, helt bakom ryggen på dem, utan att någon märkt någonting.

En grej med storyn är att trots att det dukas upp ett oerhört enkelt upplägg (chosen one, ond häxa osv) så lyckas de såsa till det. Just tex Boormans sidequest som inte byggs upp alls, och det faktum att serien byter quest mitt i allt - först skall prinsen räddas, sedan skall Elora eskorteras. Inte för att det nödvändigtvis skulle behöva förklaras närmare för att greppa, utan för att det känns oengagerat. Vilket jag tror det är.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Sett avsnitt 4. Plus för att de inte krånglade till det dramaturgiskt utan höll en linje och för att de återknöt till delar av filmens premisser (även om jag hade föredraget att de inte gjort det genom visuella cameos). Minus för lite väl långsamt tempo och en del utvikningar som kändes påklistrade (Boorman och dörren, och vad var ens grejen med att hans lux var borta och kom tillbaka?).

I det stora hela tycker jag serien har något men den förvaltar det inte väl. Delar av intrigen som blottlades här känns ju central och borde lagts fram tidigare. Serien hade behövt fokusera sina konflikter och karaktärer och berätta i ett rappare tempo.
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
480
Location
Umeå
"and meanwhile, your fiancé, Grayoncé there, is being ravaged by a 300 year old demon."
Är detta smeknamn en utomvärldslig referens, eller finns det en förklaring i serien som jag missat? :D
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
"and meanwhile, your fiancé, Grayoncé there, is being ravaged by a 300 year old demon."
Är detta smeknamn en utomvärldslig referens, eller finns det en förklaring i serien som jag missat? :D
Graydon + Fiance = Grayonce.

Var så jag tolkade det iallafall.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Minus för lite väl långsamt tempo och en del utvikningar som kändes påklistrade (Boorman och dörren, och vad var ens grejen med att hans lux var borta och kom tillbaka?).
Vad för något brottades med Willow och varför slutade det? 😅
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Är ifatt nu. Det här är ju great! Quest fantasy som inte tar sig själv på för mycket allvar. Läskiga borgen och rockmusiken är båda kul.
 
Top