Willow - Tv-serien

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Har inte börjat kolla på serien ännu, men är den för läskig för en 10-åring? Jag såg att den hade 16-årsgräns ett tag och tror den var 11 nu. Är den otäck?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Har inte börjat kolla på serien ännu, men är den för läskig för en 10-åring? Jag såg att den hade 16-årsgräns ett tag och tror den var 11 nu. Är den otäck?
De onda monstren är rätt läskiga. Min 10-åring hade nog inte velat se den.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Alltså jag tycker nog att den galna borgen och att yxkillen lägger ner massa minuter på att dyrka en dörr som förblir låst. Och att det är en assöt gargyl som fångar willow. Och prinsens hela demonfördrivar historia är värre men det är förstås en smaksak
 

Sopbil

Veteran
Joined
9 Dec 2011
Messages
180
Location
Södertälje
Jag som håller Willow som den bästa fantasyfilmen som gjorts gillar även serien skarpt. Skogshuggarkvinnorna var ett märkligt inslag som kändes helt off, men jag gillar allt annat.

Glad tonårsfantasy som följer ett litet äventyrsgäng på en quest där goda är goda och onda är onda. Som ett spa för själen efter dom senaste årens miserabla mörkertortyrporr till fantasyserier.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Jag som håller Willow som den bästa fantasyfilmen som gjorts gillar även serien skarpt. Skogshuggarkvinnorna var ett märkligt inslag som kändes helt off, men jag gillar allt annat.

Glad tonårsfantasy som följer ett litet äventyrsgäng på en quest där goda är goda och onda är onda. Som ett spa för själen efter dom senaste årens miserabla mörkertortyrporr till fantasyserier.
Ja, håller med! Efter de senaste åren är lite trevlig svart vit fantasy nice!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,895
Location
The Culture
Då står hoppet till den oomkullrunkelige Franz.
MODERERING

Den här tråden behöver absolut inte inlägg som bara innehåller onödiga tjuvnyp mot andra användare. Jag trådbannar Conan och uppmanar er andra att följa reglerna om att inte posta om ni inte har något relevant att säga, och framför allt "don't be a dick!"
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Början på avsnitt 5 är fantasriskt! Monster, eldkastare, rockmusik över fantasy och skämt om hundpassande. Det är genuint kul!
 
  • Like
Reactions: abe

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
249
Bara sett första avsnittet och hade lagom låga förväntningar. Helt ok början om man inte förväntar sig något jätteseriöst. Det har varit en kanon tv höst med Sandman, Andor och House of the dragon. Helt ok att avsluta året med något lättsmält.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Jag tycker den är kass och den får mig att vända mig bort men nu är jag fast och längtar lite efter nästa avsnitt i allt det dåliga
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Gillade filmen när jag var barn, men serien är sjukt dålig och jag orkar inte se mer av den någonsin. Rings of Power är ett mästerverk jämfört med Willow och jag gillade inte Rings of Power speciellt mycket heller.
De spelar ju i olika ligor och kommer med olika förväntningar. Fast ärligt tycker jag Willow inte alls lägger upp samma intrigmässiga hinder för sig själv. Berättelsen i stort funkar (men, ja det finns en hel del jag hade ändrat på), den är "bara" taffligt utförd. Rings of Power blev till slut helt osammanhängande och riktigt där är inte Willow (än i alla fall).

Avsnitt 5 var tyvärr närmast ett sömnpiller. Långsamt och såpa-aktigt - ganska illustrativt av att det finns lite för många huvudpersoner med för lika roller (Kit, Elora, Graydon och Jade är nog två för många). Det är förvånande hur mycket serietid som kan passera till så lite utveckling. Ron Howard, som regisserade filmen och verkligen kan hantverket hade behövt ge en lektion i effektivt berättande. Rent setting-mässigt tyckte jag inte heller plundrarna passade in, de kändes aviga. Inte lika illa som skoghuggarkvinnorna men lite ditåt. Om de ska likna de vildsinta svartklädda Nockmaar-soldaterna från filmen och nu skulle vara deras ättlingar (typ) kom de inte särskilt nära. (Gillade inte heller alls att de presenterades på det viset. Jag hade föredragit att de fått en egen bakgrund och att Kael och hans soldater hade lämnats därhän.)
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Jag har sett avsnitt fem och tycker att skallgänget påminner om pikterna i Costners Robin Hood.
Nu när jag har sänkt mina förväntningar till en mininivå blir jag ändå glatt överraskad. Tyckte det var Nice att general Kael var en frihetsivrande rebell. Och att Madmartigan mördat honom.?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Jag och frun har kommit tre avsnitt in. Jag lyckades inte övertala henne att se filmen innan, men när vi såg inledningen med klipp från filmen sa hon ”Vilken tur att vi inte såg filmen innan, den verkar ju skitdålig!” Så det var nog lika bra att skippa den.

Vill börja med att säga att all kritik som riktas mot serien är helt legitim. Kostymerna är verkligen bland det mest usla jag sett inom fantasy på väldigt länge, klippningen är superhackig, storyn är lövtunn etc.

Men jag måste erkänna att jag har rätt roligt när jag ser serien. Den är liksom inte bra på riktigt men väldigt underhållande, lite som säsong 2 av Witcher. Jag är helt med på att House of Dragon är milsvid bättre vad gäller kostym, manus, skådisar, men där var jag verkligen inte investerad.

Jag vet faktiskt knapptsjälv riktigt vad det är som gör att jag är investerad. Men det känns liksom som att manusförfattarna när de fick jobbet att skriva en serie på Willow intealls var sugna på det. Så de börjar dricka öl och prata om helgen då de spelade rollspel. Och sen kommer de på att de kan ju skriva en serie som baseras på deras rollspelskampanj och pilla in Willow lite vid sidan av. För det känns verkligen mer som en spelkampanj än en serie. Men på något sätt tycker jag att det är lite kul.

Med detta sagt så fattar jag verkligen att fans av Willow är besvikna och jag är ledsen för deras skull att de inte fick en serie som gjorde filmen mer rättvisa.
 
Top