Wheel of Time TV-serie [Spoilers]

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
"Taktiska skäl"? Detta är ju löjligt! Du skriver något som jag tolkar att de ansträngt sig för att casta så representativt som möjligt och jag ville som curiosa påpeka att castingen faktiskt var färgblind. Att det skulle bli världens skitstorm om detta med anklagelser om lögner och "taktiska skäl" kunde jag inte ens i min vildaste fantasi ana. Jag tycker personligen att det är sjukt trist, är inte alls road av såna här diskussioner. Vad Trump har med det hela att göra kan jag ännu mindre förstå och lämnar helst därhän.


Men du pratar om saker jag över huvud taget inte nämnt. Den här diskussionen handlar inte om ifall kreatörerna gillar mångfald eller inte. Jag har inte sagt ett ord om det. Vi kan utgå från att de gör det om det får dig att må bättre. Men det är inte det vi pratar om. Jag sa att kreatörerna sagt att de varit färgblinda när de castat. Du har sagt att de förmodligen ljuger. Jag har frågat vad du har för bevis för det. Du har sagt att det finns en stor representation av skådespelare och att kreatörerna vill ha det så. Okej, men om en färgblind casting leder till en stor representation av skådespelare så blir det ju som kreatörerna vill ha det, så det faktum att de skulle vilja ha en bred representation säger ju inget emot att de castat färgblint. Vi kan ta ett hypotetiskt scenario. Säg att teamet jobbar i förproduktion och diskuterar castingen. Någon säger: "Hörrni. Det vore ju najs med en bred representation i serien. Och alltid när vi har auditions kommer det ett enormt antal människor med olika etniciteter och det är ju aldrig så att personer med en etnicitet gör ett bättre jobb än någon annan. Ska vi inte bara skita i att kolla på etnicitet och enbart se till prestation? Jag är övertygad om att vi på så sätt kommer att få ett jättebred representation och dessutom riktigt duktiga skådisar!" Med andra ord, det behöver inte råda någon motsättning i att vilja ha en bred representation och att casta färgblint. Men ditt case verkar vara att det inte går att casta färgblint och samtidigt ha en bred representation och det är det resonemanget jag tycker du har svårt att ro ilnand.

Men ska vi kanske nöja oss där? Du vet vad jag tycker och jag vet vad du tycker. Jag tror inte det går att komma längre.
Det går nog att casta helt förutsättningslöst och få en mixad ensemble. Att en sådan process skulle generera en så oss perfekt mix är däremot osannolikt.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Game of thrones har inte en helvit ensamble .

The red Viper of dorne , the sand vipers , melissandre , Grey worm .
De femton skådespelare som är med i flest avsnitt är vita. Nathalie Emmanuel, som spelar Missandei ligger på delad 16:e plats. (Och hon dyker upp först i säsong 3.) Är det "woke" att ungefär en karaktär av 20 inte är vit?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Du har rätt. Men hade några studios eller finansiärer godkänt en helvit cast? Om inte så spelar det mindre roll hur mycket mer potentiellt framgångsrik en sådan version kunnat bli.
HBO gjorde det.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Nej, det finns inget "ergo" där, det är det hela ditt tankefel består i. Snälla snälla snälla snälla, läs igenom det jag skrivit tidigare lite mer noggrant så förstår du mig bättre, för den här diskussionen handlar numera inte om castingen, den handlar om att du inte förstår vad jag skriver.
Jag förstår mycket väll vad du säger

Du säger att casting agenterna varit färgblinda när dom castat skådisarna och det baserar du på att dom sagt så.

Jag anser dock att du säger att dom sagt så inte räcker för att övertyga mig att dom inte castat på grund av etnicitet.

Sedan avkräver du mig bevis för mina påståenden vilket jag förstår att du gör men det är helt fullt omöjligt då jag inte kan bevisa casting agenternas intentioner.

Sedan har du inte själv presenterat några konkreta motbevis till vad jag påstår utan allt du har att komma med är att casting agenterna sagt att dom inte castat på grund av etnicitet.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
De femton skådespelare som är med i flest avsnitt är vita. Nathalie Emmanuel, som spelar Missandei ligger på delad 16:e plats. (Och hon dyker upp först i säsong 3.) Är det "woke" att ungefär en karaktär av 20 inte är vit?
Precis som @Conan säger det har hänt en hel del med tidens tempo sen game of thrones hade premiär .
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Ska jag tro kreatörerna skulle alltså den rödhårige Rand lika gärna kunnat spelats av en boliviansk, senegalesisk eller aboriginsk skådis.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Att woke är rådande norm behöver jag ju inte gå längre än till detta forum för att konstatera.
Är det? Jag kanske hänger på helt forum, i helt fel kretsar. Min upplevelse är att rådande norm är en norm som styrs av enorm klyftor och splittringar mellan grupper. Normen idag är mer av polariserande form än vad den är av någon form av samtalsklimat som styrs utifrån frågor om jämställdhet, inkludering och jämlikhet. Sen kan jag förstå att det verkar som att dessa åsikter är de dominerande och den rådande normen då båda extremerna är väldigt högljudda, märkbara och syns. Vilken sida man själv ser landar ytterst i de egna värderingarna och den egna världsbilden då. Lite som med public-service där vänsterkanten alltid kommer se public-service som högervriden medan högerkanten alltid kommer se public-service som vänstervriden på grund av att ens världsbild präglas av ens egen inställning och förväntan. Vi söker fiender där inga fiender finns i många fall.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Om vi gjorde en undersökning här inne så skulle jag tro att det är jag och Conan och möjligen 2-3 till som inte skulle identifiera som intersektionell feministiskt woke vänster eller iaf någon form a vänsterfalang

Men jag kan ha fel
Och det är lite här vi landar, antaganden kan vi göra väldigt många av. Leder det oss framåt i diskussionen eller skapar det barriärer? Jag tänker att samtalsklimatet blir bättre och jag blir lite bättre på att läsa om jag inte lägger min kraft på att försöka lista ut eller klä andra samtalspartner i mina antaganden förrän de själva sagt något om sin tillhörighet eller politiska åskådning. Sen absolut så färgas vi av våra egna värderingar och åsikter, själv färgas jag absolut av feministiska tankegångar, vänsterideal och andra delar av min egen identitet. Gör det mig oförmögen att se bortom dessa värderingar i en diskussion och läsa andras inlägg med välvilja även om de står på högersidan? Nja, till viss del kanske och jag får nog anstränga mig lite mer för att läsa vad personen faktiskt skriver istället för att försöka hamna i en gissningslek om vad jag vill att personen ska tycka utifrån min föreställning om personer på högerkanten. Bara för att jag är vänster och har en bild av höger ger det mig inte tillstånd eller tillåtelse att måla alla på högerkanten med samma pensel om jag vill föra en konstruktiv dialog med dem.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Mysigt ändå att ni vill hänga med oss lefties. Jag har inte sett Wheel of times än, men följt denna tråd noggrant och det känns som jag sett den och kommer att tycka den är lite plastig. Osäker på att hud och sexuell läggning kommer störa mig.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
MODERERING

Vad fan håller ni på med?

Om vi gjorde en undersökning här inne så skulle jag tro att det är jag och Conan och möjligen 2-3 till som inte skulle identifiera som intersektionell feministiskt woke vänster eller iaf någon form a vänsterfalang
@Dr_Dängrot Vad har det här med någonting om Wheel of Time att göra? Du provocerar för sakens skull så jag trådbannar dig och ger dig också två dagars avstängning.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
YTTERLIGARE MODERERING

Jag kommer nu att låta tråden vara låst en timme så att ni alla hinner läsa den här modereringen.

Fortsatt diskussion i den här tråden ska handla om Wheel of Time, UTAN att någon för den skull ska försöka trycka på alla jävla knappar som finns för att provocera andra deltagare.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Om man tittat så långt i serien att man sett scenen som utspelar sig för 3000 år sedan
och har scifistaden med små flygande skyttlar utanför fönstret
så känns det inte så knepigt att man hunnit kasta om en del i var folk bor innan områden blivit isolerade i närmare tid. ^^
- oops
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Det verkar som att Wheel of Time första säsongen blev en stor publikframgång! Åtminstone enligt Business Insider:


Jag som gillade serien tycker självklart att det är skoj, men det är en positiv sak för alla som gillar fantasy även om man inte är förtjust i just Wheel of Time. Om en fantasyserie blir populär så visar det streamingtjänsterna att det är en investering väl värd att satsa på, vilket i sin tur leder till att vi får mer fantasy 😊

Enligt artikeln hänger väldigt mycket på serien Rings of Power:

”The success of "The Wheel of Time" is a positive sign for Amazon's next high-profile fantasy series, "The Lord of the Rings: The Rings of Power," which debuts in September.

A lot is riding on the "Lord of the Rings" series. Amazon is spending $465 million for just the first season, including $250 million for the rights, according to The Hollywood Reporter.”

Så jag håller självklart tummarna för att Rings of Power också blir en succé!! 😊
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Att en usel fantasy-serie röner framgångar är beklagligt. Det kan leda till att fler undermåliga serier blir till. När vi istället kunnat få bra serier, alternativt kunnat göra annat med vår tid.

Mardrömmen är att fantasygenren blir den nya seretidningsgenren där varumärken som Marvel och DC exploateras sönder för att förse folk med massa kass "underhållning". Är rädd att Rings of Power kommer att besanna dessa farhågor, men hoppas förstås jag får fel på den punkten.

Hellre ingen fantasy alls (som på det glada 80- och 90-talet) än fler Wheel of Times serier.
 
Top