Wheel of Time TV-serie [Spoilers]

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,882
Det verkar som att sĂ€song 2 ÄNTLIGEN fĂ„tt ett premiĂ€rdatum! 1:a september kommer vi att kunna fortsĂ€tta ta del av Rand och gĂ€ngets öden och Ă€ventyr. I artikeln nedan finns Ă€ven lite andra detaljer om nya sĂ€songen samt foton jag tycker ser ball ut 🙂

 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
Ganska vagt ÀndÄ, men det Àr ju inte konstigt, sÄ det brukar vara. Vi fÄr vÀl se vad det blir. Jag Àr betydligt mindre intresserad Àn vad jag var men lÀr nog titta ÀndÄ till slut.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,882
Ganska vagt ÀndÄ, men det Àr ju inte konstigt, sÄ det brukar vara. Vi fÄr vÀl se vad det blir. Jag Àr betydligt mindre intresserad Àn vad jag var men lÀr nog titta ÀndÄ till slut.
Jag tycker ju att detta Àr den mest angenÀma fantasyserien vi fÄtt pÄ vÀldigt lÀnge. DÀremot led första sÀsongen samtidigt av en del rÀtt stora problem. Det verkar som att skaparna nu fÄtt alla verktyg de behöver för att lösa problemen. Det bÄdar otroligt gott tycker jag! Samtidigt Àr mina förvÀntningar dÀrmed ocksÄ rÀtt höga, sÄ vi fÄr se om det blir sÄ bra som jag hoppas.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,946
Location
Örebro
Jag tycker ju att detta Àr den mest angenÀma fantasyserien vi fÄtt pÄ vÀldigt lÀnge.
Jag brukar inte gilla fantasy serier överhuvudtaget, men just denna serie tilltalade mig sÄ jag Àr vÀldigt glad att höra att sÀsong 2 Àntligen fÄtt ett premiÀrdatum. NÄgot att se fram emot igen :gremsmile:
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
Jag tycker ju att detta Àr den mest angenÀma fantasyserien vi fÄtt pÄ vÀldigt lÀnge. DÀremot led första sÀsongen samtidigt av en del rÀtt stora problem. Det verkar som att skaparna nu fÄtt alla verktyg de behöver för att lösa problemen. Det bÄdar otroligt gott tycker jag! Samtidigt Àr mina förvÀntningar dÀrmed ocksÄ rÀtt höga, sÄ vi fÄr se om det blir sÄ bra som jag hoppas.
Ja dÀr har vi vÀl delade meningar. Tycker WoT var strax över medel till slut om Àn med nÄgra riktigt starka punkter.

Om de löst problemen till s2 vet jag inget om. Min skepsis grundas nog mer pÄ 1) lite för lÄng vÀntan i kombination med brister i s1, och 2) att jag inte tycker kÀllmaterialet duger/Àr ofilmbart, sÄ jag Àr rÀdd att serien kommer att fallera sÄ fort intrigen börjar bli lite mer komplicerad (vilket kommer redan i bok 2 och inte minst i bok 4, som de ju verkar införliva delar av).

Sen ska det i och för sig rent dramaturgiskt bli kul att se vad de försöker gör av det. SÄ nu blev jag lite pepp ÀndÄ.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,882
Om de löst problemen till s2 vet jag inget om. Min skepsis grundas nog mer pÄ 1) lite för lÄng vÀntan i kombination med brister i s1, och 2) att jag inte tycker kÀllmaterialet duger/Àr ofilmbart, sÄ jag Àr rÀdd att serien kommer att fallera sÄ fort intrigen börjar bli lite mer komplicerad (vilket kommer redan i bok 2 och inte minst i bok 4, som de ju verkar införliva delar av).
Jag hoppas ju att den lĂ„nga vĂ€ntan Ă€r en konsekvens av att de löst problemen frĂ„n sĂ€song 1. Ett av problemen dĂ€r var ju dĂ„ligt med tid. Men kommer gĂ„ nĂ€rmare in pĂ„ problemen i sĂ€song 1 senare, nĂ€r premiĂ€rdatumet nĂ€rmar sig 🙂

Jag tycker ju att bokserien blir riktigt bra först nĂ€r den blir mer komplicerad. Innan dess Ă€r det mest standardfantasy i stil med ”GĂ„ frĂ„n plats A till plats B. HĂ€mta McGuffin C”. SĂ„ jag ser fram emot nĂ€r det blir mer politiska och teologiska intriger och mindre rĂ€nnande runt.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,000
Location
UmeÄ
Jag tyckte sÀsong ett var fullstÀndig katastrof, sÄ mina förvÀntningar Àr inte höga pÄ 2:an. Men dyker det inte upp mycket annat som konkurrerar sÄ kanske man ger den en chans till. Jag har förstÄtt att storyn borde ta fart om de följer böckerna.

NÀr man ser trailern blir man dock pÄmind om att det Àr samma skÄdespelare. Men Rosamund Pike gjorde Ätminstone en bra insats.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,882
Lite blandade tankar om fotona i artikeln:

Senschan ser riktigt coola ut! Gillar de lÄnga naglarna!

Lite förvÄnad över att se Ishamael med senschan-gÀnget. Serieskaparna har tidigare sagt att han inte kommer ÄteruppstÄ en massa gÄnger som i böckerna sÄ jag trodde han var stendöd efter första sÀsongens sista avsnitt. Det kan ju i och för sig vara en av de andra Förlorade som klÀtt ut sig. Hm..

En beslöjad Aviendha! Awesome!!!

Orgiern som finns bland senschan verkar tyda pÄ att folkslaget inte fÄtt den makeover jag hoppades pÄ. Lite synd.

Älskar fotot pĂ„ en trumpen Egwene som utför sysslor! Gissar pĂ„ att det Ă€r i Vita Tornet och att de kommer stöta pĂ„ Mat dĂ€r!

Rand i öknen! Tycker verkligen om i böckerna nÀr de Àr i öknen sÄ detta ser jag fram emot! Undrar om de kommer avvakta med att han norpar callandor eller om det kommer avhandlas snabbt? Hela hans resa till Tear Àr ju rÀtt utdragen och har en vÀldigt konstig ton i böckerna sÄ dÀr Àr nog Àndringar av godo.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
Jag tycker ju att bokserien blir riktigt bra först nĂ€r den blir mer komplicerad. Innan dess Ă€r det mest standardfantasy i stil med ”GĂ„ frĂ„n plats A till plats B. HĂ€mta McGuffin C”. SĂ„ jag ser fram emot nĂ€r det blir mer politiska och teologiska intriger och mindre rĂ€nnande runt.
Jo, det tycker vÀl i grunden jag ocksÄ, men det var inte vad jag syftade pÄ. Vad jag menar Àr att böckerna inte i lÀngden orkar bÀra upp sin egen komplicerade handling, Àven om den i enskilda delar och tidvis fortfarande Àr bra utförd och kanske mer intressant Àn vad de första tre böckerna Àr. I efterhand syns detta redan frÄn bok 4 (exempelvis utflykten till Tanchico). I takt med att Jordan lÄter intrigen svÀlla skriver han ocksÄ in i en massa beroenden som kommer att bli helt omöjliga för serien att hantera eftersom de svÀller över hundratals sidor i romanerna och har grundlÀggande inverkan pÄ enskilda karaktÀrer men samtidigt ytlig betydelse för den övergripande dramaturgin. (Och i Àrlighetens namn hanterar Àven romanerna flera av dem mindre bra och ger dem, i mina ögon, ganska otillfredsstÀllande avrundningar.)

(Det lÄter kanske motsÀgelsefullt sÄ jag ska försöka exemplifiera. Ta Seanchan, som ju Àr en stor grej. För mig Àr de i slutÀndan helt och hÄllet ett sidospÄr. De blir viktiga för att de pÄverkar viktiga personer i handlingen och dÀrför svÄra att skriva ut, som de tydligen inte gjort, men deras nÀrvaro Àndrar egentligen inte mycket. NÀr vÀl finalen kommer Àr de bara en av flera stridande grupper. Eller för att ta en mindre grej, de norra kungadömenas marsch söderut, som fÄr en hel del utrymme i de senare böckerna, men Äterigen inte leder till nÄgot stort i handlingen. Det kÀnns som det finns flera tiotals sÄdana exempel att ta. Jag tror helt enkelt det Àr omöjligt för serien att navigera alla dessa intrigtrÄdar sÄ att de gör fansen nöjda, fÄr ihop en vettig serie och inte samtidigt skriver in sig sjÀlva i ett hörn i brist pÄ överblick.)

Men det kÀnns som vi diskuterat detta förr...?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,882
Jo, det tycker vÀl i grunden jag ocksÄ, men det var inte vad jag syftade pÄ. Vad jag menar Àr att böckerna inte i lÀngden orkar bÀra upp sin egen komplicerade handling, Àven om den i enskilda delar och tidvis fortfarande Àr bra utförd och kanske mer intressant Àn vad de första tre böckerna Àr. I efterhand syns detta redan frÄn bok 4 (exempelvis utflykten till Tanchico). I takt med att Jordan lÄter intrigen svÀlla skriver han ocksÄ in i en massa beroenden som kommer att bli helt omöjliga för serien att hantera eftersom de svÀller över hundratals sidor i romanerna och har grundlÀggande inverkan pÄ enskilda karaktÀrer men samtidigt ytlig betydelse för den övergripande dramaturgin. (Och i Àrlighetens namn hanterar Àven romanerna flera av dem mindre bra och ger dem, i mina ögon, ganska otillfredsstÀllande avrundningar.)

(Det lÄter kanske motsÀgelsefullt sÄ jag ska försöka exemplifiera. Ta Seanchan, som ju Àr en stor grej. För mig Àr de i slutÀndan helt och hÄllet ett sidospÄr. De blir viktiga för att de pÄverkar viktiga personer i handlingen och dÀrför svÄra att skriva ut, som de tydligen inte gjort, men deras nÀrvaro Àndrar egentligen inte mycket. NÀr vÀl finalen kommer Àr de bara en av flera stridande grupper. Eller för att ta en mindre grej, de norra kungadömenas marsch söderut, som fÄr en hel del utrymme i de senare böckerna, men Äterigen inte leder till nÄgot stort i handlingen. Det kÀnns som det finns flera tiotals sÄdana exempel att ta. Jag tror helt enkelt det Àr omöjligt för serien att navigera alla dessa intrigtrÄdar sÄ att de gör fansen nöjda, fÄr ihop en vettig serie och inte samtidigt skriver in sig sjÀlva i ett hörn i brist pÄ överblick.)

Men det kÀnns som vi diskuterat detta förr...?
Jag hĂ„ller helt med om att handlingen blev alldeles för invecklad för sitt eget bĂ€sta och att Jordan verkligen trasslade till det i sin iver att aldrig avsluta en enda plotline och istĂ€llet addera tre nya för varje bok. Det gör att böckerna Winter’s heart och Crossroads of twilight rent av Ă€r dĂ„liga. Men jag tror att serien har chansen att ”rĂ€tta till” detta dĂ„ de bara har Ă„tta sĂ€songer pĂ„ sig.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
Men jag tror att serien har chansen att ”rĂ€tta till” detta dĂ„ de bara har Ă„tta sĂ€songer pĂ„ sig.
Ja, alltsÄ gör serien det vore det verkligen en framgÄng. Men som sagt, jag Àr pessimistisk.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,882
Jag hoppas skiten lÀggs ner, Àrligt talat. Bland det sÀmsta jag sett pÄ TV......internet!
Jag förstÄr inte folks önskan att nÄgot ska lÀggas ner bara för att man sjÀlv inte tycker det Àr bra? Det Àr ju den enklaste saken i vÀrlden att helt enkelt inte titta om man inte vill kÀnnas vid nÄgot?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,882
Det Àr en kass serie, vad ska man sÀga? LÀgg ner och gör nÄgot bÀttre Àr min tanke.
Det Ă€r ju oftast inte sĂ„ att en series ”pott” gĂ„r direkt till en annan serie nĂ€r den blir nerlagd. Av det jag vet om tv-produktion sĂ„ Ă€r vĂ€l det snarare sĂ„ att budgeten kan gĂ„ till lite allt möjligt. Kanske en del skulle gĂ„ till en annan serie (dock finns det ju ingen garanti för att den skulle vara ”bĂ€ttre” eller ens i en genre som skulle tilltala dig) men det finns ju Ă€ven annat som pengarna skulle kunna gĂ„ till. SĂ„ jag tycker att en önskan om att serien ska lĂ€ggas ner i sĂ„ fall kanske bygger pĂ„ lite felaktiga förestĂ€llningar kring hur det görs tv-serier.

För övrigt Àr de redan igÄng och filmar sÀsong tre och har fÄtt grönt ljus för sÀsong fyra sÄ tror chanserna att den lÀggs ner Àr ganska smÄ.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,406
Location
Maastricht
Det Ă€r ju oftast inte sĂ„ att en series ”pott” gĂ„r direkt till en annan serie nĂ€r den blir nerlagd. Av det jag vet om tv-produktion sĂ„ Ă€r vĂ€l det snarare sĂ„ att budgeten kan gĂ„ till lite allt möjligt. Kanske en del skulle gĂ„ till en annan serie (dock finns det ju ingen garanti för att den skulle vara ”bĂ€ttre” eller ens i en genre som skulle tilltala dig) men det finns ju Ă€ven annat som pengarna skulle kunna gĂ„ till. SĂ„ jag tycker att en önskan om att serien ska lĂ€ggas ner i sĂ„ fall kanske bygger pĂ„ lite felaktiga förestĂ€llningar kring hur det görs tv-serier.

För övrigt Àr de redan igÄng och filmar sÀsong tre och har fÄtt grönt ljus för sÀsong fyra sÄ tror chanserna att den lÀggs ner Àr ganska smÄ.
Synd att de spenderar pengar pÄ detta dock. Jag tycker verkligen det Àr bland det sÀmsta jag sett.
LÀgg pengarna pÄ att producera bra fantasy istÀlet för urkass fantasy enbart för tt böckerna Àr populÀra. Gör om, gör rÀtt!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,882
Synd att de spenderar pengar pÄ detta dock. Jag tycker verkligen det Àr bland det sÀmsta jag sett.
LÀgg pengarna pÄ att producera bra fantasy istÀlet för urkass fantasy enbart för tt böckerna Àr populÀra. Gör om, gör rÀtt!
Man kan naturligtvis tycka olika, inget fel i det. Personligen gillar jag Wheel of Time betydligt mer Àn de flesta andra fantasyserier som kommit ut de senaste Ären (vilka ocksÄ de flesta Àr bra, fast pÄ lite andra sÀtt Àn Wheel of Time). Men som sagt, man kan tycka olika. Om det kan vara till nÄgon tröst sÄ innebÀr förmodligen det faktum att det gÄr bra för Wheel of Time att det satsas mer pÄ annan fantasy ocksÄ, och dÄ kanske det görs nÄgon serie som faller dig bÀttre i smaken. Jag blev exempel ruskigt besviken pÄ Cyberpunk: Edgerunners och orkade inte de klart den, men dÄ jag Àlskar cyberpunk och suktar efter fler serier i den genren sÄ hoppas jag att mÄnga ser den sÄ att bolagen kÀnner att det Àr en genre att satsa pÄ.
 

Rymdhamster

ÉčǝʇsɯɐɄpÉŻÊŽÉč
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
För övrigt Àr de redan igÄng och filmar sÀsong tre och har fÄtt grönt ljus för sÀsong fyra
HÀrligt att höra! Det hjÀlper till att dÀmpa sorgen över att Willow fix yxan nÄgot.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,000
Location
UmeÄ
Jag Àr rÀdd att nÀr sponsorer ser att fantasyserier floppar sÄ hÄller de hÄrdare i slantarna nÀr nÄgon ber om investeringar till ny fantasy.
 
Top