Wheel of Time TV-serie [Spoilers]

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
@Franz

"Lan is often described as having a face of stone and chilling blue eyes"

Jag är ju ingen expert på etnicitet men chilling BLUE eyes är inte ett drag som är särdeles återkommande bland öst-asiater.

Det är ganska uppenbart att mångfalds och representationshysterin slagit sina klor djupt i serien
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
@Franz

"Lan is often described as having a face of stone and chilling blue eyes"

Jag är ju ingen expert på etnicitet men chilling BLUE eyes är inte ett drag som är särdeles återkommande bland öst-asiater.

Det är ganska uppenbart att mångfalds och representationshysterin slagit sina klor djupt i serien
Öh, vänta lite här. Jag för fram fakta i form av att skaparna har sagt att de castat de som de tycker är bäst skådespelare och inte tänkt på etniciteten. Du säger att det troligtvis är en lögn och du bevisar det genom ett exempel där en person inte är castad på grund av sin etnicitet??? Hur tusan får du ihop det resonemanget???
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Öh, vänta lite här. Jag för fram fakta i form av att skaparna har sagt att de castat de som de tycker är bäst skådespelare och inte tänkt på etniciteten. Du säger att det troligtvis är en lögn och du bevisar det genom ett exempel där en person inte är castad på grund av sin etnicitet??? Hur tusan får du ihop det resonemanget???

Jag säger här och nu att det är väldigt uppenbart att dom castat lans skådis just för att hen är rasifierad alltså hen är i allra högsta grad castad på grund av sin etnicitet och detta har dom med allra största sannolikhet gjort för att dom vet att det är tidens kutym att vara woke och casta rasifierade skådisar .

Sedan KAN dom säga att så inte är fallet och du har uppenbart köpt det men jag köper det inte .
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Jag säger här och nu att det är väldigt uppenbart att dom castat lans skådis just för att hen är rasifierad alltså hen är i allra högsta grad castad på grund av sin etnicitet och detta har dom med allra största sannolikhet gjort för att dom vet att det är tidens kutym att vara woke och casta rasifierade skådisar .

Sedan KAN dom säga att så inte är fallet och du har uppenbart köpt det men jag köper det inte .
Eller så har han blivit castad på grund av att han är en duktig skådespelare som förmedlar känslan av hur de tycker att Lan ska vara, samt att han är duktig på de fysiska bitar som rollen kräver (strid och slagsmål) och att de gillar den personkemi han har med Rosamund Pyke och Zoe Robbins. Det vet du ingenting om över huvud taget. Att du tycker att det är "väldigt uppenbart" att de gör det för en annan orsak och tror att de ljuger när de säger att de inte castat på grund av etnicitet får du självklart tro, men då du inte har någon som helst grund för dessa antaganden och att det samtidigt finns en del som strider emot dem tycker jag att dessa antaganden säger betydligt mer om dig än om produktionen i sig.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Eller så har han blivit castad på grund av att han är en duktig skådespelare som förmedlar känslan av hur de tycker att Lan ska vara, samt att han är duktig på de fysiska bitar som rollen kräver (strid och slagsmål) och att de gillar den personkemi han har med Rosamund Pyke och Zoe Robbins. Det vet du ingenting om över huvud taget. Att du tycker att det är "väldigt uppenbart" att de gör det för en annan orsak och tror att de ljuger när de säger att de inte castat på grund av etnicitet får du självklart tro, men då du inte har någon som helst grund för dessa antaganden och att det samtidigt finns en del som strider emot dem tycker jag att dessa antaganden säger betydligt mer om dig än om produktionen i sig.
Det räcker ju att ha ögon att se med att detta är en återkommande trend i tv-serier och filmer just nu att karaktärer vi tradionellt förknippar med "vithet" representeras av rasifierade skådisar



Yennefer av venngeberg är representerad av en indier



Lan är representerad av en öst-asiat



Boba fett är representerad av en maorier





Sedan så bryr jag mig inte att dom väljer rasifierade skådisar men att säga att dom gör det av någon annan anledning än att det är the safe bet och att dom vinner poäng på att göra så är i MIN uppfattning rent humbug
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Även om det inte tycks vara vanligt verkar blåa ögon vara någon som förekommer hos 0,7% av Japaner. Så typ ändå 800 000 blåögda japaner som springer runt för närvarande.

Och även om det var alldeles för länge sedan jag läste böckerna för att ha något minne av det har jag sagt andra på nätet lyfta att Lan är borderlander, och att borderlanders skall ha huvudsakligen asiatiska drag. Och i WOT-världen kanske blåa ögon är vanligare än i vår värld.

Hur som, det är ju inte direkt ovanligt att man struntar i utmärkande drag från böcker när man tillsätter filmroller. Radcliff som Harry Potter kritiserades rätt hårt i början baserat på både hår- och ögonfärg om jag minns rätt.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Man skall inte för en sekund glömma att dom produktionsbolag och krafter som ligger bakom dessa serier är in it to winn it . Dom har kapitalistiska intressen och vill vinna så mycket mark hos sin consumer base som möjligt.

Självklart tar dom pulsen på sin målgrupp, vad är hjärtefrågor hos kidsen av idag . Ja hmmm låt se wokeness representation , hbtq+ osv självklart skall vi då ha med detta för att tilltala vår consumer base , låt oss slänga in en asiat och en afrikan och en bög och en transperson och ett par starka kvinnor som slåss mot patriarkatet osv osv så har vi säkrat oss.

Dom gör det för att det ligger i deras egenintresse att göra så .
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Det räcker ju att ha ögon att se med att detta är en återkommande trend i tv-serier och filmer just nu att karaktärer vi tradionellt förknippar med "vithet" representeras av rasifierade skådisar

Yennefer av venngeberg är representerad av en indier

Lan är representerad av en öst-asiat

Boba fett är representerad av en maorier

Sedan så bryr jag mig inte att dom väljer rasifierade skådisar men att säga att dom gör det av någon annan anledning än att det är the safe bet och att dom vinner poäng på att göra så är i MIN uppfattning rent humbug
Jag tror att du inte förstår vad jag skriver. Så jag skulle vilja be dig, och detta är ingen förolämpning utan sagt i välmening så att vi inte pratar förbi varandra, att ta en djupt andtetag, läsa vad jag skriver noga och fundera en stund innan du bestämmer dig för att svara. Så att du inte fortsätter missförstå vad jag skriver.

Jag kan inte tala för tv-serierna Witcher och Book of Boba Fett för jag kan ingenting om de produktionerna. Men då jag är ett stort Wheel of Time-fan har jag läst på ganska mycket om produktionen till den serien så har de inblandade sagt att de inte castat utefter att det ska vara så stor representation om etniciteter som möjligt. De har istället valt att vara "färgblinda" när de castar, att inte tänka på etnicitet över huvud taget. Det innebär både att de inte aktivt försöker få en bred representation och att karaktärernas etnicitet i serien kan komma att skilja sig från den i böckerna. En konsekvens av denna form av casting har blivit att det blir en väldigt stor bredd vad gäller skådespelarnas etnicitet, av den enkla anledning att det finns skådisar av alla etniciteter som är awesome. En annan konsekvens är att vi (åtminstone enligt mig) för skådespelare som är riktigt duktiga.

Det är alltså sant att det åtminstone i Wheel of Time förekommer en bredare representation hos de karaktärer som tidigare ofta har varit vita. Det är ingen som förnekat det. Men orsaken till detta i fallet Wheel of Time är såvitt vi vet för att produktionen inte tagit hänsyn till etnicitet när de castat, inte för att de ansträngt sig för att casta så brett som möjligt. Och i fallet Wheel of Time så passar det ganska bra, då allt vi vet om världen tyder på att den består av blandade etniciteter i på de flesta platser (utantaget aielfolket och havsfolket). Och jag kan mycket väl föreställa mig att de som är inblandade i produktionen är glada över att konsekvensen av castingen blev en bred representation. Det skulle jag också blivit. Resultatet blev duktiga skådisar, att befolkningen av världen stämmer överens med hur det är i böckerna samt att representation betyder väldigt mycket för väldigt många. Så jag fattar inte varför de skulle ljuga om det? Om de aktivt hade ansträngt sig för att få en bred representation hade det ju varit den enklaste saken i världen att säga och det skulle bara vara några få conaner och dängrötter som möjligtvis blivit putta, men tror de flesta inte hade brytt sig. Du säger ju själv att det är ett safe bet som de vinner poäng på, så att samtidigt påstå att de ljuger är ju faktiskt en självmotsägelse. Det är med andra ord ingen som förnekar att det blivit en större representation av skådespelare i traditionellt vita roller, det kan vi ju i alla fall enas om är helt uppenbart. Men att själva processen under castingen i Wheel of Time skulle vara att aktivt försöka casta så representativt som möjligt, det kan du faktiskt inte bevisa, utan det finns som sagt mycket mer fakta som pekar mot att de gjort den totala motsatsen och att det är just den motsatsen som lett till en bred representation.

Så, hoppas att jag varit tydlig nu så att det inte blir "goddag yxskaft" igen. Förstår att det kan bli så när det diskuteras och blir lite hetsigt, men det är inte helt lätt att hålla diskussionen saklig då.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag tror att du inte förstår vad jag skriver. Så jag skulle vilja be dig, och detta är ingen förolämpning utan sagt i välmening så att vi inte pratar förbi varandra, att ta en djupt andtetag, läsa vad jag skriver noga och fundera en stund innan du bestämmer dig för att svara. Så att du inte fortsätter missförstå vad jag skriver.

Jag kan inte tala för tv-serierna Witcher och Book of Boba Fett för jag kan ingenting om de produktionerna. Men då jag är ett stort Wheel of Time-fan har jag läst på ganska mycket om produktionen till den serien så har de inblandade sagt att de inte castat utefter att det ska vara så stor representation om etniciteter som möjligt. De har istället valt att vara "färgblinda" när de castar, att inte tänka på etnicitet över huvud taget. Det innebär både att de inte aktivt försöker få en bred representation och att karaktärernas etnicitet i serien kan komma att skilja sig från den i böckerna. En konsekvens av denna form av casting har blivit att det blir en väldigt stor bredd vad gäller skådespelarnas etnicitet, av den enkla anledning att det finns skådisar av alla etniciteter som är awesome. En annan konsekvens är att vi (åtminstone enligt mig) för skådespelare som är riktigt duktiga.

Det är alltså sant att det åtminstone i Wheel of Time förekommer en bredare representation hos de karaktärer som tidigare ofta har varit vita. Det är ingen som förnekat det. Men orsaken till detta i fallet Wheel of Time är såvitt vi vet för att produktionen inte tagit hänsyn till etnicitet när de castat, inte för att de ansträngt sig för att casta så brett som möjligt. Och i fallet Wheel of Time så passar det ganska bra, då allt vi vet om världen tyder på att den består av blandade etniciteter i på de flesta platser (utantaget aielfolket och havsfolket). Och jag kan mycket väl föreställa mig att de som är inblandade i produktionen är glada över att konsekvensen av castingen blev en bred representation. Det skulle jag också blivit. Resultatet blev duktiga skådisar, att befolkningen av världen stämmer överens med hur det är i böckerna samt att representation betyder väldigt mycket för väldigt många. Så jag fattar inte varför de skulle ljuga om det? Om de aktivt hade ansträngt sig för att få en bred representation hade det ju varit den enklaste saken i världen att säga och det skulle bara vara några få conaner och dängrötter som möjligtvis blivit putta, men tror de flesta inte hade brytt sig. Du säger ju själv att det är ett safe bet som de vinner poäng på, så att samtidigt påstå att de ljuger är ju faktiskt en självmotsägelse. Det är med andra ord ingen som förnekar att det blivit en större representation av skådespelare i traditionellt vita roller, det kan vi ju i alla fall enas om är helt uppenbart. Men att själva processen under castingen i Wheel of Time skulle vara att aktivt försöka casta så representativt som möjligt, det kan du faktiskt inte bevisa, utan det finns som sagt mycket mer fakta som pekar mot att de gjort den totala motsatsen och att det är just den motsatsen som lett till en bred representation.

Så, hoppas att jag varit tydlig nu så att det inte blir "goddag yxskaft" igen. Förstår att det kan bli så när det diskuteras och blir lite hetsigt, men det är inte helt lätt att hålla diskussionen saklig då.

Var har jag gett upphov för dig att anta att jag skulle vara putt över att dom valt rasifierade skådisar? Dom får casta exakt vem dom vill , jag skiter faktiskt högaktningsfullt i vilket.


Det jag sagt är att jag antar och kommer att fortsätta att anta är att dom valt att casta rasifierade skådisar för att det ligger i tiden samt deras kapitalistiska egenintresse att göra så sedan att du säger att så inte är fallet för att dom som ligger bakom serien sagt att så inte är fallet kommer inte att få mig att ändra uppfattning.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Det jag sagt är att jag antar och kommer att fortsätta att anta är att dom valt att casta rasifierade skådisar för att det ligger i tiden samt deras kapitalistiska egenintresse att göra så sedan att du säger att så inte är fallet för att dom som ligger bakom serien sagt att så inte är fallet kommer inte att få mig att ändra uppfattning.
Nej, det har du inte sagt och nej det har jag inte sagt. Att en stor representation av etniciteter har castats står ju bortom allt tvivel, det behöver vi ju inte ens diskuteras. Det vi har diskuterat är att jag har sagt att produktionen har castat utan att ta hänsyn till vilken etnicitet skådespelaren de castat har och att det inte finns någon anledning att betvivla detta. Du har sagt att det är uppenbart att de castat skådisar på grund av sin etnicitet (enbart på grund av till och med, vilket väl får sägas är rätt nervärderande mot skådespelarens talanger i sitt yrke) och du säger att de ljuger när de säger att det inte är så. Ditt argument för detta är att säga typ ”det är uppenbart” men sen förklarar du aldrig varför det är uppenbart (enligt din egen logik vore det dessutom rent kontraproduktivt att ljuga om det) och så är cirkelresonemanget igång igen. Märker du verkligen inte själv att du argumenterar i cirklar? Kan du inte läsa igenom mitt föregående inlägg igen lite mer noggrant, för just nu för du ett icke-resonemang och det är lite svårt att förhålla sig till.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Att tro att man castar skådisar till tv-serier utan att på förhand fundera på hur de ska se ut är otroligt naivt. Därmed inte sagt att man bestämt att exakt vilken grad av pegment varje enskild roll bör ha, men givetvis har man haft tankar om det, och man har helt tveklöst haft en idé om hur olika färgskalor ska finnas representerade som helhet bland huvudkaraktärerna.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
Att tro att man castar skådisar till tv-serier utan att på förhand fundera på hur de ska se ut är otroligt naivt. Därmed inte sagt att man bestämt att exakt vilken grad av pegment varje enskild roll bör ha, men givetvis har man haft tankar om det, och man har helt tveklöst haft en idé om hur olika färgskalor ska finnas representerade som helhet bland huvudkaraktärerna.
Det är inte alls tveklöst att de har haft någon sådan idé. De kanske har haft det, kanske inte. De hävdar att de inte tagit hänsyn till hudfärg vid casting, och finns det någon konkret anledning att betvivla detta påstående?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Att tro att man castar skådisar till tv-serier utan att på förhand fundera på hur de ska se ut är otroligt naivt.
Vilken tur då att ingen påstått att detta har hänt.

[…] och man har helt tveklöst haft en idé om hur olika färgskalor ska finnas representerade som helhet bland huvudkaraktärerna.
…exempelvis genom att bestämma sig för att inte ta hänsyn till det vid casting.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Nej, det har du inte sagt och nej det har jag inte sagt. Att en stor representation av etniciteter har castats står ju bortom allt tvivel, det behöver vi ju inte ens diskuteras. Det vi har diskuterat är att jag har sagt att produktionen har castat utan att ta hänsyn till vilken etnicitet skådespelaren de castat har och att det inte finns någon anledning att betvivla detta. Du har sagt att det är uppenbart att de castat skådisar på grund av sin etnicitet (enbart på grund av till och med, vilket väl får sägas är rätt nervärderande mot skådespelarens talanger i sitt yrke) och du säger att de ljuger när de säger att det inte är så. Ditt argument för detta är att säga typ ”det är uppenbart” men sen förklarar du aldrig varför det är uppenbart (enligt din egen logik vore det dessutom rent kontraproduktivt att ljuga om det) och så är cirkelresonemanget igång igen. Märker du verkligen inte själv att du argumenterar i cirklar? Kan du inte läsa igenom mitt föregående inlägg igen lite mer noggrant, för just nu för du ett icke-resonemang och det är lite svårt att förhålla sig till.
"och det skulle bara vara några få conaner och dängrötter som möjligtvis blivit putta, men tror de flesta inte hade brytt sig" sagt av dig i ett inlägg här ovanför

Jag tar då det som att du hävdar att jag och Conan skulle bli upprörda över att dom castar rasifierade skådisar . Conan kan jag inte svara för då jag inte är hen eller känner hen men jag blir inte det minsta upprörd.

Jag säger att jag skiter i om dom castar hela Afrika och Japan och cheerokee nation (inte för att dom nu gjort det ) .

Det vi är oense om du och jag är anledningen till varför dom gör så.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
"och det skulle bara vara några få conaner och dängrötter som möjligtvis blivit putta, men tror de flesta inte hade brytt sig" sagt av dig i ett inlägg här ovanför

Jag tar då det som att du hävdar att jag och Conan skulle bli upprörda över att dom castar rasifierade skådisar . Conan kan jag inte svara för då jag inte är hen eller känner hen men jag blir inte det minsta upprörd.
Okej jag tror dig och jag ber om ursäkt för detta. Jag läste följande kommentar som att du inte var överförtjust: ”Det är ganska uppenbart att dom kört hela jävla wheel of time igenom representations och inkluderingsflitret sedan slängt det i mixern och tryckt på power och ut kom en riktigt regnbågs cocktail .” Men det är ju lätt att missuppfatta varandra i skriven text. Förlåt.

Det vi är oense om du och jag är anledningen till varför dom gör så.
Nja, det vi är oense om handlar väl snarare om resonemanget bakom castingprocessen, något du säger att de ljuger om men fortfarande inte riktigt haft någon backning för annat än ”Det är uppenbart” eller ”Öppna ögonen”.
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
175
Kul kuriosa är att rollspelet när det kom hade en helt annan take på det, vill minnas att man då ansåg att det var troget källan.

Tycker också det skaver, framför allt i Two Rivers. En region som varit mer eller mindre avskild i massa generationer men som är mer diversifierad än en världsmetropol. Då ska det läggas till att Rand sticker ut utseende mässigt. Det gamla blodet flyter starkt sägs det även.
Bryr mig föga om vilken etnicitet de valt, men borde hållt sig till en istället för trettioelva.
Sen kan det bli intressant och se hur de löser havsfolket, vilka utryckligen beskrivs som avvikande och mörka.

Men, inkluderingshysterin är det minsta problemet. Finns bra mycket annat som är av större problematisk karaktär.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Nja, det vi är oense om handlar väl snarare om resonemanget bakom castingprocessen, något du säger att de ljuger om men fortfarande inte riktigt haft någon backning för annat än ”Det är uppenbart” eller ”Öppna ögonen”.
Jag tror att dom som skapar olika tv-serier , filmer , tv-spel osv idag är väldigt medvetna , dom vet att woke säljer. Dom känner till sin target audience

Tittar vi på wheel of time så ser vi följande

Lan är öst-asiat

Egwene är aborigin.

Perrin är färgad

Nynaeve är färgad

Serieskaparna har valt att gå på ok two rivers people dark complexion hmmm ja då kör vi på färgade ist för "mörkare" européer (ett i mina ögon väl medvetet val) Se så progressiva vi är

Dom VÄLJER att ha med Morraines "pillow friends" förhållande med amyrlintronen som bara RÅKAR vara en färgad kvinna trotts att siuan (amyrlintronen) beskrivs som en pretty woman of FAIR complexion with blue eyes and a delicate mouth och inte en pretty woman of dark complexion . Sådär nu har vi pleased både representations beivrarna och hbtq folket.



Tror du inte att detta är väldigt väl medvetna och väl planerade val ifrån seriens skapare ?


Jag säger återigen med hård betoning på jag BRYR MIG INTE att dom gjort så , dom får casta vem dom vill och lägga fokus på vad dom vill ifrån böckerna i tv-serien men att tro att det inte var väldigt väl medvetna och kalkylerade val är i min mening bara naivt .
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag bryr mig inte heller vilken etnicitet folk i olika roller har. Det som jag kan uppfatta som att det bryter illusionen i en del serier och filmer är att en del kombinationer av etniciteter på samma ställe inte känns realistiskt.

Jag har inte läst Wheel of Time böckerna alls och tänker inte ha någon åsikt om hur olika skådespelare passar utifrån hur de ser ut i böckerna eller ej. Men visst känns den etniska sammansättningen av en del platsers befolkningar konstig? Att platser som skall vara rätt isolerade är mer etniskt blandade än en flygplats under rusningstrafik upplever jag personligen som underligt, men böckerna kanske förklarar varför det är så och därför har jag inte brytt mig om det speciellt mycket och det gör mig verkligen inte upprörd.

Sen är jag personligt övertygad att det går en trend som visar på att serier och filmer försöker vara så diversifierade som möjligt, även om det ibland sker på bekostnad av settingens trovärdighet etc. Detta då inte specifikt Wheel of Time, utan mer generellt. Men det är nog naivt att tro att just Wheel of Time sluppit undan denna trend, jag tror att det garanterat fanns med en vilja att ha en så diversifierad grupp av huvudpersoner som möjligt och därmed representera så många olika grupper som möjligt. Sen om det var den viktigaste faktorn i uttagningen av skådespelare eller inte, det kan jag självklart inte veta.

Jag blir som sagt inte upprörd alls över vilka etniciteter folk i en serie har, speciellt inte då jag som nämnt inte läst böckerna och vet därmed inte om det är logiskt för just Wheel of Time eller inte. Men att representera så många olika grupper(etniciteter, sexuella läggningar, kön, etc) är något som just nu förekommer överallt i serier och film.

Jag har hittills bara tyckt att fenomenet varit störande då det sker på bekostnad av min förmåga att leva mig in i serien eller filmen jag vill uppleva. Tex i serier eller filmer som skall visa historiska händelser där man bytt etnicitet/kön på viktiga historiska personer eller större befolkningar. Detta fungerar säkert för många, men för mig är det först där som jag upplever det som svårt att fortsätta min inlevelse och därmed uppskattning av en serie eller film.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Jag tror att dom som skapar olika tv-serier , filmer , tv-spel osv idag är väldigt medvetna , dom vet att woke säljer. Dom känner till sin target audience
Deras target audience borde vara de som tittade på, och pratade om, Game of Thrones i en sådan omfattning att den blev de senaste tio årens största tv-serie, trots att den första icke-vita skådisen kommer på plats 16 i listan över skådisar som varit med i flest avsnitt.

Så det finns inga uppenbara bevis på att "woke säljer" till deras target audience.
 
Top