Wheel of Time TV-serie [Spoilers]

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Men det är ett schyst omslag måste jag säga, gör en intresserad av att se vad som står på baksidan.
Jo, många uppskattar det omslaget. Jag gillar det svenska bättre:

0817C9A0-B5BE-40E0-89C0-69F3C76F4F23.jpeg

Sen blir de amerikanska omslagen värre och värre och vi får travestier som dessa:
B293FA1F-4A40-42DC-94A0-9E86E436239A.jpegCA82C982-8CEA-4712-9A0B-174A2684899A.jpeg

Fast de svenska omslagen blir också alltmer gräsliga:6B483BC7-3433-4AFC-B2B2-54B36AF561A2.jpeg88EA7F1F-A302-4927-8F55-5D5AA28915BB.jpeg
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Vi ser faktiskt inte slidorna eller bladen, som sagt hägersvärd beskrivs ha katan liknande klingor men europeiska hjalter o parerskydd
Well, krökta klingor. Kan lika gärna vara sabelliknande, messerliknande, scimitarliknande, tulwarliknande, flyssaliknande...
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Jag vet, men av två inkorrekta omslag tycker jag detta är mer stämningsfullt 🙂
Jag gillar det amerikanska bättre, den har bl.a. Lan i en rustning som jag inte på direkten identifierar som en kultur eller stereotype , medan den svenska har honom i en rustning som långt mer säger medeltida (även om den är en fantasy tolkning)
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Jag gillar det amerikanska bättre, den har bl.a. Lan i en rustning som jag inte på direkten identifierar som en kultur eller stereotype , medan den svenska har honom i en rustning som långt mer säger medeltida (även om den är en fantasy tolkning)
Eh, har du missat hans hjälm?
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
175
Vill minnas att hägersvärden var lätt kurvade och slipade på båda sidor, vilket ytterligare skiljer dem från katanor.

Sen så var de första hägersvärden från Age of Legends och power-wrought, vilket gjorde dem liiiiiiite bättre än de senare smidda i nuvarande ålder.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Vill minnas att hägersvärden var lätt kurvade och slipade på båda sidor, vilket ytterligare skiljer dem från katanor.
Från A Wheel of Time Wiki: ”Although the size and shape of the blades used may vary, the swords used by blademasters most often have a single edge, curved for slashing, with a hilt.”
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Angående spjut, även om det är ett klassiskt europeiskt spjut används i serien (om jag har förstått det rätt) så vill jag bara nämna att inte alla närstridsspjut behöver ju vara 2 m skapelser, vi har ju t.ex. iklwa från sydöstra Afrika
Fast nu är ju spjutet han har cirka 2m långt så det spelar ju ingen roll att det finns andra slags spjut när det han använder inte är kort eller att det ens inns andra varianter. Men det är inte riktigt det jag tycker är störande. Det är att de delat ut olika vapen till samtliga väktare enbart för att de ska ha olika vapen. Det är just det jag tycker känns onödigt.
Men, det är tydligt att vi tycker helt olika gällande detta, och det är helt ok självfallet :)

Intressant iakttagelse.
Det verkar som att de flesta som läst böckerna gillar serien, medans det är mer skeptiska toner från de som inte läst böckerna.
Här på wrnu dvs. Eller är min iakttagelse fel?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Fast nu är ju spjutet han har 2m långt så det spelar ju ingen roll att det finns andra slags spjut.
Men, det är tydligt att vi tycker helt olika gällande detta, och det är helt ok självfallet :)

Intressant iakttagelse.
Det verkar som att de flesta som läst böckerna gillar serien, medans det är mer skeptiska toner från de som inte läst böckerna.
Här på wrnu dvs. Eller är min iakttagelse fel?
Jag stödjer din analys . Troligtvis är det ju så att dom som har en varm inställning till bokserien även har en varm känsla inför tv-serien då dom får se böckerna komma till liv på vita duken.

Vilket jag iofs tycket är smått konstigt då folk som läst böckerna borde ha en miljard små saker i tv-serien att nitpicka på och folk som inte läst böckerna borde gå in med ett mer öppet sinne .
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Fast nu är ju spjutet han har cirka 2m långt så det spelar ju ingen roll att det finns andra slags spjut när det han använder inte är kort eller att det ens inns andra varianter. Men det är inte riktigt det jag tycker är störande. Det är att de delat ut olika vapen till samtliga väktare enbart för att de ska ha olika vapen. Det är just det jag tycker känns onödigt.
Men, det är tydligt att vi tycker helt olika gällande detta, och det är helt ok självfallet :)

Intressant iakttagelse.
Det verkar som att de flesta som läst böckerna gillar serien, medans det är mer skeptiska toner från de som inte läst böckerna.
Här på wrnu dvs. Eller är min iakttagelse fel?
Jag stödjer din analys . Troligtvis är det ju så att dom som har en varm inställning till bokserien även har en varm känsla inför tv-serien då dom får se böckerna komma till liv på vita duken.

Vilket jag iofs tycket är smått konstigt då folk som läst böckerna borde ha en miljard små saker i tv-serien att nitpicka på och folk som inte läst böckerna borde gå in med ett mer öppet sinne .
Håller med er båda och tror verkligen att det ni säger stämmer.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Jag stödjer din analys . Troligtvis är det ju så att dom som har en varm inställning till bokserien även har en varm känsla inför tv-serien då dom får se böckerna komma till liv på vita duken.

Vilket jag iofs tycket är smått konstigt då folk som läst böckerna borde ha en miljard små saker i tv-serien att nitpicka på och folk som inte läst böckerna borde gå in med ett mer öppet sinne .
Fast det är ju skoj att få se en bokserie man tycker riktigt mycket om få komma till liv på vita duken.
Jag satt som i trans när jag såg LOTR, trots att de ändrat på mängder av saker från böckerna. Och det finns ju säkerligen mänger av saker jag borde störa mig på där men som jag inte alls stör mig på. Ogillar dock Gimlis enormt feta dubbelyxa då hans tidigare yxor faller mig mer i smaken, men det är inget som stör mig.

Wheel of Time har jag ingen relation till alls då jag enbart sett böckerna, men aldrig ens öppnat någon av dem.
Så jag tänker att just därför nitpickar jag den istället för att min uppmärksamhet fångas upp av andra ting såsom karaktärernas personlighet med mera.
 
Top