Wheel of Time TV-serie [Spoilers]

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
De är fula för att de är skrattretande dåligt designade. Den högra ser banne mig ut att vara monterad upp och ner. Båda behöver dessutom längre skaft.
Båda är identiska. Den vänstra har jag bara kluddat på i paint för att visa vad jag tyckte var en rimlgiare storlek på yxblad. Tycker skaften verkar ha helt okej längd för enhandsyxor, i synnerhet om man kortat ner äggen. Sure, det finns många exempel på yxor som har längre skaft. Men det finns också gott om exempel på yxor med den där längden.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Fast jag tycker de får en större vikt i berättelsen i sig när det är mer inbäddat i dialogen och prat om livet och döden att tiden är cyklisk. Åldrar kommer, åldrar går, det finns ingen början och inget slut. Det är lite av poängen i berättelsen tycker jag och jag gillar att de tidigare civilisationerna får en större fysisk närvaro. Att ha med ruiner (fast inte för ofta) är ju dessutom ett ganska fiffigt sätt att lyfta något som annars förekommer bara i Inter monologer och så i böckerna.
Jo, men jag har inget emot det i sak, hänvisningar till det mystiska förflutna hör hemma i fantasy - det är just att blanda in paralleller till vår värld utan att det leder till något i berättelsen som jag är skeptisk mot. Men, det är ingen stor grej.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Kan du utveckla det här? Vill bara vet hur du menar.
Jag kommer inte på något sätt ihåg i detalj men har via flera olika artiklar och videos fått berättat för mig att Minas Tirith inte är en realistisk stad. Vill minnas att @Mekanurg skrev en väldigt bra artikel om detta för många år sedan. Men det jag kan komma ihåg på rak arm är att staden har för få portar, det skulle konstant bli omöjligt många köer. Den är för brant för att vara praktisk. Nu finns det flera städer bland annat i sydvästra Italien som är branta, men även jämfört med dessa ska Minas Tirith vara något i hästväg vad gäller branthet. Och att staden är så stor gör tydligen brantheten ännu mer opraktisk. Och runt om staden är det helt dött. Inga åkrar. Inga bondgårdar. Vilket staden skulle behöva. Det var vad jag kunde komma på såhär på rak arm, det finns säkert mer saker.

Men det spelar ingen som helst roll för mig. Staden är cool, stämningsfull och fantasieggande, det ör det viktigaste 😁
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Så snart fienden är inpå dem så blir dock två väktare plöstsligt en då killen med båge inte kan göra ett skit såvida han inte kan karate!
Spjut är otympligt, det är omkring 2 meter långt, inte praktiskt inomhus öht. Och att förvänta sig att man kan byta vapen för vilken situation man hamnar i är ingen förklaring. Det är bara ett kasst alternativ helt enkelt. Bättre än båge dock! ;)
Varför ändra på en sak som att de alla använder svärd från böckerna? Jag förstår att man vill sätta en flavour på de olika karaktärerna, men det kunde man hellre gjort på annat sätt tycker jag.
Unsullied i GoT visade oss ju att spjut både är jätte häftigt och praktiskt 😜
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Asså, jag hade varit fullkomligt nöjd om de bara trimmat ner längden på eggen lite. Sure... jag hade nog också föredragit enbladade yxor med en spik eller något på andra sidan. Men är helt okej med dubbelyxor också. Det är både historiskt (om än inte vanligt), och klassiskt i fantasy.

(Mitt eget fulhack i paint för en mer rimlig bladstorlek)
View attachment 7709
Du satt mig just i kontakt med min sorg 🤮😭
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
Jag kommer inte på något sätt ihåg i detalj men har via flera olika artiklar och videos fått berättat för mig att Minas Tirith inte är en realistisk stad. Vill minnas att @Mekanurg skrev en väldigt bra artikel om detta för många år sedan. Men det jag kan komma ihåg på rak arm är att staden har för få portar, det skulle konstant bli omöjligt många köer. Den är för brant för att vara praktisk. Nu finns det flera städer bland annat i sydvästra Italien som är branta, men även jämfört med dessa ska Minas Tirith vara något i hästväg vad gäller branthet. Och att staden är så stor gör tydligen brantheten ännu mer opraktisk. Och runt om staden är det helt dött. Inga åkrar. Inga bondgårdar. Vilket staden skulle behöva. Det var vad jag kunde komma på såhär på rak arm, det finns säkert mer saker.

Men det spelar ingen som helst roll för mig. Staden är cool, stämningsfull och fantasieggande, det ör det viktigaste 😁
Insåg att min hjärna gick i kors, jag tänkte av någon anledning att du talade om Tear i DÅ, inte Minas Tirith i SoR
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Jag kommer inte på något sätt ihåg i detalj men har via flera olika artiklar och videos fått berättat för mig att Minas Tirith inte är en realistisk stad. Vill minnas att @Mekanurg skrev en väldigt bra artikel om detta för många år sedan. Men det jag kan komma ihåg på rak arm är att staden har för få portar, det skulle konstant bli omöjligt många köer. Den är för brant för att vara praktisk. Nu finns det flera städer bland annat i sydvästra Italien som är branta, men även jämfört med dessa ska Minas Tirith vara något i hästväg vad gäller branthet. Och att staden är så stor gör tydligen brantheten ännu mer opraktisk. Och runt om staden är det helt dött. Inga åkrar. Inga bondgårdar. Vilket staden skulle behöva. Det var vad jag kunde komma på såhär på rak arm, det finns säkert mer saker.
Det där sista är ju helt fel - åtminstone i böckerna. Slätten runt staden är fylld med åkrar och små bondgårdar (som allihopa har hunnit bli evakurade innan våra hjältar anländer.)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Insåg att min hjärna gick i kors, jag tänkte av någon anledning att du talade om Tear i DÅ, inte Minas Tirith i SoR
Ah 😊 Men Tear (eller åtminstone Tears klippa) är väl otroligt orealistisk bara vad gäller ren storlek?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Det där sista är ju helt fel - åtminstone i böckerna. Slätten runt staden är fylld med åkrar och små bondgårdar (som allihopa har hunnit bli evakurade innan våra hjältar anländer.)
I filmen är det inte så i alla fall.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,416
Location
Maastricht
Unsullied i GoT visade oss ju att spjut både är jätte häftigt och praktiskt 😜
Ja, i krig, absolut.
Och de slåss i formation, och här är spjutet enormt effektivt. Är såklart inte ett oeffektivt vapen, tvärtom. Mest opraktiskt.
Jag bara tänker på att det är en livvakt vi pratar om, vad är praktiskt för en livvakt att slåss med och att resa med?
Ett spjut som han hela tiden måste hålla i? Som en livvakt som står i en tronsal eller liknande, absolut. Här känns det dock enbart som att de gett honom ett spjut för att han ska ha något annat vapen än ett svärd tex. Så jag stör mig.
Ett svärd som han kan bära i en svärdsskida känns allra mest praktiskt för någon som reser.

Det är vad som gör att jag stör mig lite. De har inte tänkt på den här biten alls tror jag. Det är bara där för att det är "coolt".
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Det är vad som gör att jag stör mig lite. De har inte tänkt på den här biten alls tror jag. Det är bara där för att det är "coolt".
Och har inte ens klagat på att Lan har svärdet på ryggen än =D
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ja, i krig, absolut.
Och de slåss i formation, och här är spjutet enormt effektivt.
Jag bara tänker på att det är en livvakt vi pratar om, vad är praktiskt för en livvakt att slåss med och att resa med?
Ett spjut som han hela tiden måste hålla i?
Ett svärd som han kan bära i en svärdsskida?

Det är vad som gör att jag stör mig lite. De har inte tänkt p den här biten alls tror jag. Det är bara där för att det är coolt.
Jag håller med dig , jag retas bara 😜

Jag tycket också spjut och båge är oerhört opraktiskt för en livvakt och att svärd eller möjligen en lång dolk hade vart det uppenbara valet.

Sedan att det är coolt känns som något som är standard när det kommer till vapen och rustningar i fantasy att det är rule of cool som gäller framför realistiskt eller praktiskt .
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Någon som är mer insatt i wheel of time som kan säga huruvida Lan använder sig av ett katana liknande svärd i böckerna eller om det endast är för att det är "coolt" som dom gett Lan ett katana liknande svärd i tv-serien?
 
Top