Wheel of Time TV-serie [Spoilers]

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Jag ville se om de avsnitt som redan kommit, och lade då märkte till något jag inte såg första gången: 4.08 in i första avsnittet visas ett landskap som vid närmare titt ser ut som en postapokalyptisk ruinstad.
Ja, ser det inte vääääldigt mycket ut som typ övervuxna skyskrapor och grejer? Jag tänkte först att jag inbillade mig, men jag tycker det är många småhintar som tyder på att så kan vara fallet.

Jag kan inte påminna mig att det var något som överhuvudtaget nämndes i böckerna, men att hjulet går runt och runt och alltid kommer tillbaka är ju ett av huvudkoncepten. Skulle ju inte vara helt omöjligt att världen som den gamle draken förstörde var vår världs framtid.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,961
Jag kan inte påminna mig att det var något som överhuvudtaget nämndes i böckerna, men att hjulet går runt och runt och alltid kommer tillbaka är ju ett av huvudkoncepten. Skulle ju inte vara helt omöjligt att världen som den gamle draken förstörde var vår världs framtid.
Tror inte det nämns i böckerna att det finns ruiner, men den förra åldern som gått under var en högteknologisk värld som i alla fall såvitt jag kan komma ihåg hade farkoster som påminde om bilar och helikoptrar, så jag gillar konceptet med gamla lämningar från den tiden! Och det finns ganska starka hintar om att vår värld är två åldrar bakåt i tiden.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,236
Personligen har jag inte några problem med dubbelyxor per se i fantasy - tyckte dock just dessa var ovanligt fula. Slivriga och på tok för små. Men det känns verkligen inte viktigt.

Vas gäller post-apokalypsen förekommer det en del sådana hintar men jag minns dem inte som särskilt starka - om man inte tolkar Age of Legends med sina flygfordon etc. som vår nära framtid, fast det tycker jag det är rätt tydligt att det inte är med tanke på förekomsten av Kraften och en del andra markörer. Hur som helst tycker jag perspektivet är helt oväsentligt för berättelsen - Jordan knyter liksom inte an till verklig historia eller mytologi som Tolkien eller Wolfe gör, så det är till slut rätt ointressant. Det känns som något Jordan slängde in som en idé för framtida intriger och sedan ratade.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,961
Vas gäller post-apokalypsen förekommer det en del sådana hintar men jag minns dem inte som särskilt starka - om man inte tolkar Age of Legends med sina flygfordon etc. som vår nära framtid, fast det tycker jag det är rätt tydligt att det inte är med tanke på förekomsten av Kraften och en del andra markörer
Nä, Age of Legends är inte vår avlägsna framtid, men åldern innan det, den som kallas Den första åldern (men bara är en av många). Det finns några få hintar från vår tid. Bland annat återfinns en gammal stjärna från en Mercedes. Superataterna Amerika och Sovjet och kalla kriget har omvandlats till en saga om jättarna Mork och Merk som kastar lansar av eld mot varandra på varsin sida om jorden. Det finns sagor om Lenn som flög till månen i magen på en brinnande örn, vilket förmodligen är en referens till John Glenn som var den första astronauten som flög i omloppsbana runt jorden. Och så vidare :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,236
Nä, Age of Legends är inte vår avlägsna framtid, men åldern innan det, den som kallas Den första åldern (men bara är en av många). Det finns några få hintar från vår tid. Bland annat återfinns en gammal stjärna från en Mercedes. Superataterna Amerika och Sovjet och kalla kriget har omvandlats till en saga om jättarna Mork och Merk som kastar lansar av eld mot varandra på varsin sida om jorden. Det finns sagor om Lenn som flög till månen i magen på en brinnande örn, vilket förmodligen är en referens till John Glenn som var den första astronauten som flög i omloppsbana runt jorden. Och så vidare :)
Precis men allt det kommer väl i princip från bok 3-4 sådär, sen försvinner det ut som en del av berättelsen?
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,141
Location
Stockholm
Shannara är en post-Apko av vår värd, Drakens återkomst är en post-apko men inte av vår värd utan en Eberron-liknande värld (ignorerande alla DnD monster o raser)

"fall into medieval when you have swords horses and capes", just den här saken har jag tänkt en del på och jag skulle säga att det man gör är att man inte använder "medeltida Europa" kådade kläder (ta en titt på andra tidsperioder och/eller andra länders kläder, antingen från samma breddgrader eller ta från andra breddgrader o ändra om dem för att passa de nuvarande breddgraderna), eller använder medeltida kläder men fokuserar på saker som inte är så vanliga i popkulturens porträttering av dessa (ex. alla går i tunikor som går ner över knäna, massa puffärmar). Att man ger folk vapen/pansar från ett annat område än man tagit huvudinspiration för kläderna gör också att det blir en noterbar skillnad. Så även om man skulle ha Vitrockarna i liksom-medeltida kläder men sedan ger dem polerat pansar och vapen från exempelvis Indien, eller Korea.
Bara för att fortsätta det här lätt: många gånger får man en förvånansvärd ny stil om man tar en krigare och byter ut hjälmen och skölden, t.ex. en samuraj rustning men med romers hjälm och sköld ger noterbart annat intryck, eller en gotisk helrustning men med en Valsgärde hjälm och rundsköld.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,961
Precis men allt det kommer väl i princip från bok 3-4 sådär, sen försvinner det ut som en del av berättelsen?
Nja, legenderna från första boken finns med i bok 1. Sen kommer ju portalstenar i bok 2 som jag har för mig kommer från vår ålder (fast i vår framtid då) och har för mig att portalstenarna återkommer senare. Har för mig att det finns grejer i bok 4, till exempel stjärnan från bilen. Sen minns jag faktiskt inte mer. Men jag gillar att det lyfts fram mer i tv-serien, att man ser fler fragment från tidigare åldrar. Gillar även att det mer lyfts fram tankar om återfödelse, att det faktum att tiden är cyklisk återkommer oftare i vardagligt resonemang kring livet och döden.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,141
Location
Stockholm
Sedan har vi alla artefakter från tiden innan, bl.a. hägersvärden, o vita tornets invignings stav. Om jag mins rätt kunde ju inte moderna Asi Daier göra nya magiska mackapärer utan bara använde vad de hade själva eller hittade.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,961
Sedan har vi alla artefakter från tiden innan, bl.a. hägersvärden, o vita tornets invignings stav. Om jag mins rätt kunde ju inte moderna Asi Daier göra nya magiska mackapärer utan bara använde vad de hade själva eller hittade.
Hägersvärden är från samma tid som när det utspelar sig. Men edsstaven är som du säger från Sagornas ålder. Vill minnas att det framkommer (eller om Jordan sagt det i nån intervju) att den användes i förhör eller rättegångar då.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,236
Men jag gillar att det lyfts fram mer i tv-serien, att man ser fler fragment från tidigare åldrar
Tja där tycker vi olika, jag ser som sagt helst att det ges större vikt i berättelsen i sig för att vara intressant att lyftas upp. (Alltså inte att det finns rester av äldre glömda tider utan att det specifikt ska blinkningar till vår värld.)

Portalstenarna hade jag glömt, men de är väl ingen uppenbar blinkning, inte som Mercedes-stjärnan? Jag tolkade aldrig dem på det viset när jag läste böckerna.

Drakens återkomst är en post-apko men inte av vår
Nja, det är den väl i så fall, givet ovan exempel?
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,425
Location
Maastricht
Jag har ju inte sett serien, men för mig är dubbelyxor inget problem i fantasy. De finns i gammal tid, antika Grekland, etc. Jag har för mig de förekommer i WoT också, även om jag inte är helt hundra på det så här långt efteråt.

(Jag ska dock se serien, men väntar nog tills jag kan se allt på en gång)
De här dubbelyxorna är ett problem dock. De är de fulaste och mest opraktiskta dubbelyxor du kan föreställa dig!
Ser ut att vara skapade för att vara så otympliga som möjligt.
Dubbelyxor är alltid ett problem för mig. Jag tycker de är stygga och de borde brännas ut från all film och TV! ;)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,961
Tja där tycker vi olika, jag ser som sagt helst att det ges större vikt i berättelsen i sig för att vara intressant att lyftas upp. (Alltså inte att det finns rester av äldre glömda tider utan att det specifikt ska blinkningar till vår värld.)
Fast jag tycker de får en större vikt i berättelsen i sig när det är mer inbäddat i dialogen och prat om livet och döden att tiden är cyklisk. Åldrar kommer, åldrar går, det finns ingen början och inget slut. Det är lite av poängen i berättelsen tycker jag och jag gillar att de tidigare civilisationerna får en större fysisk närvaro. Att ha med ruiner (fast inte för ofta) är ju dessutom ett ganska fiffigt sätt att lyfta något som annars förekommer bara i Inter monologer och så i böckerna.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,961
De här dubbelyxorna är ett problem dock. De är de fulaste och mest opraktiskta dubbelyxor du kan föreställa dig!
Ser ut att vara skapade för att vara så otympliga som möjligt.
Alltså, precis som exempelvis wolverineklor (som jag tog som exempel ovan) är totalt ologiskt och opraktiskt i verkligheten men coolt på film och i litteratur, så kan det även vara med dubbelyxor 😉
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,141
Location
Stockholm
Hägersvärden är från samma tid som när det utspelar sig
Men var inte de riktiga hägersvärden, de oförstörbara, från tiden innan? Att de hade blivit en symbol för svärdsmästare var ju en fråga om att de var så bra och så få att det blivit en tradition att endast svärdsmästare har rätten att använda dem. Eller missminer jag mig här?
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,425
Location
Maastricht
Alltså, precis som exempelvis wolverineklor (som jag tog som exempel ovan) är totalt ologiskt och opraktiskt i verkligheten men coolt på film och i litteratur, så kan det även vara med dubbelyxor 😉
Fast, det är ju inte coolt alls. Men det är heller inget stort problem. Jag gillar serien. Men tycker som sagt att vissa saker ser riktigt kass ut.
Woverines klor, tja, det är inte alls samma sak. De är coola, men det är off topic så jag håller käft ;)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,961
Fast, det är ju inte coolt alls. Men det är heller inget stort problem. Jag gillar serien. Men tycker som sagt att vissa saker ser riktigt kass ut.
Woverines klor, tja, det är inte alls samma sak. De är coola, men det är off topic så jag håller käft ;)
I böckerna har alla väktare svärd, jag tyckte det var kul att de hade variation på vapnen 🙂 Sen är ju både yxorna och klorna samma sak för mig då jag tyckte båda var coola, men smaken är som baken 😊
 
Top