Wheel of Time TV-serie [Spoilers]

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,036
Jag minns inte mycket av böckerna, men med den reservationen reagerade jag med förundran på detta:
Alltså, på riktigt! Är på väg genom avsnitt 3 just nu. Han som spelar Rand är _exakt_ så som jag föreställde mig Matt när jag läste böckerna. Och han som spelar Matt är typ precis som jag föreställde mig Rand! Både till beteende och utseende!
Intressant hur olika en kan föreställa sig! Jag instämmer i hur serien rollbesatt Rand och Mat. De är ungefär som jag föreställde mig dem. Perrin däremot är HELT fel (och en ganska dålig skådis dessutom; jag stör mig på honom i nästan varje scen han är med i). Och Moiraine likaså helt fel (men är i alla fall en helt ok skådis).
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Perrin däremot är HELT fel (och en ganska dålig skådis dessutom; jag stör mig på honom i nästan varje scen han är med i).
Oj, helt tvärtom tycker jag där. Upplever honom verkligen som en av de bästa skådisarna i serien! Tycker han briljerar i varje scen 🙂
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Som @Franz tycker jag nog skådespeleriet är seriens största styrka, ingen av de bärande rollerna faller igenom. Den enda som jag är tveksam till som får mycket utrymme är väktaren Maksim som kändes svag. Även Alanna och Loial men det är (än så länge) små biroller och vad gäller Loial mycket annat som påverkar.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Alright, nu sett alla fem avsnitt. Jäklar vad jag gillar den här serien!

Den har ett rätt gigantiskt problem som den dras med (på grund av källmaterialet) som stör lite, men den gör också mycket rätt också tycker jag. Skönt att de inte går full "GOT" och ska visa tuttar och rumpor hela tiden (även om vi fått se Lans rumpa en gång =). Gillar att homosexualitet dykt upp flera gånger redan som något fullkomligt naturligt och folk överlag verkar ha rätt avslappnad attityd till sånt. Top notch!

Gillar att även fast kvinnor i form av aes sedaier blir en sån maktfaktor så lyfts problem med sexism och förtryck av kvinnor fram i alla fall lite gran. Och vitrockarna är ju en utmärkt representation för många former av förtryck.

Gillar också att de olika regioner får ganska distinkt olika moden, färger och vapen som skiljer sig från rike till rike, sammtidigt som varje rike har rätt blandad befolkning dels med nytillreseta, men även folk som verkar ha bott där flera generationer men ändå har andra regioner i sina släktdrag. Det får verkligen världen att kännas gammal och levd i, men inte stillastående utan det har hänt massor av saker för och saker händer fortfarande. Love it!

Allt som saknas nu är att de touchar lite på transpersoner överlag, och kanske ännu viktigare vad som händer om någon föds som både man och kvinna _och_ kan använda kraften. För det skulle man kunna göra något jäkligt coolt av givet förutsättningarna! Något som helt saknas i källmaterialet, så klart, men jag skiter ärligt talat i hur väl de följer böckerna. Hoppas de löser det i kommande avsnitt, för just nu känns det i likhet med böckerna jäkligt binärt.

Jag gillar verkligen hur hela världen känns så postapoklyptisk, med gamla ruiner och grejer här och där, men utan att _allt_ känns som ruiner. Som en värld under uppbyggnad på ruinerna av en gammal värld. Nästan som om det var någon slags tidshjul som roterade =D. Som med folket gillar jag verkligen hur världen känns gammal. Jag ser inget konstigt i att "draken återfödd" först möts med så lite uppståndelse bladn Rand och gänget. Det där är ju bara skitgamla sagor de kanske har hört. De tror antagligen knappt ens på henne när hon säger det, och om de tror på det så tror de antagligen inte att precis allt kommer hända som de gamla profetieorna säger. De är ju skitgamla, och de har säkerligen översatts ett par gånger. Troligt viss _kommer_ de inte stämma till 100% om den här serien lever upp till mina förväntningar (farligt att hoppas, jag vet =).

Gillar också verkligen Tar Valon och vita tornet. Väldigt annorlunda från hur jag föreställde mig det, men coolt! Tycker interiörerna verkligen ser skitgamla ut. Nästan för gamla! Tycker aes sedaierna borde använda kraften lite mer för att hålla det skinande vitt. Men det bidrar absolut till att få hela världen att kännas uråldrig för mig.

Jag kan hålla med om att det kanske känns lite sterilt och avskalat, men sammtidigt har vi ju bara fått se väldigt begränsade delar av det. Huvudsakligen där folk som ständigt är på resande fot håller till, så det känns inte så konstigt om det är lite spartanskt. Mer som hotellrum än någons hem.

En sak jag verkligen gillar är att språket känns rätt naturligt, även när det är konstiga fantasynamn. Det låter jäkligt bra, helt enkelt. I alla fall i mina öron.

Just nu känner jag mig ungefär som jag gjorde halvvägs genom första säsongen av game of thrones. Kan bli bra det här!
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Och föresten:


God damn! Rains of castamere kommer nära, men elf on a shelf ligger miltals efter den här låten! Hoppas vi får lika många och lika bra covers av den här, och utfylld text!

Och vilken time abyss! De har just ridit förbi de där skitstora gamla ruinerna, sen den här sången, sen Moiraines berättelse. "The place you now call tworiver". Shit pommes frittes vilka rysningar! LOVE IT!

Och Thoms sång!


Än minns jag lite från böckerna, och den här fick mig att gråta. Första gången, och nu igen när jag kollar om avsnitten (ja, jag gillade den här serien så mycket att jag REDAN kollar om den i väntan på nästa avsnitt!).

Böckerna förtjänar inte den här serien! Men _vi_ förtjänar den!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Är inte överfötjust i hur de visar när någon använder Kraften. alla "fartränder" eller vad man ska kalla det. Det är kanske jag som är bokpurist här, då man i böckerna inte kan se om någon använder Kraften, men tycker inte det är så snyggt. Man hade kunnat göra det lite mindre in your face. Jämför med när Gandalf och Saruman fajtas i Sagan om Ringen, både i Orthanc och på Caradras. Man gjorde så att man fattade att det var magi där med kameraarbete och ljudeffekter, det behövdes inga fartränder.
Jag hade för mig att det tvärt om var väldigt tydligt för de som kan använda kraften när någon gör det. Att de bokstavigt talat studerar varandras "vävar" som de gör av kraften. Att det till och med är en ganska stor grej att män som använde kraften inte kan se kvinnors vävar och vise versa.

Sen kan vanligt folk förvisso inte se det, men vi är ju inte vanligt folk; vi är publiken =)

Det enda jag tyckte skilde sig från boken var allt viftande med händer och armar, men jag köper det eftersom det ser bättre ut på film.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag hade igentligen inte tänkt skriva något mer i den här tråden men efter att ha sett 5 avsnitt tycker jag att serien stepat upp lite och den börjar växa i mina ögon , dock är den inte inte i hamn på långa vägar för mig men jag är beredd att ge den en chans och titta vidare och se om den växer ännu mer i kommande avsnitt.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
God damn! Rains of castamere kommer nära, men elf on a shelf ligger miltals efter den här låten! Hoppas vi får lika många och lika bra covers av den här, och utfylld text!
Håller med om att den scenen är en fullträff - kanske seriens enskilt bästa. Lågmäld, välspelad, suggestiv och slår an en ton om ett episkt förflutet som verkligen är fantasy 1A.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Jag hade för mig att det tvärt om var väldigt tydligt för de som kan använda kraften när någon gör det. Att de bokstavigt talat studerar varandras "vävar" som de gör av kraften. Att det till och med är en ganska stor grej att män som använde kraften inte kan se kvinnors vävar och vise versa.

Sen kan vanligt folk förvisso inte se det, men vi är ju inte vanligt folk; vi är publiken =)

Det enda jag tyckte skilde sig från boken var allt viftande med händer och armar, men jag köper det eftersom det ser bättre ut på film.
Jo precis, kvinnor kan se kvinnors vävar och män kan se mäns vävar. Och du har helt rätt i att det syns på skärmen för att vi i publiken ska se det, jag hade inte fattat det när jag skrev inlägget 😄 Så jag tar tillbaka vad jag sa.

Och det stämmer att det inte viftades lika mycket med armarna i böckerna men håller med om att det passar för tv. Gillar dessutom att Valda poängterar att de egentligen inte behöver vifta med armarna 🙂
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Måste instämma i @Beastslayer kritik mot yxorna i avsnitt 4 men inte av samma anledning .

Jag har inget emot dubbelyxor utan min kritik består av att dom var så jävla fula och för att använda mig av ett skånskt uttryck vilken jävla fubick lät dom designa dom yxorna . Det var något av det mest estetiskt otilltalande jag sett.

Dom fula armskenorna har nu fått en konkurrent , dom fula dubbelyxorna 🤣🤣
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
313
Jag tycker att serien är helt OK. Mitt största problem är att allt är för "over the top" - Shadar Logoths hundra meter höga mur, pittoreskheten i Tufloden, smutsbönderna i den där byn...

Rollbesättning och skådespel är bra tycker jag. Förutom Perrin, han är visserligen trist som i böckerna, men inte på samma sätt.

De kunde gott ha klippt bort vitrockarna helt.
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
270
Location
Stockholm
Oj, har nu kollat på senaste avsnittet och jag vet inte vad det här är... Manus och produktion tar bort så mycket från böckerna och lägger till sina egna grejer som är så mycket sämre än källmaterialet. Jag kan inte se hur förändringarna bara består av 'praktiska skäl', utan landar mer i att det är en övertygelse att de kan göra något som är bättre genom den här förvanskningen.

Avsnitt 5 är katastrofdåligt! Tar Valon såg ok ut, men Vita Tornet är fullkomligt öde och består av en tom kall hall och korridor samt några rum. Inga hundratals Aes Sedaier, Noviser, Accepted eller tjänare som ränner runt. Berättelsefokus på någon oväsentlig Väktare på bekostnad av det som faktiskt spelar roll (våra huvudpersoner) vilket ger extremt konstiga klippningar. De bygger upp Stepin och berättar om hans bakgrundshistoria och liv, samtidigt som personer jag tittar på serien med knappt vet vem som är Rand och vem som är Mat eller varför de är viktiga. Loial ser ut som jag vet inte vad, (skådespelaren var dock fantastisk, och hans repliker kunde ha varit direkta citat från boken). Lan, som tidigare blivit nerfad blir ännu mer fråntagen sin roll och sin bokpersonlighet genom något påhittat sorgearbete för den här döda väktarkompisen. #NotMyLan

Zombie-Perrin blev räddad av Egwene inte bara en gång genom att hon hjälper honom att bli fri från sina rep, utan två gånger när Perrin som en vandrande vålnad bara står och ser dum ut i konfrontationen med Valda, samtidigt som Valda fryser av skräck för.... ja vadå? Eamon Valda är alltså också han en Blademaster, en av de absolut duktigaste svärdsmästarna i världen. Då smiter Egwene upp med Valdas tappade kniv och sticker ner Valda. Det är alltså inte Perrin som slåss och dödar vitrockar för att försvara sin barndomsvän (eller vargarna), utan Egwene... Var är Hopper?

Rand, Mat och Perrin har alltså i 5 avsnitt lyckats med... ja, typ ingenting. Eller jo, Mat "I'm no bloody hero" sprang ut i massakern i Tufloden och räddade sina småsystrar, vilket kan vara en blinkning mot hans arc -- det gillade jag i E1 och Perrin har haft ihjäl sin fru. Om beslutet att hans tvekan för att bruka våld mot Valda berodde på vad som skedde under Winternight, så är det bara en sån där förändring som jag verkligen inte förstår.

Resten av alla lägen Tuflodspojkarna har hamnat i fara har de lagt benen på ryggen och flytt och/eller blivit räddade av andra.

Det enda jag gillade var nog hur snyggt de fick till Perrins Golden Eyes... det är typ 2 sekunder av avsnittet.

Jag är nog lite upprörd ;) Så ni får leva med syftningsfel eller konstiga meningsuppbyggnader. :)
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
270
Location
Stockholm
Och Thoms sång!

Men vad har de gjort med Thom?! Han är en gammal rund-resande gycklare med stor buskig mustach, harpa och flöjt som jonglerar och berättar legender i både vanlig ton och i High Chant. Han är inte en whiskey-drickande cigarrökande rockkille med skrovlig röst som lirar gura. Varför får vi den här tolkningen av karaktären? Det passar inte ens in i settingen.

...och vad gjorde de med tjuvar i Breen's Spring? Varför säger de en sak för att sen visa något helt annat?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,264
Killen med de fördömda dubbelyxorna var också rätt töntig. Buuu för dubbelyxor!
Jag har ju inte sett serien, men för mig är dubbelyxor inget problem i fantasy. De finns i gammal tid, antika Grekland, etc. Jag har för mig de förekommer i WoT också, även om jag inte är helt hundra på det så här långt efteråt.

(Jag ska dock se serien, men väntar nog tills jag kan se allt på en gång)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Men vad har de gjort med Thom?! [...] Det passar inte ens in i settingen.
Umm... med tanke på att de verkar satsa på en mycket mörkare version av berättelsen så tycker jag den här versionen av Thom passar alldeles ypperligt i seriens setting; skitigare och råare. Och jag tror en rocksångare har betydligt lättare att gå hem i stugorna än något mer tidsenligt.

Gitarren håller jag med om att den kändes lite udda, det reagerade jag också på första gången den dök upp. Jag tyckte att de åtminstone kunnat göra en gitarr som såg ut som en luta eller något. Men samtidigt grunnar jag på om det kanske är en liten "nod" mot att serien inte utspelar sig i en alterantiv värld, utan i den post-postapokalyptiska framtiden av vår värld. Jag fick lite de vibbarna överlag i den byn de var i.

...och vad gjorde de med tjuvar i Breen's Spring? Varför säger de en sak för att sen visa något helt annat?
Jag hänger inte riktigt med. Du menar att hon barskänkan säger att Matt inte borde försöka sig på att stjäla om han inte vill hamna i buren, men att ingen verkade bry sig om ficktjuven som tog Matts pengar?

Kan vara så enkelt som att ficktjuven var en lokalinvånare och att Matt var utböling, och att det är specifikt utbölingar som inte sköter sig som hamnar i buren snarare än "tjuvar" rent allmänt. Eller att just den specifika tjuven är lite av den "lokla byfånen". Alla i byn vet att han är lite tokig, och och går och stjäl saker, och ser därför till att han inte kommer åt deras peningpungar medan utbölingar som blir bestulna får skylla sig själv. Och "han menar ju inget illa". Han kanske rent av tillåts stjäla några slantar här och där som ens lags välgörenhet.

I ärlighetens namn misstänker jag att det var samma sits Matt var i hemmavid. Alla viste att om han stal så var det för att hand om sina systrar. Och att det helt enkelt var enklare att låta honom stjäla då och då, istället för att ta tag i det egentliga problemet som var hans föräldrar.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Jag har ju inte sett serien, men för mig är dubbelyxor inget problem i fantasy. De finns i gammal tid, antika Grekland, etc. Jag har för mig de förekommer i WoT också, även om jag inte är helt hundra på det så här långt efteråt.
Ja, för min del spelar det ingen roll om ett fantasyvapen har en verkligen historisk förlaga, eller ens om det är realistiskt. Det är precis som wolverineklor, cyberhjälmar och lysande röda ögon i cyberpunk. Det är inte realistiskt, men det är cool, stylish och eskapism :)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Men vad har de gjort med Thom?! Han är en gammal rund-resande gycklare med stor buskig mustach, harpa och flöjt som jonglerar och berättar legender i både vanlig ton och i High Chant. Han är inte en whiskey-drickande cigarrökande rockkille med skrovlig röst som lirar gura. Varför får vi den här tolkningen av karaktären? Det passar inte ens in i settingen.
Jag älskar denna tolkning av Thom! Nu kanske jag missade helt, men drack han verkligen whisky och rökte cigarr? Hursom, visst han har ingen färgglad mantel eller mustasch, men personligheten matchar hur jag föreställer mig honom. Teatral och självsäker, men ingen du vill bråka med.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,036
Jag ville se om de avsnitt som redan kommit, och lade då märkte till något jag inte såg första gången: 4.08 in i första avsnittet visas ett landskap som vid närmare titt ser ut som en postapokalyptisk ruinstad. Det stämmer ju helt med vad @Rymdhamster säger i inlägg #216 ovan: detta är den post-postapokalyptiska framtiden av vår värld. Dock är detta inget jag har något som helst minne av från böckerna (fast jag läste inte alla, utan kom av mig i någon av böckerna som på alla sina hundratals sidor inte avancerade handlingen mer än ett par dagar framåt, och det utan att något egentligen hände...). Men det är alltså så det är?
 
Top