Nekromanti WESTERN Warulv - Runda 5

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,688
Location
Rissne
Re: Någon användbar info från de aktiva förmågorna?

Andersson said:
Ni som outat er med aktiva förmågor (Dum Panda, krank och Solvebring). Har det gett något användbart för staden?
Nope. Jag blockar bara folks förmågor, och har fortfarande inte kommit på något vidare smart sätt att använda förmågan.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Någon användbar info från de aktiva förmågorna?

Har det gett något användbart för staden?
Nej, inte än. Hittills har lyckan bara slagit in i den rundan då Basenanji lämnade oss. :gremfrown: Om det lyckas oftare så får jag alltså reda på den mördades förmåga, vilket kort och gott kan ge vissa delar av vilka förmågor som varit i rörelse och vilka outningar som varit mer eller mindre ärliga. Om det kan ge något väsentligt vetefan dock...
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: Misstankar

tripp_trap said:
Inlägg #704985

tripp_trap said:
Röst: Persson

Jag vill hävda att du inte kommit med särskilt många nyttiga inlägg, utan surfat lite i skymundan. Att du vill att alla yrken ska outas eftersom du vet hur många som finns hjälper väl inte oss så hemskt mycket heller, om vi utgår ifrån att banditerna INTE har yrken som bankrånare, hästtjuv eller liknande. Men det ger däremot banditerna en bättre chans att plocka våra viktigaste roller. Återigen, det är inga enormt övertygande argument mot dig, så kom gärna med fler egna misstankar och/eller idéer så ska vi se om jag flyttar min röst.
Det var detta inlägg jag tyckte att du inte bemötte alls. Det var inga uttalade frågor som sådana, men jag tyckte i alla fall att du borde ha reagerat på något sätt emot det. Kontentan av inlägget kvarstår för övrigt, min röst på dig är inte hugget i sten.

Jag tycker att min förmåga att leverera har varierat mellan rundorna. Ofta i samband med hur mycket jag haft att göra IRL. Har det varit mycket har jag läst - men inte skrivit.

Ja jag tycker det är bra att alla yrken outas. Enligt min syn borde samtliga spelare ha outat sitt yrke, ifall man är assistent - ja allt förutom sin konkreta förmåga den första rundan. Jag tror att den kollektiva kunskapen är starkare än att några vet något.

Jag tycker också din argumentation är inkonsekvent. Jag underkänner den.
Du hävdar att det inte finns någon korrelation mellan yrke och bandit (i mening att det finns bandityrken - du exemplifierar flera ovan). Jag delar den synen. Ingenting tyder på en sådan korrelation.
Men, (och här är du ikonsekvent) - du menar att viktiga förmågor och yrken skulle ha en korrelation. Så tolkar jag ditt uttalande - och det finns ingenting som tyder på det heller.
Som jag uppfattar Feuflux arbete så har han använt random på allt. Det vill säga inte bara vem som får vilken roll utan även vad rollen innehåller.

Så nej jag tycker inte att din röst är övertygande. Jag tycker motiveringen är svag till att "röda" mig och jag undrar varför jag skulle vara mer röd än andra. Särskilt eftersom drevet mot mig "började" när jag outade min förmåga och sa att jag reste iväg till Ukraina. Det ansåg som ett lustigt sammanträffande om jag inte minns helt fel. Trots att jag deklarerade min resa långt innan.

Jag återkommer gärna senare med mina misstankar. Ha tålamod dock, är på årstämma med SV imorgon. Så en publikation sker imorgon kväll alternativt tidig söndag.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Misstankar

I och med att jag har väldigt ont om tid just nu, händer rätt så mycket just nu som jag måste ta hand om så blir min närvaro i spelet lidande. Men och för att i alla fall bidra med något den här rundan så kan jag informera er om att jag besitter en akriv förmåga, liksom många andra så har jag förmåga att se ifall en person använder sig av en förmåga.

Det jag har fått fram är att Persson (Runda 1), Basenanji (Runda 2) och solvebring (Runda 4)inte har någon förmåga eller så har de inte använt dem då jag har granskat dem. Runda 3 skulle jag ha granskat Hellzon men då Blockades min förmåga.

Den parallel som jag kan dra mellan mitt yrke och förmåga är att jag som Reporter sitter och granskar folk för att få information för att kunna skriva mina artilar.

Min röst lägger jag på Dum Panda då han så frenetiskt förra runda försökte skydda Vimes och smutskasta Basenanji.

Röst: Dum Panda
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Misstankar [RÖST]

Min röst lägger jag på Dum Panda då han så frenetiskt förra runda försökte skydda Vimes och smutskasta Basenanji.

Röst: Dum Panda
Ah, just som jag resonerade förra rundan. Tja, jag gillar det, för det ligger något i det. Det får om inte annat duga för tillfället tills (om) något bättre dyker upp.

Röst: Dum Panda
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,688
Location
Rissne
Re: Misstankar [RÖST]

solvebring said:
Min röst lägger jag på Dum Panda då han så frenetiskt förra runda försökte skydda Vimes och smutskasta Basenanji.

Röst: Dum Panda
Ah, just som jag resonerade förra rundan. Tja, jag gillar det, för det ligger något i det. Det får om inte annat duga för tillfället tills (om) något bättre dyker upp
Jag hänger på, även om jag som jag skrev senast är hemskt osäker vad gäller just Dum Panda. Pandans svar känns ganska "goddag yxskaft" ibland, h*n hanterar överhuvudtaget inte det faktum att den fått en massa röster på sig och så. Känns det som.

Nåja, nu ska jag avbryta mig och förbereda inför att spelleda D&D(!)...



Röst: Dum Panda
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Re: Misstankar

Vicotnik said:
liksom många andra så har jag förmåga att se ifall en person använder sig av en förmåga.
Det låter ju väldigt likt Dum Pandas förmåga. Kan du bara se OM någon använder en aktiv förmåga, men inte mot vem? Och den typen av förmågor verkar i allmänhet vara förknippad med en assistent. Känner du till om du har en assistent, Vic?

solvebring (Runda 4)inte har någon förmåga eller så har de inte använt dem då jag har granskat dem.
Åtminstone Solvebring "vet" vi ju har en förmåga. Vore konstigt om han inte skulle använda sig av den. Vet du något om din förmåga inte ger något utslag om Sölve (i det här fallet) misslyckas med att använda sin?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Misstankar

För att få slut på all undran och konstiga antaganden...
Min förmåga fungerar om jag lyckas uppfylla minst ett av följande krav:
1. Sjuksköterskan (som visade sig vara Basse) finns kvar i spel. ... Den gubben går alltså inte längre.
2. Om jag själv inte har någon röst på mig vid rundans slut.

... Jag får då inför varje rundas avslutning gissa på ett par namn. Om ett av de namnen blir den som mördas får jag information om den mördades förmåga. Med andra ord är det jävligt svårt för mig att lyckas ha turen och pricka in min förmåga. Jag har lyckats med detta en gång hittills, och det var då Basenanji mördades.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Persson said:
Varför mig? För att jag tycker det vore vettigt att outa?
Det var an av sakerna som gjorde mig misstänksam mot dig i början, men nu känns det inte som någon big deal.

Du hintade om en mustig förmåga och försvann sedan ett tag, vilket gjorde att du inte skulle hinna använda den förmågan den aktuella rundan. Du verkade inte särskilt rädd att bli stampad på tån i det läget.

En annan grej som gör dig lite suspekt:

Mot slutet av runda 3 skiljde det bara två röster mellan dig och Vimes (tack vare mig, visserligen. jag vet att det inte ställer mig i så bra ljus). Två bevisade banditer (Vimes och Zebulon) röstade på helt ovidkommande smådrev. Hade de röstat på dig hade de kunnat rädda Vimes. I synnerhet Vimes själv borde ju ha röstat på dig av ren överlevnadsinstinkt utan att det hade varit jättesuspekt. Nu gjorde ingen av dem det, vilket gör dig skum.

Det gör förstås mig också misstänkt. Anledningen till att jag hoppade över från Vimes till Persson var, vilket bör framgå rätt tydligt, att Feuflux gick ut med gaffelns meningslöshet.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Röststatus hittills

Dum panda: 4 (Vicotnik, Solvebring, Krank, NilsH)
Persson: 2 (Brynolf, Tripp_trap)

Har inte röstat: Andersson, Banarok, Dum panda, Lindenius, Persson
 

Banarok

Veteran
Joined
7 Jun 2008
Messages
196
Location
Stockholm
Re: Röststatus hittills

jag tycker brynolf har en poäng, jag är väldigt uptagen i dag för övrig kommer vara mer aktiv imorgon,


RÖST: persson
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,192
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Röststatus hittills

Dum Panda får min röst. Dels utifrån den allmänna känsla som hans försvar gav i förra rundan, dels för hans försvar av Vimes rundan innan det. Visserligen är det synnerligen orutinerat att som bandit försvara en annan bandit, men det stämmer överens med det allmänna intrycket av hur DP spelat (t ex med hur han skulle använda sin förmåga för att kolla krank vilket inte gjordes)

Röst: Dum Panda
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Brynolf said:
Persson said:
Varför mig? För att jag tycker det vore vettigt att outa?
Det var an av sakerna som gjorde mig misstänksam mot dig i början, men nu känns det inte som någon big deal.

Du hintade om en mustig förmåga och försvann sedan ett tag, vilket gjorde att du inte skulle hinna använda den förmågan den aktuella rundan. Du verkade inte särskilt rädd att bli stampad på tån i det läget.

Isf tycker jag ärligt talat att du står dig starkare i outningsargumentet.

Innan varulvsspelet börjar - vid intresseanmälningen så meddelar jag att jag kommer resa iväg under den perioden.
Jag gör det sedan här under runda 2.

.. och här berättar jag att jag har information som kommer till nytta av outande. Jag hävdar alltså inte att jag har någon mustig förmåga. Efter ett tag så bestämmer jag mig för att outa mig själv (yrke, assistent, att jag vet hur många yrken/spelare det finns). Om det kan ni läsa här .

Sen åker jag ju iväg till Ukraina.
Din första röst på mig var för övrigt eftersom du antog att jag ljög. Min outningsargumentation har övergivit som skummis-grej.

Det du nu argumenterar för är hur andra har valt att rösta? Hur andra har agerat mot mig. Stämmer det?
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: Röststatus hittills

Brynolf said:
Dum panda: 4 (Vicotnik, Solvebring, Krank, NilsH)
Persson: 2 (Brynolf, Tripp_trap)

Har inte röstat: Andersson, Banarok, Dum panda, Lindenius, Persson
Jag tror vi spelar två stadsbor mot varandra här.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Persson said:
Det du nu argumenterar för är hur andra har valt att rösta? Hur andra har agerat mot mig. Stämmer det?
Ja. Jag får intrycket att de andra bovarna skyddade dig.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Re: Röststatus hittills

Persson said:
Brynolf said:
Dum panda: 4 (Vicotnik, Solvebring, Krank, NilsH)
Persson: 2 (Brynolf, Tripp_trap)

Har inte röstat: Andersson, Banarok, Dum panda, Lindenius, Persson
Jag tror vi spelar två stadsbor mot varandra här.
De flesta verkar misstänksamma mot Dum Panda. Kan du förklara din avvikande åsikt?
 

Dum Panda

Warrior
Joined
16 Jun 2008
Messages
232
Re: Röststatus hittills

Gillar inte att försvara mig rakt ut, men jag är en av dem som haft misstankar mot Zebulon längst, ända sen första rundan, har hela tiden sagt att jag haft misstankar mot Zebulon, som visade sig vara bandit.

En som krypit under radarn för lätt tycker jag är Solvebring, det är mest "hej! här är jag!" inlägg utan något värde. Utom just mot mig där han tycker jag pratar "goja"? Jag tyckte inte det var goja och jag blev förvånad att inte fler tyckte Basenanjis huvudmisstanke mot Vimes var skum. visst var Vimes skum men det slog mig ändå att folk röstade på honom för de krockande förmågorna och det faktum att när han började få röster så försvann han aktivitet...

Vad jag tycker är skumt är att Solvebring tycker detta är "goja"...
Sen en grej, doktor ger sken av att vara ett ganska bra yrke, vi fick reda på detta relativt tidigt men Solvebring har ändå inte åkt av varulvarna? Lite skumt...
Röst: Solvebring
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,688
Location
Rissne
Re: Röststatus hittills

Persson said:
Brynolf said:
Dum panda: 4 (Vicotnik, Solvebring, Krank, NilsH)
Persson: 2 (Brynolf, Tripp_trap)

Har inte röstat: Andersson, Banarok, Dum panda, Lindenius, Persson
Jag tror vi spelar två stadsbor mot varandra här.
Jag skulle vara mycket förvånad om du skrivit att du såg dig själv som något annat än en stadsbo, så visst...


...men, jag har en krypande känsla av att du har rätt. Nu hade jag ju tokfel i förra rundan om just detta; att en tystnad tydde på att vi håller på att hänga oskyldiga - men mina kalla fötter börjar göra sig påminda. När ingenting händer betyder det att varulvarna antingen gett upp eller är nöjda med vad som händer.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,688
Location
Rissne
Re: Röststatus hittills

Dum Panda said:
Gillar inte att försvara mig rakt ut
Nä, det har jag märkt. Varför inte det?

Och "Jag har minsann haft misstankar" är ett ganska dåligt försvar. Det andas mer misdirection, tycker jag.
 
Top