Nekromanti WESTERN Warulv - Runda 5

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
De 11 satt och halvslumrade på saloonen. Det började bli sent och det tar på krafterna att rösta bort dåliga borgmästarkandidater.

Två personer hade försvunnit iväg. Zebulon hade röstats bort och det var ju bra för han var varken hjälpsam eller stadsbo utan en elak bandit!

Dessutom hade Hellzon blivit så hårt stampad på ena foten att han omöjligt kunde vara kvar utan linkade hem till sin stadsbo-säng.


-----

Följande 11 män och kvinnor finns på saloonen:
Andersson
Banarok - Rallare
Brynolf
Dum Panda - Bartender
krank - Dansös
Lindenius
NilsH
Persson
Solvebring - Doktor
tripp_trap
Vicotnik - Reporter

Följande har lämnat oss:
Anthraxus
Basenanji
Craygh
Hellzon
Lukas
Måns
Poseur
Vimes
Zebulon

-----

Zebulon och Hellzon får om de så önskar göra ett sista inlägg och önska övriga lycka till, men i vanlig ordning absolut inte avslöja något om någonting.

-----

Den här rundan slutar 21:30 på måndag.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,454
Location
Köping
Yessssss till att banditerna blir ännu en man kort får man väl säga ändå? Grattis, nu ser ni till att ta resten av banditerna också.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tusan bövlar!
Jag missade hela slutspurten på förra rundan, jag var och spelade rollspel på min gamla folkis i afton och glömde av det helt. Härligt att vi knep Zebulon! ... Synd på Hellzon dock.
:gremsmile: / :gremfrown:

Nåväl, på't igen bara. Så, hur ska vi resonera den här rundan då?
Shoot, någon!
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Oväntat men gött!!!!

Trodde faktiskt inte Zebulon var skum. Svårt bara att analysera honom, nu när han inte skrivit ngt- känns skitmärkligt att han inte försökte försvara sig...

Vet faktiskt inte vart jag ska vända mig riktigt nu...

Tankar?
 

Banarok

Veteran
Joined
7 Jun 2008
Messages
196
Location
Stockholm
skit jag hade faktiskt misstankar mot Hellzone eftersom han spelade itne en lika stor roll som han brukar när jag är med i varulvspelen.

men synd att vi inte fick zeb gratis och lyckades ta en annan bandit förra rundan.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Tjofräs!

Men jag blir jävligt fundersam över varför de stampade på just Hellzons tå. Han var väl inte ens bybo, så vad utgjorde han för hot egentligen?
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Kul att Zebulon var varulv. Trist att vi inte röstade ut honom tidigare. :gremtongue:

Har ni några teorier om varför varulvarna har dödat som de dödat, särskilt då varför de denna gång dödade Hellzon?
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
NilsH said:
Oväntat men gött!!!!

Trodde faktiskt inte Zebulon var skum. Svårt bara att analysera honom, nu när han inte skrivit ngt- känns skitmärkligt att han inte försökte försvara sig...

Vet faktiskt inte vart jag ska vända mig riktigt nu...

Tankar?
Jag tror inte Zebulon varit frånvarande, jag tror att hans tystnad var en taktik. Jag tror varulvarna tänkte att Zebulon eller de själva skulle kunna vända det stora trycket mot honom. Ifall han skulle varit aktiv i tråden förra rundan så skulle vi sedan kunna analyserat vilka som förde ett drev mot honom, vilka som inte gjorde det. Nu har vi ingenting att gå på.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Nu har tre assistenter rykt, och den enda som finns kvar tycks vara Tripp_trap. med informationen från Basenanjis förmåga känns det rätt osannolikt att herr Tripp skulle vara bandit...

Men nu blir det röst på Persson, sanna mina ord!

Röst: Persson
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Brynolf said:
Nu har tre assistenter rykt, och den enda som finns kvar tycks vara Tripp_trap. med informationen från Basenanjis förmåga känns det rätt osannolikt att herr Tripp skulle vara bandit...

Men nu blir det röst på Persson, sanna mina ord!

Röst: Persson
Varför mig? För att jag tycker det vore vettigt att outa?
 

Dum Panda

Warrior
Joined
16 Jun 2008
Messages
232
Jag visste att Zeb var skum!
Min förmåga funkade inte denna gången, nu när servitrisen är ute så får jag inte ha någon röst på mig för att den ska funka.

Mina misstankar mot Persson har lättat lite.
Det måste vara nån mer med aktiv förmåga som inte gått ut med det?
Och varför åkte Hellzon? Var de rädda för att DTF var mer än han sa eller var det nåt annat?

Känns som att Zebulons tystnad gjort det svårt för oss...
 

Banarok

Veteran
Joined
7 Jun 2008
Messages
196
Location
Stockholm
Misstankar

i min bok är andersson grönast, han skrev en bra inlägg om varför vi borde nacka zeb redan runda 3 innan det än fanns några större misstankar mot honom.

jag tror inte varulvar startar drev så enkelt mot sina egna även ifallde gärna hoppar på dreven.

rent genrellt skulle jag vilja ha persson som gröngul också eftersom han försvarar mig men han är faktiskt orange av andra orsaker.

tripp_trap är gröngul

krank är orange som alltid, även ifall han ensam skulle lyckats rösta ut 4 ulvar och blivit siad god är han en skummis.

jag tror inte dum panda är en skummis men han är gul
 

tripp_trap

Veteran
Joined
25 Jan 2007
Messages
158
Location
Stockholm
Re: Misstankar

Två banditer i rad! Inte illa!

Nu borde inte banditerna vara mer än tre kvar, så jag listar här mina två top suspects:

Persson: Svarade aldrig på sitt (visserligen totalt kraftlösa, så kanske därför) drev i förra rundan och har allmänt lyckats krypa i marginalen.

Vicotnik: Har skrivit en hel del men har i mitt tycke varit väl hård på att analysera meningsuppbyggnader och ordval som någon sällsynt nitisk svenskalärare.

Röst: Persson

Persson, spåna lite och skriv ut dina nuvarande misstankar.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
NilsH said:
Oväntat men gött!!!!

Trodde faktiskt inte Zebulon var skum. Svårt bara att analysera honom, nu när han inte skrivit ngt- känns skitmärkligt att han inte försökte försvara sig...

Vet faktiskt inte vart jag ska vända mig riktigt nu...

Tankar?
Ska försöka sammanfatta mina egna tankar så här på lunchrasten...

Zebulon skriver ingenting och visar sig vara bandit och åker ut. Om jag vore bandit, och en medbandit skulle uppträda på det sättet under en runda- då han dessutom är misstänkt men håller på att "glida av kroken" (många av oss tvekade i slutet, däribland jag) så skulle jag fan åka hem till hans hus, kasta sten på rutorna och skrika på honom tills han postade inlägg

Konstigt.

1. Han kamikazi-pilotar sig för att jobba för hela banditgruppen...?

2. han har fått privata hinder som gjort att han klivit av spelet

3. banditerna sammarbetar inte. Lite som Banarok var inne på förra rundan, de har inget sammarbete och kör helt egna spår. De är lika mycket indivualister som vi var första rundan, innan vi började hitta sammarbetspunkter (eller vi och vi, några av "vi" är ju så klart "dem")

Ingen av dessa teorier känns klockrena, men det är så långt jag kommer.

Vill avvakta lite till innan jag lägger en röst den här rundan.

Ngt man kan säga är att bandit-Vimes inte var så kvick på att försvara sig och höll sig passiv när han anklagades, till en början. Zeb har hållit sig extremt passiv- är det en grupp-taktik?

Känner vi igen den från någon annan som anklagats?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Re: Misstankar

Banarok said:
jag tror inte varulvar startar drev så enkelt mot sina egna även ifallde gärna hoppar på dreven.
Jag har som varulv startat drev mot mina egna. Taktiken är sjukt risky, men ser ut såhär:

Varulv 1 säger något uppenbart dumt.
Varulv 2 påpekar det, och startar ett drev.
Varulv 3 säger emot.
Varulv 4 är med varulv 2.

Taktikens fördelar (för varulvarna):
- Varulv 2 blir jättegrön om drevet lyckas.
- Varulv 4 blir ganska grön, han också. By association.
- Varulv 3 riskerar att bli gulad, men blir inte röd så länge invöndningarna som förs fram är någorlunda rimliga.

Nackdelar (för varulvarna):
- Man blir av med en varulv.



Minst en gång har jag använt den successfully.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Misstankar

tripp_trap said:
Vicotnik: Har skrivit en hel del men har i mitt tycke varit väl hård på att analysera meningsuppbyggnader och ordval som någon sällsynt nitisk svenskalärare.
Det är hur jag spelar varulvsspel, jag letar efter konstigheter i texten som skrivs. Anledningen till att jag spelar så är att det krävs betydligt mer av en varulv/bandit när de skriver sina inlägg och tänker inte de sig för så är det lätt hänt att de formulerar sig på undliga sätt. Zebulon's inlägg i första runda är i detta fall ett prakt exempel på vad jag är ute efter när jag spelar.

Att du sen jämnför mig med en nitisk svensklärare tar jag bara som beröm. Med tanke på att jag alltid har haft svår att lära mig språk :gremsmile:
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Misstankar

krank said:
Banarok said:
jag tror inte varulvar startar drev så enkelt mot sina egna även ifallde gärna hoppar på dreven.
Jag har som varulv startat drev mot mina egna. Taktiken är sjukt risky, men ser ut såhär:

Varulv 1 säger något uppenbart dumt.
Varulv 2 påpekar det, och startar ett drev.
Varulv 3 säger emot.
Varulv 4 är med varulv 2.

Taktikens fördelar (för varulvarna):
- Varulv 2 blir jättegrön om drevet lyckas.
- Varulv 4 blir ganska grön, han också. By association.
- Varulv 3 riskerar att bli gulad, men blir inte röd så länge invöndningarna som förs fram är någorlunda rimliga.

Nackdelar (för varulvarna):
- Man blir av med en varulv.



Minst en gång har jag använt den successfully.
Kan bekräfta det, detta är en väldigt effektiv taktik om den går i lås.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: Misstankar

tripp_trap said:
Två banditer i rad! Inte illa!

Nu borde inte banditerna vara mer än tre kvar, så jag listar här mina två top suspects:

Persson: Svarade aldrig på sitt (visserligen totalt kraftlösa, så kanske därför) drev i förra rundan och har allmänt lyckats krypa i marginalen.


Röst: Persson

Persson, spåna lite och skriv ut dina nuvarande misstankar.
Vad besvarade jag inte? Citera gärna. Jag välkomnade till och med frågor.
 

tripp_trap

Veteran
Joined
25 Jan 2007
Messages
158
Location
Stockholm
Re: Misstankar

Inlägg #704985

tripp_trap said:
Röst: Persson

Jag vill hävda att du inte kommit med särskilt många nyttiga inlägg, utan surfat lite i skymundan. Att du vill att alla yrken ska outas eftersom du vet hur många som finns hjälper väl inte oss så hemskt mycket heller, om vi utgår ifrån att banditerna INTE har yrken som bankrånare, hästtjuv eller liknande. Men det ger däremot banditerna en bättre chans att plocka våra viktigaste roller. Återigen, det är inga enormt övertygande argument mot dig, så kom gärna med fler egna misstankar och/eller idéer så ska vi se om jag flyttar min röst.
Det var detta inlägg jag tyckte att du inte bemötte alls. Det var inga uttalade frågor som sådana, men jag tyckte i alla fall att du borde ha reagerat på något sätt emot det. Kontentan av inlägget kvarstår för övrigt, min röst på dig är inte hugget i sten.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Någon användbar info från de aktiva förmågorna?

Ni som outat er med aktiva förmågor (Dum Panda, krank och Solvebring). Har det gett något användbart för staden?
 
Top