Nekromanti Vita, tekniskt utbildade män? Är det rollspelare?

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,910
Location
Barcelona
Cissi said:
Ja, jag har ju redan fått er att diskutera lite essensen i rollspelarens väsen så nu kommer nästa fundering, formulerad under en kall, sen promenad under ett samtal med Rymdhamster.


Jag har fått för mig att gamears är en ganska homogen grupp människor, då utifrån kön, klass och utbildning.
Vita män ur medelklassen med en teknisk eftergymnasial utbilding.

Varför har jag fått för mig det? Stämmer det? Kan ni hjälpa mig med det här? Tack!


/Cissi

Edit: Ingen genusdiskussion!
Jag är vit, man, medelklass och har en oavslutad civilingenjörsutbildning bakom mig. Så, 3,5 av fyra kriterier uppfyllda. Emellertid har jag ingen teknisk talang alls och lämnade civilingenjörsbanan i avsky för att sadla om till humanist.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,523
olaberg said:
germansk maskulin hjältesaga
Men - näeh - väldigt osäker på det här. Var det verkligen tekniker och datanördar som tog åt sig Tolkien. (för det är väl det du säger?) tror att det är mycket mer humflum, även på 80-talet än du ger uttryck för.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Etepete said:
olaberg said:
germansk maskulin hjältesaga
Men - näeh - väldigt osäker på det här. Var det verkligen tekniker och datanördar som tog åt sig Tolkien. (för det är väl det du säger?) tror att det är mycket mer humflum, även på 80-talet än du ger uttryck för.
Det kanske också finns nationella skillnader? Vid amerikanskt 70-tals-D&D tycks det ju ibland häfta en anda av Zeppelin och jazztobak, som ena sidan av ett mynt där andra sidan mer är kamrerstyper med skjortan nedstoppad och tärningsrullare på Texasinstrumentet. En gammal shaman (!) som Greg Stafford känns ju inte som den sortens prydliga ingenjör som olaberg skildrar.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Svarte faraonen said:
Etepete said:
olaberg said:
germansk maskulin hjältesaga
Men - näeh - väldigt osäker på det här. Var det verkligen tekniker och datanördar som tog åt sig Tolkien. (för det är väl det du säger?) tror att det är mycket mer humflum, även på 80-talet än du ger uttryck för.
Det kanske också finns nationella skillnader? Vid amerikanskt 70-tals-D&D tycks det ju ibland häfta en anda av Zeppelin och jazztobak, som ena sidan av ett mynt där andra sidan mer är kamrerstyper med skjortan nedstoppad och tärningsrullare på Texasinstrumentet. En gammal shaman (!) som Greg Stafford känns ju inte som den sortens prydliga ingenjör som olaberg skildrar.
nja, jag som var med på 70-talet tyckte mig iakttaga att de som läste fantasy och SF ofta var just tekniker eller naturvetare. Humanisterna på den tiden höll mer på att läsa en massa politisk vänsterlitteratur. I alla fall i Sverige.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Arfert said:
nja, jag som var med på 70-talet tyckte mig iakttaga att de som läste fantasy och SF ofta var just tekniker eller naturvetare. Humanisterna på den tiden höll mer på att läsa en massa politisk vänsterlitteratur. I alla fall i Sverige.
Jo, jag har också fått det intrycket av svensk SF-/fantasy-fandom vid den tiden, därav att jag nämnde det här med nationella skillnader. Känns mycket mer som ett amerikanskt fenomen än ett svenskt.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,152
Location
Göteborg
Jag skulle säga: huvudsakligen ingenjör, occasional hippie. Lite som datorbyggarklubbarna där Jobs och Woz hängde.
 
Joined
21 May 2011
Messages
153
Location
Södra Sverige
Vit - Check. Dock av blandad härkomst så en viss "svartmuskighet" förekommer. Det är lite komiskt i lite äldre fantasy hur många skurkar som var just svartmuskiga.

Man - Check.

Medelklass - Check.

Tekniskt utbildad - Check. Civilingenjör i kemiteknik.

För att expandera lite:

Jag har hittills aldrig haft några icke-svenskar i någon av mina grupper, utom jag själv då. Inte ens i början av mitt intåg i hobbyn.

Jag har aldrig spelat med några kvinnor. Några av mina spelare har dock tidigare rollspelat med kvinnor.

I mina grupper har alla kommit från en medelklassbakgrund, men återigen har jag hört om andra bakgrunder från mina spelares tidigare erfarenheter. Likaså har de flesta jag spelat med varit tekniskt utbildade/hållt på med en teknisk utbildning/senare utbildat sig tekniskt, men mina spelare har spelat med folk med andra former av utbildningar.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,313
Location
Enköping
När jag läst Gygax berätta om D&Ds början så nämns ofta att han skickat ut manuskript för läs och test till olika college (High school/högskola/universitet) där det ofta fanns wargamingklubbar. Så den första svängen var iaf utbildade personer, nästan bara män, nästan bara vita.

Till Sverige importerades det väl först av svenskar som vart där och stött på det i de kretsarna. Allt eftersom tiden gott och det spritt sig har mångfalden bland deltagarna ökat. Ens egen kamratkrets och utbildning styr ju mycket vilka man träffar så nån som går estetiskt program/linje på gymnasiet så bör den ha fler av den sorten i just sitt spelgäng. Och eftersom traditionellt killar umgåtts med killar och tjejer med tjejer till dess man var hyffsat färdig med sitt identitetsbyggande så när väl könen möts så är det mer socialt kring fest och hobbies är separat och hyffsat könsstyrt. Just bara att ha hobbies bortom det sociala är också traditionellt en mansgrej.

Även här så ökar mångfalden med tiden. Och samma anledning har vi till den dåliga kulturella mångfalden.

Så vart befinner jag och mitt gäng i det här då. Jag har spelat i 27 år i en klubb och lite med 2 andra klubbar, varit på 3 konvent för länge sen. Statistik:

I klubbarna var det 63 personer, varav 8 kvinnor. Åldrarna har varierat mellan 7 och övre 40.
Alla utom 1 vad jag vet (12 pers är bara spelade med online) var vit. Den som inte var vit var åtminstone andra generationens invandrare, eller adopterad och kulturellt lika svennig som resten av oss.

Utbildningsmässigt så är 15 av dessa att betrakta som tekniskt utbildade. 5 är mer kulturiga, 3 akademiska, 3 politiska/administrativa, 1 arbetare, och resten har jag ingen koll på.
 

The Ghost

Veteran
Joined
6 Jun 2010
Messages
102
Vit - Nej, eller halva jag är det. Andra halvan av centraleuropeiskt ursprung.

Man - Japp.

Medelklass - Njae. 0,5?

Tekniskt utbildad - Nix. Beteendevetenskaplig.

Så 2 av 4 typ?

Med risk för att stiga folk på tårna, är jag inte heller den "typiska" rollspelaren. Jag varken ser ut eller agerar som de "vanliga" rollspelare här i trakten och överallt där jag stött på dom gör. Hälften av vår grupp kan man generalisera på det viset, andra halvan, inklusive jag själv, höjer alltid folks förvånade ögonbryn när vi berättar att vi är djupt inne i både rollspel- och warhammerträsket.
Notera dock att när jag generaliserar "rollspelaren" menar jag inte på något vis det i negativ bemärkelse. Jag rör mig i dessa kretsar av en anledning, för att jag trivs med det.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,957
Location
The Culture
Geoantropologi

The Ghost said:
Vit - Nej, eller halva jag är det. Andra halvan av centraleuropeiskt ursprung.
Jag trodde att folk från Centraleuropa var vita?

/tobias
 
Joined
21 May 2011
Messages
153
Location
Södra Sverige
The Ghost said:
Med risk för att stiga folk på tårna, är jag inte heller den "typiska" rollspelaren. Jag varken ser ut eller agerar som de "vanliga" rollspelare här i trakten och överallt där jag stött på dom gör.
Mina egna erfarenheter av spelgrupper är rätt begränsad. Jag har egentligen "bara" haft två, dock under många år.

Hur ser den "typiska" rollspelaren ut, och hur beter sig denne?

Jag har en viss stereotyp bild i mitt huvud, som jag kan tänka mig att många andra också har, men jag har ingen aning om hur den stämmer med verkligheten. Jag är därför nyfiken över vad du anser är den "typiska".

Notera att detta inte är något surt angrepp, utan ren nyfikenhet!
 

The Ghost

Veteran
Joined
6 Jun 2010
Messages
102
Re: Geoantropologi

Gurgeh said:
The Ghost said:
Vit - Nej, eller halva jag är det. Andra halvan av centraleuropeiskt ursprung.
Jag trodde att folk från Centraleuropa var vita?

/tobias
Mja, det beror nog på vem man frågar.
Jag räknar nog mig själv bara som hälften vit dock, i alla sammanhang jag kan komma på. Både då jag är lätt oboyfärgad och inte helsvensk trots att jag är uppvuxen svenskt.
 

The Ghost

Veteran
Joined
6 Jun 2010
Messages
102
StreetBushido said:
The Ghost said:
Med risk för att stiga folk på tårna, är jag inte heller den "typiska" rollspelaren. Jag varken ser ut eller agerar som de "vanliga" rollspelare här i trakten och överallt där jag stött på dom gör.
Mina egna erfarenheter av spelgrupper är rätt begränsad. Jag har egentligen "bara" haft två, dock under många år.

Hur ser den "typiska" rollspelaren ut, och hur beter sig denne?

Jag har en viss stereotyp bild i mitt huvud, som jag kan tänka mig att många andra också har, men jag har ingen aning om hur den stämmer med verkligheten. Jag är därför nyfiken över vad du anser är den "typiska".

Notera att detta inte är något surt angrepp, utan ren nyfikenhet!
Ja om jag med glimten i ögat återigen ska generalisera grovt utifrån egna erfarenheter så uppfylls "alltid" ett antal av följande punkter.
- Långt hår och/eller långt skägg.
- Gärna glasögon
- Typiska klädesplagg kan vara manowar, iron maiden och liknande bandtröjor, svart rock, emellanåt hatt.
- Lätt säreget socialt agerande, inte sällan med en släng av socialt handikapp.
- Ger intryck av att varaständit... nervös kanske är rätt ord?

Som sagt, lite med glimten i ögat det där. Kan ju, eller mer troligt Är, säkert så att de av samma typ som jag själv - till en början otänkbara rollspelsnördar, förbigått mig då de själva varit lika väl kamouflerade bland gemene man.
 
Top