Vill ni veta "sanningen" eller hitta på själv?

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Att de anklagat fel person kan bli väldigt intressant: Enorma samvetskval om de upptäcker det för sent, eller kanske starten på ett nytt äventyr där de kämpar mot klockan för att rentvå den stackars sotaren innan hen avrättas. Men eftersom det går utanför både det förskrivna och förutbestämda är det tydligen att betrakta som fusk vid vissa spelbord.
Du förstärker ju bara Magnus' poäng här: en falsk anklagelse kan bara ske ifall det finns en sanning om vem som faktiskt är skyldig.
Och jag förstår inte alls varför det skulle gå utanför det förutbestämda? Att det finns ett faktum, men att spelarna inte måste upptäcka det, är väl helt normalt? Om man har preppat blorb, och inte räls, vill säga.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,975
Location
Umeå
Det här var hela syftet med att starta utmaningstråden! Sluta pinka river och skriv spel istället. Lite inspirerat av hur Vincent Baker ibland skrev spel som illustrerade olika tankar, istället för att hålla kvar det på någon sorts pseudointellektuell nivå.
Håller med om att det är ett bra sätt att illustrera något på, att skapa ett spel som visar upp en poäng, men jag tror också att det finns ett värde att samtala om det utan att det behöver reduceras på något vis. Menar, vilka effekter kan vi uppleva om sanningen ÄR satt på förhand? Vilka effekter kan vi uppleva om sanningen INTE är det? Vilka effekter kan vi få om ingen någonsin får säga vem mördaren är, det är helt off the table och kommer aldrig avslöjas? Vilka effekter kan vi få om det helt lämnas till systemet och vår interaktion med varandra kommer tvinga fram systemet att bestämma vem det var? Osv. Och om vi talar om det som saker vi faktiskt upplevt när vi spelar och inte bara antaganden så kommer det ju bli ett intressant samtal tänker jag.

Och spel är ju bra, men utifrån hur ofta spel som postas i utmaningar faktiskt spelas, ens av de som skapat dem, så skulle jag också tänka att värdet när ex. Vincent Baker gör det är högre än när någon här på forumet gör det. Om vi då inte räknar värde för skaparen själv.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,712
Location
Göteborg
Coolt! Postningen fick mig att fundera på hur man skulle göra det på ett litet mer formaliserat vis (spelar man FATE kunde man t.ex. introducera aspekter för världen, platser och rollpersonerna en i taget varvet runt (inklusive SL), där man både följa men också skapa spänning mot vad andra redan introducerat). Ingen aning om hur det skulle gå, men det är ju litet av poängen.
Ja, fast det ligger, för mig, ganska nära "gemensam prepp". Det jag pratar om är att istället för att hålla på och skapa en massa saker innan vi börjar spela, så skapar vi saker genom att sätta scener och ta med sakerna i spel. Så om jag sätter min första scen med en person som är jagad av underliga varelser så har jag skapat de underliga varelserna. De fanns inte innan jag satte scenen, det var inte sagt att vi skulle ha med dem, men nu finns de och det är upp till dig att jobba vidare med dem. Sedan om man prompt vill haka på regler på det kan man ju ge dem någon aspekt eller vad det heter. Men poängen är att istället för att sitta innan spelet och skapa min rollperson så skapar jag hen genom att visa upp hen i spelet.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,450
Location
Stockholm
Det jag pratar om är att istället för att hålla på och skapa en massa saker innan vi börjar spela, så skapar vi saker genom att sätta scener och ta med sakerna i spel.
The Adventure Zone gjorde det genom att spela The Quiet Year innan de satte igång sin D&D-kampanj i den värld som skapades tillsammans. För den som vill ha exempel på hur det kan gå till så kan man lyssna på avsnitten som heter "Ethersea Prologue".
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,027
Du förstärker ju bara Magnus' poäng här: en falsk anklagelse kan bara ske ifall det finns en sanning om vem som faktiskt är skyldig.
Beror ju på hur man gör det - en ondsint modulmakare skulle kunna sätta upp det som att vem än rollpersonerna anklagar så var det fel person. :)
(Jag skulle personligen inte uppskatta det.)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,551
Location
Rissne
Den stora skillnaden är att ett schackbräde med pjäser inte lämnar något utrymme för tolkning. För att knyta an till tidigare exempel i den här tråden så finns det inget tolkningsutrymme i TP heller, åtminstone inte i de versioner jag spelat. Står det "Vem vann varpa-SM 1952?" på kortet kan jag inte fått rätt om jag svarar med OS-guldmedaljören i diskus vid senaste OS, även om det finns vissa likheter mellan föremålen som kastas och valören på medaljen är densamma.
Men det finns heller inget utrymme för tolkning om SL bestämt vem som är mördaren. Då är det ju den personen som är mördaren. I spelvärlden. Om vi nu överhuvudtaget ska tänka oss, medan vi spelar, att spelvärlden "finns" i någon meningsfull betydelse.

På samma sätt som Palmeutredningen hade en massa fantasifulla idéer om vem som utförde mordet, så betyder ju inte det att de har rätt i förhållande till vad som faktiskt gäller i verkligheten bara för att deras teori täcker alla bevis så att säga. Vem som faktiskt mördade Palme är redan bestämt. Någon gjorde det, och vem det var kommer inte att ändras i efterhand.

Om rollspel handlar om att gissa sig till vad SL och/eller äventyrsskaparen tänkt sig, blir det omöjligt att få rätt för den som tänker i andra banor.
Ja, det blir möjligt att ha fel, det stämmer. Och tänker man fel så får man fel. Kan man inte få fel så kan man heller aldrig vara riktigt nöjd med att ha fått rätt – för det spelade ingen roll. Vad man än hittade på som var tillräckligt bra blev "rätt".

Hade spelarna hittat på något helt utanför det som framkommit i spel - att en rymdvarelse kom till deras rollperson i drömmen mellan två spelpass och berättade vem mördaren var - då hade det varit en annan sak. Men så som spelet utvecklat sig så finns det inte bara ett svar utan flera möjliga. Varför måste man då landa i det som SL bestämde i början av äventyret? Om spelarna hittar en logisk lucka som gör att det faktiskt inte kan vara bagaren som utförde dådet, är det ändå bagaren för "det har SL bestämt"?
Fast det finns inte "flera möjliga" om vi inte spelar med någon form av postmodern samberättarlogik. I spelvärlden, den som existerar utanför rollpersonerna, den måste på något sätt ligga fast. Om det överhuvudtaget ska vara meningsfullt att försöka utröna vem mördaren är så måste det finnas en mördare och det måste gå att både lyckas och misslyckas med att utröna det.

Det är klart man kan ha en annan utmaning än "räkna ut vem mördaren är". Att till exempel ha utmaningen "spåna ihop en teori som SL tycker är tillräckligt bra" är ju fullt möjligt. Men det är en annan utmaning, än att försöka utröna hur det faktiskt förhåller sig i spelvärlden.


Om jag håller fram en svart låda med hål i och låter dig stoppa in handen och känna efter vad som finns däri, så ändras ju inte vad som finns däri bara för att jag tycker att din gissning är "minst lika rimlig" som det som faktiskt finns däri. Och det skulle vara en helt annan sorts utmaning för dig än att försöka gissa dig till vad som faktiskt finns i lådan. Klart du kan misslyckas, om du tänker fel. Det är det som är utmaningen.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,306
Jag menar verkligen inte att anklaga någon för fusk @Rangertheman, förlåt om det har verkat som det. Det är bara att min hjärna sprängs när jag försöker förstå hur bagaren mördar någon och hur det sedan räknas som en tolkningsfråga. Jag tycker det är intressant att diskutera och fortsätter gärna en stund till :D

Jag började tänka på kvantum-trollet. Problemet med kvantum-troll är att spelarnas val blir meningslös, eftersom att - vilken väg de än väljer att gå kommer de ändå springa på trollet som SL planerat att de ska slåss mot.
I exemplet med bagaren och sotaren skulle jag säga att det är en kvantum-mördare, som är både lik och olik kvantum-trollet. Lik på så vis att, oavsett vem RP anklagar (bagaren eller sotaren) så kommer den att vara mördaren. Olik på så vis att spelarna har ett meningsfullt val i att de kan bestämma vem de vill ska vara mördaren, vad de tycker passar bäst in i berättelsen.
 
Last edited:

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,145
Du förstärker ju bara Magnus' poäng här: en falsk anklagelse kan bara ske ifall det finns en sanning om vem som faktiskt är skyldig.
Och jag förstår inte alls varför det skulle gå utanför det förutbestämda? Att det finns ett faktum, men att spelarna inte måste upptäcka det, är väl helt normalt? Om man har preppat blorb, och inte räls, vill säga.
Spelar man blorb är det klart man inte kan gå utanför det förutbestämda. Fullständig rigiditet är ett rätt tydligt kännetecken för den spelstilen.

Oavsett om gruppen faktiskt anklagat den förutbestämda mördaren eller någon annan, så kan jag senare i kampanjen vilja så tvivel hos dem. Var det verkligen rätt person? Är de övertygade om att den de anklagat är den skyldige händer inte så mycket mer. Slår tvivlet rot kan det skapa ett helt nytt äventyr. Det äventyret hade aldrig kunnat ske om man inte kan gå utanför det färdigbestämda.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,306
Det äventyret hade aldrig kunnat ske om man inte kan gå utanför det färdigbestämda.
Hur menar du? Om mina spelare anklagade sotaren, trots att det var bagaren, och de hade fantastiska bevis så hade jag aldrig talat om för dom att dom anklagade fel person. Dom hade mycket väl kunnat få fel person avrättad utan att någonsin få veta att de mördade en oskyldig person. Tänk effekten det skulle få om dom vid ett senare tillfälle sitter och tänker igenom de gamla ledtrådarna och plötsligt gör kopplingen att det nog var bagaren.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,027
Hur menar du? Om mina spelare anklagade sotaren, trots att det var bagaren, och de hade fantastiska bevis så hade jag aldrig talat om för dom att dom anklagade fel person. Dom hade mycket väl kunnat få fel person avrättad utan att någonsin få veta att de mördade en oskyldig person. Tänk effekten det skulle få om dom vid ett senare tillfälle sitter och tänker igenom de gamla ledtrådarna och plötsligt gör kopplingen att det nog var bagaren.
Berätta det verkar onödigt, men om bagaren är en seriemördare och morden fortsätter efter att man "löste" fallet blir det ju intressant.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,145
Det är bara att min hjärna sprängs när jag försöker förstå hur bagaren mördar någon och hur det sedan räknas som en tolkningsfråga. Jag tycker det är intressant att diskutera och fortsätter gärna en stund till :D
Eftersom rollspel är en kollektiv fantasi kommer det att finnas lika många versioner som det finns spelare. I mitt exempel finns det bevis som skulle kunna peka mot sotaren, bevis som SL faktiskt fört in, ibland oavsiktligt. SL säger att sotfläcken är en del i en miljöbeskrivning, spelarna tror att det är ett bevis. SL har planterat muffins som bevis, spelarna tror det är fika. Och så vidare. Har spelarna fel? Ja, i förhållande till vad SL tänkt sig, men en utomstående betraktare skulle förmodligen inte tycka det. Eller har SL kanske fel? Borde hen insett att bevismaterialen, och även sådant som inte var tänkt som bevis, kan peka i en annan riktning än den avsedda?

Det är klart att ställer jag ett troll i spelarnas väg oavsett om de går höger eller vänster så spelar deras val ingen roll. Men om spelet går ut på att gissa vad SL tänker spelar valen inte heller någon roll. Du kan nysta i vilka ledtrådar du vill, men svaret är ändå alltid "bagaren". För det bestämde SL för 18 spelpass sedan.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,145
Men det finns heller inget utrymme för tolkning om SL bestämt vem som är mördaren. Då är det ju den personen som är mördaren. I spelvärlden. Om vi nu överhuvudtaget ska tänka oss, medan vi spelar, att spelvärlden "finns" i någon meningsfull betydelse.
Sotfläcken finns också i spelvärlden. Det har SL själv sagt. Sotarens saknade alibi finns också i spelvärlden. Det berättade SL för tre spelpass sedan. För 8 spelpass sedan berättade SL att bagaren skrev upp "Dagens special" med vänsterhanden. Det finns i spelvärlden. Under förra spelpasset berättade spelledaren att obduktionsrapporten var klar och att dödsorsaken var kraftigt, trubbigt våld som träffat offret framifrån över vänster tinning. Den informationen finns nu i spelvärlden. Men då pekar obduktionsrapporten, etablerad i spelvärlden, mot en högerhänt mördare. Sotaren är högerhänt, bagaren är det inte. Hoppsan, SL hade missat den detaljen. Men det gör inget, för SL har alltid rätt!

Jag håller med om att spelvärlden existerar utanför rollpersonerna. Men den existerar faktiskt utanför SLP och SL:s prep också. Spelarna tar med sig något till spelvärlden, såvida den inte är tänkt att vara ett dockskåp med glasdörrar som håller olydiga spelare borta från spelledarens leksaker.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,450
Location
Stockholm
Du kan nysta i vilka ledtrådar du vill, men svaret är ändå alltid "bagaren". För det bestämde SL för 18 spelpass sedan.
Precis! Spelarna är fria att nysta i vilka ledtrådar de vill! Kanske de föreslår en undersökning som jag inte tänkt på? Då kan jag introducera nya ledtrådar som skulle vara logiska att hitta med den undersökningen. Vill de prata med någon som jag inte tänkt på men som borde veta nått? Ja då kan jag som SL låta tiggaren i gränden ha sett något som bidrar till att klargöra bilden!

Men, säger vän av ordning (Dante), det är ju samma sak som att byta mördare mitt i, att introducera ledtrådar mitt i nånting, ledtrådar som inte fanns där, som alltså är "osanning".

Hmmm, kanske säger jag då, men jag tycker spontant att jag är mer bekväm med att spelarna hjälper mig att hitta en tillfredställande förklaring på mysteriet genom att hitta på smarta grejer som granskar min scen, än att de ska hitta en lösning på mysteriet genom att missuppfatta mina ledtrådar och komma till fel slutsats som jag sedan ändrar till att vara rätt.

EDIT: Ska bli oerhört spännande att se hur Blade Runner hanterar detta! :D
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,551
Location
Rissne
Jag håller med om att spelvärlden existerar utanför rollpersonerna. Men den existerar faktiskt utanför SLP och SL:s prep också. Spelarna tar med sig något till spelvärlden, såvida den inte är tänkt att vara ett dockskåp med glasdörrar som håller olydiga spelare borta från spelledarens leksaker.
Det här här vi skiljer oss. Om jag ska vara spelare i en mordgåta kan det inte vara jag som avgör vem som är skyldig i fallet. Jag måste kunna ha fel, även om jag själv tycker att min teori är fantastisk.

Om utmaningen ska ligga i att avtäcka vad som faktiskt hänt i spelvärlden, så måste det finnas något som faktiskt hänt i spelvärlden att avtäcka. Och om det är spelarna som ska utmanas att avtäcka vad det är som hänt, så kan inte spelarna vara de som bestämmer vad som hänt. Spelarna kan ta med sig estetiska detaljer till spelvärlden, men makten över den ligger hos SL. Det är SL som "är" spelvärlden, det är SL som bestämmer vad som gäller och inte. Så nej, den existerar inte utanför SL. Om det betyder att det känns för mycket som ett dockskåp med glasdörrar för dig, då tänker jag att den specifika typ av utmaning det är att försöka avtäcka vad det är som faktiskt hänt inte är en utmaning som passar dig i rollspel. Och det verkar ju också som att du är mycket mer intresserad av utmaningen att hitta på en teori som täcker alla bevisen, och då är det klart du ska spela så istället.

Men för mig, om jag ska kunna känna att jag som spelare kan lösa mysteriet på riktigt och inte bara få en participation trophy för att jag hittade en av de möjliga sätten att passa ihop ledtrådarna, så behöver jag en mordgåta vars lösning ligger fast. Som jag skrivit tidigare; kan jag inte meningsfullt misslyckas så kan jag inte heller meningsfullt lyckas. För mig funkar inte schrödingers mordgåta, inte om jag ska bli utmanad på det sätt jag vill bli utmanad.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,551
Location
Rissne
Har spelarna fel? Ja, i förhållande till vad SL tänkt sig, men en utomstående betraktare skulle förmodligen inte tycka det. Eller har SL kanske fel? Borde hen insett att bevismaterialen, och även sådant som inte var tänkt som bevis, kan peka i en annan riktning än den avsedda?
Insett och insett, det är ju SL som bestämmer om det faktiskt är bevis eller bara något spelarna fått för sig är bevis. Det finns ingen "utomstående betraktare" vars åsikt spelar roll. Kring bordet är det SL som bestämmer vad som är sant och inte. Ska det vara en meningsfull syssla att ta reda på vad som är sant, så måste det som är sant vara bestämt av något. Så att man kan ha fel, och misslyckas, med att ta reda på vad som är sant. Annars är det ju inte "ta reda på vad som är sant" vi sysslar med, utan "hitta på vad som är sant". Och det är två helt olika typer av utmaningar.

EDIT: För att förtydliga här: Jag säger verkligen inte på något sätt att ditt sätt att spela "är fel" eller att du "gör fel" eller så. Inget sätt att spela är "fel". Det jag säger är mest att det sätt du vill hantera mordgåtor - som är en fullt giltig och välfungerande spelstil som säkert många uppskattar - inte funkar för mig alls. Och det jag skriver utöver det är ett försök att uttrycka varför det inte funkar för mig. Inte för att jag vill ändra ditt sätt att spela, utan för att du verkade förvånad över att vissa av oss inte spelade mordgåtor så som du gör det. Och då kan det kanske vara bra att ha koll, nästa gång man kör en mordgåta, på att det finns folk som inte delar din smak.

På samma sätt som jag, när jag ska vara spelare i en mordgåta, gärna försöker utröna på förhand ifall det här är en SL som planerar att utmana min förmåga att hitta en faktisk lösning eller om det är en kvantmordgåta där jag bara behöver hitta en teori som passar alla fakta vi hittat. Jag vill helt enkelt veta vad det är vi håller på med, så att jag inte blir besviken efteråt.
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,712
Location
Göteborg
Och om det är spelarna som ska utmanas att avtäcka vad det är som hänt, så kan inte spelarna vara de som bestämmer vad som hänt.
Det här är ju ganska rakt av Czege-principen: Det är inte kul om samma person hittar på ett problem och lösningen på det. Om spelarna ska hitta en lösning på problemet, är det inte kul om det även är de som hittar på problemet.

I samberättarspel kommer man ju ofta runt det eftersom spelarna/rollpersonerna inte är en grupp som agerar tillsammans med samma mål. Jag kanske hittar på problemet och du lösningen. Vi är båda spelare, men olika personer. Men om vi vill samarbeta och jobba oss fram till lösningen som gemensam grupp, funkar det sämre. Det blir vi som grupp som hittar på både problemet och lösningen, och då skär det sig.

Ett annat sätt att se på det. Vad "lösningen" är skiljer sig ju också mellan spelstilarna.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,611
Location
Uppsala
Det här är ju ganska rakt av Czege-principen: Det är inte kul om samma person hittar på ett problem och lösningen på det.
Som Czege själv sagt att den inte alltid stämmer, bland annat på grund av solorollspel som Ironsworn. ;)

EDIT: Hittar inte referensen till det här citatet längre, så använd saltnypor. Men för den som uppskattar solorollspel stämmer det ju hur som helst inte.
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,306
Min definition för vem som har rätt att påverka sanningen (faktan, berättelsen), enligt spelstil:

Trad
SL har kontroll över berättelsen

Friform
Alla har kontroll över berättelsen

Blorb
Preppen har kontroll över berättelsen

Det jag gillar som SL med blorb är att jag under spelets gång är som en av spelarna, utelämnad i preppens händer.
Spelarna har stor agens, de kan anklaga bagaren eller sotaren. De kan bygga slott och starta krig efter eget huvud. Jag som SL låter dom göra som dom vill och deras enda motstånd är preppen.
När dom säger att dom ska kika in i en sista dörr i den trippelt förbannade gruvan, innan de återvänder till trygghet i byn, så sitter jag på nålar. Jag vet att dom är alldeles för skadade för att överleva det som finns i rummet till vänster, men jag är maktlös att påverka utfallet, spelarnas val och preppen styr vad som ska hända - inte jag.
Folk har nämnt i denna tråden att all kreativitet försvinner för SL om preppen styr. Det stämmer inte, det kreativa bara flyttas till mellan sessionerna - till författarläget.
Jag upplever att jag är en mycket bättre SL nu än vad jag var förr, när jag mer försökte forma berättelsen under spelets gång. Men det är såklart en fråga om preferenser och spelstil.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Min definition för vem som har rätt att påverka sanningen (faktan, berättelsen), enligt spelstil:

Trad
SL har kontroll över berättelsen

Friform
Alla har kontroll över berättelsen

Blorb
Preppen har kontroll över berättelsen
Menar du verkligen friform och inte t ex samberättande? Jag tycker friform är att SL verkligen har kontroll över berättelsen. Trad är väl att SL i stort sett har kontroll, men överlämnar makten till tärningarna ibland.
 
Top