Sommarutmaning: sanning

entomophobiac

Mysteriemarodör
Joined
6 Sep 2000
Messages
7,241
Location
Uppsala
Eftersom alla har fel om sanning så kom jag på att det vore skoj att göra något konstruktivt av det och ha fel tillsammans!

Om vi tänker oss att det finns nio sätt för sanning att uppstå (saxat från diskussionen på annan plats):
  • Före spel
  • Vid lyckat/misslyckat slag
  • Före etablering
  • Vid etablering
  • Före avslöjande
  • Vid avslöjandet
  • Efter spelkväll
  • Efter kampanj
  • Aldrig någonsin

Vad sägs om att skriva ett rollspel som gör någon (eller några) av dessa som vi själva normalt inte brukar spela?

Eller kanske gör ett par av dem som är en udda kombination?

Slutet på augusti låter som en lagom deadline.

Kommer själv försöka skriva ett microspel som tolkar varje. Men det är antagligen lite för ambitiöst för en sommar med massor av andra projekt. :)
 
Last edited:

entomophobiac

Mysteriemarodör
Joined
6 Sep 2000
Messages
7,241
Location
Uppsala
För att tydliggöra lite vad jag menar med de olika:

Före spel
Sanningen finns i konkret form innan vi börjar spela. Hur den skapas blir upp till spelet.

Vid lyckat/misslyckat slag
När du lyckas eller misslyckas etableras en sanning. Kan vara den klassiska mekaniken att, om jag misslyckas får SL bestämma men om jag lyckas bestämmer jag. Eller något helt annat.

Före etablering
Innan en pryl, person, plats, eller dylikt etableras så måste den relevanta sanningen vara satt. "Detta är mördaren". Huruvida det är hemligt eller ej har inte med utmaningen att göra.

Vid etablering
När en pryl, person, plats, eller dylikt väl har etablerats kan sanningen avgöras.

Före avslöjande
Löst som få, men innan avslöjandet sker måste sanningen finnas.

Vid avslöjandet
Själva avslöjandet av sanningen sker narrativt, mekaniskt, som stress- eller eskaleringsmekanik, eller på något annat sätt. Men du vet sanningen i det ögonblick den avslöjas.

Efter spelkväll
Sanningen kan etableras post hoc. Hur var det egentligen? Av SL, gemensamt, med metavaluta, via tabeller, via poängräkning, whatever.

Efter kampanj
Vi kommer inte veta sanningen förrän vi spelat flera spelkvällar.

Aldrig någonsin
Spekulationer är tillåtna - men det kommer aldrig finnas en konkret sanning. Vi får skapa vår egna sanning.
 

Genesis

Pa' ti 泣き, chicken teriyaki
Joined
17 Aug 2000
Messages
11,815
Location
Göteborg
Jag har nog också lite problem med kategorierna: de allra flesta spel använder ju alla kategorier samtidigt. Men om utmaningen handlar om att skriva ett spel som hanterar etableringen av fakta på ett annat sätt än man brukar så kanske det kan bli något spel på det temat.
 

entomophobiac

Mysteriemarodör
Joined
6 Sep 2000
Messages
7,241
Location
Uppsala
Jag har nog också lite problem med kategorierna: de allra flesta spel använder ju alla kategorier samtidigt.
Det förvånar mig föga! Läs kategorierna som utgångspunkter istället. Det är inte ett försök att definiera någonting, utan beskriva fenomen som finns i olika grad, ibland som komplement till varandra eller i olika sammanhang i samma spel.

Men om det blir definitionsdiskussion av det så kan det faktiskt vara. Då skiter vi i det helt istället. :)
 

Hellzon

Rabarberbarbarabarbarbarbarberaren Bert
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,207
Location
Köping
Om vi tar det med exempel så kanske jag också fattar.

Före spel
Tradrollspelsmoduler, t.ex. valfri modul till old-school CoC. Finns det ett mysterium så står svaret i modulen.

Vid lyckat/misslyckat slag
En central mekanik i Ironsworn/Starforged är att du svär eder att utföra saker, t.ex. lösa ett mysterium. En konsekvens av ett missat slag i slutet på uppdraget kan absolut vara att nä, det var inte den snubben som var skyldig.

Före etablering
Dracula Dossier kommer med flera alternativ på vilka NPC:er som är skumma och inte, men SL bör ha bestämt sig innan spel.

Vid etablering
???
Man kan väl köra Dracula Dossier så här också, men då ska man vara bra på att inte röra till det.

Före avslöjande
Hamnar Lovecraftesque och Never av stål här? I Lovecraftesque finns ju lösningen sannolikt i minst en deltagares huvud innan den bokstavliga "The Horror Revealed"-scenen.

Vid avslöjandet
The Murder of Mr Crow och A Taste for Murder, där man i stort sett slumpar fram den faktiska mördaren? Jag kan ha fel om ATFM, det var länge sen jag spelade det.

Efter spelkväll
???
Efter kampanj
???
De här två på slutet försvinner lite om man förutsätter one-shots.

Aldrig någonsin
???
Skulle väl vara projektet någon här på forumet hade där spelarna skulle utreda ett fall och presentera sitt svar för åklagaren, och sen skulle spelet vara slut utan svar.
EDIT: Onda människor var det ja. Tack @entomophobiac!

Låter det vettigt? Är det någon som vill täta hålen?
 
Last edited:

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,206
Location
Umeå
Mitt inlägg inlägg om kategorierna är lite halvt på skoj, jag petar redan på ett halvt färdigt spel och märker upp dem utifrån dessa plus annat så kör! :)
 

entomophobiac

Mysteriemarodör
Joined
6 Sep 2000
Messages
7,241
Location
Uppsala
Låter det vettigt? Är det någon som vill täta hålen?
Tycker det låter vettigt!

Det enda det handlar om är som sagt när sanningen (som fakta) kan tänkas etableras, och att försöka skriva ett spel som gör det på ett sätt vi normalt inte är bekväma med eller föredrar att undvika.

Vid etablering
Vi träffar Moa Mörderska, och hon är såklart mördaren it all makes perfect sense now. Eller vi går in på Blängsylt Bildelar och tusan är inte det där lite blod, det måste ha varit här mordet skedde!

Efter spelkväll
Tänk exempelvis utfallen som genereras i Fiasco, eller om vi slår oss ned och får reda på att åfan, det var alltså Urban Urskurk som var boven och inte Rickard Rikskriminell - it all makes sense now!

Efter kampanj
Samma sak som efter spelkväll, men med större scope. Helst på ett sätt där varje spelat scenario ger indata till utfallet.

Aldrig någonsin
Det här är hela syftet med Onda människor, för att målet med det scenariot är att skapa en polisupplevelse och inte att lösa ett pussel. Det handlar om onda människor, helt enkelt, och hur frustrerande, otäckt, och udda, det är att interagera med dem. För hur vet du egentligen att en person som nekar genom en hel rättegång är skyldig, om majoriteten av bevismaterialet går att se som indicier? En rånarcissist som nekar och inte ens ser allvarligt på de hävdade dåden. Var det rätt person vi skickade till elektriska stolen? Vi får liksom hoppas det. Men vi kommer aldrig kunna vara 100% säkra. Det är inspirerat av true crime-fall i slutänden; och i verkligheten är det sällan lika tydligt vad som är sant som det är i pussel.

###

Men hur det görs i andra spel är verkligen inte intressant. Det intressanta är hur vi kan placera sanningen på olika platser i vårt spelande och vilka spelidéer som kanske rentav tjänar på det. Samt att utmana våra egna preferenser. Det viktiga (tror jag) blir vilka teman som krokar in bra i de olika sakerna.

Liksom, i Call of Cthulhu, är ju galenskapen en form av sanning som etableras genom tärningsslag. Kommer min karaktär bli galen? Det vet ingen av oss. Men när du får din 25 SAN-loss blir det utom all tvivel.

EDIT: Missade "vid etablering" först.
 
Last edited:

Nässe

Swashbuckler
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,490
Location
Malmö
Det skulle vara kul att para ihop det med vad sanningen ska handla om, typ slå en tärning:
1 rollpersonerna
2 mördaren/ gärningsmannen
3 sanningen om världen
4 vem som lever och vem som inte lever
5 vem som egentligen är allierad med vem
6 hur världen var skapad innan förändringen
 

entomophobiac

Mysteriemarodör
Joined
6 Sep 2000
Messages
7,241
Location
Uppsala
Jag har inga starka preferenser kring sånt här, så jag slog en T9 två gånger på din lista och fick:
  • Före spel
  • Vid etablering
Här är microspelet Som dag och natt.
Det här är riktigt coolt! Gillar den skarpa kontrasten och det väldigt tydliga i att ha en lista fasta punkter och sedan ett uttalat förbud att preppa något mer annat än i spel.
 

Nässe

Swashbuckler
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,490
Location
Malmö
Genre:
1 socialrealism
2 fantasy
3 skräck
4 framtid sf
5 historiskt
6 slå två gånger
 

entomophobiac

Mysteriemarodör
Joined
6 Sep 2000
Messages
7,241
Location
Uppsala
Eftersom jag ofta undviker att spela med sanning funderar jag på att börja i "före spel"-änden, men att göra det till en konflikt.

Helt enkelt: ni spelar konspirationsteoretiker, som vet att det ni tror på är sant, men som måste försöka övertyga politiker, media, allmänhet, eller dylikt om detta, för omvärlden tycker det ni snackar om är fnissvärdigt nonsens.

Får klura vidare.
 

Gerkub

Warrior
Joined
8 Mar 2021
Messages
358
Som spelare tror jag inte jag har några särskilda preferenser kring detta, så länge det fungerar i gruppen och med spelet. Gärna att det finns en förförståelse från början om ungefär vad det rör sig om. Om det är förbestämda hemligheter som ska luskas ut eller skapar vi mysteriet tillsammans, eller att hemligheten inte spelar så stor roll för resan är målet, eller en blandning, eller nåt annat.

Om jag är SL (vilket är sällan) vill jag inte göra för mycket jobb under spel. Kräver spelet omfattande improvisation kan jag gilla om det stödjer det. Kan vara enkla saker som namnlistor, slumptabeller, misslyckas-framåt-tekniker, etc, bara det inte känns som jag står ensam och famlar i mörkret.

Så mitt tråkigaste spel med hemligheter skulle kanske kunna vara att få ett ”halvt” scenario med en massa trådar och att SL själv ska pussla ihop den riktiga sanningen och försöka pleasa spelarna med en cool upplösning. Jag blir irriterad bara jag tänker på det?! Är nåt liknande inom ramen för utmaningen?
 
Last edited:

Gerkub

Warrior
Joined
8 Mar 2021
Messages
358
Apropå att som spelare ha metakunskap om att spelet/spelare har en hemlighet, om den är fastslagen eller inte, etc, och hur det kan påverka spelupplevelsen, det här skrev jag för ett tag sedan. Kan vara det första spel jag skrivit, lite som ett skämt?

“We live in an illusion, maaan”
A meta-game about being one of the Awakened in a Sleeping world

Roll 3d6 for Strength, Dexterity, Willpower, Intelligence, Charisma. 1d6 in hit protection (HP).
When performing an action that has an uncertain outcome roll a d20. You succeed if you roll under or equal to the relevant stat.

Name and describe the Awakened.

When the game starts, you wake up. You, the Awakened, will know everything that You, the Player, knows, including your own and the other player characters’ stats.

The people inhabiting the world, the “NPCs”, do not know anything about this. The GM acts as the creator God from which everything flows. If you want to change the rules, you have to take it up with God.
 

entomophobiac

Mysteriemarodör
Joined
6 Sep 2000
Messages
7,241
Location
Uppsala
Så mitt tråkigaste spel med hemligheter skulle kanske kunna vara att få ett ”halvt” scenario med en massa trådar och att SL själv ska pussla ihop den riktiga sanningen och försöka pleasa spelarna med en cool upplösning. Jag blir irriterad bara jag tänker på det?! Är nåt liknande inom ramen för utmaningen?
Helt klart! Kanalisera irritationen till text, skriv ett rollspel du faktiskt skulle kunna tänka dig att spela som utforskar det, och du har skrivit ett bidrag. :)

Går väl för all del att göra som satir också, men det bästa är ju om vi får en anledning att tänja på gränserna för våra preferenser!
 

Genesis

Pa' ti 泣き, chicken teriyaki
Joined
17 Aug 2000
Messages
11,815
Location
Göteborg
MORDMYSTERIET DÄR MAN INTE VET VILKEN ROLLPERSON MAN SPELAR


Förberedelser
Först, klipp ut ett antal lappar lika med antalet spelare gånger två. ge två lappar till varje spelare. Ni kommer att fylla i information på dessa lappar och skicka runt dem. De två lapparna ska ha exakt samma information på sig.

  1. Först, skriv ett namn på båda lapparna, till exempel "Fröken Victoria Stråhle" eller "Albert Månsson". Skicka lapparna till höger.
  2. På lapparna du fått, skriv en sysselsättning, till exempel "Manufakturdirektör" eller "Psykolog". Skicka lapparna till höger.
  3. På lapparna du fått, skriv en relation till en av de två rollpersoner du redan varit inblandad i. Relationen ska inte säga något om det känslomässiga förhållandet, utan vara helt neutral, till exempel "Lärare till fröken Stråhle" eller "Affärspartner med Albert". Skicka lapparna till höger.
  4. På lapparna du fått, skriv en hemlighet, till exempel "Otrogen med barnmorskan" eller "Medlem i hemligt sällskap".
  5. Skicka till sist lapparna ett steg till höger, och presentera de rollpersoner ni fått för de andra spelarna. Diskutera dem lite, bekanta er med dem. Lägg dem sedan i mitten av bordet. Det är ännu inte bestämt vem som ska spela vilken rollperson.

Första fasen
I den här fasen, sätt scener där rollpersonerna samtalar med varandra. Varje spelare spelar en rollperson och växlar inte rollperson under spelet (med ett undantag, som förklaras senare). I första fasen vet dock ingen vem som spelar vem, inklusive spelaren själv. Titulera helt enkelt alla andra rollpersoner med "du" (eller ”ni”, om ni vill spela lite formellt sådär) och spela ut era scener tillsammans. Etablera starka relationer i den här fasen! Bygg drama. Kärlek, svek, rivalitet, anklagelser, dubbelspel, åtrå, vänskap! Samtliga spelare sätter en scen under den här fasen. Under spelets gång, rita ett relationsschema över de olika rollpersonerna och deras relationer mellan varandra, för att hjälpa alla att minnas. Skriv spelarens namn, snarare än rollpersonens, eftersom ni inte vet rollpersonernas namn.

Interludium
När första fasen är avklarad, bestäm vem som blir mördad. Den mördade kommer att komma tillbaka och spela detektiven, och denna spelare kommer att ha uppgiften att lägga ett ganska komplicerat pussel. Fråga alla vilka som är intresserade av denna roll, och slumpa sedan vem av dessa som blir mördad. Denna spelare gör en kort beskrivning av hur kroppen hittas (fortfarande utan att säga vem som mördats). Denna spelare hittar också på en detektivrollperson.
Därefter, lotta ut vem som spelar vilken rollperson. Ge varje spelare (inklusive detektiven) ett av rollpersonskorten, men låt dem inte titta på dem. Endast detektiven har rätten att se vem som spelar vilken rollperson. Det kort som tilldelats detektiven visar vem som är mördad. Eftersom ni har två kopior av varje rollperson kan de andra korten användas för att spelarna ska kunna konsultera dem under spel och påminna sig om vilka rollpersoner som finns.

Andra fasen
I den andra fasen är det detektiven som är huvudpersonen. Hen sätter scener där hen intervjuar de olika rollpersonerna och ställer frågor. Detektiven vet ju vem rollpersonen är, men spelaren vet inte. Detektivspelaren bör dock inte anstränga sig för att försöka dölja för spelaren vem de spelar. Ställ relevanta frågor baserat på vad du vet, och låt spelarna under fasens gång inse vem som spelar vem. Ställ också frågor om de andra rollpersonerna med namn. "Såg du måhända fröken Stråhle under kvällen?", och så vidare. Detektiven försöker att bygga ihop någon sorts sammanhängande historia om vad som hände, och de andra spelarna hjälper till bäst de kan.


Avslöjandet
När detektiven känner att hen har fått ihop en bild om vem som var mördaren, sätter hen en scen där alla rollpersonerna är samlade. Här gör hen sin bästa Poirot-imitation och beskriver det underliga fallet och resonerar sig fram till vem som var mördaren. Under denna scen, klargör, om det inte redan blivit tydligt under andra fasen, vem som spelar vilken rollperson. Säg saker som "Och ni, fröken Stråhle!". Detektiven har alltid rätt, och mördaren, när anklagelsen läggs fram, kan neka lite först, men kommer sedan att erkänna allt och förklara sitt motiv.
Sedan är spelet slut, och ni diskuterar lite gemensamt hur kul ni har haft och vilket geni spelmakaren är som skrivit ett så klurigt spel.
 

Genesis

Pa' ti 泣き, chicken teriyaki
Joined
17 Aug 2000
Messages
11,815
Location
Göteborg
Det var lite för utmanande att skriva ett intressant spel där det är bestämt i förväg vem mördaren är, så jag gick åt andra hållet istället.
 
Top