Vill ha tips på mitt första äventyr

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
575
Haha, stackars Gaston.
Vad roligt att det var en bra upplevelse. Lyckades dom klara äventyret tillslut?
 

Kinbel

Veteran
Joined
12 Feb 2020
Messages
12
Ja dom klarade det faktiskt. Virrade runt länge och trodde alla ljög för dom. Kristina som skulle ha gett en värdefull ledtråd prata dom kort med och fick hennes falska namn (eftersom hon var på rymmen uppgav hon inte sitt riktiga namn med det var rätt uppenbart att det var påhittat).
men dom hade rest länge när dom mötte henne så valde att gå till sängs istället vilket ledde till att hon drog och dom missa henne.

sen spenderade dom säkert en timme på att fråga runt i byn efter Kristina innan dom kom på att dom faktiskt skulle leta efter Valdemar.
 

Rymdskeppet

Veteran
Joined
20 Aug 2019
Messages
63
Jag är också ny på forumet men jag ska försöka sticka ut hakan lite.

Vad menar du menar helt nya spelare? Om du ska spelleda för nybörjare så kan ett rällsat äventyr faktiskt vara till fördel.

Nya spelare ofta att det är jobbigt att ta initiativ. Man har lite erfarenhet och är därför rädd för att göra fel (att säga "det finns inget rätt eller fel" gör saken bara värre) och då kan det kännas skönt med ett uttänkt slut. Att få ta små beslut är viktig för att förstå spelformen men att köra sandbox med nybörjare leder främst till handelsförlamning.
 

El Toro

Veteran
Joined
28 Apr 2020
Messages
7
Det är ett forum och det är fritt för folk att läsa och ha åsikter.

Jag tycker att du ska ha med dvärgkastning i ditt äventyr om du tycker att det passar för er som spelar. Det är en fantastyvärld och friheten är enormt stor.
Det går att ha åsikter om allt möjligt och jag skulle kunna reagera på att jag tycker det är olustigt att tre vargar som vakter bakom en bardisk. Men det gör jag inte, utan nöjer mig med att du valt att göra så i din värld och i ditt äventyr. Bra för dig! Låt kreativiteten flöda.

Mina brister när jag började spela var att jag tyckte om att jobba nästan som om det vore en film. Handlingen skulle vara klar. Sedan utvecklade jag mig (jag tycker i alla fall att det är en utveckling) till att mer låta det tänkta spelet innehålla en röd tråd. Det vill säga/skriva att jag hade en plan för början av spelet, några centrala delar av spelet och hur ett slut skulle kunna tänkas vara.

Jag tycker att man som SL ska vara förberedd på att inte vara förberedd på allt. Är det för mycket som är bestämt (missförstå mig rätt) av SL kan spelarna känna sig instängda och tvingande till att göra vissa val.

Hur den grupp som du spelar med agerar och är vet inte jag, men fråga dem efter spelkvällarna om det var något de tyckte var bra och om det var saker de tyckte var mindre bra.

Det ska vara skoj.
Lycka till.
 
Top