Vill ha tips på mitt första äventyr

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
575
ÅkeZorkh;n341905 said:
Men lol sluta deraila hans tråd. Alla är vi barn i början.

Bra jobbat. Jag tycker du ska spela äventyret som du skrivit/tänkt dig och sen utvärdera för dig själv vad som rullade och vad som inte gjorde det. Om du kastar dvärgar i ditt äventyr kommer ingen dvärg att slungas iväg irl, så ta det piano :)
Haha
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
575
Ja kör det som är roligt för sällskapet.
Du har ju en intrig på G där bara att göra som du själv skrev, kanske bygga ut intrigen lite mer. Skapa lite levande miljöer att stoppa ner RP i.

Du får gärna skicka äventyret via PM sen när du är klar. Jag kan förstå om det bär emot att posta det i tråden efter påhoppet men om du vill ha ett bollplank så är det bara att skicka.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,594
Cybot;n341915 said:
Mitt tips är...

Det känns inte som om äventyret startar särskilt organiskt. Dels så är "Ni sitter på ett värdshus" en väldigt tråkig start på ett äventyr, och nästan lika uttjatat som "det var en mörk och stormig natt". Jag hade hellre startat äventyret så här...


...Äventyrarna är mitt inne i ett lågleveluppdrag. Spöa goblins/banditer eller whatever det nu är. De klarar uppdraget, möter sin uppdragsgivare, får sin belöning och sen är det snack om var man bör dra för nästa uppdrag (då byn Utbölinge, eller var man nu befinner sig, knappast är någon metropol för äventyrare)..
På vägen dit så stannar de på värdshuset Isiga bävern, där det snackas om att Kung Vallmos son är försvunnen. På värdshuset blir de också antastade av den alkholiserade dvärgen Gaston, som antyder att han vet mer men som inte vill säga något "till några mjolknosade parvlar som knappt har fjun på hakan" (eller något liknande), utan det är upp till äventyrargruppen att antingen få honom på bättre humör (genom en ölhävartävling) eller muta honom...
Tycker inte att det är något fel i det du skriver, men om det är en grupp med helt nya rollspelare gör det väl inget om man första gången kör en klassisk start, helt enkelt ni är på värdshuset. Ibland upplever jag att rävar som spelat länge vill ha något originellt och betydelsefullt från go. Har man aldrig spelat förr är det originellt och betydelsefullt att man sitter på ett värdshus och dricker öl, ett värdshus där värden har inte en utan tre vargar bakom disken! Min upplevelse med helt nya spelare är att de kan ha svårt att "flyga" i en helt ny värld speciellt om inte SL har lite skinn på näsan.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
MODERERING

När ni alla är 100 % medvetna om att det är OT och derailing, testa då att LÅTA BLI att svara! Om ni har ett problem med ett inlägg: anmäl det istället för att hobbymoderera.

Och försök att uppvisa lite disciplin när det gäller trådarnas ämne. Om ni plötsligt kommer på något helt annat som ni vill diskutera går det faktiskt att skapa en ny tråd istället för att bara skriva i den ni råkar befinna er i!

Tack!
 

Kinbel

Veteran
Joined
12 Feb 2020
Messages
17
Swedish Chef;n341904 said:
Sen undrar jag varför Gråtrollen flyr när spelarna konfronterar Valdemar när de inte flydde i första läget, vet de inte om att han kan förvandla sig till ett Fenrisyngel?
grund tanken med att grå trollen flyr var dels var att det ska bli en "boss fight" eftersom Valdemar kommer vara rätt seg att få ner av sig självt
men rent storleksmässigt är det helt enkelt för att trollen blir "rädda" dom har blivit skrämda till lydnad men när valdemar släpper loss sitt inre odjur flyr dom.

han vill inte återvända hem eftersom han samlat trollen runt sig för att bilda en arme för att störta sin fars regim. något som Kristina var med på från första början.

jag har tagit till mig massor av tipsen här och fortsätter finslipa detta äventyr men så var grund tanken iaf.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
575
Jag tycker faktiskt det låter mer genomtänkt än vad som framgick av texten du skrev i första inlägget. Du hade faktiskt väldigt mycket "i huvudet" verkar det som.

Jag tycker faktiskt att du är ett bra äventyr på spåren, speciellt med twisten att det inte är kidnappning utan att han lämnat för att försöka störta kungen.
Blir intressant att se vad du får ihop om du är sugen på att dela med dig.
 

Kinbel

Veteran
Joined
12 Feb 2020
Messages
17
Självklart delar jag resultatet :)

läs gärna kapitlet "karaktärer" först. för jag har inte skrivit allt i själva storyn så att säga.

såhär ser det ut just nu! men jag tror nog att jag kan fila ännu mer känns fortfarande rätt styrtish.
Vissa karaktärer som "de tre männen på isiga bävern" tänker jag att jag hittar på namn och utseende på om det blir aktuellt under spelets gång.

https://docs.google.com/document/d/1...it?usp=sharing
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
575
Snyggt du har slängt in lite ledtrådar och även falska sådana. Det kan ju bidra till lite roliga händelser.
Om jag får lov att komma med ett förslag?
Kanske slänga in lite händelser under resan? Jag tänkte på när de åker båt.
Om det bara är någon timmas färd så behövs det ju inte, men om det är lite längre färd så kanske man kan be rollpersonerna slå 1T6 och slänga in lite händelser.
1. Det börjar blåsa kraftigt. Slå sjövana eller liknande eller tappa kurs (förlora en halv dag)
2. Ösregn, ifall rollpersonerna inte köpt impregnerat tyg eller presenning så blir packning blöt. All proviant som kan förstöras av vatten förstörs
3. Ett fiskstim följer båten (perfekt läge för lite rollspelande och/eller fiskande)
4. En annalkande båt syns (Är de fredligt inställda eller rent utav pirater? Kanske har de sett något på en närbelägen ö eller kan skvallra om ön med trollen
5. Kraftig sjögång. Höga vågor slår över relingen. Rollpersonerna måste lyckas med relevanta slag (styrka, smidighet etc) eller kanske dras överbord. Kan bli en kamp att försöka rädda sin kamrat som simmar för sitt liv i svart, skummande vatten
6. Hajar cirkulerar runt båten (eller något annat hemskt). Rollpersonerna måste sitta helt tysta för att inte dra till sig uppmärksamhet. Kanske "bumpar" hajarna till båten några gånger för att kolla om det finns något att äta där.

Fick det bara som en ide för att sätta lite extra krydda på själva resandet. Om man känner att tiden inte räcker till eller vill ha en lugn stund så kan man ju beskriva resan som lugn och fridfull istället.
 

Kinbel

Veteran
Joined
12 Feb 2020
Messages
17
dancodan;n341977 said:
Snyggt du har slängt in lite ledtrådar och även falska sådana. Det kan ju bidra till lite roliga händelser.
Om jag får lov att komma med ett förslag?
Kanske slänga in lite händelser under resan? Jag tänkte på när de åker båt.
Om det bara är någon timmas färd så behövs det ju inte, men om det är lite längre färd så kanske man kan be rollpersonerna slå 1T6 och slänga in lite händelser.

Fick det bara som en ide för att sätta lite extra krydda på själva resandet. Om man känner att tiden inte räcker till eller vill ha en lugn stund så kan man ju beskriva resan som lugn och fridfull istället.
Det är jätte bra förslag! jag tänkte också försöka få till något på resan mellan byarna. Spelarna har inga hästar ännu så det lär ju ta en stund till fots. kanske måste ta sig genom skogen? i Hjältarnas tid kan alver höra "träden viska" så det kan ju också öppna upp för spännande situationer.
förutsatt att någon spelar alv.

jag behöver skapa en karaktär som kan "tillhandahålla" en båt också. antingen om dom köper transport eller om dom snor den från någon osv.

Äventyret är tänkt att ta slut vid Valdemar. men jag har ju faktiskt inte skrivit något om Kungen egentligen.

man kan ju tänka sig att om Valdemar är "varulv" så är kanske kungen också det? hmm uppföljare om lyckat rollspel kanske.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
575
Ja det tycker jag absolut låter som en uppföljare =)
En rolig variant med båten kan ju vara som du säger, att rollpersonerna måste sno den.
Man kan ju dra en twist på den grejen med. Låt rollpersonerna möta en dryg SLP på värdshuset, kanske t.o.m. hamna i bråk med honom.
Låt det sen visa sig att han är den enda som har en båt att hyra ut. När han märker att det är RPna som vill hyra båten så har priset just tiodubblats, vilket kanske leder rollpersonerna till att sno båten istället.
Kan ju öppna för roliga scener där han står och hoppar vid strandkanten, spottandes och svärandes efter dem.
Eller så fick han aldrig reda på att det var RP som tog båten... men han anar och försöker anklaga RP (fast utan bevis) så vakterna släpper RP direkt.

Bara spånar loss här
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,594
Jag skulle inte göra kungen till varulv, för om jag inte missförstod var väl anledningen till att Valdemar drog att han var varulv?
Om farsan kungen hade samma åkomma skulle de väl ha nån form av låst källarutrymme där kungen+prinsen frivilligt låser in sig när det är fullmåne? Givetvis tillsammans med ett par "frivilliga" bybor eller krigsfångar som de kan tugga på.
Iofs kanske Valdemar inte vill ställa upp på det längre, men då kanske han å andra sidan passar sämre som elak boss.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
575
BiobunkerVII;n341992 said:
Jag skulle inte göra kungen till varulv, för om jag inte missförstod var väl anledningen till att Valdemar drog att han var varulv?
Om farsan kungen hade samma åkomma skulle de väl ha nån form av låst källarutrymme där kungen+prinsen frivilligt låser in sig när det är fullmåne? Givetvis tillsammans med ett par "frivilliga" bybor eller krigsfångar som de kan tugga på.
Iofs kanske Valdemar inte vill ställa upp på det längre, men då kanske han å andra sidan passar sämre som elak boss.
Kan ha varit min "idévariant" som sa att han flydde på grund av sin förbannelse. Jag tror i trådskaparens äventyr så drog han för att skrapa ihop en armé för att störta kungen. (Jag kan dock ha missförstått, läste igenom det fort)
 

Kinbel

Veteran
Joined
12 Feb 2020
Messages
17
dancodan;n341987 said:
Ja det tycker jag absolut låter som en uppföljare =)
En rolig variant med båten kan ju vara som du säger, att rollpersonerna måste sno den.
Man kan ju dra en twist på den grejen med. Låt rollpersonerna möta en dryg SLP på värdshuset, kanske t.o.m. hamna i bråk med honom.
Låt det sen visa sig att han är den enda som har en båt att hyra ut. När han märker att det är RPna som vill hyra båten så har priset just tiodubblats, vilket kanske leder rollpersonerna till att sno båten istället.
Kan ju öppna för roliga scener där han står och hoppar vid strandkanten, spottandes och svärandes efter dem.
Eller så fick han aldrig reda på att det var RP som tog båten... men han anar och försöker anklaga RP (fast utan bevis) så vakterna släpper RP direkt.

Bara spånar loss här
Älskar iden med den dryga fiskaren !

har lagt till
[h=2]Resan till byn Draug[/h] Snabbaste vägen till Draug går genom skogen öster om bergspasset som ligger norr om Blekna. Till fots kommer resan ta 2 dagar
Om alv finns i sällskapet: Du hör träden viska om oroligheter i riket.
I skogen finns en stor asp (perfekt för att slå läger vid) i aspen bor en Askefroa(s71) om spelarna slår läger där och tänder en eld kommer Askefroan försöka stoppa spelarna aggressivt. Besegrar dom Askefroan får dom Asp bark (slå 1T6 återfå värdet i hälsa)

[h=2]Införskaffa en båt[/h] Knut är den enda som har en båt i byn. Men han ställer sig väldigt ovilligt till att låna ut den till just rollpersonerna.
[h=2]Resan över havet[/h] Utmaning! Rollpersonerna måste slå utmaningslag
Välj 3 färdigheter och slå för dessa tillsammans.
  1. Lyckas inget slag kommer båten kantra och spelarna förlorar halva sin ranson och blir ”utmattade”
  2. Lyckas 1 slag kommer dom hamna ur kurs och förlora en dag.
  3. Lyckas 2 slag kommer dom fram som beräknat.
  4. Lyckas 3 slag kommer dom fram tidigare än beräknat.
På vägen över kommer ni möta en annan båt ni hör inte riktigt vad dom skriker men det ni kan utskilja låter som ”VÄND OM” inget mer.

[h=2]Knut:[/h] Knut är en fiskare som är oerhört otrevlig och som inte drar sig för bråk.
Har rollpersonerna bråkat med Knut kommer han vara väldigt ovillig att låna ut sin båt och han är den enda som har en.
”jaså det är ni? *Spottar på backen* för er kostar det 200 silvermynt. Men ni kan ju kanske hitta en annan båt? *skrattar hån fullt*
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
575
Strålande. Kan man lägga till ett förslag att Knut har en bruten näsa (På grund av sitt hätska temperament så har han hamnat i diverse knogvalsar genom åren). Det lilla utseendedraget kan kanske redan i tidigt skede ge rollpersonerna lite tips om att han är en skitstövel.
 

Kinbel

Veteran
Joined
12 Feb 2020
Messages
17
Tanken med Valdemar är att han kan förvandla sig hur han vill när han vill. Inte en klassisk varulv.
Han har bara stuckit för att han vill ta över makten inget annat.

bifogar en karta jag hade tänkt använda om ni tycker det är intressant (har snott den från nätet)
https://imgur.com/a/yUe2FKp
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
575
Om du är sugen på att skapa eget så rekommenderar jag https://inkarnate.com/users/sign_in#/new
Du skapar ett snabbt login, sen får du diverse penslar och stämplar och kan göra storslagna kartor på väldigt kort tid.
Är faktiskt väldigt roligt när man skapar sina egna äventyr. Då kan man även specialanpassa kartan för att passa perfekt för det man planerar

Edit: försökte lägga upp en bild på en av kartorna jag gjort där men fick något sorts server error på denna sidan. oh well
 

Kinbel

Veteran
Joined
12 Feb 2020
Messages
17
dancodan;n342007 said:
Om du är sugen på att skapa eget så rekommenderar jag https://inkarnate.com/users/sign_in#/new
Du skapar ett snabbt login, sen får du diverse penslar och stämplar och kan göra storslagna kartor på väldigt kort tid.
Är faktiskt väldigt roligt när man skapar sina egna äventyr. Då kan man även specialanpassa kartan för att passa perfekt för det man planerar
Åh! tack det låter ju mycket bättre!
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Kinbel;n341959 said:
grund tanken med att grå trollen flyr var dels var att det ska bli en "boss fight" eftersom Valdemar kommer vara rätt seg att få ner av sig självt
men rent storleksmässigt är det helt enkelt för att trollen blir "rädda" dom har blivit skrämda till lydnad men när valdemar släpper loss sitt inre odjur flyr dom.

han vill inte återvända hem eftersom han samlat trollen runt sig för att bilda en arme för att störta sin fars regim. något som Kristina var med på från första början.

jag har tagit till mig massor av tipsen här och fortsätter finslipa detta äventyr men så var grund tanken iaf.
Jag hänger med hur du tänker, tror du kommer få till ett bra äventyr till slut.

Lycka til.
 

Kinbel

Veteran
Joined
12 Feb 2020
Messages
17
tror jag nöjer mig så faktiskt. Jag uppskattar alla tips! det blev bättre efter jag filat lite i storyn.

återkommer när vi spelat äventyret om hur det gick!

mvh!
 

Kinbel

Veteran
Joined
12 Feb 2020
Messages
17
Körde igår med 3 helt nya rollpersoner och det vart succé! dom hade jätte kul (även jag).
var oerhört roligt att lyssna på dem när dom var inne på fel spår nästan hela kvällen, och släpade runt på Gaston som var totalt värdelös egentligen efter första scenen i äventyret. Gaston hade aldrig några egna pengar så dom fick lägga ut för honom hela tiden och det var totalt i onödan.

Slutade med att dom tröttna på Gaston och döda honom lol.
 
Top