Vill ha tips på mitt första äventyr

Kinbel

Veteran
Joined
12 Feb 2020
Messages
32
Hej alla!
Jag har precis skissat ned mitt första äventyr jag tänkt spelleda för helt nya spelare (hjältarnas tid)
Jag skulle vilja ha lite tips eller kommentarer på mitt äventyr.

Det är till Hjältarnas tid äventyret är tänkt. och för att förtydliga valutan i spelet (belöningen 2000 silvermynt) är tänkt att delas på. jag räknar med 4 spelare 500 silver var. det är ungefär vad en häst är värd. alltså inte särskilt mycket. men det är deras första äventyr och jag vill inte berika dom oerhört på första äventyret.
Jag tycker själv jag lämnat rätt mycket utrymme för spelarna att påverka äventyret. för jag vill hålla det rätt fritt.
äventyret är tänkt att hålla ca 2-3 timmar.

Fettext läser jag högt för spelarna
Kursiv är stöd anteckningar för mig som spelledare

Det sagt här kommer äventyret snälla ge mig konstruktiv kritik så det kan bli bättre!


Varning för textvägg


Kung Vallmos förlorade son:

Isiga Bävern:

Ni befinner er på värdshuset isiga bävern.
Ni är äventyrare och känner varandra sen tidigare och har stannat till här för att släcka törsten.
Ägaren heter Majros.
Majros har inga vakter men istället har hon 3 stora dresserade vargar bakom disken.
Värdshuset är fullt av liv och det verkar vara populärt att tävla i ölhävning.
Under tiden ni suttit och konverserat har ni hört det viskas om att kung Vallmos son har blivit kidnappad. Ni hörde även att han har utlyst en belöning till dem som kan hitta Valdemar (sonen). 2000 silvermynt.
I krogens ena hörn sitter en okänd dvärg och dricker en öl för sig själv. Han har luvan uppdragen så ni kan inte se hans ansikte.

dvärgen heter Gaston(s71) och är en stigfinnare. Han har information om en person som kan veta vart Valdemar finns. Gaston är inte överdrivet intresserad av att prata. Men han gillar att dricka.
  • Slå honom i ölhävning
  • Hyr honom som vägvisare (50 silvermynt eller likvärdigt byte)
  • Köpinformationen / markera på eran karta (25 silvermynt)
Menlösa Kråkan:

Informationen tar er till värdshuset ”Menlösa Kråkan” där dottern till en rik adelsman gömmer sig.
Ni ska mötta kvinnan som heter Kristina Vargdotter och är dotter till Benke Vargdotter. Det är en adelssläkt som har haft kontakt med Valdemar
Kristina är väldigt försiktig och det kommer ta lite ansträngning för att vinna hennes förtroende.
(Misslyckas dem har Kristina ett brev från Valdemar på sig)
På Menlösa Kråkan är det fult ståhej (Gaston vägrar gå in om han är med). Redan när ni öppnat dörren kommer ni mötas av en flygande dvärg som brakar in i ett bord.
Det är nämligen populärt med dvärgkastning (finns en dvärg i sällskapet kommer denne bli ofrivilligt kastad)





Kristina har information om Valdemar.
Informationen är att Valdemar har blivit bortförd utav Gråtroll(s74) till en borg bredvid Isiga bergen. På väg till isiga bergen

Isiga bergen ligger på en ö västerut om Menlösa kråkan. Att resa dit kommer innebära att ni måste få tag i ett fartyg som kan transportera er över (10s /spelare). Resan kommer ta ca 5 dagar (beräkna färdkost) Det finns en hamn i byn.

På ön vid Isiga bergen:

Det är dimmigt när ni går i land. Ni kan se borgens siluett från strandkanten.
Det är kallt och det kommer rök från era andetag.

När dom kommer fram mot borgen kommer dom höra Gråtroll prata svartna.
Någonstans kring borgen kommer dom möta på Gråtrollen (beskriv dom)
  • 4 gråtroll
  • 1 Gråtrolls-Härjare
  • 1 Gråtrolls-Besvärjare
När spelarna besegrat dessa kommer dom omringas utav en hel drös Gråtroll och Valdemar kommer komma ut och tilltala spelarna
Valdemar: STOPP ni kan inte vinna denna strid. I vilket syfte har ni kommit hit?
Valdemar är en lång muskulös han har onaturliga naglar och mycket kroppsbehåring. Ögonbrynen är hopväxta och hans ögonfärg verkar nästan vara svart.
Beroende på spelarnas val (följa honom eller ej) kommer spelarna antingen
  • Hamna i fängelsehålan och måste fly (flyr dom kommer dom bli jagade av Fenrisyngeln)
  • Slåss mot Valdemar (gråtrollen flyr fältet så enbart Valdemar)
  • Ta emot Valdemars förslag på 1500 silver och resa tillbaka som om inget har hänt
Valdemar kommer vid strid förvandla sig till en Fenrisyngel(s73)
Gråtrollen flyr sin kos när Valdemar ger ifrån sig ett vrål. Hans kropp börjar ryka och växa. Ni ser hur det växer ut långa klor och håret på hela kroppen växer sig till en tjockpäls. Han ger ifrån sig ett YL och går till anfall.
Fenrisyngeln faller till marken. Ni ser hur kroppen krymper ihop all päls faller av och kvar ligger Valdemar död.
Valdemar är naken och har inget på kroppen. Men i borgen hittar ni en kista (slå 2 slag för skattetabell 4) i den ligger även 2000 silvermynt. Äventyret är nu slut.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
575
Läste igen snabbt och slängde ihop lite text (Min dotter vill att jag ska ut och leka så måste snabba mig).

Så om jag tolkar det korrekt så är Kungens son "Valdemar" kidnappad och dvärgen Gaston vet något om det.
Dvärgen leder dem till värdshuset Menlösa kråkan där adelskvinnarn Kristina vet var Valdemar är någonstans.
Väl på ön där Valdemar sägs vara så blir det överfall av troll, sen kommer Valdemar, säger något till spelarna (de verkar ha något sorts val).
Vad som sägs kan jag inte riktigt lista ut.
Om det blir strid så blir han någon form av varulv eller liknande.


Jag skulle förslagsvis ha smyckat ut äventyret med mer information.
1. Varför försvann Valdemar, han verkar inte ha blivit kidnappad egentligen
2. Varför känner dvärgen Gaston till att Kristina vet något om kidnappningen
3. Varför vet Kristina var Valdemar är?

Det blir svårt att hjälpa till utan att skriva om hela äventyret, men jag hade ändrat skvallret på värdshuset till att bara handla om att Valdemar är försvunnen.
Kungen är desperat, alla som kan ge ledtrådar, vitnessmål eller liknande kommer belönas.
Ett av rykterna (bland många) är att Valdemar flytt med en kvinna (Kristina) för att undslippa sin faders förtryck (falskt. Han flydde för att han och Kristina försökte hitta ett botemedel mot hans förbannelse).
Det finns även många andra rykten så det blir svårt för spelarna att avgöra vad som är sant och falskt.

Sanningen är att Valdemar och Kristina flydde i en båt, i skydd av natten för ett månvarv sedan.
Dvärgen Gaston hjälpte dem med flykten och blev lovad betalning, något som han aldrig fick. Med girig blick ser nu sin chans att tjäna pengar genom att hjälpa spelarna (mot betalning) att avslöja var Valdemar och Kristina begav sig.

Gaston för rollpersonerna via båt, till en hamnstad där han släppte av Kristina och Valdemar.
Han vet inte mer om var de begett sig men råder spelarna till att fråga runt i staden.

Värdshuset (nåt random som du kan hitta på) är lagom trevligt med de nöjen som ofta finns på värdshus. Dock så söker värdshusvärden lite hjälp av rediga hantverkare som kan laga fönsterluckorna på ett av hans rum (som blivit sönderslagna från utsidan). Rummet vittnar om strid, omkullvälta möbler etc, men värdshusvärden vill inte säga något om det. "Om jag står och skvallrar om varje företeelse på mitt värdshus så har jag snart inga kunder kvar".

Efter lite utfrågningar i stan så får spelarna reda på att det mycket riktigt kommit en rik kvinna och en man till staden, men mannen var ständigt dold under en mörk luva och höll sig för sig själv (försökte dölja förbannelsen för att inte bli lynchad).
Efter att spelarna luskat runt lite så märker de att några stadsbor blänger på dem, riktar skarpa blickar, pratar bakom deras rygg.
Vid konfrontation och lite övertala slag (med knytnävarna?) så visar det sig att några av dessa stadsbor hade fattat misstankar gällande Valdemar, att han måste vara sjuk eller smittad med något (Eftersom han höll sig undan så mycket).
Dom valde att ta det säkra före det osäkra och bröt sig in på hans värdshus en natt, slog honom i bojor och skickade ut honom och hans älskade Kristina i en eka till havs.

Dom skickade dem längst nordanströmmen som leder till gråön (Ön med grottroll). Stadsborna skrattar rått och säger att: Trollen har tagit hand om vårt problem nu. Han får sprida sina sjukdomar till dem.

Väl framme vid ön så blir de överfallna av trollen och efter en legendarisk strid så hittar de Valdemar. Undangömd bland de svarta, spetsiga klipporna vid det stormiga havet så ser de Valdemar i blodiga kläder, nedsjunken vid sin älskade Kristinas kropp. De lyckades inte stoppa förbannelsen och under natten förvandlades Valdemar till ett odjur, i raseri och hunger, trots att Kristina försökte hålla om honom, böna och be för honom att att minnas deras kärlek, så slog han ihjäl henne.
Han har nu transformerats tillbaka och insett vad han gjort. Han sitter och håller hennes livlösa blodiga kropp i sina kloliknande händer.

Spelarna kan välja att lämna honom till hans öde, hjälpa honom att bli fri från förbannelsen, slå ihjäl honom för samhällets bästa eller ta honom till kungen (Där kungen kommer vägra att erkänna att denna best är hans son och han slänger spelarna i fängelsehålorna).


Jag vet inte, men jag hade skrivit det på något sådant sätt för att ge det lite mer djup och förklaring till varför saker sker.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Välkommen till forumet Kinbel!
Gör platser att utforska ist för en sekvens av händelser som ska hända.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,604
Det här är alldeles för styrt och är ett ganska dåligt sätt att organisera ett rollspel. Du skriver vad som ska hända och det bör du inte veta innan spelarna gör något. Skriv håndelser, platser och personer spelarna kan reagera på istället och förutsätt inte att något ska hända alls.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Sen är det här äventyret sjukt mkt bättre än mitt eget första äventyr så ge inte upp
 

Kinbel

Veteran
Joined
12 Feb 2020
Messages
32
Härligt! Tack för alla svar!
jag ska fila om berättelsen lite och ge den lite mer djup :). Tanken med Valdemars ”kidnappning” är ett falskt rykte. Egentligen har Valdemar värvat trollen runt sig för att störta sin far från tronen.

men jag förstår att det inte framgick av texten den biten hade jag väl bara i mitt huvud.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
575
Jag förstår varför du skriver det linjärt (rälsat) om det är ditt första äventyr.
Det är helt ok men som tidigare personer i tråden nämner. Låt spelarna göra valen. (Sen kan du leda dem i rätt riktningar genom presentera ledtrådar).

Det korta äventyrsförslag som jag nämnde ovan är ju menat att presenteras som skvaller, ledtrådar osv. Så när rollpersonerna är ute och letar och pratar med folk så presenterar du små pusselbitar som de kan pussla ihop allt eftersom.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,037
Hej!

Kul att ta del av någons första alster! Tänkte komma med lite positiv kritik och sedan lite förslag till förbättring. Först det positiva:

Äventyret är mycket bättre än det första äventyret jag skrev! Bra jobbat för att vara det första du skrivit i äventyrsväg!

Jag tycker att det var roligt med sporten "kasta dvärg" på värdshuset!

Twisten att Valdemar har en förbannelse över sig är oväntad och bra!

Nu till lite förslag till förbättringar:

Som folk tidigare nämnt skulle äventyret bli bättre av att göras lite mer fritt. Typ att rollpersonerna får nyheten att kidnappningen skett och sedan själva får välja vart de ska gå och söka ledtrådar. De kan kanske få olika rykten på olika platser och måste sedan pussla ihop vilka rykten som stämmer och vilka som är falska.

Var sparsam med text som ska läsas högt för rollpersonerna. Det kan vara till god hjälp för spelledaren, men det blir mer levande om spelledaren med egna ord berättar vad som händer.

Hoppas det går bra med skrivandet!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,037
2097;n341872 said:
Oj, hade ingen aning om detta. Menade ingenting funkofobiskt med min kommentar. Min tanke gick direkt till filmatiseringen av Sagan om Ringen, där Gimli kastas. Det roliga där handlar ju om att "dra ner byxorna" på en person som är väldigt stolt av sig, inte att göra narr av kortväxta. Kan redigera inlägget om det var över gränsen?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Det inslaget i filmversionen av Sagan om Ringen var inte heller helt genomtänkt…
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
575
Ja, fall där kortväxta människor kastas runt för skoj skull är inte alls roligt.
Skönt att vi pratar om en annan sorts dvärgar här.

Dock så kan det ju användas för att visa på hur hänsynslösa kvinnorna och männen på värdshuset är. Kan funka som en bra stämningssättare.

På samma sätt som förtryck, mord, klasskillnader, rån etc används i rollspel för att skapa historia och stämning. (Allt som är väldigt hemskt i verkligheten).
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,037
2097;n341875 said:
Det inslaget i filmversionen av Sagan om Ringen var inte heller helt genomtänkt…
Nä, det menade jag på intet sätt, ville bara förklara att jag drog associationer till den (mig då ovetande) icke genomtänkta scenen i filmen och inte till historisk dvärgkastning, vilken jag inte hade kännedom om och vilken jag tycker är fruktansvärt, förkastligt och funkofobiskt på alla sätt och vis. Men jag tycker är superbra att jag blev upplyst om en företeelse jag borde vetat mer om, jag ber om ursäkt om jag var okänslig, jag ska försöka bli ännu bättre på att bilda mig om förtryck och fördomar genom historien, och jag redigerar mitt tidigare inlägg om någon tycker att det behövs.

Men nu tänker jag att tråden lite börjat handla om något annat än det var tänkt, om vi ska prata vidare om detta är det kanske bättre att ta det antingen i en separat tråd eller via meddelande?
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
575
Ja det var ju tråkigt att det var tvunget att lämna huvudämnet. Kanske kan en moderator gå in och styra upp?
 

Kinbel

Veteran
Joined
12 Feb 2020
Messages
32
Uppskattar verkligen alla tips! jag förstår ju nu att jag spelat hela äventyret själv i huvet. men det är ju spelarna som ska spela. jag filar om hela berättelsen till en "start" och ett "slut" sen får spelarna själva skriva berättelsen där emellan.

ps. visste inte heller att dvärgkastning var en grej på riktigt. Skrev bara med det som en stämningsgrej att Gaston inte ville följa med in för han vet ju om detta sen tidigare. och en kul twist om någon av spelarna spelar dvärg osv. rätt meningslöst egentligen ds.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
575
Ingen fara alls Kinbel, tänk inte på det.
Dvärgkastning är något som använts i rollspel i över 40 år (kanske längre, vad vet jag), ibland kallas det kast med liten gnome eller misslekast.
Det är inte på allvar och det handlar heller inte om människor med funktionshinder (Det handlar om en annan ras). Så du behöver inte lägga någon vikt vid det.
Gör vad som är roligt för dig och din spelgrupp.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Trodde du tyckte vi skulle släppa ämnet?

dancodan;n341893 said:
Dvärgkastning är något som använts i rollspel i över 40 år (kanske längre, vad vet jag), ibland kallas det kast med liten gnome eller misslekast.
Det är inte på allvar och det handlar heller inte om människor med funktionshinder (Det handlar om en annan ras)
Den här ursäkten håller inte. Det har alltid varit ett dåligt inslag i rollspelet och ursprunget är såklart från verklighetens företeelse.

Det är den sortens saker om är respektlöst att lolla runt med.

Kopplingen mellan fantasy-dwarves och riktiga människor med dvärgväxt är ibland lyckligtvis fjärran (ex vis troper om smide, berg, traditioner osv) men ibland kladdigt nära (skämt om kortväxthet, kastning osv). Och att det varit så sedan 74 betyder inte att det är OK.

På samma sätt som täta kopplingar mellan fantasy-orcher och mänskliga folkgrupper inte heller är så fräscha.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,424
Location
Malmö
Kinbel;n341884 said:
Uppskattar verkligen alla tips! jag förstår ju nu att jag spelat hela äventyret själv i huvet. men det är ju spelarna som ska spela. jag filar om hela berättelsen till en "start" och ett "slut" sen får spelarna själva skriva berättelsen där emellan.
För att återgå till ämnet.
Jag föreslår att du kanske skapar några till Personer på värdshuset så att Rollpersonerna får lite fler möjligheter att interagera med olika personer. Kanske vet flera av dem olika saker om Valdemar. Några saker är kanske osanna som att Valdemar blivit kidnappad av sin bror och en annan kanske säger att Valdemar inte alls blivit kidnappad utan lämnat självmant. Se till att även någon annan en Gaston har informationen om Kristina.

Försök göra något spännande på resan med båten. Beskriv hur vädret är, låt dem prata med en annan passagerare. Kanske blir båten jagad av pirater, Kanske ser man ett monster i fjärran.

Sen undrar jag varför Gråtrollen flyr när spelarna konfronterar Valdemar när de inte flydde i första läget, vet de inte om att han kan förvandla sig till ett Fenrisyngel?

Sen ger jag tipset att försök göra Valdemar mänsklig och förklara att han blivit en Varulv och därför inte kan återvända hem.

Hoppas det hjälper något, sen säger jag som de andra, tänk på att låta spelarna känna att det är de som letar efter Valdemar, Var beredd på att spelarna kanske inte alls gör vad du tänkt (De kanske struntar i att leta efter Valdemar).
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Men lol sluta deraila hans tråd. Alla är vi barn i början.

Bra jobbat. Jag tycker du ska spela äventyret som du skrivit/tänkt dig och sen utvärdera för dig själv vad som rullade och vad som inte gjorde det. Om du kastar dvärgar i ditt äventyr kommer ingen dvärg att slungas iväg irl, så ta det piano :)
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,376
Location
Helsingborg
Mitt tips är...

Det känns inte som om äventyret startar särskilt organiskt. Dels så är "Ni sitter på ett värdshus" en väldigt tråkig start på ett äventyr, och nästan lika uttjatat som "det var en mörk och stormig natt". Jag hade hellre startat äventyret så här...


...Äventyrarna är mitt inne i ett lågleveluppdrag. Spöa goblins/banditer eller whatever det nu är. De klarar uppdraget, möter sin uppdragsgivare, får sin belöning och sen är det snack om var man bör dra för nästa uppdrag (då byn Utbölinge, eller var man nu befinner sig, knappast är någon metropol för äventyrare)..
På vägen dit så stannar de på värdshuset Isiga bävern, där det snackas om att Kung Vallmos son är försvunnen. På värdshuset blir de också antastade av den alkholiserade dvärgen Gaston, som antyder att han vet mer men som inte vill säga något "till några mjolknosade parvlar som knappt har fjun på hakan" (eller något liknande), utan det är upp till äventyrargruppen att antingen få honom på bättre humör (genom en ölhävartävling) eller muta honom...
 
Top