Nekromanti Vilket system är bäst på att stimulera fantasin?

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
963
Location
Hamburg
De system som stimulerar min fantasi mest tenderar att vara de som har en massa specialregler/specialfall kopplade till settingen. Gärna med en massa valmöjligheter när man skapar rollpersoner.
Minimalistiska och/eller generiska system är sällan eller aldrig bra för att stimulera fantasin. Inte heller alltför polerade system - det får gärna finnas lite konstigheter i reglerna.

De system som är bäst för att stimulera fantasin för mig är tyvärr inte samma som de system som fungerar bäst vid faktiskt spelande.

Några exempel på spel som för mig fungerar bra för att stimulera skapande-fantasin är:
AD&D 1e
WFRP 1e
Ars Magica
Kult (1:a utgåvan)
Eftersom jag inte ager nagot av de spelen kanske du kan exemplifiera...?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
Skulle säga hur jag skapar mina fisktankar. Jag skriver ett gäng saker på måfå på ett papper och så drar jag relativt slumpmässigt linjer mellan dem. Linjerna måste jag sedan förklara i form av relationer och därav kommer det kreativitet. @entomophobiac brukar säga att han inte ser meningen med relationskartor, men för mig är skapandet av relationskartan, som en inspirationskälla, lika viktig som att använda den som hjälpmedel under/mellan spelmöten.

Sedan har vi Imagine där en grupp människor drar slutsatser om vad som pågår när de turas om att säga meningar.

Slutligen älskar jag hur Mutant Chronicles karriärsslag på tabeller får en bakgrund att växa fram. Senaste gången vi gjorde en rollperson så kom det upp "Avskedad" och "Rikedom", så spelaren spann fram att han blev fast i en mutskandal. Just kombinationen spelare + slumpad input gör väldigt mycket för att skapa något dynamiskt.
 
Last edited:

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Jag skulle säga att Vindsjäl är det rollspelssystem som stimulerar fantasin bäst. Sen så kan jag väl för transparensens skulle säga att jag själv skrivit en handfull scenarion till systemet.

Styrkan ligger i att det har ett världsbygge som inte är standard-fantasy med en kontinent med mycket vita fläckar och avskilda/outforskade områden. Regelsystemet är väldigt lätt att sätta sig in I och funktion med Uppskattning premierar kontinuerligt kreativitet i spel. En förkärlek till slumptabeller ger också orsak att skapa sammanhang och narrativ på ett sätt som inte känns tungt.

Det gör också väldigt mycket att författaren valt att göra alla äventyr i korta, enkvällsformat och också är fenomenal på att uppmuntra community-initiativ. Kombination av detta gör att tröskeln för att skapa egna alster är väldigt låg. :D
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Tror inte att något särskilt regelsystem inspirerar mig mer eller mindre, men det känns lättare att vara kreativ om reglerna inte kräver stora mängder av detaljer. Världar kan vara mer eller mindre inspirerande (oerhört subjektivt, och ofta svårt att verkligen sätta fingret på) och kan ge mer eller mindre utrymme för egna skapelser.

Jag tycker det är lättast att vara kreativ och hitta på saker om det finns någon slags mall / recept med olika slags ingredienser som kan tillföras eller uppfinnas - dvs att det finns både begränsningar, utrymme och en inspirerande förlaga. När jag för 12+ år sen upptäckte Mckinneys Carcosa* fann jag den väldigt inspirerande och kreativitetsbejakande; det var lätt att själv hitta på egna monstrositeter, märkliga platser, otrevliga ritualer, mm.

* Som av flera skäl inte åldrats så väl, men det är en annan sak.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag gillar minimala regler och en massa slumptabeller. Maze Rats är ett bra exempel.
 
Top