Nekromanti Vilket system är bäst på att stimulera fantasin?

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
(Edit: Med fantasi menar jag här skapande, inte inlevelse.)

En fråga som kan delas upp i följdfrågor:

1) Vilket nuvarande rollspelssystem tycker du bäst stimulerar din fantasi?

2) Skulle du kunna konstruera ett system som gör det bättre än något befintligt?

3) Finns det andra system, utanför rollspelsvärlden, som kan stimulera fantasin?

Jag kom att tänka på det efter att ha byggt ett litet program för att generera karaktärsegenskaper (kontakter, resurser, aggressivitet, diplomati, smarthet, lärdom). Jag finner det som en bra utgångspunkt att börja väva kring. Samma sak med min 15 år gamla id´e om "situationskomplex" som skulle vara en (väldigt) kompakt överblick över karaktärers och gruppers relationer vid ett givet ögonblick. Har du läst Glaspärlespelet rekommenderar jag en jämförelse, även om system i den boken aldrig beskrivs i detalj utan bara i vaga termer. Begränsningar anges ofta som en stimulerade faktor, som t.ex. reglerna för en fuga eller sonatformen.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Jag går oftare igång på spel med fet setting, snarare än system, faktiskt. Warhammer fantasy är mustigt som fan, t.ex. Bilder gör mkt där - WFRP har en massa coolt Games Workshop-material att ösa ur. Gillade dock WFRP 2es yrkes-system - alla knäppa / groteska detaljer skapar mkt känsla för världen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,024
Location
Ereb Altor
Den här frågan är omöjlig att besvara. Det enda vi kan säga är generella påståenden, där det för egen del är viktigare med spel som inte aktivt sätter käppar i hjulet för min fantasi.

Exempelvis är det inte säkert att det spel jag tycker är roligast att skapa RP till är det som jag tycker bäst om att vara SL för. Och spel med världar som jag kan väldigt bra har ett ordentligt försprång framför spel som jag inte känner till, eller med obskyr setting. Samtidigt kan abstrakta regler som kräver ett metapersopektiv ibland hjälpa min fantasi och ibland själpa.

Jag tror att vi behöver lite tydligare kontext för att kunna prata om det här.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,024
Location
Ereb Altor
stenhöna;n279876 said:
Vilken kontext?
Jag behövet helt andra verktyg om jag vara spelare i en längre traditionell kampanj än om jag ska vara SL för ett enkvällsdrama. Exempelvis.

Vilken fantasi är det vi talar om? Min visualisering av spelvärlden? Min förmåga att hitta på RP-koncept? Etc.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Ah. Jag tänkte på skapande, inte inlevelse. Så antingen för att skapa en rollperson eller som SL att skapa ett äventyr, kampanj eller SLP.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,150
Det system som jag tycke unkat bäst uppfanns på en uteservering sent en kväll i Gävle våren 2008. Jag började spelleda på skämt, dom andra föll in och vi avgjorde alla utfall med sten sax påse.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,742
Location
Stockholm
...och det är utan konkurrens för mig. Koppla samman en "ja, och..."-mentalitet med lite skissartad fiktion och den kommer att expandera explosionsartat, funkar till och med (vilket i mina ögon är eldprovet om något) när en börjar från en helt tom idé-kanvas.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
obak;n279915 said:
Det system som jag tycke unkat bäst uppfanns på en uteservering sent en kväll i Gävle våren 2008. Jag började spelleda på skämt, dom andra föll in och vi avgjorde alla utfall med sten sax påse.
Det skulle inte vara helt långsökt att döpa det systemet till "öl", eller? :)
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
3) tunnelbane- och tågsystem. Samt klassifikationssystem för flora.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,024
Location
Ereb Altor
stenhöna;n279905 said:
Ah. Jag tänkte på skapande, inte inlevelse. Så antingen för att skapa en rollperson eller som SL att skapa ett äventyr, kampanj eller SLP.

Ah, ok. När det gäller skapande av RP så gillar verkligen system som Western, Neotech, Eon, Burning Wheel, etc, där slutresultatet inte alls blev vad man hade tänkt sig från början, utan något bättre. Systemet och fantasin samverkar och förstärker varandra så att summan blir större en delarna.

Sedan har jag visserligen inget emot att börja med mer av ett oskrivet blad och låta RP blomma ut i spel, men det är en nog ett annat ämne.

Det jag tycker att många av de här systemet kan sakna, eller inte fokusera på tillräckligt, är vem min RP är, inte bara vad den kan.

När det gäller att skapa äventyr så gillar jag att utgå från RP så om den biten är välutvecklad så brukar det lösa sig själv. Annars har jag svårt för att skapa äventyr. Jag behöver RP som vill något att utgå ifrån. Helst.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Hmmm.

Jag funderade lite pa om det finns grundegenskaper, eller egenskaper generellt, som stimulerar fantasin. Iaf ar vissa battre an andra. "Chaotic good" ar mer fantasirikt an "kroppspoang" (i min mening). Markligt nog tycker jag alder kan vara stimulerande ocksa.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag tycker den äldre 3-gradiga skalan lawful-neutral-chaotic är mer inspirerande än den 9-gradiga som CE tillhör .
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
1) Vilket nuvarande rollspelssystem tycker du bäst stimulerar din fantasi?
Mitt egna, det som finns i en version i Rotsystem och kommer i en nyare, mer komplett version i Agency.

Givetvis menar jag här system för äventyrsmakande. System som man använder under spel stimulerar inte min fantasi. Som bäst kan de hålla sig undan och inte förstöra fantasin.

2) Skulle du kunna konstruera ett system som gör det bättre än något befintligt?
Det är det mitt rollspelsmakande går ut på, i princip. Så ja.

3) Finns det andra system, utanför rollspelsvärlden, som kan stimulera fantasin?
Alla strukturer och system med listor som man väljer saker ur för att mata en process brukar funka bra för mig.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
1) Vilket nuvarande rollspelssystem tycker du bäst stimulerar din fantasi?
Blev väldigt förtjust i 2d20-varianten som används i Dishonored. Har dock inte spelat det än. Men annars får jag nog säga att Fate Accelerated gör ett bra jobb. Och det är superskoj med system som Lifepath i Cyberpunk Red.

2) Skulle du kunna konstruera ett system som gör det bättre än något befintligt?
Jag ser på system som att de behöver göra någon egen grej, så jag tänker säga att ja, det kan jag, men det skulle inte bli ett system som påminner om något annat helt och hållet. Utan först måste jag hitta "grejen" systemet skall göra.

3) Finns det andra system, utanför rollspelsvärlden, som kan stimulera fantasin?
Stort fan av utmaningar av olika slag. Exempelvis såna som Brenda Romero har i boken Challenges for Game Designers. Också arbetsmetodik är intressant, som exempelvis one-pagers på det sätt Stone Librande skriver dem.

Men sagoberättande, gruppläsning, och rena fantasilekar av olika slag är ju alla tip-top!
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Jag gillar Highlander 2: the role playing game. På allvar.

Det är något med stressen och tvånget att vara kreativ och att man rätt fort når nivån att man bara kör på första bästa idé och säger ja för att bygga vidare på allt som hänt innan. Man hinner inte vara negativ och kritisera och sitta och fundera över vad som vore bäst, man bara släpper fram rå kreativitet.

Jag är lätt sugen på att testa det här med andra filmer också. Det svåra är att hitta lagom galna prompts till producenten / spelledaren på det sätt som det blir naturligt om man följer storyn i Highlander 2.
 

GVDT

Veteran
Joined
19 Oct 2021
Messages
174
Jag blir väldigt inspirerad av metoden man använder sig utav i Mutant: År Noll när man skapar sektorer i zonen. Genom att bara ta fram miljö, ev typ av ruin, röta, hot, artefakt och något slag på tabellen med unika detaljer så målas ett helt landskap fram och det är otroligt roligt och inspirerande att sätta ihop allt detta till en intressant och spännande äventyrsplats.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Jag tycker den äldre 3-gradiga skalan lawful-neutral-chaotic är mer inspirerande än den 9-gradiga som CE tillhör .
Ja, begransingar kan vara mer fantasieggande an oandliga mojligheter. Mer rakt pa sak, kanske. :)
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
De system som stimulerar min fantasi mest tenderar att vara de som har en massa specialregler/specialfall kopplade till settingen. Gärna med en massa valmöjligheter när man skapar rollpersoner.
Minimalistiska och/eller generiska system är sällan eller aldrig bra för att stimulera fantasin. Inte heller alltför polerade system - det får gärna finnas lite konstigheter i reglerna.

De system som är bäst för att stimulera fantasin för mig är tyvärr inte samma som de system som fungerar bäst vid faktiskt spelande.

Några exempel på spel som för mig fungerar bra för att stimulera skapande-fantasin är:
AD&D 1e
WFRP 1e
Ars Magica
Kult (1:a utgåvan)
 
Top