Nekromanti Vilket är ert favorit "Tradspel"?

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Anthraxus said:
krank said:
Eller räknar du alla spel som inte är D%D-kloner eller indie som "BRP-kloner"?
Oops, tydligen ingen som höll med mig där. :gremsmile:

Som BRP-kloner räknar jag bl.a.:
DoDs första versioner
Mutant
Svenil
RuneQuestII (nya versionen från Mongoose)
Pendragon
och GURPS
Som har sagts: alla ovanstående utom GURPS (och möjligen Svenil, har ingen koll där) har en direkt utvecklingslinje från BRP. DoD började som en översättning av Magic World-delen i Chaosiums BRP, Mutant kom till när Äventyrsspel tog samma uppsättning regler och ändrade lite, RuneQuest från Mongoose bygger på samma grund som RuneQuest från Chaosium, och Pendragon skapades när Greg Stafford (som ju skrev RuneQuest och uppfann BRP) modifierade sitt system för att passa arthurianska riddare. GURPS har en helt annan evolution.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,453
Jag menar inte att GURPS ingår i BRP (den tanken har aldrig ens slagit mig) även om jag kan se vissa likheter. Jag menar bara att BRP inte bara är det som är renodlat BRP utan enligt mig t.ex. även M:UA och DOD Expert
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,453
Alla de spel som är Basic Roleplaying av Chaosium, menar du? Du missförstår mig nog - jag menar inte att GURPS skulle vara BRP. Men det finns olika skolor på hur brett man definierar BRP, och jag vill nog gärna inbegripa t.ex. DoD Expert trots FV-skalor från 1-20 t.ex.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Etepete said:
Alla de spel som är Basic Roleplaying av Chaosium, menar du? Du missförstår mig nog - jag menar inte att GURPS skulle vara BRP. Men det finns olika skolor på hur brett man definierar BRP, och jag vill nog gärna inbegripa t.ex. DoD Expert trots FV-skalor från 1-20 t.ex.
Jag tycker nog att ett historiebaserat bruk av termen är lämpligt. DoD Expert är en modifikation av grund-DoD, vilket är en översättning av BRP Magic World, så där finns en klar linje från grund-BRP till Expert. Däremot tycker jag till exempel inte att man kan beteckna Unknown Armies, som också har ett system där man slår under ett värde med 1T100, för ett BRP-system (och att slå på det viset finns ju också annorstädes, typ tjuvförmågor i äldre versioner av D&D -- och dessa kan väl ingen hävda är BRP-baserade?).
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,453
Det låter mycket rimligt, och jag tror att vi har samma syn på saken.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Star Wars d6

Star Wars d6. Och ska man vara riktigt petig, 2nd Edition Revised&Expanded.

Det är ett riktigt ordentligt tradspel, även gelémässigt. Reglerna är inriktade på att simulera spelvärlden i Star Wars. De simulerar inte storyn särskilt mycket, annat än att man har "gå ut ur fängelset"-poäng, men i stort sett säger de att spelare är hjältar, imperiet är onda skurkar, och reglerna stöttar det.

I sig har reglerna inte mycket mer än "dyrka upp dörrar och knacka goblins", fast eftersom det är Star Wars så är det snarare "kortsluta dörrkontroller och skjuta stormsoldater". Det finns lite administration därtill och en sjuhelsickes massa moduler för att simulera allt mellan prylbyggande till rymdskeppsmoddande. Det fanns till och med ett sammanknutet brädspel om rymdstridande (som dessutom var rätt kul och lätt kunde hantera divisioner med jaktskepp mot en Star Destroyer). Men story pacing finns det inte ett skit för. Sånt låter man spelledaren ta hand om.

Vilket för mig till spelledaren: det här är lätt ett av historiens spelledarvänligaste rollspel, åtminstone ur tradsammanhang. För det första är reglerna toklätta, och ännu bättre, toklätta att improvisera kring. Välj en färdighet, sätt en svårighet, slå tärningar, avläs resultatet. Måste du skapa en spelledarperson som du inte har värden för? Vad är hans spjutspetskunskaper? De har han 4T i. Allt annat har han 2T i. Klart - nu kan spelarna skjuta ihjäl honom helt regelmässigt.

För det andra har spelet ett spelledarkapitel som fortfarande är i världsklass bland rollspel. Här finns inte bara de vanliga tipsen om hur man bygger scenarier, utan även massor med tips om hur man räddar äventyr när spelarna eller tärningarna kvaddar det, hur man gestaltar spelledarpersoner, hur man för fram Star Wars-andan och mycket, mycket annat.

För det tredje räcker grundboken faktiskt rätt långt. Det finns femtielva miljoner splatbooks att suga upp via e-bay, och det är inte svårt att modda dem som egentligen är till d20 om man bara har viss grundläggande d20-kunskap. Men sanningen är att de faktiskt inte behövs. Boken står bra som de är tillsammans med filmerna.

Det är även ett spelarsnällt rollspel. Du kan göra din rollperson på flera sätt: ta en mall och sätt ett namn på den. Eller ta en mall, modda den och skyffla runt en aning och sätt ett namn på den. Eller gör en rollperson från grunden och bläddra i alla splatbooks och opta. Det är inte mycket du behöver kunna - det kan sammanfattas på rollformuläret. Rollformuläret är inte större än en A4 heller, och tar bara ena sidan.

Reglerna är av modellen "inspirera och kom inte i vägen", snarare än "simulera och ge stöd för". Man får inspiration från mallarna, man får inspiration från boken och förstås kan man dra igång filmerna, men man får egentligen inte stöd för något annat än att bli ond.

Dessutom, alla känner till Star Wars. Du behöver inte mer än sätta på John Williams ikoniska tema, så vet alla spelare direkt vad det handlar om. Så du har inte problemet från alla andra rollspel där du måste förklara vad det går ut på eller hur världen ser ut eller fan och moster. Tuta och kör!Samtidigt lider inte spelet av det problem som många andra licensrollspel har: det finns det gott om plats för andras äventyr, inte bara Skywalkers och gängets. Imperiet är stort och galaxen är ännu större, och inte ens premissen "ni är rebeller" är särskilt betungande. Dessutom är det inga problem att gå utanför den premissen: "ni är prisjägare" eller "ni är stormsoldater" eller "ni är övervintrade jedis" hindras inte alls.

...så varför just 2nd Ed Revd&Expd? Det är den mest förfinade och strömlinjeformade av utgåvorna.

Och varför inte Star Wars Saga eller någon annan Star Wars d20? Därför att d20 inte alls är lika spelarsnällt eller spelledarsnällt. Det är mycket meckigare att spelleda d20-varianten, eftersom D&D-motorn i sig är mycket meckigare, och balansen kukar rätt fort ut också, så kring level 8 är inte ens en division stormsoldater något hot längre.

Och varför spelar jag det inte numera? Tja, fan vet. Kanske är det spelare som inte är så förtjusta i Star Wars. Kanske är det för att det saknas just pacing- och personlighetsregler. Kanske var det att splatböckerna led av häftighetsinflation framemot slutet. Kanske är det brist av tid i allmänhet och så många andra spel att spela. Kanske är det alltihop.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
Re: Star Wars d6

Bravo och applåder.

Den enda SW-kampanj jag kört var i gamla hederliga d6-versionen, och det funkade ypperligt. Visserligen var både vi och SL mer förtjusta i expanded universe, och kampanjen hade sparkat ut alla regler som sade att man blev en SLP om man blev för ond eftersom det var tänkt som en sithkampanj, men ändå...

(Att börja som stormtrooper med ansvar för att upprätthålla ordningen på en ökenplanet, för att sedan bli uppväckt som Sith och kuska runt och konspirera och hugga Ewoker med ljussabel, morsa på post epVI-luke som dras mot den mörka sidan... Att försöka ställa sig in hos grey jedis för att slippa undan sin sithmästares järnhårda grepp... Den kampanjen öppnade mina ögon för hur ballt Star Wars kan vara, jag som länge liksom föraktat filmerna och deras svartvita moral...)
 

Achamian

Veteran
Joined
29 Aug 2009
Messages
41
Location
Kungens Holme
Re: Star Wars d6

"Gamla"
#1 Pendragon
#2 Call of Cthulhu
#3 Gamla hederliga DoD Expert Svavelvinter/Trakorien :gremsmile:

"Nya"
#1 Burning Empires (vilken läs- och spelupplevelse!)
#2 Burning Wheel
#3 Ja fan vad svårt det blev här... Eclipse Phase, Outlaws of the Water Margin eller Gumshoe (Trail of Cthulhu) kanske.

Hedervärda omnämnanden:
Ars Magica
Torg (lite före sin tid, några riktiga guldkorn! lite väl mkt dåligt material)
Vampire (nyskapande när det kom, minns 1st ed - urvattnat nu)
Mage (första utgåvan - wow! vid den tiden)

EDIT: Spelar fortfarande Pendragon & CoC. Testkör BE nu.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,211
Får nog även själv ta att även lägga in Mutant:UA och Gemini till favoriterna.

Mutant:UA
Jag har ett knepigt förhållande till M:UA. Jag kan relatera till världen så pass lite att jag själv ogillar att SL:a i den. Jag föredrar helst att få utforska den som spelare och den har så mycket intressanta detaljer att gräva ned sig till och roligare karaktärskoncept och är väldigt charmig. Reglerna är godtagbara och här en rätt bra twist på BRP samtidigt som det håller sig väldigt klassiskt (även om jag minst har nog lika mycket trubbel med M:UA´s regler som DoDT fast av andra anledningar). Men det är i det stora hela ett mycket bra spel och står på hedersplats i hyllan.


Gemini

Önskar verkligen att ytterligare moduler släppts för att ge lite mer djup om världen, Mörkret, en kampanj involverande metaploten med bröderna, Järnporten osv. Det lyckas verkligen vara sådär rå, mörk, eländig och gotisk medeltidsfantasy utan ljusglimt. Reglerna kan jag inte orda mycket om då jag inte spelat det men man känner igen sig.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,910
Location
Nordnordost
Haha! Tog mig elva år att ta tag i detta! Men men tillslut så.
Har du hittat några historiska (eller andra) beskrivningar av solospelandet?

Jag har försökt få Marc Miller att svara på hur han tänkte när han skrev in de där raderna i boken, men han svarar inte på mina mail. (mutter mutter)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,040
Location
Sthlm
Jag är väldigt förtjust i Warhammer Fantasy 2:nd ed. Det är kul med yrkena och att gå mellan dem, världen är någon slags lite rimligare version än det som går att ana från figurspelet, specialregler för olika vapen är tydliga.

Call of Cthulhu är också ett spel som har en särskild plats. Det är inte de ”starkaste” av regler. Men att slå library use och få ut en liten papperslapp av spelledaren som är Dr Callwells sista anteckningar om den märkliga patienten i cell 55. Det är liksom så mycket vad rollspel är för mig.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,993
Location
Umeå
Har du hittat några historiska (eller andra) beskrivningar av solospelandet?

Jag har försökt få Marc Miller att svara på hur han tänkte när han skrev in de där raderna i boken, men han svarar inte på mina mail. (mutter mutter)
Tyvärr inte! Borde ju finnas i något fanzine om inte annat kan en tänka, men nix. Jag bara körde ändå så som jag skulle spellett och spelat det med en grupp vid spelbordet typ.

Detta är väl vad jag hittade : https://www.freelancetraveller.com/features/rules/alone.html
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,500
Location
Helsingborg
Mutant: undergångens arvtagare, enbart för de muterade djuren.

Dungeons & Dragons 4ed, enbart för att spela encounters.

/Han som nog också gärna drar in Mutant Chronicles om det är film-noir-miljö på Luna
Lägger till Ur varselklotet (80-talsnostalgi) och The One Ring (små finurligheter i systemet i en settingfylld värld) såhär tio år senare.

Antar att neotrad är det nya trad.
 
Top