Nekromanti Vilket är ert favorit "Tradspel"?

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Vilket är ett favorit "Tradspel"?

Vitulv said:
krank said:
Jag har aldrig riktigt förstått poängen med det här som vissa gör, att typ bara spela M:UA eller DoD och göra det i hur många år som helst...
Poängen är att det finns en glädje i att få spendera längre tid i en värld, och därmed få en djupare relation till den. Istället för att skrapa på ytan så vill man göra sig riktigt bekant med världen. Jag tror att man kan få till ett bättre rollspel om spelarna (DM inkluderat) känner sig hemma i spelvärlden.
(min fetstil)

Indeed, indeed, indeed... Det roliga är att jag kan känna igen mig så väl i detta. Vitulv talar sanning. Fast samtidigt innebär mitt igenkännande både för- och nackdelar. Ja, det finns nackdelar med den typen av spelande också. Tycker jag i alla fall... Just i detta nu, idag, känns det som en större nackdel för mig. Jag har spelat rollspel i ca tio år nu. 75% eller möjligen mer av det rollspelandet har bestått av Drakar & Demoner - typ 91:an med husregler. 60-70% av det har bestått av spelledande i en egenformad värld med lite toucher från de bitar av Ereb som tilltalat mig.

Hur som helst har det varit underbart jävla grymt. Dels för att jag kunnat utveckla en alldeles egen värld och massor med idéer i och kring den. Faktum är att jag renoverat den två gånger också vilket innebär "halvthalva" nystarter bortemellan. I alla fall så har det varit grymt att spela samma spel så länge och verkligen lärt känna världen. Om inte annat just där man märker på spelarna hur de "kommer hem" varje gång det varit dags för en DoD-session, och läsa spelarna när de kliver in i välbekanta städer där olika SLP:s, platser, känslor, dofter, händelser osv. är lika självklara och hemma för dem som för mig. Det är vår värld och en sådan närvarokänsla som man endast kan nå genom att mata samma spel och värld under väldigt lång tid är riktigt häftig. Kort och gott, Vitulv har så rätt så rätt i de här orden.

Så, nackdelen med detta då... Allt, allt, allt jag missat. Jag har missat så otroligt många andra rollspel och de upplevelser de har att erbjuda och det är först nu på senare år som jag börjat bredda mig på allvar. Sedan är det ju som så att man kan spela sönder något också. Jag har helt klart spelat sönder Äventyrsspel Drakar & Demoner (i alla fall 87:ans och 91:ans årsmodell). Jag spyr dessutom på den typen av gammal BRP. Jag gillar den på flera sätt rent teoretiskt men vill helst inte se den i spel. Så kort och gott har jag missat mycket som jag försöker ta igen nu idag då jag tröttnat så satans hårt. Så jag skulle vilja hålla med Vitulv om vad han säger samtidigt som jag vill påstå att det som smakar har också den tendensen att det vill kosta.

Vad jag vill säga är det att det som Vitulv talar om gett mig mycket, fast jag önskar ändå idag att jag tänkt lite mer som krank.

Ursäkta stavfel och dylika...
Korrigerar senare...
Skrivet i hast!
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Det tradspel jag spelat mest är nog neotech, ettan såklart. Många många spelmöten gick åt till att alla bara gjorde rollpersoner och sen gick ut på en bar, ett helt vanligt uteställe, utan män i svarta rockar som ger uppdrag.

Warhammer fantasy roleplay 2E och Mage kommer på delad andraplats.

WFRP ska jag spela igen snart, men aldrig mera mage.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Eon är nog det spel jag har spelat allra mest, jämte Drakar och Demoner Expert, så det tar nog förstaplatsen. Utöver detta är jag för tillfället på en liten WoD-kick eftersom jag planerar att spelleda Changeling: the Lost, och sedan finns de där spelen jag så ofta tycker om att titta i och gärna skulle vilja spela någon dag: Ars Magica, Pendragon, Fading Suns, Exalted med flera. Slutligen vill jag nog ge en nick åt Stormbringer och Gemini, för att de var alldeles precis så mörka som mina sena tonår ville ha dem.
 

KamiFisk

Hero
Joined
1 Feb 2010
Messages
928
Location
Uppsala
Humm jag tror att det blir, Mutant 2089 reglerna är skumma som fan, men våran spelledare har lyckats modda allt så jäkla bra att det blir ett underbart taktiskt spel.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Dungeons&Dragons och BRP.

DnD var det första rollspel som jag spelade, och här det inte lika mycket frågan om det är bra som "gammal kärlek rostar aldrig".
Dock har jag lite svårt för DnD4 och lutar mer åt Pathfinder (vi får se om det ändras nu när Essensials släppts).

BRP (RQ och CoC) var nästa spel som jag spelade och här är det enkelheten i systemet som tilltalar mig.
Jag har inte stött på någon som behövt mer än två minuter för att förstå spelreglerna.
Observera att jag anser att GURPS är en BRP-klon och det är den version av BRP som jag spelar idag.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
Anthraxus said:
Observera att jag anser att GURPS är en BRP-klon
...man what

Alltså... Hurdå? Att man överhuvudtaget har grundegenskaper och färdigheter, och att man ska slå lågt? Så värst många fler likheter mellan Chaosiums Basic Roleplaying och SJGames' GURPS ser jag faktiskt inte... Eller räknar du alla spel som inte är D%D-kloner eller indie som "BRP-kloner"?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
krank said:
Anthraxus said:
Observera att jag anser att GURPS är en BRP-klon
...man what

Alltså... Hurdå? Att man överhuvudtaget har grundegenskaper och färdigheter, och att man ska slå lågt? Så värst många fler likheter mellan Chaosiums Basic Roleplaying och SJGames' GURPS ser jag faktiskt inte... Eller räknar du alla spel som inte är D%D-kloner eller indie som "BRP-kloner"?
BRP

GURPS

... Två skilda system.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,453
Nu använder iofs jag BRP bredare - för en familj av system. Men jag håller nog med om att GURPS är något en aningen annorlunda (även om jag också ser likheterna)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
krank said:
Anthraxus said:
Observera att jag anser att GURPS är en BRP-klon
...man what

Alltså... Hurdå? Att man överhuvudtaget har grundegenskaper och färdigheter, och att man ska slå lågt? Så värst många fler likheter mellan Chaosiums Basic Roleplaying och SJGames' GURPS ser jag faktiskt inte... Eller räknar du alla spel som inte är D%D-kloner eller indie som "BRP-kloner"?
Det är dessutom inte historiskt korrekt. GURPS baserar sin grundmekanik på The Fantasy Trip, som i sin tur baseras på mikrospelen Melee och Wizard. Melee kom ut 1977, Runequest 1978, så "slå under ett värde"-idén kan knappast sägas vara något som uppkom med BRP.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
Etepete said:
Nu använder iofs jag BRP bredare - för en familj av system.
Men då använder du det hemskt knepigt, eftersom GURPS och BRP inte delar vare sig historia eller mekanik.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
krank said:
Eller räknar du alla spel som inte är D%D-kloner eller indie som "BRP-kloner"?
Oops, tydligen ingen som höll med mig där. :gremsmile:

Som BRP-kloner räknar jag bl.a.:
DoDs första versioner
Mutant
Svenil
RuneQuestII (nya versionen från Mongoose)
Pendragon
och GURPS
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Anthraxus said:
krank said:
Eller räknar du alla spel som inte är D%D-kloner eller indie som "BRP-kloner"?
Oops, tydligen ingen som höll med mig där. :gremsmile:

Som BRP-kloner räknar jag bl.a.:
DoDs första versioner
Mutant
Svenil
RuneQuestII (nya versionen från Mongoose)
Pendragon
och GURPS
Det finns många fler BRP-kloner. CoC. Alla dod-versioner, liksom alla Mutant. Höstdimma. Men inte GURPS
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
Anthraxus said:
krank said:
Eller räknar du alla spel som inte är D%D-kloner eller indie som "BRP-kloner"?
Oops, tydligen ingen som höll med mig där. :gremsmile:

Som BRP-kloner räknar jag bl.a.:
DoDs första versioner
Mutant
Svenil
RuneQuestII (nya versionen från Mongoose)
Pendragon
och GURPS
Svenil och Runequest är jag obekant med, men förutom GURPS stämmer resten av listan. Alla DoD- och Mutantversioner till dags dato är variationer av Chaosiums Basic Roleplaying. Pendragon bygger även det på BRP, om än med ett annat (smidigare) sätt att rulla tärning...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
BRP bygger snarare på RuneQuest, om man ska vara petig... RQ kom redan 1978, medan BRP-systemet släpptes 1980, och var egentligen en nedbantad version av RQ... (man plockade bort grejer som Hit Location ich Strike Ranks i ursprungsversionen av BRP, som var ett häfte på 16 sidor.)




 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Fan, vad najs det är med old school spel. Det nästan ryser i en när man får se gamla gosiga, slitna omslag av tidiga rollspel.
Och förjävla schysst omslagsillustration på RQ där.

... Jag har aldrig spelat RQ. Är det awesome eller är det som att spela DoD typ?

... Damn, nu är det vankas old school känslor så blir jag toksugen på att ditt Fantasy! ska komma ut.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Jag har aldrig spelat RQ. Är det awesome eller är det som att spela DoD typ?"

Det beror väl lite på ens smak... RQ är i grunden ett bronsåldersspel tungt på myter och religion (alla kan magi, men 99% kan saker som en bön "bättra på jordbruket" som de använder när de jobbar på åkern, typ...). RQII som finns ute i handeln nu är ett riktigt bra spel, faktiskt.


Storuggla, trollkin kick!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Storuggla said:
"Jag har aldrig spelat RQ. Är det awesome eller är det som att spela DoD typ?"

Det beror väl lite på ens smak... RQ är i grunden ett bronsåldersspel tungt på myter och religion (alla kan magi, men 99% kan saker som en bön "bättra på jordbruket" som de använder när de jobbar på åkern, typ...). RQII som finns ute i handeln nu är ett riktigt bra spel, faktiskt.
Nå, jag gillar det jag gör i alla fall. Det låter ju tufft och lovande. =)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,500
Location
Helsingborg
Mutant: undergångens arvtagare, enbart för de muterade djuren.

Dungeons & Dragons 4ed, enbart för att spela encounters.

/Han som nog också gärna drar in Mutant Chronicles om det är film-noir-miljö på Luna
 
Top