Vilken/vilka utgivare/kreatörer dominerar era rollspelshyllor?

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Äger du kanske mest rollspel ifrån fria ligan eller kanske helmgast eller är det gamla hederliga äventyrsspel som dominerar spelhyllam eller kanske wizards of the coast eller chaosium eller White Wolf eller kanske nån mindre indie kreatör ,ja ni fattar grejen .
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Om vi går strikt efter förlagsnamn: Chaosium.

Men om vi tillåter kontinuitet av samma produktlinje över flera förlag: TSR + WotC.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag svarade på detta igår i den HÄR tråden:

65% är produkter som Fria Ligan (inkl. Järnringen) släppt (Mutant, Mutant UA, Ur Varselklotet, Coriolis, Svärdets Sång, Symbaroum, Oktoberlandet, Alien RPG, Svavelvinter)
14% är produkter från Eloso (Chock, Sagospelet Äventyr, Kutulu)
9% är produkter från Äventyrsspel (DoD, EDD, Konfluxsviten)
5% är produkter från Riotminds (Svarta Solen och Jorges Bestiarium)
De sista 7% är Upsalasviten, Zombie Cinema, Marvel Super Heroes, Tails of Equestria, Noir och Ensamma Vargen RPG.

Edit: Räknar enbart fysiska rollspelsprodukter (den digitala katalogen är på strax över 2300 rollspel/scenarion/sourcebooks). Har även en del Soloäventyr och Speltidningar (Åskfågeln/Äventyrsspel) samt andra böcker (Fria Ligan, Fandrake),
 
Last edited by a moderator:

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,220
Hm. Måste kolla. Men gissar att White Wolf eller ligan ligger i topp.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Det här var intressant. Tror inte något egentligen dominerar, för det är en rätt stor bredd, men flest enskilda produkter från enskild tillverkare är nog TSR.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Den enda tydliga trenden är att det är väldigt mycket produkter till Mutant, både från Äventyrsspel, Järnringen och Fria ligan.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Om jag tittar på fysiska böcker och inte digitala:

Mest utrymme i hyllorna: White Wolf (huvudsakligen Exalted, men lite annat också).
Flest olika spel från en utgivare: Gissar att det är Äventyrsspel.
Flest exemplar av samma spel: Noir (Ett exemplar av den exklusiva utgåvan, tre av standard).
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Hos mig är det väldigt tydligt att TSR är den utgivare som det finns mest av och de upptar ungefär 8 av mina 13 hyllor rollspel. Av de 8 hyllorna så tar deras två storsäljare D&D och AD&D (mitt favoritrollspel) upp 6-7. Listor och sånt tycker jag är kul så nån dag ska jag kolla vilken skribent jag har mest från, en del har ju varit aktiva för en bunt olika förlag över åren. På andra plats kommer Wizards of the Coast, egentligen mest för att jag hade turen att buda hem en stor bunt D&D 3E-material från Tradera en gång i tiden. Deras produkter täcker kanske en hylla.
Just TSR samlar jag på, men min prioritering utgår mest från vad jag är intresserad av att använda i spel, mer än skick, sällsynthet och sånt. Man kan säga att det finns några serier och format jag samlar på för samlandets skull, som TSRs hårdinbundna böcker.

Sen hittar vi Shadowrun, från FASA med flera. Mängden här är en blandning av ett klumpköp från Tradera och att mycket material går att hitta billigt.
West End Games på plats 4 beror mest på gamla TORG som jag har nästan allt till, troligen den mest kompletta av mina rollspelssamlingar om man ignorerar rollspel som kanske kommit med en eller två produkter.

Därefter blir det så pass att jag verkligen måste kolla men på resten av hyllutrymmen trängs de övriga 60-nåt rollspelen som inte faller in i utgivarna och spelen ovan.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Jag har flest produkter från Fria Ligan, WEG och TSR. Även hyfsat mycket från Äventyrsspel och GDW. Äger faktiskt ingenting från Eloso, Helmgast, Järnringen eller Riotminds men har däremot en del från mindre svenska aktörer som Svartkonst HB och Wilhelm's Games.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Det är nog himla varierat för min del. Jag misstänker dock att Fria Ligan, Steve Jackson Games och White Wolf är de jag har flest av. Jag skulle inte säga att någon av dem dominerar dock. Mina rollspelshyllor är väl typ en billy plus en 2x2-kallax, och Steve Jackson Games (Gurps-tilläggsböcker och In Nomine) kanske är ett Billy-hyllplan, White Wolf kanske drygt ett, och Fria Ligan kanske lite mindre än ett. Resten är väldigt blandat. Jag är inte speciellt trogen något företag på det viset, tror jag.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Jag tror inte att jag har två böcker från samma utgivare, förutom mina egna spel. Men som tidigare sagt har jag nog bara ett halvdussin spel i fysisk form. Majoriteten franskt, av enskilda kreatörer. Räknar vi med digitala har jag ingen bra koll, men det vete faen om jag har två spel av samma författare eller utgivare där, heller.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Utan motstånd: Shadowrun. Har allt till 1e+2e, samt regelböcker till 3e och 4e. Så FASA som utgivare (ok 4e är WK games).

Edit:
På en andra-plats Evil Hat (med en knapp ledning vad jag kan se). Mycket FATE-baserade saker
På en tredjeplats: TSR + WotC
 
Last edited:

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,856
Location
Port Kad, The Rim
1. Target Games/Äventyrsspel
2. Game Designers' Workshop (Traveller på längden och bredden plus en del 2300AD)
3. Steve Jackson Games (en diger samling GURPS-sourcebooks)
 
Last edited:

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
GURPS, utan tvekan. Jag har mycket annat också, men GURPS har jag väldigt mycket av.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Absolut mest från Fria Ligan/Järnringen. Äventyrsspel är tvåa följt av River Horse.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Eftersom allt Äventyrsspel är nerpackat pga hyllbrist skulle jag tro att Fria Ligan dominerar (särskilt om man räknar in gamla Järnringen). Annars är en del Cubicle7, och lite blandat av enstaka förlag.
 
Top