Vilken media har inspirerat ditt rollspelande mest?

Lanina

Oneironaut
Var osäker på om den här tråden skulle höra bäst hemma i Kultur eller i Rollspel. Men det jag är ute efter är: vilka filmer/böcker/serietidningar/spel/etc har varit en återkommande inspirationskälla för rollspel? Oavsett om det gäller som inspiration för att skapa äventyr, rollpersoner, miljöer, sättet att spelleda, vad som. Jag är främst ute efter skönlitterära berättelser här, oavsett format. Inte t ex historiska epoker eller filosofiska läror.

Här är min lista på fyra stycken verk som inspirerat mig gång på gång:

1. Twin Peaks varit en sådan återkommande inspiration. Det stora persongalleriet, den mystiska stämningen, kombinationen av "vanliga" hemligheter (brottslighet, arvstvister, kärlekstrianglar mm) och övernaturligheter. Estetiken. En begränsad plats att förhålla sig till. Av naturliga skäl har den framför allt inspirerat mig till att spelleda skräck- och mysterierollspel, och ofta övertygat mig till att förlägga en hel del av dem till 90-talet.

2. Sailor Moon. Det fanns en annan typ av mystik här. Inte mustig och krypande som i Twin Peaks. Utan glittrig och spännande. Stjärnor och planeter! Hemliga identiteter! Coola, snygga skurkar! Varje gång jag har spellett något som handlar om tonåringar i en modern setting, så är det Sailor Moon som är min främsta inspirationskälla - inte något annat. Har tagit inspiration från det både till ett äventyr i Thirsty Sword Lesbians, och till min hemmasnickrade År Noll-grej ("Millenniumarkivet"), och t o m skapat färdiga SLPer till Eon IV (rövarbandet "Månkrigarna"). Miljöer och skurkar från 90-talsanimen inspirerade mig också när jag spelledde mitt hemmasnickrade regelblandande äventyr "Världen mellan världar".

3. Dwarf Fortress. Inget annat verk har påverkat min syn på dvärgar som fantasyras lika mycket. Jag har spelat Dwarf Fortress-aktiga dvärgar i Dungeons & Dragons i två olika kampanjer, och spelat ett Fiasco!-äventyr i Dwarf Fortress-setting. Med flit har jag inte med särskilt mycket dvärgar när jag spelleder Eon, för att jag är rädd för att råka blanda in för mycket Dwarf Fortress av misstag i mitt Mundana.

4. Persona 2: Eternal Punishment, ett gammalt Playstationspel, också varit en stor inspirationskälla, bland annat till "Millenniumarkivet" och "Världen mellan världar". Soundtracket har snurrat på bra när jag planerat andra rollspel också. Hela grejen i Persona-spelen, med att lite grann välja vem man vill vara idag och kanalisera krafter från hjältar och monster, känns som en bra inspiration till rollspel i sig.

The Lion in Winter: Har inspirerat alla mina politiska kampanjer. Så här gör du en tryckkokare av olika intressen, vendettor och hungrar så att det blir kul att spela!

För mig är det nog:

1. Tolkien (Bilbo/Sagan om ringen)
2. Mio min Mio
3. Bröderna Lejonhjärta

Det är en kombination av stämning och känslan av äventyr/desperation tror jag som sen passade i rollspel.

:t6b-5: :t6r-2:
//EvilSpook

Böcker i allmänhet, främst Tordyveln flyger i skymningen, Trollkarlen från övärlden, Sagan om Ringen, Trälarnas tid och etymologisk ordbok, men även filmer som Ivanhoe, Bröderna Lejonhjärta, Korpen flyger och serietidningar i allmänhet … Fantomen, Prins Valiant med flera. När jag tänker efter så finns där en del illustratörer och konstnärer också.

Inte nödvändigtvis i denna ordningen även om ettan definitivt är korrekt.

1. Världhistorien
2. Nyheterna
3. Wikipedia
4. Mytologi ifrån vår värld
5. Tre Musketörerna
6. Diverse rollspelsmoduler
7. 90-tals independentfilm (Pulp Fiction, Usual Suspects, Fight club med mera). Vampyrfiktion och Marvelserier

Vid sidan av verkligheten är det mest återkommande som jag inspireras av när jag försöker göra intressanta miljöer, personer och situationer antagligen ett urval av Star Wars, Star Trek, Marvel och DC.

Böcker: Sagan om ringen, Prins av de gudafödda, Trollkarlen från övärlden, Taran Vandraren, m.fl.

Filmer: Labyrinth, Willow, Excalibur, Ladyhawke, m.fl.

TV-serier: Bumbibjörnarna, Robin Hood (BBC:s serie från 80-talet)

Serier: Johan & Pellevin

1. Sagan om Ringen
2. Nausicaää of the Valley of Wind
3. Perdido Street Station
4. The Borgias
5. Fallout (digitala spel)

Dessa återkommer jag till ständigt. Sagan om Ringen kanske inte så mycket längre men det är ju själva fundamentet så går liksom inte att bortse ifrån.

Det finns nog fler, och det går ju lite upp och ner i perioder, men just nu är det dessa jag kommer på. Alla dessa är sådana jag blev golvad av och inte kunnat släppa.

Melmoth av Sarah Perry är en bok som fångar mycket av det jag vill förmedla när jag spelleder lovecraftska mysterier, men framförallt är det nog böcker i största allmänhet som inspirerar mitt spelledande. Jag läser förhållandevis lite fantastik, men tycker mycket utanför genren kan ge oerhörda uppslag till en spelsession.

(tycker det är lite synd att denna tråd aldrig flög)

Last edited:
Från ungdomen
Böcker
: Sagan om ringen, Terry Pratchett (Skivvärlden), Robert Jordan

Filmer/TV-serier: Willow, Excalibur, Alien, The Barbarians, Conan, Star Wars, Babylon 5, Star Trek

Spel: Wonder Boy, Zelda

I början av min karriär (80-tal och in på 90-tal)) så var det mest böcker: Sagan om Ringen, Avalons dimmor, Grottbjörnens folk, Dragonlance-böckerna, klassiker som Tre musketörerna och Robinson Crusoe, etc. Asterix-tidningarna bidrog också. Det handlade mycket om att få inspiration för äventyr, dvs själva handlingen. Det fanns heller inte så mycket fantasy att välja på då så man fick ta det som fanns.

I mitten av min karriär så blev jag mindre inspirerad av skönlitteratur och det blev mer böcker och tidskrifter om historia/vetenskap. Läste dock mycket skönlitteratur fortfarande så det tog sig säkert in på något sätt. Även musik (t.ex. Deep Purple och Pink Floyd) kunde bidra, skapade t.ex. vampire-äventyr baserade på specifika låtar (Sisters of Mercy). Nätet började också bli en inspirationskälla.

Sent i min karriär och fram till idag har min inspiration blivit mer medveten och selektiv. Jag söker efter media som passar ämnet i mitt nyaste projekt. Dataspel har blivit en viktig inspirationskälla, mycket tack vare det visuella. Även TV-serier funkar. Poddar har också seglat upp som en favorit de senaste åren. Jag söker numera mer efter stämningsdetaljer än något annat.

---

Top 3:
  1. Tolkien - hans böcker fanns när jag började och de betydde oerhört mycket. Utbudet på fantasy (som jag var mest intresserad av) var annars rätt skralt.
  2. Faktaböcker - dock svårt att peka ut någon specifik bok. Blev viktiga när jag hade blivit varm i kläderna som spelledare och de är viktiga än idag.
  3. "Rollspelslitteratur" - Tänker då t.ex. på Dragonlance, Warhammer-novellerna, etc. De var viktiga i början och mitten av min rollspelskarriär för att bygga upp bilden av rollspelsvärlden som spelades. Lättlästa och satte en i rätt stämning för världen.

---

Sen har andra rollspel alltid varit en bra inspirationskälla. Även om jag spelleder spelet X så kanske jag samtidigt håller på att läsa ett annat spel och då uppstår intressanta tankar. Att läsa rollspel inspirerar.

Och icke att förglömma, promenader. Det är visserligen inget media, men promenader ute på stan och i naturen har gett många uppslag. Min mest kreativa tid var precis när jag flyttade till Köpenhamn (där jag bodde i drygt ett halvt år). En ny stor stad som jag kunde promenera runt i varje dag och se massor av nya saker som gav massor av inspiration.

---

Det nyaste tillskottet till inspirationskällor är AI (t.ex. ChatGPT). Kan mycket väl vara att det blir min största inspirationskälla framöver.

Back