Nekromanti Vilken är den grymmaste dataspelsbossen there is?

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Vi snackar de riktiga höjdarna, de där som sitter med en massa trumfer och en fruktansvärt, mörkt förflutet. Vilken är er favorit dator- eller tevespelsboss? Stygga henchmen är också OK i den mån de är riktiga meana arslen. Jag tänkte ha en liten nominering av de grymmaste spelskurkarna, och sedan en liten omröstning som någon snäll administratör (läs: Arvidos) kan rigga. Ni får förstås nominera flera svarta katter, kom bara ihåg att de ska vara RÖTÄGG och inte bara coola. Det är en tävling i ondska, inget annat.

Så, låt mig se era listor! Här är min:

[*]Klog, The Neverhood: Han nöjer sig inte med att avsätta och paralysera kungen Hoborg, han snor Bils nalle också!

[*]Frank Horrigan, Fallout 2: Lojal, fruktansvärd, och coooooool. Helt klart inte vad damerna tänker på när de pratar om "riddare i skinande rustningar".

[*]The Taskmaster, Strife: Inte det högsta hönset, men en meeeaaaan sonofabitch. Dekorerar väggarna med människor i glascylindrar.

[*]Kefka, Final Fantasy 6: Mänsklig och komisk men samtidigt olindrigt ondskefull.

[*]Kerrigan, Arcanum: Kan motivera sin vilja att förinta allt liv i världen. Läskigt.

Mogge
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
[*] Jon Irenicus, Baldur's Gate 2: En motivering av honom ska knappast behövas. Ondast av de onda. Inte mer med det.
[*] Diablo, Diablo 1 och 2: (Kunde inte låta bli :gremgrin:) Hmm...
[*] LeChuck, Monkey Island-spelen: Inte heller han ska behövas presenteras närmare.

Blir kanske fler senare. Fast Jon är ju med här så inga fler nomineringar behövs... :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Ni har fel!

Det är raketgevärsbossen i Doom. När man gömmer sig för honom och hör honom komma klampande, då är det stämning.

Fast det är klart, andra bossen i R-Type är också rätt så ball.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Re: Ni har fel!

Det är raketgevärsbossen i Doom.
Tror till och med att han heter Cyberdemon. Ja, han är ball.

/Vulf
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Hitler. Han var rätt otrevlig. Och han är slutboss i tredje episoden av Wolfenstein 3D.

Klogg sade du i och för sig själv, men jag ville bara hålla med. Han förstör ju till och med nallen! :gremshocked: But Willie know - what to do...

Magus i Chrono Trigger är förvisso inte slutboss, men han försöker förslava allt liv bara för att kunna hämnas på Lavos. Elak, vadå? Att han sedan är universums coolaste typ period gör inte saken sämre. Skuggmagi och en lie, oh yeah :gremgrin: (Dessutom har han en transvestit som henchman. EVIL! :gremshocked: :gremwink:)


/Feliath - fast det märks dåligt i översättningen
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Sephiroth
Är också en Final Fantasy-slutboss, men jag gillar honom mer än Kefka. Square fuskade nästan genom att göra en ärkeskurk man måste älska, och förutsåg säkert att Sephiroth skulle bli storpopulär. (+sephiroth +fantasy på google ger 46,800 träffar)
Såvida man inte är en anti som sett mangaklyschor och tröttnat på dom så är Sephiroth förbannat härlig. Han bär svärd i en framtidsvärld, han är elitist och samtidigt lite krigarädel, och han har vitt hår. Och så har han härliga kopplingar till hjälten och.. lite annat. Lite som Vicious i Cowboy Bebop. Bild som måste copypäjstas: http://www.geocities.com/shinma_Jun/sldSephyangel.jpg

"The Turks" i samma spel är också läckra, fast kanske inte rötägg.

Link
I Beneath A Steel Sky så finns den här mystiska datorn Link som styr allt. Jag säger mystisk, för att den har beordrat huvudpersonens fängsling, och i början så räddar den honom.. En bugg? Upplösningen är suverän, något som berörde mig. Den fick mig att drömma om den iaf.

Psycho Mantis
Psycho Mantis är en av bossarna i Metal Gear Solid, vilka alla riktar in sig hårt på att vara unika och fräscha, men Psycho Mantis är helt enkelt bäst, med viss rivalitet från Revolver Ocelot.

Yurihttp://www.cdmag.com/articles/030/077/shot4big.jpg Yuri i Red Alert 2 är rätt B, men han är härligt B!
Magus håller jag med Feliath om, han är cool.
Shodan ska vara rätt hård. Jag vet inte. Är hon det?

Jag kommer inte på fler riktigt bra nu, och då har jag funderat länge. Får väl återkomma.
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Magus i Chrono Trigger är förvisso inte slutboss, men han försöker förslava allt liv bara för att kunna hämnas på Lavos. Elak, vadå?

Mmmmyes. Men vafan, är inte Lavos ondare egentligen? Eller Azala, som ser till att Lavos kommer dit i första rummet?

/Feliath - fast det märks dåligt i översättningen

Jaså? Jag hade inga problem att förstå det iallafall. :gremgrin:
 
Joined
8 Sep 2002
Messages
172
Location
Halmstad
Lady Aribeth - Neverwinter Nights

Efter att ha förlorat sin älskade till rättvisan, vars gud Tyr hon själv är paladin och förkämpe för, så blir hon bitter.
Väldigt bitter...

/Lars
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Men vafan, är inte Lavos ondare egentligen?
Njaee, jag vet inte...
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"]Han är ju en maskin, liksom.</font></td></tr></table>

Och Azala fattar ju inte riktigt vad han gör; OK att han är ond för att han vill utplåna mänskligheten, men de är faktiskt bara grottkeffon då och han försöker rädda sin egen art.

Så jag vet inte.
Men dessutom är Magus mycket coolare än de där två också, och hela Kingdom of Zeal-delen av CT är bland det snyggaste och roligaste jag spelat, ever.

Jaså? Jag hade inga problem att förstå det iallafall.
Ja, Flea säger väl något vagt om det när man fajtas med honom, men i originalet...du vet prylen man får när man spöat honom, Flea's Vest? Det är en BH på japanska. Och det finns fler sådana där antydningar också. Jag vet inte, japanerna måste tycka det är hejdlöst komiskt (kolla på Ranma bara, särskilt när Tsubasa Kurenai dyker upp).


För övrigt vill jag bara hålla med Arvidos om Linc i BASS också. Jävvlar, det spelet regerar.


/Feliath - och man kan tanka det helt legit till ScummVM!
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Marathonspelen - Tycho och Durandal.
Kanske inte direkt bossar (eller ens ondingar) på det sättet men klart coola.

/Johan
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
"Turkar"

"Turkarna" i ff7 är lätt coola... Problemet med dom är att dom inte är det minsta lilla ondda egentligen.

Skönaste turk komentaren med lite omkring ligande historia nedan. Den inolverar bla en hemlig karaktär. Sätter spoiler så att ni som inte kommit till Wutai slipper veta vad som kan hända där... :gremwink:

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"]Om man tar med sig Yuffy(hemlig karaktär TM) till Wutai så kommer man att träffa på Don Cornelis för andra gången i spelet om jag inte mins fel. Turkarna är också där på semester. Sitter i baren och säger bara: "tjenare! Trevligt att råkas. Vi har semester just nu cå vi tänker inte bråka med er." Nåja det slutar med att Cornelis kidnapar Elena(turk) och Yuffy och man hittar dom uppe på nån stor budda liknande staty. Man spöar Cornelis och Turkarna kommer fram (för dom har ju letat efter Elena ju...). Dom typ puttar cornelis över kanten och när han hänger där i fingerspetsarna frågar dom typ så som cornelis gjorde innan:

Why did you think we whent trough all that trouble teaming upp with those looser just to find and kill you? Is it becous:
1. We where afraid
2. We where clueless
3. We where sure to win?

Cronelis svarar: Th-three..?
Wrong awnser! *kliver på hans fingrar*
And the correct awnser was: Because its our jobb.
</font></td></tr></table>

Vilket också visar varför (tyvärr) turkarna inte kan nomineras...

I övrigt kan jag just nu inte komma på någon att nominera. Skriver igen om jag kommer på nån.

/Hartland - tycker ganska många bossar är ganska halvmesiga nu för tiden....
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Fler skurkar:

Flera skurkar:

Purple Tentacle gillar jag.

Klassiska skurkar är Bowser, Ganon, Dr. Robotnik, men jag tycker de saknar personlighet. Ganon har jag förstås bara mött i Zelda 3.

The Master, Kane, och Kerrigan tycker jag själv saknar personligheten som gör dom till The Best, men många andra gillar dom.. Vad säger ni?Kerrigan tycker jag själv saknar personligheten som gör dom till The Best, men många andra gillar dom.. Vad säger ni?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Re: Vilken är den grymmaste dataspelsbossen there

Beneath a Steel Sky. Länge sedan jag spelade det, men hjältens chef går runt i en rock som är gjord av de tio sista bävrarna på jorden. :)
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Nytt tillägg

[*]Kersh, A Blurred Line: Mystisk och ond, måste upplevas själv. (A Blurred Line är ett Rpgmaker-spel som nominerades till "Best Plot", "Best Villain (Kersh)", "Most Fun", "Best Supporting Cast" samt "Best Game Title" under The Misao Awards 2002 - ladda ner det från http://www.rpg2knet.com)
 

Dofhjort

Veteran
Joined
8 Dec 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Bowser Koopa. Helt klart. Han må vara en stereotyp draksköldpadda som är ute efter att ta över svamparnas värld, men Bowser har ändå något extra. Någon sa Irenicus, och han är också en riktig hårding. Morgoth i Angband är cool, det är ju liksom Morgoth... Eller hur Morgoth? =)

Mesigaste bossarna då? Dr Wily i Megaman är ju en klar kandidat. Liksom paddan i Super Mario 2.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Hallicken i första Larry

Jag tror kommentarer är både onödiga och olämpliga.
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Eller hur Morgoth? =)

Definitivt.

Mesigaste bossarna då?

Culgan i Rudora No Hihou är en riktig mes, men han är knappast en superskurk. Han är mesig på Kefka-sättet, förövrigt. Annars vet jag inte... Clive i Arc the Lad, kanske? Jakel från Lands of Lore III?
 
Top