Vilka yrken har 80- och 90-talets rollspelare?

Född 1978 och spelat rollspel sedan ca 1988. Jobbar som psykolog. Rollspelet har inte påverkat yrkesvalet särskilt mycket, men däremot kan yrkesvalet nog påverka rollspelandet en del.

Född 1978 och kom i kontakt med rollspel under 1990 talet, typ. Är utbildad civilingenjör inom kemiteknik. Jobbar även inom det området. Min passion är rollspel och mitt favvo yrke (i rollspel) är magiker alt tjuv. Jag ser ingen koppling mellan rollspel och mitt yrkesval även om det har festast en del på labspriten som blandats till olika fördelaktiga drycker. (Jag har högt FV i alkemi!)

Jag skulle inte säga att rollsprl är prsaken till mitt yrkesval.
MEN jag är övertygad om att rollspelen oxh rollspelshobbyn format en stor del av vad som är JAG. Att ha den hobbynnså intensivt under de åren i min barndom (9-16 typ). Las grunder som jag haft nytta av genom livet.
Allt ifrån läsförmåga, kreativt och kritiskt tänkande. Organiserande (inte organisation som i ordning, men att få saker att hända, oftast med små/inga medel). Då jag höll i en rollspelsförrning. Bra träning på att sätta sig in i andras situation och förstå varför folk agerar som de gör.
Rent krasst. JAG skulle inte vara, kunna, och mycket annat vara den jag är idag utan rollspelens påverkan där. Jag tror rent krasst att mitt liv skulle ha varit mer kaotisk/midslyckat i brist på bättre ord utan det. Jag hade kanske inte blivit kriminell, då kag har för stort rättvise patos för det, men en strulputte är mycket möjligt och troligt.

Rollspelshobbyn gav mig erfarenhetspoäng på färdigheter ocj förmågor som tjänat mig väl i liver och som jag är säker på att jag skulle varit utan annars.

Sen VAD jag jobbar med och saker jag jobbat med inann, det är nig som för de flesta slump och omständigheter. Men utfallen där i de slumper och omständigheter, DET har rollspelen påverkat.

PS. Jag är en av de där rollspelsrna som intr kom från den bakgrund som målas upp att alla hade bsom spelade rollspel där. Medelklass med akademiska/högskole föräldrar

Jag är uppväxt med ensamstående mamma som jobbade krogbranch och som överntid kämpade sig fram till fullskaliga ekonomjobb. Men de nåddes först efter art jag flyttat hemifrån. Pengar var inte något det fanns gott om, hovmästare/baryender jobb är inte hög betalda.
Jag var den första i min släkt vi haft kontakt med att läsa på högskola,. Detta vid 25 års ålder.

TLDR: rollspelen har format mig, och jag har dem att tacka för mycket i mitt liv.

Ps. Jag brukar såga att jag föredrar rollspel och spelstilar där "karaktärsbladet beskriver rollpersonen, det definerar den inte" lite så ser jag på den här frågan

Född: 1988
Spelat rollspel sen: tidigt 2000-tal
Utbildning: folkhälsovetare men med en del strögrejer inom humaniora
Jobb: verksamhetsutvecklare i ideell sektor.
Tror inte att mitt rollspel spelat in på mitt val av jobb. Däremot har det varit användbart att ha erfarenhet av att skapa olika volontäruppdrag och utbilda volontärer. Det har hjälp mig när det gäller att strukturera och skriva rollspelsrelaterade texter.

Min spelgrupp är ganska blandad medelklass, en journalist, två programmerare, en industridesigner, en utbildningsproducent, en facklig rådgivare, en projektledare och en psykolog.

Född: 1988
Spelat rollspel sen: tidigt 2000-tal
Utbildning: folkhälsovetare men med en del strögrejer inom humaniora
Jobb: verksamhetsutvecklare i ideell sektor.
Tror inte att mitt rollspel spelat in på mitt val av jobb. Däremot har det varit användbart att ha erfarenhet av att skapa olika volontäruppdrag och utbilda volontärer. Det har hjälp mig när det gäller att strukturera och skriva rollspelsrelaterade texter.

Min spelgrupp är ganska blandad medelklass, en journalist, två programmerare, en industridesigner, en utbildningsproducent, en facklig rådgivare, en projektledare och en psykolog.
Stor grupp!

Jag funderade på om det går att göra en jämförelse mellan 70- och 80-talister, apropå vad som sades om att man upplevde att humaniorabakgrund blivit vanligare relativt STEM-bakgrund. I den här tråden fick jag det till följande:
Folk födda 1970-1979: 27 som angivit födelseår och yrke. 37,04% IT-arbetare, ingenjörer och forskare inom relaterade områden, 22,22% inom vården, 14,81% bibliotekarier och övriga humanister (arkeolog, historiker), 11,11% inom utbildningssektorn, 14,81% övriga.
Folk födda 1980-1989: 18 som angivit födelseår och yrke. 33,33% IT-arbetare och ingenjörer, 33,33% inom utbildningssektorn, 16,67% bibliotekarier, 16,67% övriga.

Sedan är ju detta trubbigt – kanske hade det varit intressant att också logga vad folk är lärare i, för att se om det finns någon tendens i ämnesval och så.

Back