Vilka yrken har 80- och 90-talets rollspelare?

Tusan också: gick själv från misslyckade ansatser inom humaniora till att arbeta som läkare så denna strömning tycks jag ha misstolkat fullständigt.

Kan inte säga att rollspel påverkat yrkesval men i andra riktningen är det ju klart festligt att fundera kring sjukvårdsaspekter i rolllspelsvärldar. Fast det tycker väl alla?
Jo, sen är nog mitt intresse relegerat till skottskador, svärdshugg och infektioner. Men antar att psykologi räknas in?

Född 88, började intressera mig för rollspel runt millennieskiftet, även om själva spelandet aldrig riktigt kom igång.
Jag gick direkt från gymnasie till ingenjörsutbildning till jobb som systemutvecklare (utan att passera Gå) och är kvar på min första "riktiga" arbetsplats.

Jag tror att inte att rollspel påverkade mitt yrkesval, men de båda bottnar nog i samma intresse för mig – jag gillar att pilla med siffror och regelmekanik, oavsett om det är datorspel, brädspel, rollspel eller programmering.

Är född i början på 80-talet och spelat sedan början på 90-talet. Jobbar med regelverk, risker, styrning, säkerhet och lite annat som är närliggande dessa.
I mina regelbundna spelgrupper, (bortsorterat andra som hänger på forumet) finns det bland de jämnåriga med liknande spelbakgrund bland annat processdesigner, psykolog, produktägare.

Om rollspelandet styrt mitt yrkesval är det ytterst indirekt. Som barn och tonåring läste jag enormt mycket böcker, uppemot 200 per år. Det var intresset för fantasy-böcker som ledde mig till rollspelen. Men å andra sidan handlar juridik och upphandling också om att ta sig igenom stora textmängder.

I den enda aktiva gruppen på hemmaplan har vi en psykolog, en redovisningsekonom, en förskollärare och en som jag tror jobbar med patienter/brukare i en daglig verksamhet.

Ja, det här med vilka som ingår i spelgruppen är ju intressant. Jag har för närvarande två från varandra avskilda spelgrupper.

1: lärare, lokförare, musiker/personlig assistent, fritidspedagog. En dataspelsutvecklare och en långtidsarbetslös är med ibland.

2: revisor, mellanchef på IT-bolag, hotellpersonal (någon sorts administrativ roll) samt en som jobbar i bokhandel och en som jobbar med medicinska databaser.

Lite svårt att se något tydligt mönster förutom att livet är komplext.

68:a
Började spela AD&D 1st ed Jan -83.
Utbildad Systemvetare som idag jobbar som IT-/Lösnings-arkitekt.
Innan högre studier jobbade jag bl.a. inom svetsning, falsning, montering och sluttestning - med en paus som stridsvagnssoldat på P4 i Skövde.
Drömjobben som barn var Kock, Helikopterpilot och kanske även Bibliotikarie då jag likt Oldtimer gjorde PRYO/PRAO på det lokala Stadsbiblioteket - som dessutom var som mitt andra hem under hela grundskolan.
Att jag halkade in på rollspel som var på engelska hade en stor inverkan på min förståelse och användandet av det engelska språket - vilket jag alltid har sett som en bidragande orsak till vad jag senare gjorde för utbildnings-/yrkesval i livet.

86:a. Utbildad idéhistoriker och bibliotekarie, i praktiken arbetslös loser.
82:a Religionshistoriker och lärare som utbildning, i praktiken en loser jag med. För sjuk för att arbeta, men för frisk för att få sjukpenning då jag trots allt kan skriva några rader då och då på ett forum samt att jag högst varannan vecka orkar sitta ned och vara spelledare för vänner jag känt sedan jag var barn/ung. Så då är vi två losers iallafall.

Född -87, började spela runt millennieskiftet. Mitt rollspelande har inte påverkat mitt yrkesval. Mitt yrkesval påverkades mer av en mot som drog runt mig och brorsan till olika kyrkor samt historiska platser. Är lärare på högstadiet, SO ämnena, med ämnena religion, samhällskunskap och geografi. Har även jobbat med SvA och svenska under många år, där jag önskar att jag hade en utbildning även i svenska. Historia är det SO ämne jag finner minst intressant i kvartetten. Älskar rollspel som fokuserar på relationer och drama. Så nej, kopplingen mellan jobb och rollspel är nog svag, utöver att jag i mitt arbete älskar att berätta, läsa berättelser och diskutera livserfarenhet och livsfrågor från olika perspektiv.

Just. I mina grupper har ingått främst folk från IT samt en ekonom/revisor. Ibland även en som arbetar på samverkanscentralen.

Vi brukar driva om att revisorn/ekonomen i gruppen är den enda som älskar att bokföra och fundera på hur ett hushåll/fort/bas ska hanteras i timmar. Jag som var ständig spelledare hatade den grejen.

Nu är ju min personliga erfarenhet att IT och programmering står långt, långt över bibliotekarie i representationen, men kanske på andra plats? Men med det sagt kunde jag inte låta bli att tänka på bibliotekariehysterin som rått här på forumet på sistone då jag såg följande på Chaosiums FB-sida.

View attachment 32419
Ja till rent antal är bibliotekarna i minoritet... men sett till antalet bibliotikarier i landet kontra antalet IT-nissar, så är nog bibliotekarie klart överrepresenterat. Fan bara företaget jag jobbar på lär ha fler anatsällda IT nissar i stockholm än vad det finns bibliotekarier i stockholm.

Jag är född 1975. Började spela rollspel 1985 eller 1986 (jag vill minnas att @Theo var inblandad i min introduktion i rollspel, men kan minnas fel). Är utbildad molekylärbiolog, disputerade för ett antal år sedan och var ett tag inne på att bli lärare efter att ha varit arbetslös ett tag. Fick dock ett vikariat på IVF-lab på Sahlgrenska och har blivit kvar där som biolog/embryolog. Så mitt jobb är faktiskt att göra barn…

Spelmässigt så hade jag i princip uppehåll under 1990-talet. Men jag kom sedan med i en spelgrupp som spelar en gång i veckan och har gjort det sedan 2001. Jag kom dock med ett eller två år senare.
I gruppen är det förutom mig två lärare + en som gästspelar, en civilingenjör i datateknik och en som arbetar med mätteknik. Men vi har även haft folk som arbetar med marknadsföring och även en fysiker.

Kan väl inte påstå att rollspel har påverkat mitt yrkesval.

82:a Religionshistoriker och lärare som utbildning, i praktiken en loser jag med. För sjuk för att arbeta, men för frisk för att få sjukpenning då jag trots allt kan skriva några rader då och då på ett forum samt att jag högst varannan vecka orkar sitta ned och vara spelledare för vänner jag känt sedan jag var barn/ung. Så då är vi två losers iallafall.
Depression är en jävlig livskamrat.

81:a och ständig humanist som till slut blev pedagog inom omsorgen. I vårt gamla rollspelscommunity var det fortfarande slagsida åt naturvetare, har idag en spelgrupp med idel ingenjörer. Sen en som är något yngre och mer yrkesmässigt blandad. Inga större skillnader i spelstilar dock, skulle nog säga att ingenjörerna bryr sig minst om regler.

Född 1975. Gick gymnasiet som målare. Kom ut i byggkrisen på 90-talet och sadlade om. Idag IT-Chef inom fastighetsbranschen.

Är riktig tekniknörd så jag har kommit rätt på det i yrkeslivet. Älskar vad jag gör.

Kom i kontakt med rollspel i femman vill jag minnas, då var jag 11 år. Så det borde vart runt 86.

Vad gäller spelargruppen så är det en brokig skara med doktorer, hårt yrkesarbetande arbetare, tjänstemän och även förtidspensionärer. Vi håller hårt om varandra.

Last edited:
Mitt drömjobb när jag gick i högstadiet var dock bibliotekarie, och jag gjorde prao på Kållereds bibliotek i högstadiet. Så på det sättet så kanske jag passar in i mallen i startinlägget.
:)

Tur att alla lämnat GDPR-godkännande för nu steg plötsligt mängden personinformation dramatiskt på WRNU.

Jag är född 1977, Civilingenjör..., programmerare... typ.

Edit: min spelgrupp - en hamnarbetare och en återvinningsstations-städare.

Last edited:
Född 79, spelat sedan 87. Idag är jag psykolog. Har tidigare jobbat i restaurang som bartender och kock, och även 5 år på sci-fi bokhandeln. Bokhandels jobbet fick jag pga av mitt rollspelsintresse.

I min spelgrupl har vi en dataingenjör, en jurist, en ekonom och en som arbetar med brädspel (utbildad arkeolog). Så blandat teknologer och humaniora folk

Jag är häpen och impad över hur många som helt lyckats byta yrke som vuxen, ibland flera gånger. Och ni har ju inte varit daglönare A och sedan växlat till daglönare B, heller. Själv är jag fackidiot som främst jobbat inom en enda sfär sedan jag var 20. Dock faktiskt med avbrott för 2018-2019 då jag lyckades få ett par korta jobb som gymnasielärare och funktionär i kommunpolitiken. Men det ledde ingen vart långsiktigt.

Jag skulle gissa att det inte finns ett samband, bortom det faktum att det i allmänhet verkar vara vita män från välbärgad medelklass och högre som hamnade i högre lärosäten som spelade rollspel under tidsperioden och därför hamnar i lite bättre betalande yrken.

Jag är inte en av dem dock. Jag sysslar med it-support.

Mina medspelare som inte finns på forumet som jag vet vad de håller på med blev:
digitala specialeffektsmakare och ni har sett hans verk om ni sett tv-serierna Hawkeye eller Obi-wan, programmerare och företagsledare vars produkter ni sett ute i landets matvarubutiker,
sjuksköterska,
bil-, lastbil- och båtmekaniker,
advokat,
2 militärofficerare,
förtidspensionär,
gisingenjör (kan vara rollspelsrelaterat då han älskar kartor),
säkerhetsvakt,
2 lärare (fast jag vet inte vilka studenter ena har, andra är gymnasielärare),
kock-, caterare och företagsledare,
webbkonsult,
kompositör- och musikproducent.
3 personer vet jag inte vad de håller på med. Folket i mitt 80-90-talsgäng är födda mellan 1970 och 1979.

Även om jag gärna skulle jobba direkt med rollspel (och har frilansat lite grann) så skulle jag nog hellre jobba men dataspel eller i filmindustrin. Mitt nuvarande jobb har noll med rollspel att göra, men jag tycker det är väldigt skönt att ha ett jobb som inte är kopplat till min favorithobby.

Back