Leon
Leo carcion
En monsterbok med fokus på drakar och demoner vore kul tycker jag. Gärna som du säger med icke-traditionella varianter av bådadera och lite hur man kan använda dem som fara utan att tänka specifikt i form av strid. Kanske även lite hjälp eller inspo hur man kan väva in metaplotten om drakar och demoner i sina kampanjer.Kanke en utökad demontabell vore nått att ha i Monsterboken 2?
Några till drakvarianter som inte är traditionellt västerländska, kanske några kryptider, väsen från Nordiska väsen kanske skulle vara coolt?
Eftersom de inte har någon copyright så kanske några DoD versioner av Lovecrafts monster eller väsena från Barsoom?Några till drakvarianter som inte är traditionellt västerländska, kanske några kryptider, väsen från Nordiska väsen kanske skulle vara coolt?
Är självaste Cthulhu utanför copyright? I så fall ser jag en Fenix-artikel på horisonten!Eftersom de inte har någon copyright så kanske några DoD versioner av Lovecrafts monster eller väsena från Barsoom?
Finns ju en hel del nordiska väsen anpassade till DoD23 i Vildmarkens Varelser från @Äventyr. Bra grejer!Kanke en utökad demontabell vore nått att ha i Monsterboken 2?
Några till drakvarianter som inte är traditionellt västerländska, kanske några kryptider, väsen från Nordiska väsen kanske skulle vara coolt?
Personligen skulle jag säga att Cthulhu är en av de minst intressanta grejerna man kan göra något med. Jag är mer intresserad av DoD:s tolkning av zoogs, mi-go, lengfolk, och månbestar.Är självaste Cthulhu utanför copyright? I så fall ser jag en Fenix-artikel på horisonten!![]()
Ja, det är väl i Dream Quest of Unknown Kadath man ska leta för att hitta fantasyvarelserna.Personligen skulle jag säga att Cthulhu är en av de minst intressanta grejerna man kan göra något med. Jag är mer intresserad av DoD:s tolkning av zoogs, mi-go, lengfolk, och månbestar.
Konstant brinnande? Eller brinnande vid behov?Brännvessla: En brinnande vessla helt enkelt, tänker mig en krokodil till storleken.
Bra fråga, jag har nog mest tänkt mig dem som brinnande stora vesslor. Men det klart man vill ju inte starta eviga skogsbränder i hela DoD...Konstant brinnande? Eller brinnande vid behov?
Vill se DoD versioner av albionsk fågelbest, pansaré, och zonmara.Vad sägs om DoD versioner av Mutant:s monster och bruksdjur?
Det där var i väldigt enkel form med i beskrivningen av en del varelser i Kopparhavets hjältar, dock bara helt kort typ stoft från Dödsriket värt tre silvershekel men jag gillade det. Jag minns inte på rak arm om det följde med till nya Ereb Altor. Det är definitivt något jag plockat upp lite i bakgrunden och klurar på lite mer vad det kan vara bra till och varför det är värt X silvershekel. Jag klurar lite på att bygga ut det mer med fler varelser än de nämnda, unika och de mindre unika.Edit: Ett annat sätt att förhålla sig till Monsterbokens varelser är att beskriva dem som kadaver. Hur kan de användas då? Har de magiska och/eller alkemiska egenskaper? Går det att flå dem och sälja skinnet/pälsen eller olika kroppsdelar som reliker eller troféer eller råmaterial till udda rustningar? Vilka är inblandade i sådan handel? Det går att plocka massor av plothooks från den sortens frågor.
Det här! Fast det är helt ok att inspireras av mytologi som inte använts nämnvärt i DoD eller D&D, hade jag sagt. Hade gärna sett en demonisk varelse baserad på den där läskiga kvinnliga spök-demon-grejen från nånstans i sydostasien, vars huvudnummer och trick är att fälla ut vingar, dra loss överkroppen från underkroppen, och flyga efter folk och bita dem järnet. Kommer inte ihåg på rak arm vad den hette. Känns sådär lagom DoD-udda och samtidigt läskigt. Det fanns hela hoper sådana här osannolika grejer man kan inspireras av. För jag tror på värdet av bra och ny inspiration när man ska skapa nytt. Stjäl, kombinera saker som inte kombinerats innan, lägg till och dra ifrån.Helt nya monster, som vi aldrig har sett förut, varken i gamla versioner av Drakar och Demoner eller någon annanstans.