DoD Vilka monster saknas? (för Monsterboken 2)

Nu har jag inte Monsterboken till hands och det var länge sedan jag bläddrade i den, så detta kanske redan finns där. Men en variant på djinner hade varit kul. De kan uppfylla önskningar, men önskningarna blir inte vad man hoppats på. Och de kanske vill ha något i utbyte som blir ett större pris än vad man trott.

Kanke en utökad demontabell vore nått att ha i Monsterboken 2?

Några till drakvarianter som inte är traditionellt västerländska, kanske några kryptider, väsen från Nordiska väsen kanske skulle vara coolt?
En monsterbok med fokus på drakar och demoner vore kul tycker jag. Gärna som du säger med icke-traditionella varianter av bådadera och lite hur man kan använda dem som fara utan att tänka specifikt i form av strid. Kanske även lite hjälp eller inspo hur man kan väva in metaplotten om drakar och demoner i sina kampanjer.

Kanke en utökad demontabell vore nått att ha i Monsterboken 2?

Några till drakvarianter som inte är traditionellt västerländska, kanske några kryptider, väsen från Nordiska väsen kanske skulle vara coolt?
Finns ju en hel del nordiska väsen anpassade till DoD23 i Vildmarkens Varelser från @Äventyr. Bra grejer!

Last edited:
Personligen skulle jag säga att Cthulhu är en av de minst intressanta grejerna man kan göra något med. Jag är mer intresserad av DoD:s tolkning av zoogs, mi-go, lengfolk, och månbestar.
Ja, det är väl i Dream Quest of Unknown Kadath man ska leta för att hitta fantasyvarelserna.

Jag har två förslag med lite mer humor.
Bävling: en grävling stor som en björn med bäver svans och tänder 🤣

Brännvessla: En brinnande vessla helt enkelt, tänker mig en krokodil till storleken.

Väldigt mirthy om ni frågar mig och helt ärligt blir det nog en del mayham om dessa släpps lös på RP med 🤣

Är inte en bok om monstrens hålor och andra boningar den bästa uppföljaren till Monsterboken 1? Istället för att beskriva ännu fler monster som kan döda RP får man istället modulärt beskrivna platser som går att använda i spel. Med eller utan monster.

Ett annat sätt att närma sig monster - kanske i kombination med ovanstående - är ett porträttgalleri där enskilda individer (olika sorters varelser, en del kanske bara finns i ett enda exemplar) beskrivs. Det skulle exempelvis kunna handla om drakar eller drakormar med stora skatter och äggkammare dolda i vindlande tunnlar. Lägg till några drakgastar, drakjägare, drakfurstar och drakkultister med nya förmågor så finns grunden för en helt annan typ av bestiarium.

Tycker helt enkelt inte att Monsterboken 2 var någon särskilt lyckad uppföljare (frånsett de fina illustrationerna). Det går att göra något mycket mer kreativt. Gärna med fokus på att faktiskt använda de varelser som redan etablerats.

Edit: Ett annat sätt att förhålla sig till Monsterbokens varelser är att beskriva dem som kadaver. Hur kan de användas då? Har de magiska och/eller alkemiska egenskaper? Går det att flå dem och sälja skinnet/pälsen eller olika kroppsdelar som reliker eller troféer eller råmaterial till udda rustningar? Vilka är inblandade i sådan handel? Det går att plocka massor av plothooks från den sortens frågor.

Last edited:
Edit: Ett annat sätt att förhålla sig till Monsterbokens varelser är att beskriva dem som kadaver. Hur kan de användas då? Har de magiska och/eller alkemiska egenskaper? Går det att flå dem och sälja skinnet/pälsen eller olika kroppsdelar som reliker eller troféer eller råmaterial till udda rustningar? Vilka är inblandade i sådan handel? Det går att plocka massor av plothooks från den sortens frågor.
Det där var i väldigt enkel form med i beskrivningen av en del varelser i Kopparhavets hjältar, dock bara helt kort typ stoft från Dödsriket värt tre silvershekel men jag gillade det. Jag minns inte på rak arm om det följde med till nya Ereb Altor. Det är definitivt något jag plockat upp lite i bakgrunden och klurar på lite mer vad det kan vara bra till och varför det är värt X silvershekel. Jag klurar lite på att bygga ut det mer med fler varelser än de nämnda, unika och de mindre unika.

Jag skulle helt klart uppskatta mer sådant.

Helt nya monster, som vi aldrig har sett förut, varken i gamla versioner av Drakar och Demoner eller någon annanstans.
Det här! Fast det är helt ok att inspireras av mytologi som inte använts nämnvärt i DoD eller D&D, hade jag sagt. Hade gärna sett en demonisk varelse baserad på den där läskiga kvinnliga spök-demon-grejen från nånstans i sydostasien, vars huvudnummer och trick är att fälla ut vingar, dra loss överkroppen från underkroppen, och flyga efter folk och bita dem järnet. Kommer inte ihåg på rak arm vad den hette. Känns sådär lagom DoD-udda och samtidigt läskigt. Det fanns hela hoper sådana här osannolika grejer man kan inspireras av. För jag tror på värdet av bra och ny inspiration när man ska skapa nytt. Stjäl, kombinera saker som inte kombinerats innan, lägg till och dra ifrån.

En sak jag verkligen inte hade velat se i en ny monsterbok är sjuttielva sorters drakar, ni vet, isdrake, frostdrake, köldrake, bronsdrake, mässingdrake, koppardrake, tenndrake, jadedrake, jaspisdrake, marmordrake, gråstensdrake, alla med olika varianter på höga stats o inte mycket annat vettigt. Det där låter som en ensidas slumptabell som broderats ut helt i onödan. Samma med jättar, dinosaurier, eller andra saker där man ger samma sak sjutton olika namn och marginellt olika stats. Ren filler.

Ska man ha flera varianter på samma monster ska de överlappa väldigt lite, spela rejält olika vid bordet, ha mkt egen personlighet, osv.

Back