Nekromanti Vilka miljöer används för lite i Fantasy spel?

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,895
Oftast när jag spelar eller spelleder Fantasy så blir det oftast en miljö i stil med:
Nordisk klimat med 4 tydliga årstider, kalla vintrar, varma somrar.
Barrskog, ibland kanske lövskog. Blandat med öppnare slätter och diverse mindre byar, ibland även ett ensamt värdshus...

Men det finns ju så mycket mer:
Vulkaniska landskap med lava som flyter i åar.
Öknar!
Iskalla miljöer a la Nordpolen.

Vad skulle ni vilja se mer av?
 
main-qimg-8fe46d4af1330079042d9243342ccf93-c


Något inspirerat av indien/sydostasien.

Mer elefanter till folket!
 
Multiversum.
Extremt annorlunda platser med andra naturlagar och regler, som t.ex. Throne (Kill Six Billion Demons) och City of Sigils, används alldeles för lite.
 
Djungler och savanner och allt annat som finns i Afrika söder om Sahara. Generellt används det för lite som inspiration till fantasyländer. Det finns gott om länder inspirerade av Europa, arabvärlden, Kina och Japan, men ont om länder med svart befolkning. Kanske för att rollspelsmakarna har lika dålig kunskap om de historiska afrikanska rikena som jag har.
 
Gurgeh;n278610 said:
Djungler och savanner och allt annat som finns i Afrika söder om Sahara. Generellt används det för lite som inspiration till fantasyländer. Det finns gott om länder inspirerade av Europa, arabvärlden, Kina och Japan, men ont om länder med svart befolkning. Kanske för att rollspelsmakarna har lika dålig kunskap om de historiska afrikanska rikena som jag har.

Djunglar måste användas mer! Finns så mycket potential! Skumma reptiler, dödliga apor. Galna fåglar och livsfarliga pirajor.
Mer djunglar åt folket
 
Djungler är alltid kul. Tropisk hetta! Sabeltandade tigrar! Blodigelsfyllda träsk, bitande insekter och sjukt äckliga parasitsjukdomar som tar knäcken på de hårdaste av barbarer - Kliver man tillbaka till R.E. Howards Conan så var ju tropisk djungel och uråldriga svarta kungadömen rätt flitigt använda som setting, så det är lite synd att det är underanvänt bland rollspelare. Jag tillskriver det till att spelledare inte är fullt lika belästa som vi vill ge sken av... Annars är jag sugen på att utsätta spelgruppen för ett sådant där urtidslandskap med gigantiska svampskogar, med allt vad det innebär av giftiga sporer och kollapsande jättesvampar.
 
- Djungler

- Slott och palats

- Båtar och hav (används mest bara som transportsträckor)
 
Jag skulle gärna se något som tar tydligt avstamp i pseudo-antiken, istället för i pseudo-medeltid. Det finns så mycket i gamla Rom och gamla Grekland som fortfarande finns idag i våra dagar. På många sätt är det lättare att hoppa in och rollspela i 300 fkr-Aten än i 1200-talets Paris.
 
Ingen miljö i sig men samhälleligt komplexa civilisationer liknande vissa av våra antika. Alltså de finns ofta som en fond eller historia men den aspekten används sällan i spel. Svavelvinter är ett undantag, kanske Eon med (jag har inte tillräcklig koll).
 
Gurgeh;n278610 said:
Djungler och savanner och allt annat som finns i Afrika söder om Sahara. Generellt används det för lite som inspiration till fantasyländer. Det finns gott om länder inspirerade av Europa, arabvärlden, Kina och Japan, men ont om länder med svart befolkning. Kanske för att rollspelsmakarna har lika dålig kunskap om de historiska afrikanska rikena som jag har.
Det är av den anledningen jag stör mig på mig själv att jag fortfarande inte tagit mig tid att läsa igenom volymerna man kan ladda ner från detta sida; http://www.unesco.org/new/en/social.../volume-i-methodology-and-african-prehistory/
 
Himmeln! Jag raidar helvetet en gång i månaden känns det som. Men aldrig himmelriket.
 
Gurgeh;n278610 said:
Djungler och savanner och allt annat som finns i Afrika söder om Sahara. Generellt används det för lite som inspiration till fantasyländer. Det finns gott om länder inspirerade av Europa, arabvärlden, Kina och Japan, men ont om länder med svart befolkning. Kanske för att rollspelsmakarna har lika dålig kunskap om de historiska afrikanska rikena som jag har.

Jag har en såsbok på temat fantasy-Afrika -- Æsheba. Den skrevs på 1980-talet och lite småtråkigt ihopsatt; den beskriver en hel kontinent så det blir alltför kort om alltför mycket. Däremot har jag inte skrivit något själv på det temat, helt enkelt på grund av brist på kunskap; om jag vill skriva en sådan text, vill jag göra det ordentligt.

https://www.rpg.net/reviews/archive/12/12738.phtml
 
Khan;n278843 said:
Jag skulle gärna se något som tar tydligt avstamp i pseudo-antiken, istället för i pseudo-medeltid. Det finns så mycket i gamla Rom och gamla Grekland som fortfarande finns idag i våra dagar. På många sätt är det lättare att hoppa in och rollspela i 300 fkr-Aten än i 1200-talets Paris.

Skymningshavets gåtor, min havsfarar-kampanjbok till DOD16, är inspirerad av antikens Grekland, då både den homeriska sagocykeln (t.ex. laistrygoner, harpyor) och järnålderskoloniseringen av Medelhavets kuster.

https://gondica.wordpress.com/2016/09/05/skymningshavets-gator-skeppet-manvind-nalkas-en-okand-o/
 
Under the sea! Under the Sea!
Darling it's better, down where it's wetter!
Take it from me.
 
Djungler
i allmänhet, som sydamerika, asien, afrika

Indien
jag känner inte till någon bra setting till något rollspel - ni får gärna tipsa

Afrika
jag känner inte till någon bra setting till något rollspel - ni får gärna tipsa

Älvlandet / Fairy land
jag känner inte till någon bra setting till något rollspel - ni får gärna tipsa

EDIT: Tillägg

Ursprungsbefolkning
Om vi bortser från sydamerikas indianer finns det väldigt lite.
Det finns flera (inte bara svenska) Western-spel - men fokus i dessa ligger inte på indianderna.
Jag vill se spel där man spelar nordamerikanska indianer, nordiska samer, sibiriens ursprungsbefolkning, australiska aborginer, nya zealändska maoris o.s.v.
 
anth;n278929 said:
Älvlandet / Fairy land
jag känner inte till någon bra setting till något rollspel - ni får gärna tipsa

Ars Magica har en modul som handlar om älvor/älvlandet. Fearies heter den rätt och slätt. Vill minnas att det är klassisk keltisk mytologi, men det var ett tag sedan.

Eon har en variant av samma. Har ingen aning om hur den delen av spelet har utvecklats dock. Det var 15 år sedan jag spelade.
 
Back
Top