Nekromanti Vilka miljöer används för lite i Fantasy spel?

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Måns;n278930 said:
Ars Magica har en modul som handlar om älvor/älvlandet. Fearis heter det rätt och slätt. Vill minnas att det är klassisk keltisk mytologi, men det var ett tag sedan.
Man jag har ju "Ars Magica, Realms of Power: Faerie" i bokhyllan (oläst). Ska genast kolla om den innehåller något matnyttigt.
Alla andra faerie-beskrivningar i rollspel är mest "alver är människor med långa öron" och känns inte alls älv-likt.
Ska se om den här boken skiljer sig från resten.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,946
Location
Ludvika
DeBracy;n278931 said:
Faehrengaust skrev en hel artikelserie om glömda ställen i miljöer vi ändå brukar använda: http://norbannog.blogspot.se/p/blog-page_15.html"]Stället som SL glömde[/URL]
Mmmm, jag läste just om hela serien. Den är verkligen sjukt bra (som det mesta man kan hitta på Nor Bannog)!

Den berör just det jag känner inför de flesta äventyr också, och det är just hur underutnyttjade resorna är. Dvs resor finns med alldeles för ofta, men det görs ingenting med dem. Ett slumpmöte eller två på sin höjd.

I princip alla resor jag läst om i rollspel skulle kunna tas bort helt, eller kortas ner till en dag eller två max.

Trots det tycker jag resor är ett viktigt inslag i fantasy! Sagan om ringen är ju exempelvis bara en enda lång resa, men då är det ju också resan som är själva äventyret!

Så mitt svar är att resan är den miljö som används för lite!
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,135
Knarkade, pårökta älvskogar i psykedeliska färger
Skimrande oljiga tjärträsk
Rykande, bullriga vättestäder i kustgrottor
Sandblästrade, hägringfyllda vidder av varm-is i öknens hjärta

.. ok det här börjar spåra ur
 

Kri

Veteran
Joined
23 Feb 2015
Messages
70
anth;n278932 said:
Man jag har ju "Ars Magica, Realms of Power: Faerie" i bokhyllan (oläst). Ska genast kolla om den innehåller något matnyttigt.
Alla andra faerie-beskrivningar i rollspel är mest "alver är människor med långa öron" och känns inte alls älv-likt.
Ska se om den här boken skiljer sig från resten.
Faeries i Ars Magica har en unik syn på faeries och kan ge en hel del inspiration. Personligen tycker jag inte om deras spinn men det är nog mest en smaksak.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
zonk;n279016 said:
Knarkade, pårökta älvskogar i psykedeliska färger
Skimrande oljiga tjärträsk
Rykande, bullriga vättestäder i kustgrottor
Sandblästrade, hägringfyllda vidder av varm-is i öknens hjärta

.. ok det här börjar spåra ur
Tvärtom; nu börjar det bli riktigt bra:

- En stad på toppen av pelaren som bär upp himlavalvet
- Förstenade mangroverdjungler
- En purpurskimrande öken som växlar mellan vår värld och inferno
- En flygande alvö på luftburet erövringskrig
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Ö-världar.
Behöver inte vara en hel värld, en skärgård kan räcka, men alltså havs- eller kust-områden med en massa små och stora öar.
Hästar är mer till besvär än nytta när man reser, men en båt är nödvändig om man skall ta sig någonstans.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,135
Peter;n279047 said:
Tvärtom; nu börjar det bli riktigt bra:

- En stad på toppen av pelaren som bär upp himlavalvet
- Förstenade mangroverdjungler
- En purpurskimrande öken som växlar mellan vår värld och inferno
- En flygande alvö på luftburet erövringskrig
Oj! Nu börjar vi snacka!

Magiska gruvor längs sidan av en krater, med ballonghissar och höga kvadratmeterpriser
Merfolk-kolonier djupt nere i bubblande varma källor
Rovlystna glaciärer på rövarstråt, bebodda av arga troglodytvikingar
Ekande kristallskogar bebodda av smaragdspindlar med en begivenhet för knyppling
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
anth;n278932 said:
Man jag har ju "Ars Magica, Realms of Power: Faerie" i bokhyllan (oläst). Ska genast kolla om den innehåller något matnyttigt.
Alla andra faerie-beskrivningar i rollspel är mest "alver är människor med långa öron" och känns inte alls älv-likt.
Ska se om den här boken skiljer sig från resten.
Changeling: The Lost?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Lukas;n278878 said:
Badhus!
Avsaknaden av badhus i de flesta fantasysettings gör mig ledsen.
Hmmmm på nästa DanCon kanske jag ska köra nått äventyr i Marmorbaden, ett skumt badhus i Altdorf ... :grin:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,061
Location
Ereb Altor
Magnus Seter;n279176 said:
Hmmmm på nästa DanCon kanske jag ska köra nått äventyr i Marmorbaden, ett skumt badhus i Altdorf ... :grin:

Jag har väldigt dåliga erfarenheter av badhus i Altdorf... ;)
 
Top