Nekromanti Vilka miljöer används för lite i Fantasy spel?

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Oftast när jag spelar eller spelleder Fantasy så blir det oftast en miljö i stil med:
Nordisk klimat med 4 tydliga årstider, kalla vintrar, varma somrar.
Barrskog, ibland kanske lövskog. Blandat med öppnare slätter och diverse mindre byar, ibland även ett ensamt värdshus...

Men det finns ju så mycket mer:
Vulkaniska landskap med lava som flyter i åar.
Öknar!
Iskalla miljöer a la Nordpolen.

Vad skulle ni vilja se mer av?
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv


Något inspirerat av indien/sydostasien.

Mer elefanter till folket!
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,341
Location
Helsingborg
Multiversum.
Extremt annorlunda platser med andra naturlagar och regler, som t.ex. Throne (Kill Six Billion Demons) och City of Sigils, används alldeles för lite.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Djungler och savanner och allt annat som finns i Afrika söder om Sahara. Generellt används det för lite som inspiration till fantasyländer. Det finns gott om länder inspirerade av Europa, arabvärlden, Kina och Japan, men ont om länder med svart befolkning. Kanske för att rollspelsmakarna har lika dålig kunskap om de historiska afrikanska rikena som jag har.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Gurgeh;n278610 said:
Djungler och savanner och allt annat som finns i Afrika söder om Sahara. Generellt används det för lite som inspiration till fantasyländer. Det finns gott om länder inspirerade av Europa, arabvärlden, Kina och Japan, men ont om länder med svart befolkning. Kanske för att rollspelsmakarna har lika dålig kunskap om de historiska afrikanska rikena som jag har.
Djunglar måste användas mer! Finns så mycket potential! Skumma reptiler, dödliga apor. Galna fåglar och livsfarliga pirajor.
Mer djunglar åt folket
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
Djungler är alltid kul. Tropisk hetta! Sabeltandade tigrar! Blodigelsfyllda träsk, bitande insekter och sjukt äckliga parasitsjukdomar som tar knäcken på de hårdaste av barbarer - Kliver man tillbaka till R.E. Howards Conan så var ju tropisk djungel och uråldriga svarta kungadömen rätt flitigt använda som setting, så det är lite synd att det är underanvänt bland rollspelare. Jag tillskriver det till att spelledare inte är fullt lika belästa som vi vill ge sken av... Annars är jag sugen på att utsätta spelgruppen för ett sådant där urtidslandskap med gigantiska svampskogar, med allt vad det innebär av giftiga sporer och kollapsande jättesvampar.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
- Djungler

- Slott och palats

- Båtar och hav (används mest bara som transportsträckor)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,266
Jag skulle gärna se något som tar tydligt avstamp i pseudo-antiken, istället för i pseudo-medeltid. Det finns så mycket i gamla Rom och gamla Grekland som fortfarande finns idag i våra dagar. På många sätt är det lättare att hoppa in och rollspela i 300 fkr-Aten än i 1200-talets Paris.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Ingen miljö i sig men samhälleligt komplexa civilisationer liknande vissa av våra antika. Alltså de finns ofta som en fond eller historia men den aspekten används sällan i spel. Svavelvinter är ett undantag, kanske Eon med (jag har inte tillräcklig koll).
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Gurgeh;n278610 said:
Djungler och savanner och allt annat som finns i Afrika söder om Sahara. Generellt används det för lite som inspiration till fantasyländer. Det finns gott om länder inspirerade av Europa, arabvärlden, Kina och Japan, men ont om länder med svart befolkning. Kanske för att rollspelsmakarna har lika dålig kunskap om de historiska afrikanska rikena som jag har.
Det är av den anledningen jag stör mig på mig själv att jag fortfarande inte tagit mig tid att läsa igenom volymerna man kan ladda ner från detta sida; http://www.unesco.org/new/en/social.../volume-i-methodology-and-african-prehistory/
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Himmeln! Jag raidar helvetet en gång i månaden känns det som. Men aldrig himmelriket.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Badhus!
Avsaknaden av badhus i de flesta fantasysettings gör mig ledsen.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Port Kad, The Rim
Gurgeh;n278610 said:
Djungler och savanner och allt annat som finns i Afrika söder om Sahara. Generellt används det för lite som inspiration till fantasyländer. Det finns gott om länder inspirerade av Europa, arabvärlden, Kina och Japan, men ont om länder med svart befolkning. Kanske för att rollspelsmakarna har lika dålig kunskap om de historiska afrikanska rikena som jag har.
Jag har en såsbok på temat fantasy-Afrika -- Æsheba. Den skrevs på 1980-talet och lite småtråkigt ihopsatt; den beskriver en hel kontinent så det blir alltför kort om alltför mycket. Däremot har jag inte skrivit något själv på det temat, helt enkelt på grund av brist på kunskap; om jag vill skriva en sådan text, vill jag göra det ordentligt.

https://www.rpg.net/reviews/archive/12/12738.phtml
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Port Kad, The Rim
Khan;n278843 said:
Jag skulle gärna se något som tar tydligt avstamp i pseudo-antiken, istället för i pseudo-medeltid. Det finns så mycket i gamla Rom och gamla Grekland som fortfarande finns idag i våra dagar. På många sätt är det lättare att hoppa in och rollspela i 300 fkr-Aten än i 1200-talets Paris.
Skymningshavets gåtor, min havsfarar-kampanjbok till DOD16, är inspirerad av antikens Grekland, då både den homeriska sagocykeln (t.ex. laistrygoner, harpyor) och järnålderskoloniseringen av Medelhavets kuster.

https://gondica.wordpress.com/2016/09/05/skymningshavets-gator-skeppet-manvind-nalkas-en-okand-o/
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,266

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,027
Location
Sthlm
Under the sea! Under the Sea!
Darling it's better, down where it's wetter!
Take it from me.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Djungler
i allmänhet, som sydamerika, asien, afrika

Indien
jag känner inte till någon bra setting till något rollspel - ni får gärna tipsa

Afrika
jag känner inte till någon bra setting till något rollspel - ni får gärna tipsa

Älvlandet / Fairy land
jag känner inte till någon bra setting till något rollspel - ni får gärna tipsa

EDIT: Tillägg

Ursprungsbefolkning
Om vi bortser från sydamerikas indianer finns det väldigt lite.
Det finns flera (inte bara svenska) Western-spel - men fokus i dessa ligger inte på indianderna.
Jag vill se spel där man spelar nordamerikanska indianer, nordiska samer, sibiriens ursprungsbefolkning, australiska aborginer, nya zealändska maoris o.s.v.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
anth;n278929 said:
Älvlandet / Fairy land
jag känner inte till någon bra setting till något rollspel - ni får gärna tipsa
Ars Magica har en modul som handlar om älvor/älvlandet. Fearies heter den rätt och slätt. Vill minnas att det är klassisk keltisk mytologi, men det var ett tag sedan.

Eon har en variant av samma. Har ingen aning om hur den delen av spelet har utvecklats dock. Det var 15 år sedan jag spelade.
 
Top