Min syn på magi..
..läser man bäst i den
HÄR tråden. (Läs mina inlägg, men även startinlägget.) Detta handlar mest om själva formelkastandet, de flesta av dina punkter här tar ju upp saker runt det, så jag ger mina egna åsikter..
Jag är emot att slå på en tabell för att se om en rollperson kan utveckla magi. Om bara vissa kan lära sig magi så får man ha en bra ursäkt till det också /images/icons/wink.gif, men att vissa har bättre anlag kan jag acceptera.
Att magikerns åldrande bromsas har jag också funderat över.. Det är ju onekligen coolt. Ingen bestämd åsikt nu.
Lära sig: Jag tycker att det ska vara möjligt att vara magiker utan att vara en gammal gubbe. Förhoppningsvis så kommer jag kunna avspegla detta i mitt form-erfarenhet-system, där färdigheter delas upp i "Erfarenhet" och "Form", och "Form" avgör "Grundegenskaper" (Om du är i god form när det gäller hoppa, klättra, simma, så är du också smidig.)
Begränsningar: Jag tycker inte att idén att man kan lägga "så mycket magi varje dag" är så kul. Att man kan bli utmattad av magi är en bättre idé då, men jag stör mig på att magikern skulle gå runt och vara jättetrött efter sitt handviftande. Visserligen så skulle det vara rätt tufft om magikern är helt utmattad efter en storslagen besvärjelse, men det är inte det jag vill bygga begränsningen på, utan hellre på "risk" i så fall. Det är riskabelt att använda magi helt enkelt. Balans är en annan idé: Man måste alltid tänka på balansen i världen när man kastar magi. Lite svårt att tänka ut ett system för det, men kanske lite lättare när magin är uppdelad i Jord - Eld - Luft - Vatten.
Okej, jag kommenterar väl dina stridsregler också då..
Att abstraktera striden sådär, dvs att plocka bort dom själva enskilda manövrerna låter inte så kul, iallafall inte ett fantasyspel av "standardsnitt", om det däremot finns i regler till en värld där det passar in så skulle det fungera utmärkt. Till exempel riddarromantik.. Eller så.. Vet inte varför, men jag tycker odetaljerad strid passar in där.. /images/icons/smile.gif Kanske för att dom gör upp så elegant eller så..
Man kan ju förstås använda reglerna för att beskriva riktigt målande strider. Slå tärningarna lite, och sedan beskriva strid utefter resultatet. Om det är det man vill ha.
Om du vill kan jag posta länkar till vad jag har skrivit om strid och Erfarenhet/Form också.