Nekromanti Vilka magi system funkar bra?

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Jag undrar eftersom jag härom kvällen började skriva lite löst på ett själv, som jag faktiskt gillar, jag kan nog lägga upp det imorgon, kommer inte åt det nu(olika datorer...)och orkar inte skriva om allt. Men vad tycker folk först om främst om magi system, hur "bör" de vara, krångliga och avancerade, lätta och snabbt flyttande? Skall magin vara begränsad, eller skall spelaren få improvisera sig fram och böna och be för sl att det hela funkar?
Och hur mäktig kan magin vara? kan en "vanlig" rp lära sig den mäktiga magin? kan alla magiker lära sig alla sorters magi utan begränsningar bara genom att studera?
 

Toggrikk

Veteran
Joined
28 Dec 2000
Messages
106
Location
Uppsala
Magi får inte bli som i ett dataspel. Den måste ha någon egen twist för att bli kul. Dessutom tycket jag att det gjärna får vara MYCKET exklusiv. Om det inte känns som något speciellt att man kan använda den så försvinner sååå mycket av poängen.

Att kunna springa ifrån en ondning eller att vara osynlig i en minut ÄR ju faktiskt något speciellt. Om man vill lägga den på en högre nivå så tycker jag att det viktiga är att man fortfarande inte bara inriktar den på monsterröj som eldboll eller nån annan mainstreammagi. Att ge god skörd BÖR vara så mycket bättre så det bör spelas så.

Sen är ju den lilla grodan i västmark, vad nu trollformeln heter min absoluta favoritmagi alla kategorier...

Godnatt!
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
And here it is![kilometer lång!]

Ett försök ialla fall

MAGI REGLER

Slå ett slag på tabell 1 för varje element(JORD, ELD, VATTEN, LUFT och ANDE).
För att kunna bruka "äkta" magi så måste du få en etta eller mer på samtliga element,
om så inte är fallet så kan du i alla fall lära dig att trolla genom exempelvis "falsk"
magi, vilken vem som helst oavset magisk talang kan lära sig. Man kan också vända sig
till mörka gudar och demoner för att lösa det hela, en snabb men mycket farlig väg som inte
bara leder till stora krafter, den ger dig också ett svart hjärta...
Bara ett av de resultat du får på tabellen får vara mer än 2 nivåer högre än det lägsta och
det får bara vara 4 nivåer högre, om så inte är fallet så sänker du dom som är för höga,
om då har två lika höga som ditt högsta resultat får du välja vilket som får vara 4 nivåer
högre än ditt lägsta. Om du tar och lägger ihop alla nivåer från elementen så får du
magikerns magiska kraft.

Tabell 1
1 10
2-3 9
4-6 8
7-10 7
11-15 6
16-21 5
22-28 4
29-36 3
27-45 2
46-55 1
56-100 0

När en människa med magisk talang börjat studera och utöva magi så försätts hans åldrings
process ur spel, när han har lärt sig kontroller all den magiska kraft han kan uppbåda så
sltar han att åldras, och detta i hans magiska kraft gånger 50 år, vart efter han fortsätter att
åldras som vanligt och dör.
För varje helt århundraden som magiker lever så kommer hans totala magiska kraft också att
öka med 1, dock kan hans magiska talang påp de olika elementen ej ökas.
Magikerns magiska återhämtningsförmåga utväklas också och ökar med 0.1/100år

För att sedan kunna kasta magi räcker det inte med magisk talang. Man måste desutom ha
kunskap, detta är något som kan skaffa sig själv, men det tar ohygglig tid, även om man har
lära böcker och kunskapen att studera dessa. Därför så försöker de flesta söka upp någon
gammal magiker att bli upplärd av. Först måste man lära sig att kanalisera magin, och
eftersom detta blir svårare ju mer magi det rör sig om så tar det längre tid ju mer magisk
talang eleven har, och en lärare aldrig tillåter aldrig sin elev att lära sig ens den minsta
lilla effect innan han kan kontrollera all magisk mraft som han kan kanalisera. Detta tar
ca magisk kraft gåner 2 antal år. Sedan måste eleven lära sig olika effecter, och detta
tar effectens svårighetsgrad gånger 1 år. Alla effecter är bundna till ett element, och
man kan ej kasta effecter som har högre svårighets grad än vad man har för talang i det
aktuella elementet, även om man kan lära sig dem.

Men hur underbar magi än kan vara så har den sina begränsningar och ingen magiker, hur mäktig
han än är, kan trolla hur mycket han vill. När man kastar olika magier så får man nämligen en sorts
magisk utmattning som man måste sova bort, detta med en takt på 0.1 för varje timmas sömn, gamla/mäktiga
magiker återvinner detta snabbare. Och man får lika mycket magisk utmattning som magins svårighets grad.
Och för att få fram magins svårighets grad så tar man bara och lägger ihop alla de effecter som man nyttjat
i magin. Man kan inte kasta en magi vars svårighet överstiger ens magiska kraft. Och om man kastar så mycket
magi så att ens magiska utmattning överstiger ens magiska kraft så kommer man automatiskt att falla i en koma
till ens magiska utmattning är helt borta, under denna tid så försvinner ens magiska kraft bara hälften så
fort somi vanliga fall.

Och en liten bonus om mina tankar angående ett ev stids system.

Strids reglerna skall i princip bara vara en vägledning för hur det går i striden. Det
är tänkt att sl skall "brodera" ut det hela ganska mycket och måla upp striden på ett ganska
detaljerat, eller snarare så detaljerat sett som det går, med långa sekvenser av berättande och
några snabbva tärningslag samt lite tabel läsande.

Men kort och gott så är det som följer

Alla kombatanter har varsit Stridsvärde, som är mellan 2 och 20. Det delar man upp i två högar, en
offensiv och en defensiv. rp väljer hur mycket som skall läggas i varje hög, det är lite
hur mycket energi han lägger ned på försvar och hur mycket han lägger ned på anfall. Om man möter
mer än en motståndare så ökar antalet högar, det är fortfarande bara en defensiv, men en offensiv för
varje motståndare. För att få fram någe resultat så tar man sitt offensiva värde, subtraherar
fiendens defensiva värde och lägger på en t10. Det resultat man får fram där tar man och läser av i en
tabell för att se ifall man lyckas få in några träffar under den sekvens som nyss utspelas och om
det är så blir det ett slag till för att se hur skadad fienden blir. varje sekvens skall motsvara
kanske 20-30 sekunders strid, även om sl kan modifiera om ena parten är vida överlägsen och "vinner"
snabbt... Om striden inte tar slut under "sekvensen" så kör man en ny, fast beronde på vad som hänt
och vem som var duktigare i sekvensen innan får man modifikationer på mellan -5 och +5 på ens
stridsvärde.

Vad tycks?
Är det förkastligt eller kan det rent utav bli något?
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Om man är lat och vill ha ett genomarbetat system med mycket besvärjelser och ganska bra balans mot icke-magiker så kan man göra som jag och helt enkelt traska iväg och köpa GURPS:Magic & GURPS:Grimoire. Det var ganska lätt att lyfta in i min BRP-baserade fantasy :gremsmile:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Min syn på magi..

..läser man bäst i den HÄR tråden. (Läs mina inlägg, men även startinlägget.) Detta handlar mest om själva formelkastandet, de flesta av dina punkter här tar ju upp saker runt det, så jag ger mina egna åsikter..


Jag är emot att slå på en tabell för att se om en rollperson kan utveckla magi. Om bara vissa kan lära sig magi så får man ha en bra ursäkt till det också /images/icons/wink.gif, men att vissa har bättre anlag kan jag acceptera.

Att magikerns åldrande bromsas har jag också funderat över.. Det är ju onekligen coolt. Ingen bestämd åsikt nu.

Lära sig: Jag tycker att det ska vara möjligt att vara magiker utan att vara en gammal gubbe. Förhoppningsvis så kommer jag kunna avspegla detta i mitt form-erfarenhet-system, där färdigheter delas upp i "Erfarenhet" och "Form", och "Form" avgör "Grundegenskaper" (Om du är i god form när det gäller hoppa, klättra, simma, så är du också smidig.)

Begränsningar: Jag tycker inte att idén att man kan lägga "så mycket magi varje dag" är så kul. Att man kan bli utmattad av magi är en bättre idé då, men jag stör mig på att magikern skulle gå runt och vara jättetrött efter sitt handviftande. Visserligen så skulle det vara rätt tufft om magikern är helt utmattad efter en storslagen besvärjelse, men det är inte det jag vill bygga begränsningen på, utan hellre på "risk" i så fall. Det är riskabelt att använda magi helt enkelt. Balans är en annan idé: Man måste alltid tänka på balansen i världen när man kastar magi. Lite svårt att tänka ut ett system för det, men kanske lite lättare när magin är uppdelad i Jord - Eld - Luft - Vatten.

Okej, jag kommenterar väl dina stridsregler också då..
Att abstraktera striden sådär, dvs att plocka bort dom själva enskilda manövrerna låter inte så kul, iallafall inte ett fantasyspel av "standardsnitt", om det däremot finns i regler till en värld där det passar in så skulle det fungera utmärkt. Till exempel riddarromantik.. Eller så.. Vet inte varför, men jag tycker odetaljerad strid passar in där.. /images/icons/smile.gif Kanske för att dom gör upp så elegant eller så..

Man kan ju förstås använda reglerna för att beskriva riktigt målande strider. Slå tärningarna lite, och sedan beskriva strid utefter resultatet. Om det är det man vill ha.

Om du vill kan jag posta länkar till vad jag har skrivit om strid och Erfarenhet/Form också.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Om man är lat och har gott om pengar kan man ju också köpa Ars Magica.. Här på forumet brukar det ju ploppa upp någon då och då som prisar Ars Magicas magisystem.. /images/icons/wink.gif Å andra sidan kanske det inte är så lätt att flytta över till ett annat regelsystem?
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Speciellt tror jag det är svårt att passa in i ett spel där magi inte är spelets direkta _fokus_. Jag har för mig att Ars Magica magikerna är ganska mäktiga och helst spenderar sin tid med forskning. Att passa in dessa i en grupp med icke-magiker kan vara knepigt :gremsmile:
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Re: Min syn på magi..

Håller för fullt på att läsa igenom den tråd du länkade till, men jag bara måste svara på ett par av dina synpunkter.

"Att abstraktera striden sådär, dvs att plocka bort dom själva enskilda manövrerna låter inte så kul, iallafall inte ett fantasyspel av "standardsnitt", om det däremot finns i regler till en värld där det passar in så skulle det fungera utmärkt. Till exempel riddarromantik.. Eller så.. Vet inte varför, men jag tycker odetaljerad strid passar in där.. Kanske för att dom gör upp så elegant eller så.."

Faktum är att denna ide är en gammal som jag har haft, och postat här en gång tidigare. Och när jag kom på den så var jag inspererad, om det nu är rätt ord, av strider i en del av de olika fantasy böcker jag läst, däribland david eddings böcker, ette system som helst skulle vara snabbt och enkelt samt ge möjlighet till mycket berättande till sl.

Åsså till magidelen.

Jag är emot att slå på en tabell för att se om en rollperson kan utveckla magi. Om bara vissa kan lära sig magi så får man ha en bra ursäkt till det också , men att vissa har bättre anlag kan jag acceptera.

Alla kan lära sig någon form av magi, kanske dock inte den "äkta" magi som beskrivs här, men dels finns det "falska" magin, man kan göra en hel del där också, men inte bli lika mäktig, blir inte "trött" på samma sätt och framför allt, ens magiska talang och åldrande mm ändras inte. Sen kan man ju vända sig till mörkare krafter, demoner och onda gudar mm för att i utbyte som ex offer och vissa uppdrag på någonsort kraft som man kan kasta magi som är likvärdig den "äkta" magin. här behöver man dock inte studera itonvis av år för att bli mäktigt, man behöver i teorin inte ha studerat magi alls innan, ävem om de flesta som vänder sig till mökret är magiker som inte känner sig tillräckligt mäkitga... eller inte folk som börjat studera magi, men så småningom märkt att man inte kan lära sig den "äkta" magin.

Och med den "äkta" magin kan man bli en merlin, ja så mäktig skall den "äkta" magin vara, och någon sådan vill jag som SL absolut inte ha med att göra, däremot är den "falska" magin bättre för rp som vill vara magiker.

Lära sig: Jag tycker att det ska vara möjligt att vara magiker utan att vara en gammal gubbe. Förhoppningsvis så kommer jag kunna avspegla detta i mitt form-erfarenhet-system, där färdigheter delas upp i "Erfarenhet" och "Form", och "Form" avgör "Grundegenskaper" (Om du är i god form när det gäller hoppa, klättra, simma, så är du också smidig.)

Visst kan man spela magiker som inte är en stofil, men genom exempelvis mörka krafter och "falsk" magi, men nu när jag tänker på det, det vore logiskt att ha med "ljusa" krafter också, fast jag vill nog inte, det känns inte lika "bra" som mörka krafter... Men äkta magi hinner man bli gammal innan man kommer i närheten av att bemästra, se bara på merlin och gandalf, ingen av dem är unga direkt!

Begränsningar: Jag tycker inte att idén att man kan lägga "så mycket magi varje dag" är så kul. Att man kan bli utmattad av magi är en bättre idé då, men jag stör mig på att magikern skulle gå runt och vara jättetrött efter sitt handviftande. Visserligen så skulle det vara rätt tufft om magikern är helt utmattad efter en storslagen besvärjelse, men det är inte det jag vill bygga begränsningen på, utan hellre på "risk" i så fall. Det är riskabelt att använda magi helt enkelt. Balans är en annan idé: Man måste alltid tänka på balansen i världen när man kastar magi. Lite svårt att tänka ut ett system för det, men kanske lite lättare när magin är uppdelad i Jord - Eld - Luft - Vatten.

Visst är magi farligt, jag vet inte riktigt hur än bara, men det skall finnas någon sort koppling till ens magiska trötthet och magins farligheter. Dessutom så kan man "bränna" ut sin förmåga, genom att få så mycket magisk utmattning så att den är exempelvis magisk kraft gånger 3 eller 4...
En annan sak, den magiska tröttheten är inte som när en vanlig dödlig blir trött, inte så att han går runt och gäspar hela tiden alltså, utan mer att hans "själ" blir utsliten och behöver vila... Det här måsta jag få till en bättre motivation på va... ?

Och det dät med balans, tja... det kanske inte är så dumt, om man kan komma på någe sätt att få in den i det hela...

Och en annan fråga ang. mina magi regler, är det något som jag missat totalt som det "borde" finnas regler för?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Min syn på magi..

ette system som helst skulle vara snabbt och enkelt samt ge möjlighet till mycket berättande till sl.
Jo.. Det var det jag tyckte var bra med det också.. Men du citerade inte den raden, så du kanske missade det?

den magiska tröttheten är inte som när en vanlig dödlig blir trött,
Misstänkte väl det.. Men hur yttrar sig det då? Börjar han bli mindre existerande eller nåt?

Det här måsta jag få till en bättre motivation på va... ?
Nä, förklara mer ingående bara.. /images/icons/smile.gif

men det skall finnas någon sort koppling till ens magiska trötthet och magins farligheter.
Ju tröttare man är, desto större chans att misslyckas. När man misslyckas tappar man kontrollen över magin = farligt.

ang. mina magi regler, är det något som jag missat totalt som det "borde" finnas regler för?
Magiska föremål. Finns sådana? Hur vanliga är dom, hur fungerar det att det finns magi lagrad i dom, finns det hur många "laddningar" som helst, eller måste dom laddas om?

Jag har svårt att balansera dom magiska föremålen, just eftersom dom ofta har obegränsad kraft.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,752
Location
Göteborg
Beror på, som alltid...

Har inte orkat läsa alla andra inlägg, så jag antar att jag upprepar någon när jag säger: Beror helt på spelvärlden.

I mitt nuvarande projekt, t.ex. så kan rollpersonerna inte kontrollera den "sanna magin", eftersom den kräver sekler av studier. Däremot kan de kontrollera "teknomagin", som i princip inte skiljer sig så mycket från vår teknologi, förutom att den följer andra lagar. Denna kräver normalt bara något decennium av studier...
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Re: Min syn på magi..

Magisk Föremål
Det finns ing direkt brinnande svärd, och svärd som gör tio gånger mer skada än ett normalt med mera, ingen sådan magi, ej heller kan man ladda färdiga formler som sedan kan kasts gång efter annan. Men däremot kan man med hjälp v magi skapa föremål med mera som är förstärkta, man kan ju dessutom med hjälp av mgi komma åt och forma metaller och andra sker som ej hde varit möjligt utan magi. Och sedan finns det några enstaka, extremt sällsynta, ungefär som ringarna i sagan om ringen, föremål som ger bäraren plus på sin magiska kraft, bättre motstånd mot magisk trötthet och högre förmånga på de inviduella elementen med mera...

Magisk Trötthet
Ja... får nog fundera vidare lite här, ge mig gärn tips/förslg... det är ju inte pricis sömnbrist, och ej heller trötthet pga fysik ansträngning... Och dess koppling till farligheter, njea, där duger det inte med att det blir svårare, vill h någe roligre där, har en liten ide, som jag vill fila lite på innan jag häver ur mig... förstår den inte fullt ut själv ännu :gremwink:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Förvirrning?

Ju mer magikern kastar besvärjelser, desto mer glider han ifrån den fysiska världen, (Han "dyker" ju typ in i det magiska planet.. kanske?) och han kan bli o-klartänkt eller förvirrad om han inte får vila eller samla tankarna emmellanåt. Om han är för förvirrad när han kastar besvärjelser kan det hända att han i förvirirng råkar kasta det som han inte vill, eller på fel sätt, så besvärjelsen blir farlig, eller så..

Han kan försöka "tvinga" sitt sinne tillbaka till den fysiska världen, men det kan bli en chock.. Jag tänker mig det lite som att dyka i vatten för att kvickna till, men vattnet kan vara iskallt.. Zoink! Det känns hans hjärna grillas av elektriska impulser, och magikern kanske bara kan stå och gapa i några minuter, upp till flera timmar, eller så kanske han faller i tillfällig koma, eller får tillfällig minnesförlust, eller så..

Hmm, det här var rätt coolt.. Kanske ska använda lite av det själv.. /images/icons/smile.gif Att magi är farlig när man misslyckas med den tycker jag är en utmärkt avvägning. Dessutom delar jag upp det i "Alstra magi" och "Forma magi".. För att det ska vara möjligt att magikern försöker ta mer än han kan hantera.. Någon som läst "Trollkarlen från övärlden?" (Av Ursula LeGuin, tar också upp det här med magisk balans.)
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Re: Förvirrning?

" För att det ska vara möjligt att magikern försöker ta mer än han kan hantera.. Någon som läst "Trollkarlen från övärlden?" (Av Ursula LeGuin, tar också upp det här med magisk balans.) "

Nej jag har inte läst den, e den någe vidare? Och egentligen så har man försökt att göra för mycket redan när ens magiska trötthet blir negativ...

Det andra du skrev låter ganska bra, får fundera vidare...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Trollkarlen från Övärlden.

Det är nog.. Jo, det är min favorit inom fantasy.. Dune kommer etta på Sci-Fi/Fantasy-listan.. /images/icons/smile.gif

Den är rätt lågmäld: Alla lever på öar, och runt dom finns bara hav.. Klimatet är rätt nordiskt: Ruggigt, kyligt, dimmigt. Magi är speciellt, nästan lite skrämmande.. (Iallafall för bönderna) Det blir aldrig några eldbollar, mest magiska runor, magiska ramsor, åkallan och.. öh.. just det, "fantasy-magin" baseras på illusioner som är så verkliga att dom blir semi-verkliga.. Har jag för mig, var ett tag sedan jag läste den..
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Bra att du tittade in!

Du kan väl berätta lite kort om Ars Magicas magisystem för Kromm, och sedan ta en sväng förbi min skade-tråd.. /images/icons/wink.gif
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Re: Vad är ars magica?

Låter lite intresant, hur "komplett" är grundreglerna? och Hur dyrt e spelet i fråga(400kr?) detta kan mycket väl bli mitt nästa köp inom denna hobbyn. Men en annan fråga, ungefär hur funkar magidelen? Nyfiken eftersom den är så prisad...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,475
Location
Helsingborg
Re: Min syn på magi..

"Att magikerns åldrande bromsas har jag också funderat över.. Det är ju onekligen coolt. Ingen bestämd åsikt nu."
Vore det inte ballare att magiker åldras fortare, ju mer magi de utövar? Det skulle vara en kul nackdel för magiker.. "Jaha, du lägger ett kraftigt eldklot, du åldras 1,5 månader". Skulle passa bra till utmattningen också, kroppen slits ut av magin..

~Något som [color:448800]Han</font color=448800> funderade ett kort ögonblick att införa det i DoD (magiker ska vara gamla)
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Kromm! Du har väckt ett MONSTER!!![OT]

Du har väckt Herr Nils Kromm med dina referenser till det Oheliga Ars Magica!/images/icons/tonguea.gif!!
Förbannelsen kommer att vila över detta forum i dagarna sju!!

*väntar på att Herr Nils ska göra som i Mumien och absorbera KingKromms livskraft för att livnära sin senaste spelssession*
 
Top