Re: Min syn på magi..
Håller för fullt på att läsa igenom den tråd du länkade till, men jag bara måste svara på ett par av dina synpunkter.
"Att abstraktera striden sådär, dvs att plocka bort dom själva enskilda manövrerna låter inte så kul, iallafall inte ett fantasyspel av "standardsnitt", om det däremot finns i regler till en värld där det passar in så skulle det fungera utmärkt. Till exempel riddarromantik.. Eller så.. Vet inte varför, men jag tycker odetaljerad strid passar in där.. Kanske för att dom gör upp så elegant eller så.."
Faktum är att denna ide är en gammal som jag har haft, och postat här en gång tidigare. Och när jag kom på den så var jag inspererad, om det nu är rätt ord, av strider i en del av de olika fantasy böcker jag läst, däribland david eddings böcker, ette system som helst skulle vara snabbt och enkelt samt ge möjlighet till mycket berättande till sl.
Åsså till magidelen.
Jag är emot att slå på en tabell för att se om en rollperson kan utveckla magi. Om bara vissa kan lära sig magi så får man ha en bra ursäkt till det också , men att vissa har bättre anlag kan jag acceptera.
Alla kan lära sig någon form av magi, kanske dock inte den "äkta" magi som beskrivs här, men dels finns det "falska" magin, man kan göra en hel del där också, men inte bli lika mäktig, blir inte "trött" på samma sätt och framför allt, ens magiska talang och åldrande mm ändras inte. Sen kan man ju vända sig till mörkare krafter, demoner och onda gudar mm för att i utbyte som ex offer och vissa uppdrag på någonsort kraft som man kan kasta magi som är likvärdig den "äkta" magin. här behöver man dock inte studera itonvis av år för att bli mäktigt, man behöver i teorin inte ha studerat magi alls innan, ävem om de flesta som vänder sig till mökret är magiker som inte känner sig tillräckligt mäkitga... eller inte folk som börjat studera magi, men så småningom märkt att man inte kan lära sig den "äkta" magin.
Och med den "äkta" magin kan man bli en merlin, ja så mäktig skall den "äkta" magin vara, och någon sådan vill jag som SL absolut inte ha med att göra, däremot är den "falska" magin bättre för rp som vill vara magiker.
Lära sig: Jag tycker att det ska vara möjligt att vara magiker utan att vara en gammal gubbe. Förhoppningsvis så kommer jag kunna avspegla detta i mitt form-erfarenhet-system, där färdigheter delas upp i "Erfarenhet" och "Form", och "Form" avgör "Grundegenskaper" (Om du är i god form när det gäller hoppa, klättra, simma, så är du också smidig.)
Visst kan man spela magiker som inte är en stofil, men genom exempelvis mörka krafter och "falsk" magi, men nu när jag tänker på det, det vore logiskt att ha med "ljusa" krafter också, fast jag vill nog inte, det känns inte lika "bra" som mörka krafter... Men äkta magi hinner man bli gammal innan man kommer i närheten av att bemästra, se bara på merlin och gandalf, ingen av dem är unga direkt!
Begränsningar: Jag tycker inte att idén att man kan lägga "så mycket magi varje dag" är så kul. Att man kan bli utmattad av magi är en bättre idé då, men jag stör mig på att magikern skulle gå runt och vara jättetrött efter sitt handviftande. Visserligen så skulle det vara rätt tufft om magikern är helt utmattad efter en storslagen besvärjelse, men det är inte det jag vill bygga begränsningen på, utan hellre på "risk" i så fall. Det är riskabelt att använda magi helt enkelt. Balans är en annan idé: Man måste alltid tänka på balansen i världen när man kastar magi. Lite svårt att tänka ut ett system för det, men kanske lite lättare när magin är uppdelad i Jord - Eld - Luft - Vatten.
Visst är magi farligt, jag vet inte riktigt hur än bara, men det skall finnas någon sort koppling till ens magiska trötthet och magins farligheter. Dessutom så kan man "bränna" ut sin förmåga, genom att få så mycket magisk utmattning så att den är exempelvis magisk kraft gånger 3 eller 4...
En annan sak, den magiska tröttheten är inte som när en vanlig dödlig blir trött, inte så att han går runt och gäspar hela tiden alltså, utan mer att hans "själ" blir utsliten och behöver vila... Det här måsta jag få till en bättre motivation på va... ?
Och det dät med balans, tja... det kanske inte är så dumt, om man kan komma på någe sätt att få in den i det hela...
Och en annan fråga ang. mina magi regler, är det något som jag missat totalt som det "borde" finnas regler för?