Vilka kampanjvärldar spelar ni i?

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Egna? Eller någon av de officiellt utgivna? Isåfall vilken eller vilka?

Själv har jag kört allt som har fått en grundbok eller box, undantaget Council of Wyrms, Birthright, Red Steel och Kingdoms of Kalamar.

Anledningen att jag undrar är för exemplena jag satt ihop utifrån vad ni skrivit i andra tråden om material, men tråden kan lika gärna också bli en allmän tråd om världarna.

Själv är jag mest svag för Forgotten Realms, speciellt spelböckerna skriva av Ed själv. Greyhawk, Dark Sun och Spelljammer är jag också en stor fan av. Planescape, Ravenloft och Dragonlance är det inget fel på, jag är bara inte lika förtjust i dem som de andra miljöerna. Mystara och Red Steel föredrar jag som spelvärld till OD&D. De jag inte spelat än reserverar jag åsikt om föurutom att jag vet att jag tyckte Birthright verkade hemskt tråkigt tills jag såg Game of Thrones och blev istället pepp på att köra en intrigfylld kampanj där. Kingdoms of Kalamar har jag inte läst.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Den setting jag spelledde i senast var ett rent hemmabygge, mekaniken DoD Expert.

Den kampanj jag för närvarande är spelare i Forgotten Realms, men det utspelar sig innan Elminster ens var född.

Om jag spelleder en befintlig settingen så kommer jag troligtvis ha sållat vad som finns med eller inte, och antagligen moddat vissa saker för att jag skall anse att det hänger ihop.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
De gånger jag kört D&D i någon identifierbar setting har det varit Greyhawk.

Ibland ganska tangentiellt, men ändå.
Curse of Strahd utspelade sig till 99% i Barovia, såklart, men karaktärernas backstories var från Greyhawk.
Min 5e-konvertering av Red Hand of Doom var väldigt vag när det gäller geografi, men gudarna var Greyhawks.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Normalt kör vi hemmabyggen men vi har använt några spelvärldar skapade av andra.
  • Svavelvinter i Ereb Altor
  • Armies of the Night till Twilight 2000
  • Mutant Undergångens Arvtagare
  • Space 1889, fast vi har hunnit modifiera den en hel del sedan vår kampanjstart 1990. Det har blivit några hundra äventyr på Mars, Venus, Terra och Callisto.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Come on people! Det är D&D-forumet! Vem bryr sig om era andra spel? 😅

I 5E-kampanjen jag spelar så är det typ 400-tal fast lite D&D:igare (som i att en av rollpersonerna är en bortbyting med horn, en annan är uppenbarligen välsignad med något typ av magiska gåvor). Grunden är att vi tillhör/lever med en grupp nomadiska skyter, och nyheten sprider sig om ett beridet krigarfolk som drar in från öst.

Vi har nyss tampats med en träskhäxa. Hennes hus reste sig och sprang iväg på kycklingben när vi försökte sätta eld på det.

Under 3.X-eran spelade jag i en Warcraft-kampanj (den första versionen alltså, innan World of Warcraft-rollspelet). Men det är nog det enda mer utförliga bruk av en utgiven D&D-setting som jag ägnat mig åt. Mest hemmabyggen med eller utan flirt till publicerade världar.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Dom gånger jag kört DnD innan jag slutade spela DnD så har det oftast varit forgotten realms eller ravenloft med karaktärer som kommer ifrån forgotten realms men jag har nog spelat i typ dom flesta DnD settings
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Många år sedan jag spelade D&D/D20 nu, men mina bästa minnen är från den Hyboriska tidsåldern.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Senast jag spelade D&D var det i en egenskapad värld, innan dess en hel del Forgotten Realms.
Ser fram emot att testa Trudvang för 5th Edition när den kickstartern landar i brevlådan.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
1300-talets Valakiet senast.
Hemmabyggen är vanliga, eller hemmabyggen löst baserade på kärnkoncept från andra. I KartellJammer så tog jag mycket från genombläddringar av Spelljammer, lite läsning från crawljammer och sen resten eget.

Jag drömmer ofta om storslagna Planescape-kampanjer eller likaså Dark Sun-kampanjer. De blir dock aldrig av.

I övrigt så har jag nog testat lite spel i de flesta världarna någon gång, men det är ont om kampanjvärldar jag inte vill ändra mer i än vad jag vill behålla. Därför föredrar jag ofta världar som beskrivs som i Mörk Borg framför mer detaljerade varianter.
 

Spelbaronen

Veteran
Joined
30 Nov 2020
Messages
5
Location
Gothenburg
Jag kör i helt egna. Min kopp te är spelvärldar som håller tillbaka på antal monster och magi/magiska föremål. Människodominerat, där människor tryckt tillbaka övriga raser/varelser. Halvmänniskor finns det gott om, och rasism.
 

Cyberhest

Swordsman
Joined
24 Jan 2006
Messages
455
Location
Stockholm
Efter en färd genom en dimensionsportal från den anomala underjordsmiljön i det sena 5800-talets Dalarna har spelkaraktärerna i min kampanj hamnat i Månsjöområdet i Faerun och saknar större lust att återvända till den postapokalyptiska jorden. Jag utgår från den första Forgotten Realms-boxen (från 1987), alltså innan världen blev så bloated och fjantasyaktig, med en hel del justeringar från min sida för att göra settingen mörkare och kargare. De anlände senhösten 1356 DR och i skrivande stund befinner de sig i mitten av Frostklo (februari) i furstens år 1357.

Översätter i stort sett alla engelska namn etc. enligt nedan.

Månsjön och de fallna stjärnornas hav MR REV 201130 kl 1106 rev 5.png
 
Top