Vilka kampanjvärldar spelar ni i?

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Själv kommer jag köra min kampanj i en ny version av min gamla D&D-värld, "Whimsicalia". Jag tycker på sätt och vis att Forgotten Realms är ganska ballt, men jag blir generellt inte så sugen på D&Ds officiella världar för att de känns så extremt bloated, pga behovet att ha med precis allt, allt, allt. Ingenting känns mystiskt, mäktigt eller trovärdigt längre. Därför tenderar jag åt Whimsicalia, som är en mer kurerad version av D&D. Whimsicalia är en liten orientalistisk och sword & sorcery-artad setting, och kampanjerna tenderar att vara förlagda till en era då hobgoblins tagit över stora delar av den kända världen och grundat ett mäktigt rike ovanpå ett mänskligt, pseudo-persiskt imperies ruiner. Men hobgoblin-riket är på dekis, och olika fraktioner kämpar om makten.

Det mest speciella med Whimsicalia är nog att den världen kör på de alternativa, icke-panteon-baserade D&D-mytologierna som presenterades i slutet av den gamla modulen "Deities & Demigods". Det innebär att det finns en monoteistisk religion baserad på eldgudinnan Taïia, och en dualistisk baserad på solguden Elishar och mörkerentiteten Toldoth.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,410
Location
Malmö
För tillfället kör vi i Old World (WFRP 4). Innan dess körde vi Mundana och andra horisonten. Har även byggt en D&D värld som vi petade lite i. Tänker bygga ut den senare men just nu har jag inte tid med mer än att arbeta om "Enemy Within" så spelarnas egna historier knyts in i den stora storyn.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
För tillfället kör vi i Old World (WFRP 4). Innan dess körde vi Mundana och andra horisonten. Har även byggt en D&D värld som vi petade lite i. Tänker bygga ut den senare men just nu har jag inte tid med mer än att arbeta om "Enemy Within" så spelarnas egna historier knyts in i den stora storyn.
oj! D&D i Mundana var koolt och udda. Kände ni att ni behövde förändra settingen något för att få det att funka, eller var det bara att köra?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Skall snart kicka igång en kampanj i en värld som är extremt inspirerad av ”The Expanse” fast med starka extrasolära imperier och statsbildningar som motvikt mot Mars, Jorden och flera konfederationer av Belters. De imperier och statsbildningar som inte har sina fästen vid Sol är i många fall direkt kopierade från rollspelet ”Infinity”, gillar starkt Haqqislam, Panoceania och många av de andra. Teknologinivån kommer vara på samma nivå som i The Expanse och kan komma att utspela sig 150 år eller så efter händelserna i böckerna för att förklara de imperier som inte härskar från Sol.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Det här är nog den fetaste spoiler jag någonsin fått, ärligt talat. :D

Jag läste precis klart första boken, men har sett det mesta av serien.
Fuck... Så går det när man jobbat 48 immar för att få hem sin styvfar från sjukhuset. Jag är uppriktigt ledsen som fan och skall ta bort det genast. Jag kan inte reparera skadan men ber 🙏 så mycket om ursäkt som det bara går!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Jag är uppriktigt ledsen som fan och skall ta bort det genast. Jag kan inte reparera skadan men ber 🙏 så mycket om ursäkt som det bara går!
Ingen skada skedd! Jag följde inte länken, och nu är det förhoppningsvis ingen som har större problem med spoilers som springer på den. :)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Ingen skada skedd! Jag följde inte länken, och nu är det förhoppningsvis ingen som har större problem med spoilers som springer på den. :)
Förhoppningsvis kommer du ha behållning av böckerna ändå, men jag trodde inte min hjärna kunde bli så avstängd som den är nu. Så jag skall nog inte posta något mer förrän natten är klar och jag fått några timmar sömn på dagen i morgon. Är hos min mor och min styvfar nu och kollar så han mår bra då min styvfars andning måste kontrolleras 24h om dygnet på grund av en stroke han fick för många år sedan. Det i kombination med nedsatt immunförsvar har gjort att jag jobbar extra inom LSS för att bekosta mina studier då jag brände mina CSN pengar för länge sedan. Så jag har haft turen att få hjälpa min styvfar som på grund av min alkoholiserade far, var min enda och helt fantastiska manliga förebild och alltid hjälpte mig när han var frisk. Så att gå ned i lön för att kunna hjälpa honom var en no-brainer men arbetstiderna och det personliga arbetet utöver vad som ingår i anställningen, har också gjort att min hjärna går på tomgång.

Så slutpostat fram tills jag fått sova i morgon på dagen. Ha det gott och tack för att jag inte blev din personliga nemesis på grund av mitt minst sagt oaktsamma beteende!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Själv kommer jag köra min kampanj i en ny version av min gamla D&D-värld, "Whimsicalia". Jag tycker på sätt och vis att Forgotten Realms är ganska ballt, men jag blir generellt inte så sugen på D&Ds officiella världar för att de känns så extremt bloated, pga behovet att ha med precis allt, allt, allt. Ingenting känns mystiskt, mäktigt eller trovärdigt längre. Därför tenderar jag åt Whimsicalia, som är en mer kurerad version av D&D. Whimsicalia är en liten orientalistisk och sword & sorcery-artad setting, och kampanjerna tenderar att vara förlagda till en era då hobgoblins tagit över stora delar av den kända världen och grundat ett mäktigt rike ovanpå ett mänskligt, pseudo-persiskt imperies ruiner. Men hobgoblin-riket är på dekis, och olika fraktioner kämpar om makten.
Det här i fet stil alltså känner jag också väldigt mycket. Jag vill gå ett steg längre och säga att FR är obegripligt. Jag förstår varken dess stater, kulturer, religioner och än mindre hur en makthavare eller en bonde i den världen tycker och tänker. Så jag är inne på att göra en egen värld, som är just "kurerad" - behålla det mesta av fluffet i de tre regelböckerna men hålla mig borta från FR eller Greyhawk.

Det mest speciella med Whimsicalia är nog att den världen kör på de alternativa, icke-panteon-baserade D&D-mytologierna som presenterades i slutet av den gamla modulen "Deities & Demigods". Det innebär att det finns en monoteistisk religion baserad på eldgudinnan Taïia, och en dualistisk baserad på solguden Elishar och mörkerentiteten Toldoth.
Det enda jag vill ändra riktigt mycket är religionen. Jag tänker göra om prästen till andebesvärjare, typ en annan sorts hexare, och låta religionen bli en fråga om tro igen. Just nu är jag väldigt inne på att ha en dominerande monoteistisk religion (med manikeistism som ett vanligt kätteri).
 
Last edited:

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
555
Location
Uppsala
Jag blir ofta inspirerad att spela av att läsa en setting. För en del är ju världsbyggande en hobby i sig, men jag har aldrig lockats av det. Men, jag orkar sällan sätta mig in i en hel setting. Det är väl det som många som bygger själva säger, att det är jobbigare att läsa in sig än att göra själv.

Min första D&D kampanj startades för att jag ville spela de gamla klassiska äventyren som S1-4 och andra, så det blev naturligt att säga att vi spelade i Greyhawk. Men, jag har aldrig ägt Greyhawk i bok eller box form, och den bok jag lånade var ganska ospännande, och äventyren kunde ju lika gärna utspela sig i Landet Ingenstans.

När jag nästa gång spelledde D&D hade jag läst Kingdoms of Kalamar, och det var känslan av en värld som hängde ihop, hade rimliga kulturer som skulle kunna betyda nåt för spelupplevelse som fick mig att dra igång det. Tyvärr höll det inte igång så länge.

Jag har läst om och hört intervjuer med Ed Greenwood (och faktiskt träffat honom som hastigast), och han verkade ha så kul i sin värld att jag skaffade gråa boken till 1st ed AD&D och blev ganska pepp. Efter att ha köpt några böcker till drabbades jag av mättnad och så blev det inget.

Dock har jag kört några sessioner med The Fantasy Trip i Forgotten Realms, och fungerar på att kanske flytta min Forbidden Lands kampanj dit om de ger sig norr ut.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Jag vill gå ett steg längre och säga att FR är obegripligt. Jag förstår varken dess stater, kulturer, religioner och än mindre hur en makthavare eller en bonde i den världen tycker och tänker.
Vad menar du med obegripligt? Det är ju bara att läsa? Antingen bara en grundbox/bok och köra från det, eller djupdyka genom nån extrabok.

En bonde i FR tänker på samma sätt som en i Greyhawk, eller en i Ereb Altor, eller i vår värld på medeltiden eller i nutid som tror på exempelvis juju. En makthavare likaså.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Vad menar du med obegripligt? Det är ju bara att läsa? Antingen bara en grundbox/bok och köra från det, eller djupdyka genom nån extrabok.

En bonde i FR tänker på samma sätt som en i Greyhawk, eller en i Ereb Altor, eller i vår värld på medeltiden eller i nutid som tror på exempelvis juju. En makthavare likaså.
Fast det jag läser hänger inte ihop. (Då talar jag om FR). Ingenstans har jag läst något om hur en vanlig bonde tänker om sitt liv. Makthavare borde vara totalt paranoida, i denna värl som till synes myllrar av mind flayers, ärkemagiker och demoner som alla kan ta mental kontroll över dem eller deras närmsta, eller för den delen byta ut dem mot en kopia, men det verkar de inte vara. Ingenstans förklaras väder och klimat på ett relaterbart sätt. På vissa ställen finns det stater, på andra ställen inga stater - vila mekanismer styr det här? Demografin förefaller helt slumpartad och frikopplad från saker som livsmedelsproduktion. Ekonomi? Mithral hall och Gauntlegrym exporterar metaller men har inga handelsvägar? Hur funkar det där?

Låt oss bara ta slumpmötestallen i SKT. Det är uppenbart att en commoner med 7 HP inte kan överleva en resa till närmsta stad. Ändå reser uppenbarligen dessa commoners helt utan vakter. Är de självmordsbenägna? What gives?

Katastrofer som Spellplague och Second Sundering tycks inte sätta några som helst spår varken i folks själsliv eller kulturer? Varför har inte alla PTSD?

Och. Så. Vidare.

Jag har kört många culture gejming tunga spel och har aldrig haft några problem att varken får världarna eller personerna i dem att kännas rimliga utifrån fluff och regler. Men FR? Det är en sån total röra på så många nivåer att det bara är att ge upp. Vi borde skicka EON-teamer tillbaka i tiden och ge Ed Greenwood en grundkurs i världsbyggande. Typ ”handelsstäder har ofta vägar”.
 
Last edited:

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Fast det jag läser hänger inte ihop. (Då talar jag om FR). Ingenstans har jag läst något om hur en vanlig bonde tänker om sitt liv. Makthavare borde vara totalt paranoida, i denna värl som till synes myllrar av mind flayers, ärkemagiker och demoner som alla mental kontroll över dem eller deras närmsta, eller för den delen byta ut dem mot en kopia, men det verkar de inte vara. Ingenstans förklaras väder och klimat på ett relaterbart sätt. På vissa ställen finns det stater, på andra ställen inga stater - vila mekanismer styr det här? Demografin förefaller helt slumpartad och frikopplad från saker som livsmedelsproduktion. Ekonomi? Mithral hall och Gauntlegrym exporterar metaller men har inga handelsvägar? Hur funkar det där?

Låt oss bara ta slumpmötestallen i SKT. Det är uppenbart att en commoner med 7 HP inte kan överleva en resa till närmsta stad. Ändå reser uppenbarligen dessa commoners helt utan vakter. Är de självmordsbenägna? What gives?

Katastrofer som Spellplague och Second Sundering tycks inte sätta några som helst spår varken i folks själsliv eller kulturer? Varför har inte alla PTSD?

Och. Så. Vidare.

Jag har kört många culture gejming tunga spel och har aldrig haft några problem att varken får världarna eller personerna i dem att kännas rimliga utifrån fluff och regler. Men FR? Det är en sån total röra på så många nivåer att det bara är att ge upp. Vi borde skicka EON-teamer tillbaka i tiden och Ed Greenwood en grundkurs i världsbyggande. Typ ”handelsstäder har ofta vägar”.
Forgotten Realms borde praktiskt taget vara Lovecraftian Cosmic Horror för hela slanten. Alla vanliga människor (och alver, hober, etc) borde leva sina liv totalt paranoida och vettskrämda över de horder av lvl 10+ monster och monster-civilisationer och bisarra magiska fenomen och whatnot som närsomhelst kan dyka upp och förstöra deras liv - eller kanske redan gör det, utan att de vet om det alls.

Ta bara det faktum att det finns en hel underjordisk värld där slaveri verkar vara en stor hörnpelare i ekonomin. Vi har multipla hela civilisationer i the Underdark som älskar att kidnappa folk och göra slavar av dem - drow, mindflayers, neoghi, finns säkert fler som jag inte ens känner till.

Om folk var lite rädda för vikinga-räder eller mongoler IRL borde det inte vara något mot den fucking förlamande skräck som borde finnas för Underdark-civilisationernas slavexpeditioner.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Forgotten Realms borde praktiskt taget vara Lovecraftian Cosmic Horror för hela slanten. Alla vanliga människor (och alver, hober, etc) borde leva sina liv totalt paranoida och vettskrämda över de horder av lvl 10+ monster och monster-civilisationer och bisarra magiska fenomen och whatnot som närsomhelst kan dyka upp och förstöra deras liv - eller kanske redan gör det, utan att de vet om det alls.

Ta bara det faktum att det finns en hel underjordisk värld där slaveri verkar vara en stor hörnpelare i ekonomin. Vi har multipla hela civilisationer i the Underdark som älskar att kidnappa folk och göra slavar av dem - drow, mindflayers, neoghi, finns säkert fler som jag inte ens känner till.

Om folk var lite rädda för vikinga-räder eller mongoler IRL borde det inte vara något mot den fucking förlamande skräck som borde finnas för Underdark-civilisationernas slavexpeditioner. Faktum är, alla jordiska makthavare med nån slags förnuft borde samla alla resurser de har och försöka förstöra hela jävla Underdark.
Precis. Jag menar, jag får rätt högt på neuroticism när jag gör tester efter femfaktorsmodellen och hade jag levt i FR hade jag varit ett totalt vrak.

Men det är ju inte så världen beskrivs. Det hänger inte ihop. Det som rimligen helt borde dominera vanliga människors liv och tankar, kultur och föreställningsvärld, diskuteras inte ens.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Man kan självklart vända på detta med FR: FR är en jättebra äventyrsvärld, för man kan som DM stoppa in mer eller mindre vad som helst var som helst i den. Det är en öppen värld, som gjord för att köra knäppa, skruvade, barocka, episka, märkliga, saker i. Och däri ligger, kanske, dess popularitet?

Är det någon som vet varför Wizards har valt just FR som sin grundvärld? Och varför har de dumpat Greyhawk (som jag tycker verkar vara lite mer sansad än FR)?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Man kan självklart vända på detta med FR: FR är en jättebra äventyrsvärld, för man kan som DM stoppa in mer eller mindre vad som helst var som helst i den. Det är en öppen värld, som gjord för att köra knäppa, skruvade, barocka, episka, märkliga, saker i. Och däri ligger, kanske, dess popularitet?

Är det någon som vet varför Wizards har valt just FR som sin grundvärld? Och varför har de dumpat Greyhawk (som jag tycker verkar vara lite mer sansad än FR)?
Rimligtvis för att den säljer bäst?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Är det någon som vet varför Wizards har valt just FR som sin grundvärld? Och varför har de dumpat Greyhawk (som jag tycker verkar vara lite mer sansad än FR)?
Eftersom precis allting annat med 5e kommer ur deras fleråriga period av speltest/marknadsundersökning, antar jag att de har data på att en större del av deras spelarbas diggar FR.
 
Top