Vilka kampanjvärldar spelar ni i?

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Rimligtvis för att den säljer bäst?
Eftersom precis allting annat med 5e kommer ur deras fleråriga period av speltest/marknadsundersökning, antar jag att de har data på att en större del av deras spelarbas diggar FR.
Fast då är frågan varför det har blivit så. Greyhawk kunde ju ha varit större, den är ju ändå den första officiella världen till DnD? Och i så fall kanske det har att göra med att Gygax tvingades bort från TSR anno dazumal?

Noterar att Wizards släppte en fet Greyhawk-bok tidigt in DnD3s historia, men sedan inte gjorde något med världen. Vad hände där?
 
Last edited:

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Greyhawk var ju världen för organized play under 3e-eran, så det hände massor med världen men vi som inte var aktiva i Living Greyhawk såg det aldrig.

Äventyr under samma era var väl ibland implicit placerade i Greyhawk, men med en väldigt lätt hand, intrycket var att de ville vara så generiska som möjligt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,914
Location
Ludvika
Och varför har de dumpat Greyhawk (som jag tycker verkar vara lite mer sansad än FR)?
Jag tror du svarade på din egen fråga där =)

Missförstå mig rätt här, jag är också helt för "mer sansad". Och jag är säker på att det finns åtminstone ett par till som också tycker så. Men för varje person som föredrar att spela människa i DnD, så ser jag tre till som hellre vill spela asimaar, minotaur eller ninja turtle (förlåt; tortle).
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Jag tror du svarade på din egen fråga där =)

Missförstå mig rätt här, jag är också helt för "mer sansad". Och jag är säker på att det finns åtminstone ett par till som också tycker så. Men för varje person som föredrar att spela människa i DnD, så ser jag tre till som hellre vill spela asimaar, minotaur eller ninja turtle (förlåt; tortle).
Ja, det är väl min historikerhjärna som går loss här, men så här tänker jag:

Att Wizards år 2010 valde just FR har jag inga problem att fatta. Det var troligen redan då deras mest älskade värld, med massor av fans och massor av fluff, och dessutom en värld som passar bra med DnD-5s policy att ta bort tråkiga begränsningar och tillåta allt. Det jag fiskar efter är dock hur det kom sig att FR blev störst. GH var rimligen fram till i alla fall mitten på 80-talet minst lika stor som FR, och DL hade också många fans. Men någonstans mellan säg 1985 och 2010 hamnade vi i att FR blev DnDs standardvärld: hur gick det till och varför blev det så?

Jag får väl dumpa mitt knastertorra demonstrationer och demokratisering i Sveriges historia-projekt och söka pengar av Vetenskapsrådet för att forska på denna viktiga historiska fråga.
 
Last edited:

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Att Wizards år 2010 valde just FR har jag inga förstå att fatta. Det var troligen redan då deras mest älskade värld, med massor av fans och massor av fluff, och dessutom en värld som passar bra med DnD-5s policy att ta bort tråkiga begränsningar och tillåta allt. Det jag fiskar efter är dock hur det kom sig att FR blev störst. GH var rimligen fram till i alla fall mitten på 80-talet minst lika stor som FR, och DL hade också många fans. Men någonstans mellan säg 1985 och 2010 hamnade vi i att FR blev DnDs standardvärld: hur gick det till och varför blev det så?
Kan inte framgångarna för datorspeln som var placerade i FR ha spelat in? Såsom spelserierna Baldurs Gate, Icewind Dale och Neverwinter Nights?
För mig blev dessa inkörsporten till DnD och Forgotten Realms.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Kan inte framgångarna för datorspeln som var placerade i FR ha spelat in? Såsom spelserierna Baldurs Gate, Icewind Dale och Neverwinter Nights?
För mig blev dessa inkörsporten till DnD och Forgotten Realms.
Ja, datorspelen har fått FR att kännas tryggt och hemma. Mina FR karaktärer är nästan alltid från Neverwinter, för jag känner staden. Så om saker är bullshit nonsens någon annanstans så är det ändå en säker punkt.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Kan inte framgångarna för datorspeln som var placerade i FR ha spelat in? Såsom spelserierna Baldurs Gate, Icewind Dale och Neverwinter Nights?
För mig blev dessa inkörsporten till DnD och Forgotten Realms.
Ja, det är likadant för mig! Innan jag drog igång min nuvarande DnD5-kampanj var mina enda erfarenheter i FR från just dessa tre spel. Och jag tycker världen funkar bra i de här spelen, bättre än när man spelar bordsrollspel.

Fast grejjen är ju att de valde att göra dessa spel i FR och inte GH eller DL. Så redan då, 90-talet, verkar FR ha gått om de andra världarna?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Men någonstans mellan säg 1985 och 2010 hamnade vi i att FR blev DnDs standardvärld: hur gick det till och varför blev det så?
För att Ed Greenwood fortfarande var aktiv och skrev saker. Gygax var petad från TSR och ingen annan kunde eller ville bli Greyhawks skapargud.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
För att Ed Greenwood fortfarande var aktiv och skrev saker. Gygax var petad från TSR och ingen annan kunde eller ville bli Greyhawks skapargud.
Jo, det var ju min killgissning i post 41. Jag tänker på "ingen annan kunde eller ville bli Greyhawks skapargud" - vet du att det var så eller tror du att det var så?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Jo, det var ju min killgissning i post 41. Jag tänker på "ingen annan kunde eller ville bli Greyhawks skapargud" - vet du att det var så eller tror du att det var så?
Min evidens är just att de gick över till Living Greyhawk: istället för att ha någon internt som bestämde saker gick de över till att crowdsource:a världens utveckling.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Min evidens är just att de gick över till Living Greyhawk: istället för att ha någon internt som bestämde saker gick de över till att crowdsource:a världens utveckling.
Jag tror jag behöver sätta mig in i Living Greyhawk lite bättre. Tack för att du pekat ut det här fenomenet för mig, det har gått under min radar.

Men vi är ju två fildr här som pekar på att FR vann över GH när Gygax tvingades bort från TSR, så vi kan väl fastslå det som en vetenskaplig sanning (sådana är som bekant alltid provisoriska).*

PS: jag gick lite OT här, helt ok för mig om mods bryter ut det här sidospåret.

*Ja, alltså både vetenskapliga sanningar och fildrs är provisoriska, sub specie aeternitatis
 
Last edited:

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Ja, det är likadant för mig! Innan jag drog igång min nuvarande DnD5-kampanj var mina enda erfarenheter i FR från just dessa tre spel. Och jag tycker världen funkar bra i de här spelen, bättre än när man spelar bordsrollspel.

Fast grejjen är ju att de valde att göra dessa spel i FR och inte GH eller DL. Så redan då, 90-talet, verkar FR ha gått om de andra världarna?
Kanske i slutet av 90-talet. Början av 90-talet dominerades väl Dragonlance-datorspel?
Av de senare datorspelen minns jag bara Planescape: Torment som icke FR-datorspel.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Fast det jag läser hänger inte ihop. (Då talar jag om FR). Ingenstans har jag läst något om hur en vanlig bonde tänker om sitt liv. Makthavare borde vara totalt paranoida, i denna värl som till synes myllrar av mind flayers, ärkemagiker och demoner som alla kan ta mental kontroll över dem eller deras närmsta, eller för den delen byta ut dem mot en kopia, men det verkar de inte vara. Ingenstans förklaras väder och klimat på ett relaterbart sätt. På vissa ställen finns det stater, på andra ställen inga stater - vila mekanismer styr det här? Demografin förefaller helt slumpartad och frikopplad från saker som livsmedelsproduktion. Ekonomi? Mithral hall och Gauntlegrym exporterar metaller men har inga handelsvägar? Hur funkar det där?

Låt oss bara ta slumpmötestallen i SKT. Det är uppenbart att en commoner med 7 HP inte kan överleva en resa till närmsta stad. Ändå reser uppenbarligen dessa commoners helt utan vakter. Är de självmordsbenägna? What gives?

Katastrofer som Spellplague och Second Sundering tycks inte sätta några som helst spår varken i folks själsliv eller kulturer? Varför har inte alla PTSD?

Och. Så. Vidare.

Jag har kört många culture gejming tunga spel och har aldrig haft några problem att varken får världarna eller personerna i dem att kännas rimliga utifrån fluff och regler. Men FR? Det är en sån total röra på så många nivåer att det bara är att ge upp. Vi borde skicka EON-teamer tillbaka i tiden och ge Ed Greenwood en grundkurs i världsbyggande. Typ ”handelsstäder har ofta vägar”.
Att saker hänger ihop är uppenbarligen inte en nödvändighet, annars skulle inte denna typ av världar sälja så mycket under så lång tid. De flesta accepterar saker som de är skrivna. Jag vet ju inte vad du läst om FR, eller i övrigt, vilka rollspel och världar du läst. Men min uppfattning är att väldigt få rollspel och världar beskriver vad dess invånare tänker om olika saker. För Forgotten Realms så vet jag att de i 2nd editions grundbox har sektioner om folks "mindset" i världens olika regioner. i 3rd ed har de en sektion om hur de riktigt kraftfulla tänker. Jag har ganska mycket FR-material, men jag hoppas du är ok med att jag inte går genom allt i jakt på svar för eventuella frågor du har. Vissa generella saker kanske också står i grundböcker då problem som mind flayers, monster och sånt är ganska universellt i alla D&D-världar.

Vad är ett relaterbart sätt att förklara väder och klimat på? Att det är väldigt likt vår planet? Då D&D har magiska väder, varelser som kan påverka väder, prylar som kan påverka väder osv känns det som att det bara är nåt suspension of disbelief precis som säg mängden mat som krävs för en viss stads storlek. Om det bryter dig eller dina spelare ur illusionen då är det ju bara att antingen ändra värld, ändra på världen, eller acceptera dessa brytningar.

Att vissa ställen har stater och andra inte har tänker jag mig är som i vår värld om man går tillbaks till innan vi satt gränser och upptäckt och bosatt oss i hela världen.

När de gäller rollspel och vad som presenteras i dem, så blir det lite som säg en tv-serie som Star Trek. Är det som händer rollpersoner eller hjälterymdskeppet och dess besättning något utöver det vanliga, eller ska man se det som att detta är verkligheten. Råkar alla skepp ut för samma mängd problem som Enterprise? Ska man se en tabell för slumpmässiga möten som en slags avspegling av den ekologi som faktiskt är där, eller nåt som bara händer rollpersoner?
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Forgotten Realms borde praktiskt taget vara Lovecraftian Cosmic Horror för hela slanten. Alla vanliga människor (och alver, hober, etc) borde leva sina liv totalt paranoida och vettskrämda över de horder av lvl 10+ monster och monster-civilisationer och bisarra magiska fenomen och whatnot som närsomhelst kan dyka upp och förstöra deras liv - eller kanske redan gör det, utan att de vet om det alls.

Ta bara det faktum att det finns en hel underjordisk värld där slaveri verkar vara en stor hörnpelare i ekonomin. Vi har multipla hela civilisationer i the Underdark som älskar att kidnappa folk och göra slavar av dem - drow, mindflayers, neoghi, finns säkert fler som jag inte ens känner till.

Om folk var lite rädda för vikinga-räder eller mongoler IRL borde det inte vara något mot den fucking förlamande skräck som borde finnas för Underdark-civilisationernas slavexpeditioner.
Vad säger att FRs folk är som oss? De kanske har evolverat fram en mycket längre ångest, eller rädsla, eller så har gudarna gjort det. Kanske är det faktum att det finns gudar en ännu sjysstare security blanket än det är i vår värld. Dör man så kommer man till nåt trevligt ställa så länge man inte är ateist.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Är det någon som vet varför Wizards har valt just FR som sin grundvärld? Och varför har de dumpat Greyhawk (som jag tycker verkar vara lite mer sansad än FR)?
Populariteten. Den har varit den miljö som sålt bäst sedan den kom.

Jag vet inte hur dumpad man ska se Greyhawk som, det kommer ju nya kampanjvärldar då och då under spelets gång, och inte alla får nytt material till alla utgåvor. Jag var mer förvånad när 3E kom och de valde att ha en standardvärld istället för som tidigare olika linjer med världsspecifika produkter och andra som var världsagnostiska.

En sak de såg när WotC tog över från TSR var att genom att ha så många världar så kannibaliserade de varandra. Istället för att 100 pers köper en bok, så köper varje grupp om 20 en bok. Det innebär mer folk som arbetar och mindre lönsamhet. 5E med sin extremt låga mängd produkter jämfört med 3E och tidigare är detta taget ytterligare ett steg.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Kanske i slutet av 90-talet. Början av 90-talet dominerades väl Dragonlance-datorspel?
Av de senare datorspelen minns jag bara Planescape: Torment som icke FR-datorspel.
Temple of Elemental evil är Greyhawk.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Fast då är frågan varför det har blivit så. Greyhawk kunde ju ha varit större, den är ju ändå den första officiella världen till DnD? Och i så fall kanske det har att göra med att Gygax tvingades bort från TSR anno dazumal?

Noterar att Wizards släppte en fet Greyhawk-bok tidigt in DnD3s historia, men sedan inte gjorde något med världen. Vad hände där?
Det har mest med Gygax att göra. Jag tror att i början var det tänkt att de flesta spelledarna skulle skapa sina egna världar. Det tog ju ett tag för Greyhawk att komma ut. Gygax hade ju väldigt mycket att göra så mängden produkter var ju en del av det, han kan ju bara skriva en viss mängd på en viss tid. Temple of Elemental Evil som han jobbade på är ett exempel där någon annan fick färdigställa det han påbörjade. Jag vet inte hur det såg ut med försäljningen av färdiga kampanjvärldar men Lankhmar och Dragonlance som kom efter Greyhawk fick ju iaf TSR intresserade av att skapa fler.

Kampen om företaget spelar nog också in, det var ju lite dåliga känslor inblandat där. (De publicerade ju parodin Castle Greyhawk och Gygax sprängde Greyhawk i sin bokserie om Gord the Rogue.) I längden borde det dock vara försäljningssiffror som avgjorde. Greyhawk fick en viss mängd produkter och två återlanseringar under 2nd edition så där fick det en hel del kärlek. Under den utgåvan kom ju en massa andra produktlinjer också (Mystara, Birthright, Dark Sun, Ravenloft, Jakandor, Council of Wyrms, Spelljammer, Planescape) och tog tid och resurser.

Om Living Greyhawk Gazetteer har någon postat tidigare. Förutom den kom en mindre skrift, en tidning kallad Living Greyhawk Journal (som kom med strax under 10 nummer) och ett exklusivt äventyr om man var med i RPGA. Regionerna och Living-kampanjen fick ju en bunt egna äventyr. (Äventyr kan man hitta begagnade, exempelvis har Alphaspel några inne.)
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
För att Ed Greenwood fortfarande var aktiv och skrev saker. Gygax var petad från TSR och ingen annan kunde eller ville bli Greyhawks skapargud.
Det var Carl Sargent som tog upp platsen som Greyhawks skapargud, och det kom en bra mängd med äventyr, boxar och källböcker under hans tid från ca 90-94. Han följdes upp av Erik Mona från ca 98 och in i 3E. Förutom gapet mellan Sargent och Mona har det inte varit något egentligt gap med produkter till GH, men TSR valde att lägga mest krut på det som sålde mest.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,914
Location
Ludvika
Det jag fiskar efter är dock hur det kom sig att FR blev störst.
Ja? Det var den frågan jag försökte besvara =)

FR blev störst för att folk vill spela allt möjligt konstigt, och det passade bättre i FR än exempelvis GH*.

Om man vill spekulera i varför folk vill spela konstiga saker kan jag tänka mig att det handlade om vilka barnprogram man växte upp med som influerade ens smak i rollspel? Jag tänker tillbaka på Biker Mice from Mars, Thundercats, Gargoyles, The Adventures of T-Rex, Ninja Turtles. Ungerna som växte upp ville sen spela det i rollspel.

Medan jag gissar på att de som istället var lite äldre vid det laget istället ville spela A-team och McGuyver.

Hmm... jag tror man skulle kunna får rätt intressanta resultat om någon driven person orkade undersöka kopplingen mellan folks föredragna spelstill och vilka barn/ungdomsprogram de gillade. Tänker exempelvis att det finns starka kopplingar mellan McGyver och OSR.

*säger han som att han visste något, när han egentligen bara killgissar vilt.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Ungar! Fem myror är fler än fyra elefanter, Manne, Vilse i pannkakan leder uppenbarligen till Forgotten Realms då :)
(Fast jag gillar iofs alla TSRs kampanjvärldar, och en enorm mängd icke-TSR-världar för den delen.)

Beroende på när man började spela var det åtminstone olika lätt att få tag på olika grundboxar/böcker om man knallade in i en butik. Jag vet inte hur länge exempelvis Greyhawkboxen fanns att köpa i butik, eller hur mycket den trycktes, men den verkar bara ha fått en enda tryckning. Det verkar som att Forgotten Realms snabbt sålde mer än Greyhawk om man ser på mängden material, och mer än Dragonlance rollspelsprodukter också. Och så har det i princip fortsatt.

Men varför vet jag inte. Om man jämför de olika grundboxarna så är det visserligen mer sidor och material i FR-boxen och mer utförliga beskrivningar av saker. Kan det vara en sådan sak att den som köper en kampanjmiljö vill ha en viss nivå av stöd och GH var för sparsmakad? Jag kan tyvärr inte komma ihåg mina egna känslor från när jag först läste dem på 80-talet. Men jag minns att jag imponerades av mängden material, och att boksidorna var i ett pergamentliknande material istället för vanliga vita sidor. Jag gillade också region/landsmodulerna (precis som jag gillade Gazetteer-linjen till D&D). Greyhawk fick inte nåt sånt förrän en bit in i 2nd ed.
Romanerna till FR måste också ha varit mycket populärare än de till GH då de snabbt fick många fler.
 
Top