DoD Vilka färdigheter saknas?

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Slöjd är ju ändå användbart för att sticka raaggsockar, bygga gripholkar och smörknivar. Tycker dock att bara köpmän, barder och lärda ska kunna läsa.
Litterära riddare och krigare är sjukt avtändande kanske att de kan rista sitt namn
 

abe

Veteran
Joined
8 May 2014
Messages
125
Bläddrade i det gamla danska rollspelet Viking. Kryllade av livsnödvändiga färdigheter att inspireras av, vem ska annars baka brödet och brygga mjödet? Screenshot_20221214-222635.jpg
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
E30CFA80-4FE0-45E8-8120-74E6FC2B1037.jpeg
I och med uppdaterade betan har vi nu denna lista färdigheter. Själv känner jag mig väldigt nöjd! Känns som en syntes av det uttalade designmålet, det historiska arvet - och den diskussion iaf jag lyckats se på olika ställen. Klart man skulle kunna diskutera mer, det kan man alltid, men jag tycker det känns som en bra lista! Hålls det med?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
View attachment 11014
I och med uppdaterade betan har vi nu denna lista färdigheter. Själv känner jag mig väldigt nöjd! Känns som en syntes av det uttalade designmålet, det historiska arvet - och den diskussion iaf jag lyckats se på olika ställen. Klart man skulle kunna diskutera mer, det kan man alltid, men jag tycker det känns som en bra lista! Hålls det med?
100%
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
433
Location
Uppsala
I och med uppdaterade betan har vi nu denna lista färdigheter. Själv känner jag mig väldigt nöjd! Känns som en syntes av det uttalade designmålet, det historiska arvet - och den diskussion iaf jag lyckats se på olika ställen. Klart man skulle kunna diskutera mer, det kan man alltid, men jag tycker det känns som en bra lista! Hålls det med?
Medhåll Jag tycker det ser jättebra ut med färdigheterna! Helt klart nöjd!
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
... Fast undrar lite om det kanske är lite snålt med antal färdigheter? Förr kunde en medelålders RP 6 av 16 färdigheter, nu kan samma RP 7 av 30... Plus att färdigheterna iom förökningen ju nödvändigt även blivit smalare. Även om 6/16 = 37 % kanske är för mycket så känns det som att de nya lätt kunde ökas till 8 eller 9. (8/30 = 26 %, 9/30 = 30 % (och 7/30 = 23 %))
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,292
För en DoD-n00b: varför är det bättre med fler färdigheter? Menar inget illa, bara nyfiken.
 
Top