DoD Vilka färdigheter saknas?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,914
Location
Ludvika
En del har uttryckt att färdighetslistan i speltestreglerna är lite för kort. Jag är nyfiken på att höra vilka färdigheter ju DU saknar.

Berätta gärna VARFÖR du tycker dina extra färdigheter behövs.

Självfallet är det också intressant om du tycker någon av färdigheterna borde delas upp i två eller fler olika färdigheter, eller om du tycker att några befintliga färdigheter borde slåss ihop.

Ordet är fritt!
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
451
Location
Uppsala
På rent spontan tycker jag att Svärdets Sång har ganska lagom många färdigheter. tillräckligt varierade för att täcka så gott som alla situationer.
Men jag ska tänka och återkomma med ett genomtänkt icke reflexmässigt svar
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Är Rida, hoppa, klättra, ilmarsch, simma, akrobatik, gyckelkonster// Rörlighet
Är administration, heraldik, historia, teologi, kulturkännedom, värdesätta, hantverk och låsdyrkning// lärdom
Varför finns speja och finna dolda ting är inte det samma- färdigheten Se
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,914
Location
Ludvika
Är Rida, hoppa, klättra, ilmarsch, simma, akrobatik, gyckelkonster// Rörlighet
Är administration, heraldik, historia, teologi, kulturkännedom, värdesätta, hantverk och låsdyrkning// lärdom
Varför finns speja och finna dolda ting är inte det samma- färdigheten Se
Balans mellan färdigheterna? Jag har oerhört svårt att se att exempelvis heraldik eller kulturkännedom kommer vara aktuellt lika ofta som speja eller finna dolda ting. "Lärdom" däremot ligger kanske på ungefär samma nivå, men kanske inte om man slagit ihop speja och finna dolda ting till en?
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,837
Location
Off grid
Balans mellan färdigheterna? Jag har oerhört svårt att se att exempelvis heraldik eller kulturkännedom kommer vara aktuellt lika ofta som speja eller finna dolda ting.
Balans är inte jätteviktigt och kan kompenseras t.ex genom kostnad.

Men du har rätt om att det stora kruxet med lärdomfärdigheter (geografi, historia, heraldik, språk, kulturkännedom etc.) är ju att de riskerar att inte användas.

Det är rollpersonens inkörsport till världen, men riskerar ju då att tappa i värde om världen inte är byggd än, eller om den inte är så viktig.

Så länge äventyren bara handlar om grottor, skatter och gastar finns liksom ingen poäng att ha dem med i spelet.

//EvilSpook
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Jag förstår hur de tänkt. Designvalet är breda färdigheter som kommer till användning när man äventyrar. Äventyrar ska alltså då vara att man utforskar riddersrös, döda skogen, dimön eller liknande. Man måste se listan från den premissen, tänker jag. De som vill ha en avsevärt annorlunda färdighetslista eller andra större ändringar kanske egentligen önskar ett annat designval.

Med det sagt tycker jag Rörlighet blev lite bred. Den är ju också närmast synonym med Smidighet som är en grundegenskap. Kanske delas i Undvika och Akrobatik? Undvika kan tänkas få vara en stridsfärdighet.
Likaså kan jag tänka mig en split av Övertala. En som gäller övertygande ledarskap, en som gäller bluffande och fiffel. Övertyga och Bluffa?
Jag skulle gärna se en version av Hantverk. Alltså, om man ska bygga något eller liknande.
Gärna Handel/köpslå så att man kan vara köpman. Jag tycker att en köpman i gruppen kan ge intressanta äventyrsuppslag.
Ytterligare en klassiker: sjökunnighet. Om det alls är tänkt att man kan ha sjöfartsäventyr.
Kanske Rida/djurhantering.

Det skulle ge följande lista av tillägg:
Akrobatik
Bluffa
Djurhantering/rida
Hantverk
Köpslå
Sjökunnighet
Undvika
Övertyga

Utgår:
Rörlighet
Övertala

Slutsumma 9+8-2 = 15. Plus stridsfärdigheterna. Totalt 22.

Men återigen, jag förstår hur det är tänkt. Ovanstående är mest en tankeövning givet trådstartarens fråga, och inte alltför långt från spelets nuvarande inriktning. Jag misstänker starkt att flera av dessa färdigheter kommer att visa sig täckas av olika förmågor när de fullständiga reglerna kommer ut. Det kan vara ett mer genomtänkt sätt att hantera det.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,458
Location
Helsingborg
En del har uttryckt att färdighetslistan i speltestreglerna är lite för kort. Jag är nyfiken på att höra vilka färdigheter ju DU saknar.
Jag hade hellre haft förmågor som förändrade färdigheterna på något sätt, främst Lärdom, som att alla slag för att kunna något om alla kulturer slås med fördel med Lärdom eller att gifter man skapar med Läkekonst får en kraftfullare effekt. Så verkar också vara fallet. Så jag vet inte om det är något visst med att klaga över att det är för få färdigheter när förmågorna bygger vidare på dem. Möjligtvis är det för många, eftersom det egentligen inte borde vara huvudfokuset med karaktären.

Hade hellre haft bara Närstrid och Skytte än alla vapenfärdigheter.

Hade hellre haft Vaksamhet än Fysik och då tagit bort både Speja och Finna dolda ting. Hade på samma gång fått en ersättning för Upptäcka fara.

Möjligen saknar jag en färdighet för Kontaktnät, Fixare eller liknande men det kanske ingår i Speja. Möjligtvis också Teknologi/Alkemi, beroende lite på vad det finns för föremål i världen. Tycker det är kul med figurer som är som McGyver/Uppfinnar-Jocke eller som skapar magiska brygder och dekoter. Folk som är "buffare", en sorts show-magiker som assisterar andra.

Någonting säger mig dock att färdigheterna är egentligen yrken, där det kommer vara lika många yrken som färdigheter i grundboken.

Närstrid: Krigare
Skytte: Jägare
Fingerfärdighet: Tjuv
Finna dolda ting: Gravplundrare
Läkekonst: Helare
Lärdom: Lärd
Rörlighet: Gycklare
Smyga: Lönnmördare
Speja: Stigfinnare
Vildmarksvana: Stråtrövare
Övertala: Köpman
 
Last edited:

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Jag skulle säga Hantverk, Köpslå och Sjökunnighet som mina främsta. Sen gillar jag Insikt från KH, så något sådant vore också najs. Är också en fan av gamla Upptäcka fara, så det optimala för mig skulle vara en mix av Insikt och Upptäcka fara.

Jag blir lite fundersam av det här:

Jag misstänker starkt att flera av dessa färdigheter kommer att visa sig täckas av olika förmågor när de fullständiga reglerna kommer ut.
kombinerat med det här:

Yrkesförmågorna uppstod i spel sedan det kändes som att de lite mer udda yrkena som hantverkare, bard och lärd blev lite meh - de hade liksom en fokus-färdighet vardera som alla andra också kunde lära sig. Vi landade i att dessa yrken blir roligare om de får kunna något som andra inte kan.
...eftersom det verkar som att t.ex. Hantverk blir en förmåga, och dessutom en yrkesförmåga. Nu spekulerar jag ju vilt, men det känns spontant lite lustigt att "låsa" handlingar på det sättet. Alla kan dyrka lås och läsa uråldrig toorranska, men inte reparera en yxa? Alla kan få lära sig läkekonst, men inte hur man spelar flöjt? (Beror ju helt på hur det utformas, men så som det ser ut nu).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,914
Location
Ludvika
Nu spekulerar jag ju vilt, men det känns spontant lite lustigt att "låsa" handlingar. Alla kan dyrka lås och läsa uråldrig toorranska, men inte reparera en yxa? Alla kan få lära sig läkekonst, men inte hur man spelar flöjt? (Beror ju helt på hur det utformas, men så som det ser ut nu).
Tomas har ju sagt i någon av trådarna att avsikten är att att olika yrken ska ha möjlighet att lära sig andra yrkens förmågor, så direkt låsta kommer de ju inte vara.

Blir ju mer som en slags motsvarighet till tool proficencies i DnD: alla kan gissa vad det är för slags växt, men du behöver en viss nivå av träning för att kunna åstadkomma något i en snickarverkstad.

Sen kan man ju absolut diskutera var gränserna ska gå... där tror jag inte att det enbart är en fråga om vad som är "logiskt" eller "realistiskt", utan även vad som generar roliga rollpersoner att spela, och (gissar jag) försöka undvika att man _måste:_ ha med en specifik typ av rollperson. Att ha någon som kan dyrka lås anses av vissa spelgrupper vara nödvändigt, men en nasare är det sällan eftersom vem som helst kan gå in i en affär och köpa saker.

Gissar jag då, baserat på några få lösrykta uttalanden =D
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Hade hellre haft bara Närstrid ocNågonting säger mig dock att färdigheterna är egentligen yrken, där det kommer vara lika många yrken som färdigheter i grundboken.
Du har nog rätt. Förväntar mig något fiffigt här i landet yrken, förmågor, osv. Får säga att jag håller med om Vaksamhet också.

Magiskolorna kommer ju att vara en ”öppen klass” av färdigheter (vilket jag är mycket glad för). Där skulle man kunna hitta en del andra, egentligen inte helt ”magiska” färdigheter som alkemi, artificer, etc. Vore bra tror jag.
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
och (gissar jag) försöka undvika att man _måste:_ ha med en specifik typ av rollperson. Att ha någon som kan dyrka lås anses av vissa spelgrupper vara nödvändigt, men en nasare är det sällan eftersom vem som helst kan gå in i en affär och köpa saker.

Gissar jag då, baserat på några få lösrykta uttalanden =D
Jo, håller med, men där ser jag också en risk att det blir tvärtom - dvs att man ändå måste ha en hantverkare med sig för ingen annan kan reparera vapnen. Tycker att det snabba återhämtandet av KP som de nya reglerna har, är smart i just det att man inte behöver ha med sig en magiker som kan Hela. Så risken - som jag ser det - är att man såhär skapar ett nytt måste.

Men som sagt - vi är långt ute på spekulerar-oceanen :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,914
Location
Ludvika
Jo, håller med, men där ser jag också en risk att det blir tvärtom - dvs att man ändå måste ha en hantverkare med sig för ingen annan kan reparera vapnen.
Alla kan bära med sig ett backupvapen, eller så kan man plocka upp vapen från fallna fiender. Det blir inte nödvändigt på samma sätt.

Men jag hoppas innerligt att man inte kan reparera vapen hur som helst. Hade till och med föredragit om det varit mer binärt: vapnet är helt, eller så går det sönder på riktigt och är bara att slänga.

Fast där handlar det ju inte om färdigheter längre, så klart.
 

Moberg

Veteran
Joined
31 Jul 2014
Messages
107
Jag hade gärna sett att man delat upp skytte i tre delar åtminstone: pilbåge, armborst och kastvapen. Tycker det känns lite snedbalanserat med sex färdigheter för närstrid men bara en för avståndsvapen.

Utöver det tycker jag färdigheterna ser bra ut, men saknar er par tomma rader längst ner där man kan skriva in något eget.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,914
Location
Ludvika
Jag hade gärna sett att man delat upp skytte i tre delar åtminstone: pilbåge, armborst och kastvapen. Tycker det känns lite snedbalanserat med sex färdigheter för närstrid men bara en för avståndsvapen.
Jäkligt bra poäng!
 
Top