DoD Vilka färdigheter saknas?

Moberg

Veteran
Joined
31 Jul 2014
Messages
107
Jag föreställer mig att det finns unika regler för de olika närstridsvapnen, vilket vi ju sett till viss del i snabbreglerna också.
Att inte särskilja avståndsvapen på ett liknande sätt känns som en missad möjlighet.

Hade gärna sett just armborst som ett långsammare, tyngre och farligare vapen jämfört med pilbåge som mer mobilt, lättare och eventuellt mindre skadligt.

Kastvapen skulle kunna fungera som ett mellanting och eventuellt kräva/använda fv i närstridsvapnet av samma typ.

Men ja, jag hittar nog på lite husregler som gör mig nöjd, för vissa av mina ideer går nog emot designvalen man tagit.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,226
Location
Örebro
Jag föreställer mig att det finns unika regler för de olika närstridsvapnen, vilket vi ju sett till viss del i snabbreglerna också.
Det sades väl på AlphaSpels 40 års jubileum att det är en bakansfråga. Krigaren kan använda alla vapen (ergo, bli bra med all loot), medan andra yrken snarare har en vapenfärdighetet. Skalar man då bort massa vapenfärdigheter blir det ju indirekt en nerfning av krigaren.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
508
Det känns som det är rätt bra nu, om det ska vara nybörjarrollspel + att det ska slås mot egenskaper om färdigheter inte täcker. Dock känns det som att Karisma med endast Övertala kan bli lite dump-stat/dump-tillstånd (lortig). Att övertala någon/sig själv vid 0 KP att slåss max tre rundor under dödsslagandet, är ju inte så extremt "tungt" att kunna göra känns det som. Förhoppningsvis kommer karisma/övertala till många fler nyttor när fullständiga regelboken kommer, utöver ovan nämnt samt såklart att just övertala folk (vanligtvis: att inte strida mot RP)
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,988
Men är det inte lite powergaming varning på alla gamla rävar här inne. Alla vill ha den perfekta builden men jag ska göra en dvärg med karisma 18 och styrka fem och sen ska hen vara supergnällig och tala med jävligt gäll röst men alla kommer älska hen. Ha ha
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Jag som nyligen har detaljstuderat DoD87 kan meddela att där endast finns en färdighet för social interaktion (bortsett från exempelvis Sjunga och spela), Övertala, som inget yrke alls har som yrkesfärdighet. Och jag har aldrig uppfattat KAR som dumpstat där. Undrar om alla husreglade bort detta? Eller att det bara är minnet av DoD91 som spökar, där både Övertala och Bluffa är primära färdigheter som därmed alla kan lära sig? Eller om man helt enkelt inte brydde sig om balans.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
Jag som nyligen har detaljstuderat DoD87 kan meddela att där endast finns en färdighet för social interaktion (bortsett från exempelvis Sjunga och spela), Övertala, som inget yrke alls har som yrkesfärdighet.
Man hade valfria poäng att sätta ut men fick bara max x3 på det?

Köpmannen hade Köpslå?

I Expert var det flera som kunde köpa Övertala. Kan inte tänka mig att folk spelade med grundreglerna särskilt länge.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Jag har börjat fundera på ett system för att skapa "specialiseringar" där man kan köpa t.ex. "låsdyrkning" som specialitet och alltid få fördel på det slaget mot Fingerfärdighet om man dyrkar lås. Ett sätt att utöka färdighetslistan utan att helt kortsluta systemet. Men vi får se hur det landar när hela spelet är klart, och om det är en okej väg att gå.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag har börjat fundera på ett system för att skapa "specialiseringar" där man kan köpa t.ex. "låsdyrkning" som specialitet och alltid få fördel på det slaget mot Fingerfärdighet om man dyrkar lås. Ett sätt att utöka färdighetslistan utan att helt kortsluta systemet. Men vi får se hur det landar när hela spelet är klart, och om det är en okej väg att gå.
Jag funderade angående ett annat system att säga att om du har rätt specialisering kommer du lyckas automatiskt givet tillräckligt med tid. Tärnings slår man för att se om man lyckas _snabbt_ (och slås alltså bara om det vore ett problem om det tar lång tid).

Vad "tillräckligt med tid" innebär får väl avgöras av SL från fall till fall.

Skulle för all del kunna kombineras med fördel också.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Tärnings slår man för att se om man lyckas _snabbt_ (och slås alltså bara om det vore ett problem om det tar lång tid).
Jag gjorde några sådana tolkningar som SL igår när vi körde en tidig version av Trolletinn med onsdagsgänget. Helt enkelt "vad fan det är klart att ni lyckas om ni håller på tillräckligt länge".
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Jag har börjat fundera på ett system för att skapa "specialiseringar" där man kan köpa t.ex. "låsdyrkning" som specialitet och alltid få fördel på det slaget mot Fingerfärdighet om man dyrkar lås. Ett sätt att utöka färdighetslistan utan att helt kortsluta systemet. Men vi får se hur det landar när hela spelet är klart, och om det är en okej väg att gå.
Litet så gör ju Symbaroum (man får ett plus i stället för Fördel, men annars samma sak) om man har spelarhandboken.

Inklusive just låsdyrkning.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Man hade valfria poäng att sätta ut men fick bara max x3 på det?

Köpmannen hade Köpslå?

I Expert var det flera som kunde köpa Övertala. Kan inte tänka mig att folk spelade med grundreglerna särskilt länge.
Okej, jag glömde Köpslå men det är så specialiserat. Men man har inga valfria val i DoD87. Bara magikern kan välja några valfria färdigheter (och därmed även Övertala). EDD är en annan sak, ja.
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Först och främst: tack för en supersnygg Beta! Verkligen ett nöje att läsa.

Har redan lyft fram några eventuella konstigheter med Hantverkarens förmåga på FLs errata-forum, men tar den här frågan här då grundfunderandet finns här. Alltså:

Jag blir lite fundersam av det här: ...eftersom det verkar som att t.ex. Hantverk blir en förmåga, och dessutom en yrkesförmåga.
Yrkesförmågorna uppstod i spel sedan det kändes som att de lite mer udda yrkena som hantverkare, bard och lärd blev lite meh - de hade liksom en fokus-färdighet vardera som alla andra också kunde lära sig. Vi landade i att dessa yrken blir roligare om de får kunna något som andra inte kan.
Nu finns hjälteförmågan Mångsysslare, så bardens och hantverkarens förmågor kan läras av andra direkt efter första spelpasset. Så det känns lite som att man är tillbaka i att de har en fokus-färdighet (eller -förmåga i det här fallet) som alla andra ändå kan lära sig.
Och då känns det kanske ändå vettigare (?) att ha dem som färdigheter - HANTVERK, UPPTRÄDA mm. Då undviker man problemet som nu finns - att en krigare omöjligt kan vässa sitt vapen och en jägare omöjligt kan flå sitt byte, och att när de väl lär sig detta så är de fullfjädrade smeder och garvare med samma. Om man har en färdighet så kan krigaren försöka vässa sitt vapen, men hantverkaren kan med sin förmåga vässa så sjutton! :) Och smida och garva och bryta upp dörrar med grym bonus.

Om man inte vill införa nya färdigheter - men fortfarande hålla fast vid någotslags niche-protection för yrkena - så borde kanske Mångsysslare antingen tas bort eller göras lite svårare att uppnå på något sätt. (Och åtminstone flåendet plockas bort från Hantverkarens förmåga)

Det enklaste där är kanske att allt köps med erfarenhetskryss och hjälteförmågorna är billigare än yrkesförmågorna??
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Oavsett om man inför fler färdigheter eller inte i det färdiga spelet, personligen har jag inga starka åsikter i frågan, så föreslår jag att det lämnas utrymme för den som vill infoga fler i sin egen kampanj genom att lägga till ett par tomma rader i botten av färdighetsrutan på formuläret. Det finns det utrymme för med ett minimum av fiffel.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
660
Location
Nibiru
Oavsett om man inför fler färdigheter eller inte i det färdiga spelet, personligen har jag inga starka åsikter i frågan, så föreslår jag att det lämnas utrymme för den som vill infoga fler i sin egen kampanj genom att lägga till ett par tomma rader i botten av färdighetsrutan på formuläret. Det finns det utrymme för med ett minimum av fiffel.
Ja, precis detta är förmodligen vad vi kommer att göra, att öppna för "sekundära" färdigheter som kan läggas till i expansioner osv, medan grundlistan med färdigheter som är tryckta på rollformuläret är de primära. Det finns ju redan sådan sekundära färdigheter i form av magiskolor, så vi bara utökar det konceptet.

Vad gäller yrkeförmågor så är det något som kom till under utvecklingen av spelet. I tidigare utkast var Hantverk, Uppträda, osv färdigheter. Så varför ändrade vi detta? Jo, för att det gjorde att de lite mer udda yrkena som hantverkare och bard blev rädd uddlösa och trista. Vem som helst kunde lära sig "deras" färdighet, och de hade inget som gjorde dem intressanta och speciella. Med yrkesförmågor får varje yrke något unikt, som bara det yrket kan.
Det är inte heller så att personer som saknar yrket inte alls kan göra enkla saker - en jägare kan flå ett djur, en krigare kan utföra vapenvård, vem som helst kan sjunga en trudelutt - dessa saker behöver inte regler. Det yrkesförmågorna ger är ju något utöver det vanliga.

Helt riktigt att Mångsysslare är ganska lätt att skaffa tidigt om man vill - men det blir ju på bekostnad av en annan hjälteförmåga.
 
Last edited:

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
För att förtydliga: jag ville alltså inte alls argumentera mot yrkesförmågor - tycker de är toppen! Förstod bara inte helt hur Mångsysslare går ihop med designmålet med unika förmågor. (Och förstår kanske inte helt ännu heller - vilken hjälteförmåga man än väljer är ju på bekostnad av en annan... Precis som att välja en färdighet på bekostnad av en annan) Men - det kan ju bra hända att det är ett icke-problem på annat håll än i min virriga hjärna :)

Dock vill jag nog påstå att reglerna som de är skrivna nu inte tillåter jägaren att flå ett djur. Eller så kanske de gör det, men kräver då istället att Hantverkaren betalar VP för samma handling. Från hantverkarens förmåga:
"På en Kvart flå ett dött djur eller monster och ta till vara dess päls eller skinn. Kostnaden i VP är lika med djurets skyddsvärde, men minst 1."

(Älskar fö att vapenvård har en regelmässig effekt. :) )
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
660
Location
Nibiru
Dock vill jag nog påstå att reglerna som de är skrivna nu inte tillåter jägaren att flå ett djur. Eller så kanske de gör det, men kräver då istället att Hantverkaren betalar VP för samma handling. Från hantverkarens förmåga:
"På en Kvart flå ett dött djur eller monster och ta till vara dess päls eller skinn. Kostnaden i VP är lika med djurets skyddsvärde, men minst 1."
Ja, helt sant, det där behöver mildras/justeras lite.
 
Top