Nekromanti Vilka Eon moduler vill ni se efter Eon4?

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Jag återupplivar en gammal favorit i repris då jag är osäker på om detta diskuteras sen Eon4 släpptes.

Jag börjar med vad jag kan leva utan
- En monstruös jarigen bok. Tycker det är bättre att portionera ut informationen om jargien i kommande moduler och äventyr.

Vad jag vill se
- En statsmodul. Kanske om gnaar mur med tillhörande äventyr.
- Ett ordentligt fristående äventyr. Något i stil med det fördömdas sista hopp.
- En rejäl monsterbok
- Magi bok
- En modul om västerländerna. Utan äventyr, utan kampanjmaterial. Bara massa info, stadskartor, spelledarpersoner, händelsetabeller och dyl.

Kommer förresten stridskonster av något slag att dyka upp i framtida moduler?
 
Joined
27 May 2014
Messages
90
Avsaknad av magisystem tycker jag är som ett gapande hål i systemet för närvarande. Visst man kan dra vissa slutsatser via de eminenta mysteriereglerna, men magiboken måste komma ut för att spelet ska kunna ses som komplett.

Vad gäller moduler efter så är jag väldigt nyfiken på monster och deras roll, men frågan är om det enligt designvisionen kommer vara en enda monsterbok som bara beskriver monster? Jag funderar på om det är bättre att beskriva monster å dylikt i landsmoduler, å om Jargienmodulen kommer innehålla mer än bara ren information.

Jag tycker nog tvärtom mot dig gällande vad landsmoduler ska innehålla, jag avskyr moduler som bara har fakta, å jag tycker det är livsnödvändigt att landsmoduler är inspirerande och har frön. Nu har iofs många av fröna i tidigare modulerna varit otroligt bristfälliga, men om en landsmodul hade både stats för varelser, slumptabeller å kanske lite beskrivningar av fauna å vad som händer i vildmarken när man vistas där så skulle jag nog gilla det mer.

Om PDF-strukturerna som släppts via crowdfundern är indikativt för modulernas packetering så verkar det ligga mer åt mitt håll, mycket av varje kommer finnas i varje produkt. Kanske inte är rättvist att jämföra iofs. Förutom magi å monster så är jag dock väldigt nyfiken på Jargien, eller iaf Absalon som Ymir har hävdat ska bli den "bästa stadsmodulen någonsin". Jag är också obscent nyfiken på västlanden men även Gnar Muur låter som ett lattjo ställe. Vad gäller äventyr så kör min grupp just nu "St Kerons sista Vila" och överlag så står min förhoppning till att äventyrspaketen kommer göra att Eon känns mer lätt att plocka upp å spela direkt.
 

Toman

Warrior
Joined
10 Jun 2011
Messages
266
Location
Bohuslän
Håller helt med föregående talare om magin. Att snabbt komma ut med magireglerna borde ha högst prioritet! Annars ser jag mycket fram emot utlovade moduler.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Magi och mystik
En fullständig jargien-modul som inte beskriver luftfuktigheten i de olika provinserna utan pratar om sådant som kan användas i rollspel, platsbeskrivningar, story-hooks, intressanta personer etc.
Böner och ceremonier till andra religioner
Alver (och andra raser) med fullständiga förmågor/egenskaper för att generera dem. Det var ganska så half-assed i Äventyrarens handbok att bara ge oss grundegenskaper men inga förmågor.
Krigarens handbok/Vapenmästaren/Whatever som behandlar strider, stridsregler och vapen-tekniker/stridskonster.

Spelar ingen roll i vilken ordning!
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Näst efter magibok vill jag ha en Jargien-modul, med en djupdykning i byråkrati, korrumption och mutor. Gärna kompletterat med ett urval av alla olika lagar och dekret på olika nivåer som *kanske* inte helt matchar!
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Även om jag inte tycker om att spela Magiker... så håller jag med dom flesta att Magi boken borde vara en av de första böckerna som kommer ut. Antagligen borde den vara först.

Men efter det så är jag mest intresserad av en Krigarens/Vapenmästarens eller något liknande som nästa bok. Förutom regelboken till ett rollspel, så brukar detta vara den modul till rollspel som jag skulle vara mest benägen att köpa.

Sen kanske den där Jargien boken som dom har pratat om en del, att dom skrivit/skriver.

Sen någon gång i framtiden så skulle jag inte ha något emot att dom ger ut en "Eon IV - Expert" expansion... där mer avancerade och detaljerade regler, mm, för en mängd grejer till Eon IV beskrivs... allt (eller åtminstone det mesta) optionellt så klart. Jag har ju inget emot att Eon IV är lite simplare och lite mindre detaljerad mm... än i alla fall (har ju inte spelat Eon IV än, så vet inte vad jag kommer tycka om det hela förän om ett par veckor eller nån månad). För jag förstår tanken med att göra Eon mer smältbart för en stor mängd spelare, och lättare att hantera som nybörjare mm. Men mycket av det som har gjort att jag alltid gillat Eon så skarpt är just för hur avancerat, detaljerat, och realistiskt (ur min synpunk), spelet har varit med mer eller mindre allt (specielt innom strid och skada... bryde mig aldrig om att det tog tid att köra strid, eftersom strid är en av mina favorit grejer med rollspel). Så om dom släppte en "Eon IV - Expert" expansion/modul, så skulle jag direkt snappa upp den (så fort jag hade pengarna till det i alla fall)... specielt om den innehöll mer avancerade och detaljerade regler för strid (fast det kanske kommer med Krigarens).
 

Thyliab

Guldlurker
Joined
7 Jun 2008
Messages
18
Jag ser avsaknaden av magiregler som en stor bristoch skulle gärna se den komma ut omgående. Men jag skulle kunna tänka mig även en Jargienmodul inom kort. Borde finnas väldigt mycket färdigt material då CJS väl skrev på den och kom väldigt långt om jag förstod saken rätt?
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Thyliab;n61799 said:
Jag ser avsaknaden av magiregler som en stor bristoch skulle gärna se den komma ut omgående. Men jag skulle kunna tänka mig även en Jargienmodul inom kort. Borde finnas väldigt mycket färdigt material då CJS väl skrev på den och kom väldigt långt om jag förstod saken rätt?
Så har jag också uppfattat saken. Vad jag förstått så ska det finnas en hel del som varit färdigt/halvfärdigt men som väntat på Eon IV. Magirelgerna däremot verkar inte vara särskilt färdiga alls. Gissningsvis så jobbas det hårt på dem, av ovan nämnda anledningar, men jag tror inte färdigställandet av andra moduler stjäl tid ifrån magireglerna eftersom jag gissar att det rör sig om olika skribenter.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Fahnen;n61830 said:
Så har jag också uppfattat saken. Vad jag förstått så ska det finnas en hel del som varit färdigt/halvfärdigt men som väntat på Eon IV. Magirelgerna däremot verkar inte vara särskilt färdiga alls. Gissningsvis så jobbas det hårt på dem, av ovan nämnda anledningar, men jag tror inte färdigställandet av andra moduler stjäl tid ifrån magireglerna eftersom jag gissar att det rör sig om olika skribenter.
nja, magiboken stjäl tid från Västlanden och alla mina andra projekt. Så det beror la på, det. Det finns väldigt väldigt mycket att göra hos Helmgast just nu, och det är typ ofrånkomligt att projekten läggs på hög, tyvärr.
 

Deckard

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
95
Ymir;n61838 said:
nja, magiboken stjäl tid från Västlanden och alla mina andra projekt.
Du menar att Västlandet och alla dina andra projekt stjäl tid från magiboken? ;) Även min röst ligger självfallet på högsta prio för magireglerna.
 

Toman

Warrior
Joined
10 Jun 2011
Messages
266
Location
Bohuslän
Varför inte skicka ut en både alfa- och betaversion(-er) till crowdfunders. för att ge en förhandskik men också ge möjlighet för alla som nerdar för eon att kanske bidra med mer än bara slantar!
 

Röde Baron

Veteran
Joined
29 Jun 2010
Messages
34
Min lista;

Vapenmästaren II
Vapenmästaren II
Vapenmästaren II
Mystik & Magi II
Schamaner och drömtydare

Plain and simple!
 

Xityar

Veteran
Joined
9 Dec 2014
Messages
8
Magiboken.

Kompletta och fullständiga rasbeskrivningar, lite som i grundboken, fast ännu bättre! Religion, livsstil, kultur. etc. Teckningarna var en trevlig referens. Som nämndes ovan föll Äventyrarens handbok kort.

Om sedan tanken är att bygga upp världen med en lands modul i taget där det beskrivs om just det landets religion, styre, folkslag och monster, plus intressanta sekter och organisationer så tror jag att det kan bli ett bra koncept.

Men raser och magi går före, dom är grundläggande.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Om jag läser Facebook inlägget rätt verkar det vara Ödesväven och Damarien som kommer först.
 

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
Röde Baron;n61946 said:
Vapenmästaren II
Vapenmästaren II
Vapenmästaren II
... Gross. :( Magiboken, givetvis, men Damarien har vi ju väntat på sedan 2008 så den ser jag fram mot rätt mycket.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
En grej som jag tycker mig ha känt under de åren jag följt Eon IV's utveckling är att dom hela tiden har arbetat hårt med Magireglerna. Att det alltid verkar ha varit en rätt stor grej som dom arbetat med för att försöka få rätt.

Jag kan ju ha helt fel... men det är den bild jag fått för mig genom åren, att dom alltid har arbetat väldugt mycket med magireglerna.

Och om jag inte minns fel så tror jag det har sagts/skrivits att magi delen, eventuelt magi boken, skulle bli ovanligt stor... nästan massivt stor. Och att om dom inte splittat på Eon IV Grundboken (som ju är lika stor/tjock som äldre versioner av Eon grundboken där magiregler faktiskt fanns med i från början)... så skulle vi inte ha fått Eon IV 2014 (utan kanske i år eller senare istället), och att grundboken då skulle varit massivt stor med magireglerna i den. Men igen... jag kanske minns vad jag har läst helt fel... eller så har jag inbillat mig det. :p
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
En stadsmodul med en kampanj där man spelar tjuvar och annat pack.

Magiregler är inget jag bryr mig om. En massa detaljerade magiregler förstör ett spel. Tycker jag då. ;)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag vill ha Jargien-modulen, tycker det är på tiden att den släpps. Vill också ha Västlanden, även den modulen skulle förgylla Eon.

Bryr mig inte mycket om magi så den boken kan de gott vänta med.
 
Top