Nekromanti Vilka Eon moduler vill ni se efter Eon4?

Nigmos

Veteran
Joined
6 Sep 2009
Messages
35
Magiboken för mig med. Jag vet många (jag själv inkluderad) som skulle tycka det var awesome med lite mer magi i Eon IV!
 

Berfa

Veteran
Joined
19 Mar 2003
Messages
151
Location
Västerås
Absolut magiboken. Att inte prioritera den när det inte ens finns grundregler för magi i eon IV tycker jag skulle vara ett underligt beslut.
 
Joined
25 Nov 2014
Messages
82
Jag fick en idé. Om man nu får drömma litet om vad för slags moduler man önskar sig. Jag skulle vilja ha en modul som "uppgraderar" präster och heliga krigare. Likt en magikernas handbok, fast för dem som får kraft från sin gud/gudar istället. Det jag talar om kallades i den allra första utgåvan av Drakar och Demoner för TEURGISM. Om ni gjorde en modul för de som vill spela heliga krigare eller präster och som kan vara "bad ass", då skulle spelbalansen jämnas ut mer mellan magiker, präster och krigare i EON. Som saken ligger idag är det säkerligen för de flesta spelgrupper rätt impopulärt att spela präst eller tempelriddare eller religiös överhuvudtaget. I vårt sekulariserade samhälle har de flesta svårt att leva sig in i en religiös persons föreställningsvärld. Detta i kombination med att man inte är så värst respektingivande (läs: ens RP) om man spelar präst istället för magiker eller krigare ger en skev uppfattning om religionernas betydelse på Mundana. Visst kan en tempelriddare vara "bad ass", men spelas hen verkligen med religiös hängivelse av spelaren - eller är hen bara en riddare som råkar vara troende? Med en modul som tar upp fler ceremonier och introducerar EONs motsvarighet till Maktböner, likt dem som finns i DoD Trudvang, kan man uppnå en mer lockande rollgestaltning för många, med att spela en präst eller helig krigare. Man kan också gärna introducera TEURGISTER i EON. Men kanske skulle detta leda till att EON blir för episkt och lämnar "Game of thrones" - känslan?

Själv har jag sedan decennier redan spelat med Teurgister och en hel drös coola förmågor och annat som endast de kan få, men kanske finns det fler som vill att Helmgast tar tag i detta och gör en "magi"-modul för Troende?

Missförstå inte, jag syftar inte på en beskrivande modul av alla Mundanas religioner, det finns ju redan (den får gärna göras om och uppgraderas dock), utan jag syftar på att man gör en modul som religion för religion tar upp om Gudarna som dyrkas är Sanna, äkta eller falska och om de kan ge krafter. Om de kan ge krafter specificerar man vilka krafter man kan få i form av Gudagåvor, demoniska förmågor (finns ju religioner som är falska, där sådant kan passa) samt vilka Ceremonier och Maktböner man kan lära sig om man tror på Daak, Cirza, Vontar, Draken, eller vad det nu kan vara.

Jag föreställer mig att med Ymir och/eller Petter Nallo som skribenter skulle något sådant här kunna bli riktigt jävla coolt.

Fast kanske är det en dum idé?
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Prästerna har ju fått mer makt i och med att de numera har böner, själv vill jag ju inte ha övermäktig magi/böner, Alternativet är väl att köra ceremonierna som böner om man nu vill ha mäktigare präster.

Gud/Demonkrafter borde inte vara så svårt att slänga ihop själv om man vill ha det.

Och ja Vlad Gudarnas kamp skulle verkligen behöva en uppdatering.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Personligen tycker jag att de guda-anknutna rollpersonernas kraftnivå känns ganska rimlig i nuläget, och förhoppningsvis fortsätter det så när det introduceras Mysterier till andra religioner.

Vad jag däremot verkligen, verkligen vill ha (förutom en uppdaterad och mer intressant religionsbok!) är ett konstaterande att vissa gudar i Mundana helt enkelt inte existerar. Jag saknar några som helt enkelt är påhittade... Cirza och Vontar är mina personliga kandidater, jag kan stå ut med att det skulle innebära att Cirzatroende och dvärgapräster inte kan använda religiöst baserade Mysterier.

Jag håller med Vlad om att Ymir och Petter Nallo är givna skribenter till religionsmaterial, men jag vill även slå ett slag för den i sammanhanget briljante Damarien-skribenten Erik Melin. :)
 

Hikage

Veteran
Joined
2 Mar 2011
Messages
150
Jag skulle också velat ha en uppdaterad Religionsbok som bjuder in spelare att spela troende, kanske även på en grundnivå. I många av de grupperna jag spelar i försvinner religionerna någonstans under soffan. Medan detta säger mer om vilka jag spelar med tycker jag även att man på något vis spelmekaniskt kan bjuda in spelare att spela troende utan att ta det till sitt yttersta genom att få dem att spela präster. Nu blir ju detta nästan möjligt med Mysterier beroende på hur hårt man vill begränsa tillgången till dem. Det finns ju även en risk att man går för High Fantasy om alla troende få +1T6 i skada på sina svärd.

@LordTengel
Finns det inte problematik med att rakt ut säga att gudar inte existerar? Blir det inte svårt för spelare att tillbe en gud som de vet egentligen inte existerar?
Ang. Vontar så är det inte lite väl att ta ett av de mest religiöst knutna (och dessutom väldigt mobbade i övrigt) raserna och säga att deras gud inte existerar? Det bidrar ju inte precis till att göra dvärgar mer inbjudande att spela som, iaf inte ur mina ögon.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Jag personligen ser inte riktigt problemet med att spelaren vet att guden ifråga inte existerar, och framför allt tycker jag att den möjliga förlusten uppvägs av att världen blir mer intressant och trovärdig.

Möjligen kan det vara lite synd att man inte kan få gudomlig kraft som exempelvis Cirzariddare, men de är ju fortfarande fullt spelbara som framstående krigare med en mycket mäktig organisation i ryggen. Detsamma gäller Cirzapräster - jag ser fler fördelar hos dem än just Mysterier. Cirza är dessutom passande eftersom det redan antyds att trons heliga skrifter är skapade av människor för människors syften.

Gällande dvärgar har jag ärligt talat lite svårt att se dem som en mobbad ras (har de inte alltid varit nästan tokigt bra?), och i just deras fall tycker jag att det passar väldigt bra att guden inte finns. Dvärgarnas tro är extremt uppbyggd på tradition, att man gör som man alltid har gjort, och jag kan inte föreställa mig att en dvärg behöver synbara mirakler för att tro på Vontar.
 

Hikage

Veteran
Joined
2 Mar 2011
Messages
150
Jag kan se hur det hade gjort världen mer trovärdig så det kanske inte hade varit en dum idé men jag har dock fortfarande svårt att se hur det skulle motivera spelare att rollspela troende till en religion vars gud inte existerar men som sagt det kan vara som jag är färgad av mina tidigare spelupplevelser. Det känns väl lite som att det beror på vad man spelar för karaktär också. Medan en cirefalisk köpmannakaraktär inte hade påverkats så mycket av det så hade en Cirza-präst kanske känt sig snuvad på coola mysterier.

Dvärgar är tokigt bra stats mässigt, men det känns som att allt med dem är en lögn. Dels har vi grejen i LoH om man nu använder sig av den boken. Det är den största boven eftersom den delen motsäger allt som dvärgarna står för. Sen har vi att de ska vara världens bästa smeder med en välutvecklad smideskonst, fast det är de ju inte eftersom bergstrollen tydligen smider bättre och dvärgarna är medvetna om det. Medan detta kan ge intressanta dvärgar i sig, tycker jag att det blir för mycket om man även säger att Vontar inte existerar.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Då förstår jag bättre hur du menar med dvärgarna, och det är en väldigt bra poäng. Jag får nog tänka mer på saken, och hur som helst hade jag nog inte fått igenom mina idéer ändå.
 

Hikage

Veteran
Joined
2 Mar 2011
Messages
150
Det är ingen dålig idé egentligen utan det kan nog göras intressant så fortsätt fundera!
 
Joined
25 Nov 2014
Messages
82
Hikage:
Du behöver ju inte berätta för dina spelare vilka religioner (gudar) som är falska. Själv gör jag inte det och som SL kan man (och bör i många fall) förbjuda sina spelare att läsa vissa moduler. Så har jag gjort ända sedan jag började spela EON. Spelaren blir varse att hans religion är falsk först då hans Qadosh når Helgon-nivå, alternativt den nivån då hen kan börja få Gudagåvor. Då genomgår RPn en religiös livskris förmodligen och Qadosh nollställs. Så har vi gjort. Funkar ypperligt.

Swedish Chef: Du tipsar mig om att man själv kan skriva Gudagåvor, Demoniska förmågor, etc. Visst allt kan man skriva själv. I min kampanj har vi 100 Gudagåvor, 100 Ödesgåvor, 100 Djävulsgåvor, 100 Mirakelkrafter, 110 Hjälteförmågor, 60 Demoniska förmågor, 30 Demonprinsförmågor, 30 Drakgåvor och 40 Drakförmågor. Så tack för tipset, men har liksom redan tänkt på det dårå.:rolleyes:

Dessutom argumentet att "det där kan man ju skriva själv" kan appliceras på precis vad som helst. Så det är inte ett bra argument. Jag tänkte faktiskt inte på mig själv, utan på alla andra som kanske också vill ha sådant i sin EON-kampanj, men som inte kan, inte har tid eller lust att skriva det själv.

Lord Tengel: Jag väntar ännu på ditt svar på mitt senaste PM. Kom det inte fram till dig?
 

Hikage

Veteran
Joined
2 Mar 2011
Messages
150
Vlad:
Jag förstår vad du menar. Men jag har ett ursprung i en grupp där vi varit väldigt många spelledare i olika omgångar vilket lett till att väldigt många har koll på materialet. Samma problem uppstod när jag flyttade till Göteborg, började i en ny grupp som spelare, då jag själv kanske visste lite mycket. Därför känns det nästan som att det är bättre att lämna sådana saker till spelledaren att bestämma än att lägga in det i officiellt spelmaterial. Man kanske kan lägga in det som en "valfri" sanning i materialet om man nu vill ha med det.

Jag försöker föreställa mig hur jag själv hade reagerat i en situation där jag 100 timmar in i en karaktär hade fått reda på att min religion är falsk och kan inte riktigt bestämma mig. Det är karaktärsändrande (vilket är intressant) men lite för stort för att funka för min del.

I övrigt är jag imponerad över hur mycket material du slänger ihop till din spelgrupp. Blir nästan lite avundsjuk när jag sitter själv med bristande kreativitet. :)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag vill nästan inget hellre än skriva uppdaterade religioner till Eon, men dessvärre kommer det nog inte bli aktuellt så länge den gamla religionsboken inte sålt slut. Istället kommer uppdaterade religioner introduceras efterhand i olika moduler, såsom Daakkyrkan gjorde i Eon IVs grundbok.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Vlad: Jag förstår att det kan du skriva själv inte är ett konstruktivt argument, känner själv bara att gudagåvor är ingen prio för min spelstil ,den är ju tydligen det för din och du har ju redan fixat det i din kampanj. Efter att läst dina inlägg härhar jag förstått att du och jag spelar Eon på helt olika sätt, vilket kan ses som en rejäl styrka för spelet.

Personligen känns Äventyr, Magi, och fler spelbara länder (mer bakgrundstabeller) som viktigare än Gudagåvor. Uppdaterade religioner i olika landsmoduler känns som en smart lösning då religionsmoduler generellt säljer dåligt. Sen hade jag tyckt det var fett med beskrivningar på olika handelshus , kriminella organisationer, detta kan också med fördel bakas in i landsmoduler.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,096
Jag vill ha en spelledarskärm med ett schysst äventyr i!
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Evokee;n71304 said:
Jag vill ha en spelledarskärm med ett schysst äventyr i!
Håller med, eller bara en spelledarskärm, blir lätt en jävla massa bläddrande under bland annat strider som det är nu.
 

Logros

Veteran
Joined
28 May 2008
Messages
77
En snygg spelledarskärm med bra tabeller, lathundar och dylikt på insidan vore kanon. Efter magiboken bara :)
 

Kraetyz

Omöjlig att ha att göra med
Joined
13 Feb 2014
Messages
356
Location
Kanada
Ymir;n71245 said:
Jag vill nästan inget hellre än skriva uppdaterade religioner till Eon, men dessvärre kommer det nog inte bli aktuellt så länge den gamla religionsboken inte sålt slut. Istället kommer uppdaterade religioner introduceras efterhand i olika moduler, såsom Daakkyrkan gjorde i Eon IVs grundbok.
Mera Mhîm, Ymir! GE MIG.
Sedan så tycker jag faktiskt inte att ALLT i gamla Religioner är skitkasst. Det är en ful bok med mycket meningslöst och dåligt i sig, men vissa bitar är okej (typ om Tokons gamla tro).
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Kraetyz;n71746 said:
Mera Mhîm, Ymir! GE MIG.
Sedan så tycker jag faktiskt inte att ALLT i gamla Religioner är skitkasst. Det är en ful bok med mycket meningslöst och dåligt i sig, men vissa bitar är okej (typ om Tokons gamla tro).
Jag gör så gott jag kan! Det finns lite Mhîm-stuff inströsslat här och var i Spelpaketet, kolla i synnerhet expertisen "Dvaja" i Tarkas-artikeln.
 
Top