Vilka andra hobbys har du förutom rollspel?

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
Jag letade efter ett passande ställe att lägga den här frågan, men Off-Topic var ju avstängt så jag lägger den här även om den egentligen inte berör rollspel. Flytta den gärna till mer passande plats om det finns behov.

Utifrån den HÄR tråden (det faktum att alla som spelar rollspel inte har det som sin primära hobby) tycker jag det vore intressant att höra vad alla har för hobbys vid sidan av rollspel och (om möjligt) rangordna sina hobbys.

Rollspel
Film och TV-serier
Träna (på gym)
Datorspel
Musik
Brädspel

Intresset för resp. hobby är givetvis också nischat då jag t.ex. inte har intresse alls för att spela detaljfokuserade grottkräl med mycket strid eller titta på vilka TV-serier eller filmer som helst.

Vilka är dina hobbys?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Rollspel
Film
Datorspel
Brädspel
Matlagning
Berg-och-dalbanor
Fiske
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,313
Spela musik (gitarr)
Programmera spel
Litteratur
Baka surdegsbröd
Långdistanslöpning
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
utan någon inbördes ordning förutom att rollspel är en hög prio på listan

Rollspel
Brädspel
Figurspel
Film&tv-serier
Musik
Fotboll
Dator/konsolspel
Jakt&fiske
Alternative living&prepping
Betendepsykologi/kriminologi
Krigshistoria
Läsa böcker
Umgås med vänner& familj
Krogliv&fest
Urban exploring& exploring in general
Matlagning
Mixology (konsten att blanda drinkar)
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,147
Eftersom sambon och yngsta dottern också har rollspel som hobby är det mycket som kretsar kring just rollspel. Förutom det är ridningen min enda hobby. Rider lektioner på islandshäst en kväll i veckan.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Jag gör ju en massa saker och har ett aktivt socialt liv och så. Men hobbys?

Rollspel
Skriva böcker
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
I teorin har jag ett antal nördiga hobbies.
  • Tv-serier
  • Film
  • Datorspel
  • Effektivisera arbetsflöden och processer =)
  • Läsa böcker (Christie-deckare eller fantastik)
  • Läsa serier
  • Rollspelsförfattande
  • Programmering
  • Brädspel
  • Rollspels-spelande
(Ungefärlig prio-ordning just nu)

Och nästan inga o-nördiga. Ingen matlagning eller resor eller typ, grejer där man måste ha med folk att göra.

I praktiken vetefan alltså. Jag har kommit till en punkt nu där jag egentligen bara kommer mig för att göra nån av de där om jag schemalägger, avsätter en tid, sätter upp delmål. Och då börjar de genast typ kännas som jobb. Räknas de fortfarande som hobbies då? Fan vet. Allt färre saker känns riktigt roliga, så jag jobbar just nu för att försöka hitta till det genuint roliga igen…

Likt Magnus gömmer jag mig hemma och undviker sociala grejer och så, men jag vet inte om det räknas som "hobby" för mig så mycket som "överlevnadsstrategi".
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Rollspel är mitt största intresse, tätt följt av...
Serier, som i serietidningar. Främst är det superhjältar från Marvel när det gäller läsning, men det är långt ifrån allt. Förutom läsandet så skapar jag egna serier för mig själv och för seriefanzinet Svenska Superserier som jag är en av 4 redaktörer för. Gemensamt för dessa två intressen är att skapa världar, figurer och intressanta situationer.
TV-spel är den tredje av mina största och mest frekvent återkommande intressen/hobbys. Hade jag kunna välja yrke fritt så skulle jag vara speldesigner.

Sen blir det svårare med rangordningen, men jag gör mitt bästa.
Rita och skissa. Förutom serier så ritar jag en hel del annat. Roligast är att rita vad jag känner för för stunden, och att komma upp med den grundläggande designen. Att rita färdigt är mest bara en exercis i teknikanvändande.
Shoppa saker till någon av samlingarna. Jag samlar på serietidningar och album som Finn & Fiffi, Cerebus, Dragon Ball och alla Marvels X-titlar, actionfigurer som Masters of the Universe, Transformers, Star Wars och Big Jim, radiostyrda bilar från Tamiya, Citadels gamla AD&D-tennfigurer, Lego (köper igen det jag var dum nog att sälja när jag var liten), TV-spelsmaskiner och spel och allt som TSR gett ut.
Musik. Lyssna på, lär mig spela gitarr, trummor och klaviatur samt pysslar med musikprogram (dock mest för användning för ljud till rollspel).
Historia. Från universums början fram till 1700-talet med en stark betoning på tiden efter Roms fall fram till och med renässansen (givetvis för att jag vill kunna en massa om det som fantasyrollspel utspelar sig i). Arkeolog hade varit lockande som yrke om det inte vore för att jag vill gräva ut i de bibliska länderna.
Införskaffa kunskap. Jag är intresserad av det mesta och spenderar lätt timvis på wikipedia följande upp länkar. Kombinerar det med dokumentärer men får krupp om vinklingen är för tydlig.
Radiostyrda bilar. Har några bilar, främst buggies och racear gärna med min bror och mina kompisar. Gillar att bygga mina modeller, men inte att rengöra och serva dem.
Kortspel. Magic och Spellfire.
Diverse skapande. Skriva manus, måla tennfigurer, skulptera, fixa med hemsidan.
Hemmabio. Dyraste hobbyn så mest något jag håller mig ajour om till dess man har råd att göra en uppgradering.
Figurspel. Warhammer 40000.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,612
Location
Uppsala
Spel är min huvudsakliga hobby, i nästan alla dess former. De flesta andra hobbies har jag lagt på hyllan under årens lopp, men spel i analoga och digitala varianter har hängt med.

Läser mycket böcker av olika slag, gärna populärvetenskap. Men mina val av böcker att läsa brukar nästan alltid handla om vad jag vill spelleda/skriva för tillfället. :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Alltså jag har, genom delvis aktivt val, ingen annan organiserad hobby förutom rollspel.

Jag skulle kunna tänka mig att ägna mig åt organiserat brädspelande men eftersom det genremässigt krockar med rollspelandet går det bort. (D.v.s. jag skulle hellre hoppa på en rollspelsgrupp till i så fall. Spelar så klart fortfarande brädspel då och så men inte regelbundet.)

Annars intressen utan inbördes ordning: friluftsliv, litteratur, historia, film och tv-serier, teaterbesök, konst, måla minaturer och liknande, titta på fotboll och därtill en del arbetsrelaterade intressen. Tränar gör jag på jobbet så det räknas inte. Oavsett ser jag inte riktigt detta som hobbys även om de skulle kunna vara det. Sociala grejer som träffa kompisar, fixa middagar, resa gör jag gärna men fyller lite andra behov och kvalar för mig inte in som hobbys.
 
Last edited:

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
480
Location
Uppsala
Förutom rollspel, utan inbördes ordning:
  • Yoga, vilket gjort under för den stelhet och de ryggbesvär jag tidigare haft. Kör 30-90 minuter per dag måndag-lördag varje vecka.
  • Fotboll, som åskådare. Följer främst Premier league och Bundesliga (och CL, förstås!).
  • Bakning och matlagning, ju krångligare desto bättre. Bakar surdegsbröd några gånger i veckan.
  • Friluftsliv, antingen ensam eller med familj och vänner. Paddlar kanot, vandrar i skogen och vid vår å, och besöker fjällen varje sommar. Är ledare för en barngrupp i Friluftsfrämjandet.
  • Brädspel, framförallt eurogames. Under vårens coronaisolering spelade jag och frun Terraforming Mars, Brass och Patchwork mot varandra fem kvällar i veckan. Blev en hel del Ticket to Ride, Försvunna diamanten och Forbidden Island med barnen också.
  • Läsa böcker, i perioder. Just nu läser jag Lent av Jo Walton och Doughnut Economics av Kate Raworth.
  • Halvmeditativ avslappning, som att rita (med eller utan barnen), bygga lego (med eller utan barnen), tälja och spela Football manager (det enda digitala spel jag har intresse av nuförtiden).
 

Makaron

Veteran
Joined
6 Sep 2016
Messages
145
Någorlunda i rangordning:
  • Figurspel (ja, jag sätter det högre än rollspel), såväl att bygga och måla som att planera armé och spela. Primärt historiskt och/eller fantasy
  • Rollspel, primärt fantasy (och om jag skulle hitta något kvasi-historiskt, så...)
  • Historia, primärt militär sådan. Allt från antiken till andra världskriget, men framför allt medeltid och andra världskriget
  • Läsa böcker. Helt rätt, historia och fantasy.

Kvasi-hobby
  • Turfning, och tillhörande promenader nästan dagligen
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Jag har ganska mycket hobbys, folk undrar ibland hur jag hinner med, men jag tänker att det är en bra start att inte ha varken familj eller husdjur. Ranka dom är svårt så här kommer lite tematisk uppdelning istället

Spel
Brädspel (blivit mycket Gloomhaven senaste året men spelar allt från enkla partyspel till tunga spel som 18xx och någonstans kring puerto rico eller powergrid ligger min favoritkomplexitet, men för varje tillfälle och sällskap finns nåt spel som passar, till brädspel räknar jag också diverse kortspel).
Lajv (framförallt det som går under benämningen 'nordic larp' med mycket drama och känslor)
Magic (även om jag kollar på väldigt mycket mer twitch än jag faktiskt spelar själv nuförtiden)
Diplomacy (även det ganska vilande men en viktig del av identiteten efter att ha vunnit både SM och gunboat-VM, och producerat en filmad inbjudningsturnering på Gothcon XL)

Sport
Bridge (ja kortspelet, men i vart fall för mig har det mer varit en sport än ett spel där jag länge spelade i juniorlandslaget (under 25 år) över hela världen och sen dess också spelat i elitserien. Försöker dra ner på det men det är helt klart fortfarande en hobby.
Discgolf (kanske min enda hobby som jag inte är bra eller helt nernördad på, men tycker det är himla skoj och ger dessutom lite motion, kollar även hel del på turneringar på youtube)
Amerikansk fotboll (utövar inte själv men ser alla Chicagos matcher och under säsongen en vecko-show och en del andra intressanta matcher, superbowl är alltid en höjdpunkt där vi träffas och har en amerikansk afton med dålig öl, burgare och guacamole)
Snooker (inte heller något jag spelar men oj vilken bra slow-TV det är, Kim Hartman gör dessutom fortfarande ett toppenjobb som kommentator även om hans stil också är helt unik för att vara sportkommentator)

Annan kultur
Altfiol (spelar altfiol i en symfoniorkester, Gothia Concentus)
Göteborgs Filmfestival (man hade väl kunnat hävda att det är film som är hobbyn men för mig är det så väldigt förknippat till festivalen där jag under dess nio dagar ser kanske 50 filmer på bio och sen blir det rätt lite resten av året, favoritländer är Bulgarien, Korea och Filippinerna)
Te (är relativt sett nog mer tenörd än rollspelsnörd men kanske mest för att det finns så mycket färre tenördar, älskar att dricka te förstås men har också drivit en teblogg, har alldeles för många tekannor och är alltid på jakt efter nästa tesensation).
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Kul läsning! Mina:
  • Film och TV-serier (Främst sci-fi och skräck. Jag ser överhuvudtaget inte på saker som faller inom mainstream.)
  • Olösta mysterier, mord och försvinnanden.
  • Matlagning, bakning och bryggning.
  • Kampsport. (Har tränat olika former av karate och Leung Tings form av Wing Chun. Testat ett par andra också. Tränar tyvärr inte längre pga dåliga leder, vilket lett till en stor saknad hos mig. Skulle gärna ha provat på kendo eller liknande vapenfokuserad kampsport.)
  • Metal-musik. (Gillar musik i många olika genrer, men det är metall som flyter genom hjärtat.)
  • Gitarr. (Nära relaterat till ovanstående intresse. Inkluderar modifierandet och byggandet av elguror och effektpedaler.)
  • Paintball. (Både som rekreation och organiserat tävlingsspel. Egentligen var det längesedan jag lade ner detta, men precis som med kampsporterna finns intresset kvar.)
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Port Kad, The Rim
Mina hobbies utöver rollspel:
  • Jag skriver science fiction- & fantasy-romaner/noveller.
  • Jag bygger lego & kloner, helst civila fordon och farkoster.
  • Jag läser facklitteratur, mycket teknikhistoria. För närvarande har jag snöat in på NASA:s Apolloprogram.
  • Jag inhämtar inhemska och utländska nyheter i osedvanlig omfattning -- jag gillar att känna mig à jour.
  • Jag tragglar på med att förbättra min franska.
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Rollspel (Spela och skriva)
Punk- och skinheadrelaterad subkultur
Skivsamlande (nischat inom ovan)
Spela musik (nischat inom ovan)
Läsa böcker
Kolla på serier
Dricka alkohol
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Rollspel
Punk- och skinheadrelaterad subkultur
Skivsamlande (nischat inom ovan)
Spela musik (nischat inom ovan)
Läsa böcker
Kolla på serier
Dricka alkohol
OT: har du själv varit skin lr punk ? . Jag rörde mig mycket i den subkulturen under många år och var själv inne och sniffade på skinhead kulturen ett tag .
 
Top