Vilka andra hobbys har du förutom rollspel?

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,570
Inte helt lätt men här kommer i alla fall ett försök till rangordning utifrån tid och engagemang:
  1. Rollspel. Skriva, diskutera, läsa, samla, spelleda, spela.
  2. Musik. Lyssna, konserter, festivaler. Förr även spela och samla.
  3. Mat. Äta, i viss mån även laga.
  4. Dans. Bugg, foxtrot.
  5. Serietidningar. Samla, läsa.
  6. Film. Se, i viss mån även samla.
  7. Motion. Springa, simma.
  8. Husrenovering. Delvis ett nödvändigt ont, delvis en rolig sysselsättning.
  9. Historia. I brist på tid till att läsa blir det mest poddlyssnande.
  10. Brädspel. Spela.
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
OT: har du själv varit skin lr punk ? . Jag rörde mig mycket i den subkulturen under många år och var själv inne och sniffade på skinhead kulturen ett tag .
Punkare mellan 1993-1997
Skinhead sedan dess, med någon lucka av identitetskris runt 20. Gubbe iofs, men finns ingen väg ut.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,584
Location
Rissne
  • Tv-serier
  • Film
  • Datorspel
  • Effektivisera arbetsflöden och processer =)
  • Läsa böcker (Christie-deckare eller fantastik)
  • Läsa serier
  • Rollspelsförfattande
  • Programmering
  • Brädspel
  • Rollspels-spelande
Måste en hobby vara saker man gillar att göra? För annars tror jag "gräla på internet" är en av mina största hobbies, åtminstone sett till hur mycket tid jag spenderar på det.

Jag funderar också på om "slökolla på youtube" räknas. Men både det och gräla på internet skulle kanske mer klassas som självskadebeteenden.

Gränsen mellan hobby och självskadebeteende är hårfin… =)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Punkare mellan 1993-1997
Skinhead sedan dess, med någon lucka av identitetskris runt 20. Gubbe iofs, men finns ingen väg ut.
Jag har skinhead mellan 1999-2006/2007 runtomkring där nån gång sedan gjorde jag som så många andra skins och hoppade på casual vågen . Jag vet inte om jag är gubbe men jag närmar mig 40 iaf . Beroende på vart du bor kan det ha funnits en stor risk att vi sprungit på varandra på spelningar och festivaler om du brukade gästa sådana ?
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Jag har skinhead mellan 1999-2006/2007 runtomkring där nån gång sedan gjorde jag som så många andra skins och hoppade på casual vågen . Jag vet inte om jag är gubbe men jag närmar mig 40 iaf . Beroende på vart du bor kan det ha funnits en stor risk att vi sprungit på varandra på spelningar och festivaler om du brukade gästa sådana ?
PM:ar för att slippa deraila
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Well, fritid är relativt. När jag inte umgås med min ganska stora familj så brukar jag i någon sorts ordning tycka om att:
1. Dricka rom
2. Spela brädspel, främst euros och skirmish-spel
3. Strömma serier på främst Netflix och HBO.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Utan inbördes ordning:

Bågskytte
Brädspel
Skriva
Se på film/tv-serier (hinner/orkar inte se allt jag vill se. Har en lång lista...)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,908
Location
Nordnordost
Vad är hobby och vad är bara ... stuffs?

- Gå ut med hunden.
- Kolla på YouTube. Mest covers eller vad som nu är min wurm för stunden.
- Spela rollspel
- Göra rollspelspodcast
- Skriva rollspel
- Spela online-FPS. Förr på datorn, nu på TV-spel. Jag hinner inte med energidrycksdopade tonåringar längre, så snart blir det väl att börja spela singleplayer. Men än så länge lever jag i förnekelse och skyller på långsamt bredband.
- Spela Hearthstone.
- Göra musik. Just nu vilande, men det har tagit lite olika former. Jag kan spela flera olika instrument dåligt. Senast var det syntar och det blev några låtar som används som intro/outro på podcasten.
- Kampsporta. 15 år av jodo följdes av en studiecirkel i Bartitsu som nu pågått i 4-5 år. Är nog inte roligt egentligen, men det är tillräckligt med rörelse för att mitt skruttiga knä inte skall göra ont.
- Fotografera. Varit vilande i några år, men intresset har vaknat igen så idag har jag laddat batteriet till kameran och letat fram några objektiv.
- Plugga. Det går i vågor, mennågon termin vart fjärde eller femte år så sätter jag mig i skolbänken och tar en kurs på universitetet. Jag har sökt lite inför hösten men står som reserv när hela Sverige bestämde sig för att göra samma sak när det var Corona.
- Programmera. Går i vågor även det. Jag gissar att jag drar igång igen när Commander X16 kommer ut.
- Rita. Senaste projektet, pausades när sommaren kom, men tas nog upp igen när hösten kommer på riktigt.
- Bräd/kort-spel - Endast som pausaktivitet när vi inte kan få till rollspelsgrupp.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,657
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Utöver att spela, skriva, läsa och prata om rollspel:

- Läsa böcker och serier
- Titta på tv-serier och film
- Lyssna på podcasts
- Lyssna på musik, även i någon mån samla, för några år sedan även spela (noise snarare än musik dock), funderar ibland på att återuppta det.

För tolv år sen var jag väldigt politiskt aktiv, minst lika mycket som jag ägnade mig åt rollspel, men nu är jag mest desillusionerad och uppgiven.

Något jag spenderar orimligt mycket tid med är att doomscrolla på sociala medier och nyhetssajter men det är nog mer ett missbruk / självskadebeteende än en hobby.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Hobbys jag gillar:

Programmering
Snickra/renovera/bygga
Motorcykel (speciellt om jag kunde få en jävla uppkörningstid...)
TV-serier & film
Knutar
Brädspel
Datorspel
Tamråttor
Proffsbrottning
Lågintensitetsmotion (biljard)
Hattar
Arduino
Dåliga ordvitsar

Hobbys jag inte gillar, men ändå har:

Reparera den jävla åkgräsklipparen
Reparera bil
Fotgängande
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,201
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Rangordning baserat på hur mycket hobbyn -betyder- för mig:
  • Åka på äventyr med syrran
  • Fjällvandring/hiking
  • Rollspel
  • Skräckfilm/slasherfilm
  • Urbex
  • Fiska med pappa
  • Kinesisk matlagning
  • Manga
  • Heminredning
  • Figurspel (Infinity)
  • Filmfestivaler
  • Opera
  • Klättring (ny hobby, goda möjligheter att klättra uppåt på skalan)
  • Historiska grand strategy-dataspel
  • ASMR
  • Gravt youtube-beroende (tyvärr)
och rangordnat baserat på hur mycket jag faktiskt ägnar mig åt hobbyn...inte lika lyckat på den här skalan, tyvärr. I synnerhet min absoluta favoritaktivitet faller ned från toppen till nära botten, vilket är sorgligt och något jag borde försöka göra något åt:

  • Gravt youtube-beroende
  • Rollspel
  • ASMR (kan delvis räknas in i gravt youtube-beroende)
  • Figurspel (Infinity)
  • Manga
  • Klättring
  • Kinesisk matlagning
  • Skräckfilm/slasherfilm
  • Heminredning
    (här nånstans är det ett enormt glapp, till saker jag max ägnar mig åt nån enstaka gång per år)
  • Opera
  • Urbex
  • Filmfestivaler
  • Äventyr med syrran
  • Fjällvandring/hiking (kan inkludera Äventyr med syrran)
  • Fiska med pappa
  • Historiska grand strategy-spel (har ingen dator som klarar dem för närvarande, annars hade de skyrocketat på listan)
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,758
Location
Göteborg
Stora hobbyn förutom rollspel är språkinlärning. Jag tycker om att lära mig främmande språk och har oftast något projekt på gång, även om det ibland ligger i träda. Just nu är det japanska, som efter två falska starter äntligen uppnått styrfart och verkar bli mitt tionde. När jag kommit upp i passivt läge (kan se på film och läsa böcker hyfsat väl) så ska jag nog börja nosa på nästa. Just nu lockar arabiska, nederländska och tjeckiska mest, med saker som thailändska, swahili och esperanto som intressanta spanobjekt. Språken och rollspelen brukar gå i vågor. När jag är uppe i det ena så dalar det andra. Nu är jag för första gången på länge inne i rollspelssvängen igen.

En annan hobby är Photoshop. Jag asdiggade detta länge, men för en massa år sedan gick Adobe över till en prenumerationsmodell och jag lessnade. Försökte gå över till Gimp, men det var inte samma sak. Nu bara för någon vecka sedan beslutade jag mig för att jag har råd att unna mig och började prenumerera på Creative Cloud. Har nu återupptäckt glädjen i denna hobby.

Gymmandet vet jag inte om det räknas som en hobby. Går till gymmet två dagar av tre, men det är mest för att hålla mig i form. Vet inte om jag tycker att det är så engagerande.

Förr i tiden var kampsport en stor del av min identitet, men sedan ett decennium tillbaka har det fått stryka på foten och jag sysslar inte med det alls längre. Ironiskt nog var dödsstöten att jag åkte till Kina i ett år och tränade wing chun varje dag. Det fick igång mitt språkintresse samtidigt som jag blev frälst i en stil som ingen annan i Sverige tränar, så det var kört att träna vidare om jag inte ville starta en egen förening.

Så delad förstaplats rollspel och språk. För tillfället rollspel, men det vänder förr eller senare.
Andraplats just nu Photoshop.
Tredjeplats gym, om det räknas.
Och kampsporten har droppat ur tävlingen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,030
Location
Ereb Altor
Min största hobby är vindsurfing. Vågsurf-varianten. Jag surfar säkert mellan 40-80 dagar/år vilket innebär att det med råge överstiger antalet dagar jag spelar rollspel på. Och jag tycker nog att det är ungefär lika mycket mer givande.

Efter det kommer nog rollspel och hantverksöl på en delad andra plats.

På tredje plats kommer min nya hobby; BBQ. Alltså den riktiga varianten med en offset smoker. Det är sjukt kul! Nu är det ju inte säsong längre och corona har sabbat men ett vanligt år ligger även fotboll här. Jag följer troget Tottenham in i döden! Och åka skidor. Jag är ett dedikerat puderfreak och mår nästan aldrig så bra som jag gör när jag har nyfallen snö upp till låren och 40° lutning! Hade jag bott på ett berg hade detta varit no1. Men nu bor jag vid en strand så...

Efter det vet jag inte så noga. Musik, skate och design kommer där. Saker jag tycker är sjukt kul, men inte riktigt lika mycket men en väldigt stor del av mig och min identitet.

Efter detta kommer sådant som jag själv definierar som "intressen" men som säkert hos andra skulle kvalificera sig som hobbies. Tycker att folk överlag verkar ta rätt lätt på det här med hobbyutövande. Gör man inte det minst 10% av årets dagar så räknas det inte! :)
 

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
223
Funderade ett tag.
har inga andra hobbys än att spela rollspel och läsa rollspelsböcker. Så det enda jag lägger tid på rent hobby mässigt är rollspel. Kan tyckas vara rätt Trist men jag gillar att läsa regler/setting och fundera.
Men till detta hör ju att man utövar en hel del andra aktiviteter som har olika värden. Olika värden i vad de betyder på olika nivåer.
jag ser resterande som intressen och viktiga aspekter av mitt liv snarare än hobby. En hobby är något jag spenderar mycket tid och tankekraft på. Sedan barnens intågande i livet så har egen tiden sänkts men jag har haft förstående partners så har kunnat spela hela tiden även när de var små. Har haft stående rollspel två kvällar i månaden. För lite för mig men tillräckligt bra med tanke på omständigheterna. Tricket har ju varit att samsas om tiden så att alla får den egentid de behöver.

  • matlagning (Gillar att prova nytt och försöka balansera det jag lagar)
  • Umgås med vänner , bekanta Samt gå på krogen.
  • Spela Tv-spel ( har de senaste åren tröttnat och tycker att allt är ungefär samma sak)
  • Vara ute i skogen
  • Läsa (oftast ljudbok nuförtiden)
  • Träna
  • Umgås med familjen
  • Jobba (oväntad bubblare men trivs sjukt bra med mitt arbete)
  • Samtal
  • Lyssna på musik samt läsa om musik. Leta ny musik.

    Tidigare
  • Spela i band
  • Samla skivor (har rätt mycket smal musik på vinyl)
  • Festivaler
  • Spelningar
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,985
Location
Göteborg

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,748
Location
Stockholm
Tre jobb och familj ;)

Hinner iofs med lite muay thai, lite brädspel och lite magic däremellan men det är hård konkurrens om tiden.
 
Top