Vilka är Sveriges 20 största rollspel?

För egen del tycker jag den känns rimlig som mått på populstionen som helhet.

Jag tror (men nu är vi verkligen inne på rena spekulationer och magkänsla här) att det finns en inneboende bias i WRNU användare att spela med andra WRNU användare, eller att prata om WRNU och få med sina rollspelskompisar på forumet, så att ens ha någon i rollspelsgruppen med ett aktivt konto på WRNU (tillräckling för att skriva här) tror jag skjuter statistiken mot en enorm överrepresentation av WRNU användare.

Jag tror inte ens att om man tar samtliga forumets ca 11 000 konton (varav den absoluta majoriteten ju inte är aktiva längre) så representerar det 1/4 av svenska rollspelare. Ration besökare på sidan just nu med ca 40 inloggade och 800 gäster (varav de flesta iofs lär vara botar, men ändå), alltså 1-20, tror jag isf är mer representativ.

Senast jag använde Metas Ads Manager (alltså facebooks annonsverktyg) för att göra reklam så uppskattade den att det finns ca 170 000 meta-konton (alltså Facebook och Instagram i huvudsak) som innefattas i intressesfären för "tabletop role playing games" med Svenska som språk. Men då använder ju verkligen inte alla facebook eller instagram, och väldigt många inte till den nivån att det är tydligt vilka intressesfärer de finns inom.

Efter ett par år här på forumet är min tumme-pekfinger uppskattning att WRNU har kanske 2-300 riktigt aktiva medlemmar. En ratio på 1-4 av dessa täcker inte ens ett halvt GothCon.

Det är, som man säger, ett stort mörkertal.

Jag tror inte ens att om man tar samtliga forumets ca 11 000 konton (varav den absoluta majoriteten ju inte är aktiva längre) så representerar det 1/4 av svenska rollspelare.
Vad tror du det representerar då? Fler? Färre? För mig säger det att det är personer som bemödat sig att regga ett konto här, sannolikt för att man vid tidpunkten i de flesta fall sett sig som en aktiv rollspelare. Samtidigt kan vi med gott fog konstatera att de flesta rollspelare aldrig reggar ett konto här. Här finns en ratio att utröna om hobbyn storlek i Sverige. Är den 1 till 4? Nej, det kan vi anta är fel men det betyder inte att det är en meningslös jämförelsepunkt, bland övrig data.

Bodens fästning och Kirunagruvan.

Men lite mer seriöst - OSR i "viking"-fantasytappning. Har gått på många konvent senaste åren.

Det här såg ju rätt spännande ut.

Alltså, Western 4 måste ju ha fler publicerade scenarion än alla andra svenskproducerade rollspel tillsammans...

Det är verkligen anmärkningsvärt. Genom alla mina år som spelare har jag bara haft vetskap om 2-3 grupper som spelat Western i egen regi, men dess representation på konventsscenen är utan motstycke. Inget annat spel kan väl ha en så stark diskrepans mellan verklig popularitet och konvents-popularitet?

Det känns dessutom anmärkningsvärt eftersom Western 4 inte alls tycks vara designat för one-shots, utan har ett starkt fokus på kampanjspel, och ett rollpersonsskapande mer invecklat och tidskrävande än till och med Eon. Och likafullt trycks det ut drösvis med one-shots till det här spelet, som dessutom tenderar att hålla hög klass.

Det säger något om vilken stark roll eldsjälar och spelmakare har på den svenska konventsscenen. Det som spelas är det som folk vill arrangera, vad som efterfrågas är inte alls lika intressant.

Inget annat spel kan väl ha en så stark diskrepans mellan verklig popularitet och konvents-popularitet?
En rejäl andel av spelen som spelas i Indierummet spelas nog knappt alls utanför konvent. När Utpost spelades som mest misstänker jag att konventsspel stod för mer än hälften av alla spelpass. Men jag har verkligen ingen koll på om någon spelar det hemma i ladorna.

... men dess representation på konventsscenen är utan motstycke.

Åtminstone på GothCon-scenen. Jag kan inte minnas att jag sett Western-arrangemang på andra spelkonvent.

Edit: Kom på att jag kunde kolla här och hittade då en hel del Western-arrangemang från andra spelkonvent, dock inte på senare år.

Last edited:
Jag hade nog blivit överraskad om inte D&D 5e eller 5.5e varit med på top 20-listan över vad folk faktiskt spelar i landet. Sen är det skitkul att vi har en livaktig konventsscen där en mängd annat spelas!

Back