Vilka är Sveriges 20 största rollspel?

Som sades tidigare i tråden, det som spelas på konvent är ett uttryck för vad de som arrangerar på konvent är sugna på att spelleda. Grovt sett kan detta sedan delas in i två kategorier - spelskapare (små och stora, kommersiella och ideella) som vill uppmärksamma sina spel, och konventsrävar som kör sina personliga favoritspel. Konventsbesökarna (som själva knappast är ett genomsnitt av alla sveriges rollspelare) har sedan att välja utifrån det befintliga utbudet - vad de själva skulle vilja spela om de fick önska fritt vet vi inget om.
Det innebär också att potentiella slagsidor kan skapas av sådant som konvent särskilt dedikerade till vissa spelstilar (Grottröj) eller vissa spelskapare (Lund 1920, Spelkongress), liksom sådana konvent som råkar ha en mycket dedikerad arrangör som är nära knuten till det (GothCon och Indierummet, även om just detta inte togs med i statistiken). Sedan är det förstås lite höna och ägg – att man kan arrangera konvent knutna till vissa spel/skapare är ju också ett tecken på att dessa spel har en viss popularitet.

Mina fem eurocent: det finns spel med en stadig skara fans, men som inte passar för konvent då de är avsedda för komplexa kampanjer om flera äventyr. Expert Partisan är ett sådant exempel: jag har svårt att se hur man gör ett bra konvents-oneshot när partisaner behöver jobba lömskt och långsiktigt.

Last edited:
Sen är det ju också en väsentlig, för att inte säga nästan avgrundsdjup, skillnad mellan att köpa ett spel och att få det till bordet...
Absolut men tänker som så att vad folk spelar på konvent ger ju inte en helhetsbild av vad som är populärt i stort bland Sveriges rollspelande befolkning utan endast vad en majoritet av en ansamling folk valde att spela av det som fanns tillgängligt på dom konvent dom besökte.

Last edited:
Att skriva saker på internet är ju i sig i princip en hobby i sig självt, det är verkligen inte en majoritet av befolkningen som spenderar någon relevant mängd tid på att prata om sina intressen på forum eller sociala medier. De absolut flesta med intressen uttrycket ju detta intresse genom att ägna sig åt eller (på sin höjd) kanske läsa om det, men för att delta i diskussionsmiljöer så behöver ju just den aktiviteten i sig vara något som lockar.
Det var ju ungefär min poäng, fast i lite motsatt riktning. Om man utövar en hobby på ett sätt man är nöjd med utan att behöva andra intryck så kommer man inte söka sig till forum där andra tillvägagångssätt diskuteras. Om man är nöjd med att spela sitt gamla mutant chronicles med högstadiegänget och inte bryr sig om att det finns andra spel så behöver man inte prata om det så mycket, och då kommer man inte i kontakt med varken "vad spelades 2025"-tråden eller "vad spelades på konvent"-statistiken.

På samma sätt behöver man inte prenumerera på Ottar eller delta i RFSU's forum om man är nöjd med lite regelbunden heterosexuell missionärssex, så om man bara ser till intresset från de som deltar i diskussionerna så kommer man kanske få en bild av att shibari är mycket mer utbrett än vad det egentligen är.

Ja, att köpa rollspel och att spela rollspel är två olika hobbyer. Det är sen gammalt.
Personligen tror jag i och för sig försäljningdata skulle kunna vara ett tillräckligt bra källa - om den var tillräckligt utförlig och heltäckande, hsde ordentliga tidsserier och bearbetades analytiskt. (Men inga av de villkoren är uppfylla så det är en icke-fråga.)

Personligen tror jag i och för sig försäljningdata skulle kunna vara ett tillräckligt bra källa - om den var tillräckligt utförlig och heltäckande, hsde ordentliga tidsserier och bearbetades analytiskt. (Men inga av de villkoren är uppfylla så det är en icke-fråga.)
Jag vet inte det jag... Folk spelar fortfarande spel som är tjugo år gamla eller mer, och de syns defintivt inte i någon försäljning. Samma sak med all handel med begagnade spel på anslagstavlor i föreningar eller via tradera och sådär.

Vad är Dungeons of the North?
Bodens fästning och Kirunagruvan.

Men lite mer seriöst - OSR i "viking"-fantasytappning. Har gått på många konvent senaste åren.

Oaktat allt tycker jag det är en kul lista, föreställer mig ändå att många nybörjare har sin första rollspelssession på konvent och då kanske får en lite skojigare introduktion till hobbyn än 5e!
ytterst tveksam till att många, som i en stor andel av nybörjare, kör sin första session på ett konvent

Jag vet inte det jag... Folk spelar fortfarande spel som är tjugo år gamla eller mer, och de syns defintivt inte i någon försäljning. Samma sak med all handel med begagnade spel på anslagstavlor i föreningar eller via tradera och sådär.
Nåja, jag skulle gissa att det skulle jämna ut sig - dvs, ja det spelas massa gamla spel och sådana som aldrig ser försäljning av andra skäl. Men det det mesta talar i mina ögon för att mörkertalet i det spelandet är väldigt diversifierat, så i en ren "mest spelade" mätning skulle de stå sig ganska slätt mot de dagsaktuella kommersiella spelen. (Inte nödvändigtvis som kollektiv, men spel för för spel.) Eller annorlunda uttryckt, om man tar 20 spelare och så spelar exempelvis 5 spelar DoD23 och 5 spelar Eon och övriga 10 spelar 10 olika spel.

ytterst tveksam till att många, som i en stor andel av nybörjare, kör sin första session på ett konvent
Varenda gång jag spellett på konvent har det funnits nybörjare vid bordet! Anekdotiskt såklart, men det är min personliga erfarenhet av det.

edit: sen är det ju relevant vilket konvent man är på. Nybörjare kanske inte flockas till GothCon - men jag tror inte de flesta konvent liknar GothCon!

Varenda gång jag spellett på konvent har det funnits nybörjare vid bordet! Anekdotiskt såklart, men det är min personliga erfarenhet av det.

edit: sen är det ju relevant vilket konvent man är på. Nybörjare kanske inte flockas till GothCon - men jag tror inte de flesta konvent liknar GothCon!
ja jag säger ju inte att inte någon kör sitt första pass på konvent, men är övertygad om att det är en klart liten majoritet jämfört med alla nybörjare som testar hemma hos en kompis/kusin/fritidsgården/skolan/fritids m.fl

Om man utövar en hobby på ett sätt man är nöjd med utan att behöva andra intryck så kommer man inte söka sig till forum där andra tillvägagångssätt diskuteras. Om man är nöjd med att spela sitt gamla mutant chronicles med högstadiegänget och inte bryr sig om att det finns andra spel så behöver man inte prata om det så mycket, och då kommer man inte i kontakt med varken "vad spelades 2025"-tråden eller "vad spelades på konvent"-statistiken.

Absolut, men det finns väldigt många andra vägar att gå för de som ändå söker andra uttryck eller som har bredare intresse av hobbyn som helhet, som inte innebär att man lägger mycket (eller någon) tid på att diskutera det med andra på nätet. Jag tror den främsta drivkraften för folk som sitter exempelvis här (eller på reddit, facebook osv) är de som tycker aktiviteten "delta i diskussionen" i sig är kul/givande.

Det går att ha stenkoll på rollspelsvärlden och olika sätt att spela utan att ha skrivit en enda kommentar på ett forum, massor av folk lyssnar på poddar, läser bloggar, följer youtubekanaler osv, men lägger ingen tid på att själva delta i diskursen, helt enkelt eftersom den biten inte är det intressanta för dem. Vilka spel dessa spelar och hur de interagerar med hobbyn vet vi ju mycket lite om, för de gör inget direkt väsen av sig.

ja jag säger ju inte att inte någon kör sitt första pass på konvent, men är övertygad om att det är en klart liten majoritet jämfört med alla nybörjare som testar hemma hos en kompis/kusin/fritidsgården/skolan/fritids m.fl
Min (subjektiva, ovetenskapliga) känsla är ändå att många som varit sugna på rollspel, men inte hittat ett eget sammanhang, hittar till konvent. Särskilt de mindre konventen som anordnas i våra många städer och tätorter!

Min (subjektiva, ovetenskapliga) känsla är ändå att många som varit sugna på rollspel, men inte hittat ett eget sammanhang, hittar till konvent. Särskilt de mindre konventen som anordnas i våra många städer och tätorter!

Detta tror jag faktiskt är en enorm skillnad mellan de större konventen och de mindre.

Hur man ens bokar ett rollspelspass på exvis GothCon är oerhört svårbegripligt. Det är inte bara svårbegripligt för en rollspelsnybörjare, utan du kan ha spelat rollspel i decennier, men är du GothCon-nybörjare så kommer det vara bökigt. Du behöver hålla koll på GothCons kanaler för när evenemangen släpps, du behöver (oftast) ha en färdig spelgrupp/lag att boka passet med, informationen är svårsökt och oerhört otydlig, och mycket bokas upp väldigt snabbt.

Huruvida det finns drop-in pass där man kan testa måste du i princip ha koll på själv, vissa arrangemang kör bara med dropin, andra behövs bokas flera månader i förväg. Jag vet inte hur det är på de andra större konventen, men på GothCon är det nog i regel väldigt få nybörjare som spelar rollspel, och bland de som åker dit (alltså inte bor i Göteborg), och inte redan har en kompis som är erfaren GothCon-besökare, så vågar jag iaf gissa på att det är nästan ingen.

De mindre, mer öppna och nybörjarfokuserade eventen som bygger på att man kan dyka upp på plats och bara testa, de drar nog betydligt fler nybörjare. GothCon fungerar på exakt motsatt sätt, där skall du veta vad du vill göra flera månader innan du åkt dit.

Jag tror, överlag, att för att få en verklighetsbaserad bild av hur folk på riktigt utövar hobbies som typ rollspel, så många man på något sätt fånga upp den tysta majoriteten som inte också har hobbyn "prata om sina hobbys på internet". Och det är ju, naturligtvis, jättesvårt.
Jag tror att olika frågor behöver ställas i olika forum och att alla dessa frågor är korrekta om man vill få en bild av hobbyn. Liksom, om man tar följande hobbyutövare:
  • Den som spelar DnD5E online på engelska med sin internationella grupp.
  • Kompisgänget som fortfarande spelar DoD91 när de träffas för en spelhelg fyra gånger om året och som har spelat ihop sedan spelet var nytt.
  • Den som köper alla nya svenska spel, läser och drömmer sig bort, men aldrig spelar.
  • Den som besöker Indierummet på konvent och spelar en omgång Gastkammaren.
  • Forumiten som hittade sin spelgrupp här och som lirar en Mundana-kampanj, fast med reglerna från Hjältarnas tid moddade med lite grejer från DoD23.
… Så är detta olika grenar av hobbyn, och att liksom bara plussa ihop alla med varandra, även om man skulle lyckas, känns på något sätt som svaret på en meningslös fråga.

Absolut, men det finns väldigt många andra vägar att gå för de som ändå söker andra uttryck eller som har bredare intresse av hobbyn som helhet, som inte innebär att man lägger mycket (eller någon) tid på att diskutera det med andra på nätet. Jag tror den främsta drivkraften för folk som sitter exempelvis här (eller på reddit, facebook osv) är de som tycker aktiviteten "delta i diskussionen" i sig är kul/givande.
Med risk för att bli långrandig (sen släpper jag det här): jag säger inte att alla som spelar många olika spel diskuterar dem på internet, eller att alla som diskuterar spel på internet spelar mycket spel. Oavsett om de vill vara med och diskutera eller inte är alla i de grupperna någon typ av entusiaster.

Jag pratar om att det går att regelbundet delta i hobbyn utan att vara entusiast, och att man får vara medveten om att den gruppen blir osynlig när man läser statistiken. Både konventsdeltagandet och enkätresultaten från den där YouTubern får läsas som ”detta är populärast bland entusiasterna”

Både konventsdeltagandet och enkätresultaten från den där YouTubern får läsas som ”detta är populärast bland entusiasterna”

Ja, det håller jag med om.
Jag tror vi båda ser det på samma sätt i mångt och mycket.

Min poäng gällande "deltagande i diskussionen" är att det finns en väldigt specifik typ av internetanvändare och intresseutövare (vi tillhör den gruppen, allihop på det här forumet) som oavsett hur intresserade vi är av ett ämne också är intresserade av att prata med främlingar om det.

Det är de människorna som är del av och samlas inom olika "communities" etc, eller miljöer, rörelser mm. Men det i sig är inte ett mått på graden av entusiasm, utan bara ett mått på graden av hur mycket man gillar att prata med folk på internet. Det är ett eget, separat intresse, och de som har det intresset kommer också göra det mer.

Men inom nästan vilken arena som helst (rollspel, musik, politik, lego, datorspel etc) så kommer det alltid vara en liten minoritet som dyker upp på forum/sociala medier, och den absoluta majoriteten gör det inte. De flesta hänger inte så mycket på nätet, och skriver aldrig någonting.

Last edited:
Men inom nästan vilken arena som helst (rollspel, musik, politik, lego, datorspel etc) så kommer det alltid vara en liten minoritet som dyker upp på forum/sociala medier, och den absoluta majoriteten gör det inte. De flesta hänger inte så mycket på nätet, och skriver aldrig någonting.
Ta det för vad det är men i den här tråden var ration 1 - 4 för folk på forumet visavi övriga spelare. För egen del tycker jag den känns rimlig som mått på populstionen som helhet.

Back