roos
Spelkult
Har du någonsin funderat på vilka rollspel som spelas mest på svenska konvent?
Grubbla icke längre!
Här är svaren!
Grubbla icke längre!
Här är svaren!
Det skulle vara kul att se den amerikanska och den svenska listan bredvid varandra. Vilka spel förekommer på båda listorna?Har du någonsin funderat på vilka rollspel som spelas mest på svenska konvent?
Grubbla icke längre!
Här är svaren!
Mer....mer eller mindre väntat.
En bekräftelse av tesen "The world is run by those who show up" således.Kul video! Alltid roligt att se ansikten på personer man allt som oftast bara hör i poddspelaren.
Jag har egentligen inget att säga om resultatet, men delar med mig av en anekdot från det glada 90-talet.
Ett tag var Cyberpunk ett av de absolut största rollspelen på svenska konvent. Det var förstås bland annat för att genren var på uppgång, men det var i min mening mest ett resultat av att jag och Dante arrade det på fem eller sex konvent om året, hjälpta med spelledandet av Ordo Septinarius från Helsingborg.
Ett år var vi större än Call of Cthulhu på GothCon, har jag för mig.
Lite samma med Dungeon of Doom, som var superstort på ett antal konvent, för att vi ändå var där och då ställde upp spelplanen och bjöd in alla som ville spela. D&D 3.5 och sedemera D&D4.
Så enstaka konstellationer som väljer ett spel som de pushar hårt kan förklara vissa oväntade resultat.
/M
Funderade på det, men då blir det ännu svårare att snappa upp mindre indie, och inte minst gratis-spel.Ett annat sätt, det vanligaste till och med skulle jag tro, att mäta popularitet är försäljningssiffror. Det vore intressant att ställa en sådan topp 20-lista bredvid den ovan och se hur bra, om de ens gör det, de stämmer med varandra. Det är ingen som sitter på några sådana?
Så är det ju. Vilken metod man än använder så visar den ett lite snett resultat. Så min tanke var att man genom att ta medelvärdet från flera metoder skulle, förhoppningsvis, få ett resultat som mer påminner om verkligheten om frågan man ställer sig är "Vilka spel är mest poppis i allmänhet?".Funderade på det, men då blir det ännu svårare att snappa upp mindre indie, och inte minst gratis-spel.
Dessutom är världen numera så global, att flera beställer utomlands, via diverse gräsrotskampanjer, diverse webbsidor och direkt från tillverkarna, så då riskerade endast de största förlagen bli representerade.
Personligen blir jag allt annat än bestört över konventsresultaten, utan är snarare glad över den flora av indieproduktioner som ändå tillåts blomstra på svenska spelkonvent.