Vilka är Sveriges 20 största rollspel?

Har du någonsin funderat på vilka rollspel som spelas mest på svenska konvent?
Grubbla icke längre!
Här är svaren!
Det skulle vara kul att se den amerikanska och den svenska listan bredvid varandra. Vilka spel förekommer på båda listorna?

Jag tycker också att det är ganska otroligt att D&D inte ens klarar sig in på top-20. 🤯 Och Daggerheart tycker man också borde märkts mer på den svenska marknaden.

Svenskar är skitbra på engelska men föredrar helt klart rollspel på svenska, i alla fall på konvent. Inte ens svenska ALIEN kvalar in. Men Invincible (också svenskt på engelska) gör det, efter nylanseringspromotion av FL förstås.

Dom flesta spel kände man till även om man inte spelat dom,det skall dock sägas att jag aldrig ens hört talas om nummer 14.

Att drakar&demoner kom på första plats känns föga förvånande, det var mer eller mindre väntat.

Också missat nr 14 helt.

I övrigt viss slagsida åt några utpräglade konventsspel med hängivna arrangörer som kanske har mindre närvaro på svenska spelbord i övrigt.

Undrar ifall MunkCon bidragit till de udda spelen på den nedre delen av listan.

Jag känner i vart fall igen spelen från våra arrangemangslistor.

Å andra sidan är vår ratio mellan spel och spelade pass ungefär 1:1.

Intressant lista och video! Jag undrar egentligen om just konventspel är ett bra sätt att mäta vad som är mest populärt i Sverige - min känsla är att konvent i regel erbjuder ett lite annorlunda (och ofta smalare!) utbud än vad folk spelar hemma vid sina egna spelbord.
Därtill spelskapare som är väldigt aktiva med att speltesta/visa upp sina spel, vilket gör att vissa spel flyger upp på listan. Har t.ex. svårt att se Dekaeder skulle vara mer populärt än 5e (obs inget om om Dekaeder, det verkar toppen!).

Kul idé och intressant resultat. Jag hade verkligen inte förväntat mig att De fördömda skulle placera sig på listan. Där fanns några andra överraskningar också. Till exempel att Lamentstions of the Flame Princess är med men inte Mörk Borg eller Old School Essentials.

Saker som förvånade mig.
1. Att D&D inte ens kom in på listan. Det är ingen hemlis att det inte har samma dominans i Sverige som det har i många andra länder men det är trots det ett stort spel även här. Jag trodde att det skulle synas på svenska konvent.
2. Att det var så många svenska spel på listan.
3. Att, trots punkt 2, Alien RPG inte ens med på topp 20. Det hade jag förväntat mig.

Saker som inte förvånade mig.
1. Att Drakar och demoner fanns på förstaplatsen.

Min erfarenhet från att ha arrangerat två Nördhelg är att vi enkelt hade kunnat fylla minst dubbelt så många bord med Drakar och Demoner, Daggerheart och DnD5e/5.5e. Att två av dem inte ens kommer med på topp-20-listan är intressant. Jag misstänker att konvent traditionellt sett varit ett forum för de mindre kända spelen och att många mindre spelskapare är mycket aktiva med att marknadsföra sina spel där. Hade fler spelat på konvent om det fanns ett större utbud av de välkända spelen?

Kul video! Alltid roligt att se ansikten på personer man allt som oftast bara hör i poddspelaren. :)

Jag har egentligen inget att säga om resultatet, men delar med mig av en anekdot från det glada 90-talet.

Ett tag var Cyberpunk ett av de absolut största rollspelen på svenska konvent. Det var förstås bland annat för att genren var på uppgång, men det var i min mening mest ett resultat av att jag och Dante arrade det på fem eller sex konvent om året, hjälpta med spelledandet av Ordo Septinarius från Helsingborg.

Ett år var vi större än Call of Cthulhu på GothCon, har jag för mig.

Lite samma med Dungeon of Doom, som var superstort på ett antal konvent, för att vi ändå var där och då ställde upp spelplanen och bjöd in alla som ville spela. D&D 3.5 och sedemera D&D4.

Så enstaka konstellationer som väljer ett spel som de pushar hårt kan förklara vissa oväntade resultat. :)

/M

Kul video! Alltid roligt att se ansikten på personer man allt som oftast bara hör i poddspelaren. :)

Jag har egentligen inget att säga om resultatet, men delar med mig av en anekdot från det glada 90-talet.

Ett tag var Cyberpunk ett av de absolut största rollspelen på svenska konvent. Det var förstås bland annat för att genren var på uppgång, men det var i min mening mest ett resultat av att jag och Dante arrade det på fem eller sex konvent om året, hjälpta med spelledandet av Ordo Septinarius från Helsingborg.

Ett år var vi större än Call of Cthulhu på GothCon, har jag för mig.

Lite samma med Dungeon of Doom, som var superstort på ett antal konvent, för att vi ändå var där och då ställde upp spelplanen och bjöd in alla som ville spela. D&D 3.5 och sedemera D&D4.

Så enstaka konstellationer som väljer ett spel som de pushar hårt kan förklara vissa oväntade resultat. :)

/M
En bekräftelse av tesen "The world is run by those who show up" således.

Jag är förvånad. Typ alla jag känner spelar D&D som nummer 1. Sedan borde Call of Cthulhu komma följt av DoD. Men det är ju min egen snäva sfär. Sedan undrar jag hur representativ konvent är. Där tycker jag mest att de spelas allt möjligt annat som jag normalt inte träffar på. Men det är ju endast min egen spaning.

Ett annat sätt, det vanligaste till och med skulle jag tro, att mäta popularitet är försäljningssiffror. Det vore intressant att ställa en sådan topp 20-lista bredvid den ovan och se hur bra, om de ens gör det, de stämmer med varandra. Det är ingen som sitter på några sådana?

Ett annat sätt, det vanligaste till och med skulle jag tro, att mäta popularitet är försäljningssiffror. Det vore intressant att ställa en sådan topp 20-lista bredvid den ovan och se hur bra, om de ens gör det, de stämmer med varandra. Det är ingen som sitter på några sådana?
Funderade på det, men då blir det ännu svårare att snappa upp mindre indie, och inte minst gratis-spel.
Dessutom är världen numera så global, att flera beställer utomlands, via diverse gräsrotskampanjer, diverse webbsidor och direkt från tillverkarna, så då riskerade endast de största förlagen bli representerade.
Personligen blir jag allt annat än bestört över konventsresultaten, utan är snarare glad över den flora av indieproduktioner som ändå tillåts blomstra på svenska spelkonvent.

Nu rapporterar förvisso inte Indierummet någon statistik över vad vi spelar. Men då hade nog fiasco tagit sig in på listan.
Då vi fortfarande hade med oss det (innan pandemin) så var det inte ovanligt att det var det enda spel jag höll i och då hade jag oftast 2-3 grupper igång samtidigt (som mest 4)

Det kändes lite konstigt att inte DnD inte kom med på listan över huvud taget, fast dessa resultat var väl tagna från konvent?

vad som arangeras på konvent speglar ju inte vad som spelas ute i stugorna runt om i Sverige, det finns ju en mängd rollspelare som spelar hemma vid köksbordet och inte åker på konvent och således inte kommer med i statistiken då deras spel inte är representerat på konvent

Kollar man till mest sålda rollspel i Sverige under 2026 så dominerar drakar&demoner bland svenska rollspel och DnD bland utländska rollspel vad jag kan läsa mig till

Funderade på det, men då blir det ännu svårare att snappa upp mindre indie, och inte minst gratis-spel.
Dessutom är världen numera så global, att flera beställer utomlands, via diverse gräsrotskampanjer, diverse webbsidor och direkt från tillverkarna, så då riskerade endast de största förlagen bli representerade.
Personligen blir jag allt annat än bestört över konventsresultaten, utan är snarare glad över den flora av indieproduktioner som ändå tillåts blomstra på svenska spelkonvent.
Så är det ju. Vilken metod man än använder så visar den ett lite snett resultat. Så min tanke var att man genom att ta medelvärdet från flera metoder skulle, förhoppningsvis, få ett resultat som mer påminner om verkligheten om frågan man ställer sig är "Vilka spel är mest poppis i allmänhet?".

Back