Vilka är de bästa sandboxsupplementen?

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Mitt eget äventyr Avgrundens parlament, som också går att ladda ned därifrån, är tämligen fisktanksorienterat – men huruvida det är bra låter jag andra bedöma
Det är ett av de få Eon äventyr jag spelat. Tyckte det var riktigt bra!

Edit: det är faktiskt ett riktigt bra exempel på en bra och översiktlig fishtank.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Är skillnaden mellan sandlåda och fisktank att den senare är mindre och tajtare, eller vad?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Är skillnaden mellan sandlåda och fisktank att den senare är mindre och tajtare, eller vad?
Sandlåda = platser.
Fisktank = relationer mellan personer/faktioner.

Tror jag.

Skillnaden är väl inte alltid glasklar. Varelserna på en plats kan ha relationer mer varelserna på andra platser. Och personerna i fisktanken finns ju någonstans rent fysiskt i fiktionen.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Sandlåda = platser.
Fisktank = relationer mellan personer/faktioner.

Tror jag.

Skillnaden är väl inte alltid glasklar. Varelserna på en plats kan ha relationer mer varelserna på andra platser. Och personerna i fisktanken finns ju någonstans rent fysiskt i fiktionen.
Jag håller med. En fishtank kan i princip vara en relationskarta. Men en annan liten skillnad är (tror jag) att i en fishtank är fraktionerna mer aktiva och "fiskarna" kan äta upp varandra helt utan rollpersonernas inblandning.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Sandlåda = platser.
Fisktank = relationer mellan personer/faktioner.

Tror jag.

Skillnaden är väl inte alltid glasklar. Varelserna på en plats kan ha relationer mer varelserna på andra platser. Och personerna i fisktanken finns ju någonstans rent fysiskt i fiktionen.
Ja, det är inte alldeles lätt att skilja på de två begreppen. Förmodligen blir det i praktiken ofta samma sak. Jag tror att det går att hitta definitioner någonstans i detta forums historik. Hur pass korrekta de är vet jag dock inte. Och vem bestämmer vad som är korrekt?

Mitt intryck är dock att sandbox är det som används mest i USA. Det betyder i regel öppet spelande i motsats till rälsat. I alla exempel jag har sett handlar det också om en rumsligt avgränsad miljö med olika grupperingar som har motstridiga agendor. Sådant måste kanske inte finnas med, men jag har svårt att se hur det skulle funka annars. Någon måste ju se till att något händer.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Utmark är en sandlådemodul som finns att köpa som pdf från Helmgasts hemsida.
Hittar den inte, har du en länk? Hittade ett äventyr vid namn Ingemansland, verkade spännande. Vet du något om det?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,935
Location
Ereb Altor
Begreppet fisktank har uppfunnits av forumiten @Troberg om jag har fattat det rätt. Det används nog mest här. Sandlåda är mer allmängiltigt.
Precis. De överlappar rätt friskt. Men som sades ovan så kanske fokus på för sandlådan är geografisk medan fokus för fisktanken är interpersonell. Men tror nog mest att det är samma sak fast i man börjar i olika ändar.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Precis. De överlappar rätt friskt. Men som sades ovan så kanske fokus på för sandlådan är geografisk medan fokus för fisktanken är interpersonell. Men tror nog mest att det är samma sak fast i man börjar i olika ändar.
Jag tror distinktionen framför allt används här, mycket eftersom fisktanken är en populär grej som kommer härifrån.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Jag tror att det som gör att linjära äventyr känns enklare för nybörjare är för att det är lättare att visualisera hur spelmötet ska gå.

En köpman hyr rollpersonerna för att söka hans dotter, kommer till magiska skogen och bråkar med alverna, besöker dvärgarna och slutligen hittar att köpmannens son hyrde orcherna för att röva bort henne så att han ska få arvet. Det hela slutar med att den besegrade orchhövdingen visar vägen till hans stuga där slutstriden står. Det låter kul.

Det är mycket svårare att veta vad man kommer att få av en sandlåda. En hexkarta med rutorna "död häst", "champagnebaronen", "svampläger" och "ett förbannat dragspel", blir det ett kul spelmöte?

Alltså helt oberoende av om spelmötet sedan verkligen blir roligare eller inte så är det lättare för en nybörjare att föreställa sig hur uppskattat spelmötet kommer att bli.

För att svara på trådens fråga så gillar jag den variant som finns i MÅ0 och Svärdets sång. Äventyrsplatser där området och personer beskrivs och sedan ges förslag på vad som kan hända. Det går lätt att bygga tabeller om man vill göra händelser på platsen mer slumpmässiga (det är väl det enda jag tycker skulle kunna lagts till).

Jag tycker också att Osthem/Mittland/Vastmark-böckerna för Trudvang var fantastiska, åtminstone för sin tid. När de kom tyckte jag att de var lite sparsmakade på detaljer, men efter att man hade använt dem ett tag (åtminstone Osthem) så insåg man att det var den stora styrkan. (Idag så framstår de väl snarare som kanske lite väl ordrika.) Det var inga problem att låta spelarna pointkräla omkring på kartan (även om vi inte hade någon aning om att det fanns en sådan term), resa runt och bara uppleva spelvärlden. Äventyr överallt.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Jag tror att det som gör att linjära äventyr känns enklare för nybörjare är för att det är lättare att visualisera hur spelmötet ska gå.

En köpman hyr rollpersonerna för att söka hans dotter, kommer till magiska skogen och bråkar med alverna, besöker dvärgarna och slutligen hittar att köpmannens son hyrde orcherna för att röva bort henne så att han ska få arvet. Det hela slutar med att den besegrade orchhövdingen visar vägen till hans stuga där slutstriden står. Det låter kul.

Det är mycket svårare att veta vad man kommer att få av en sandlåda. En hexkarta med rutorna "död häst", "champagnebaronen", "svampläger" och "ett förbannat dragspel", blir det ett kul spelmöte?

Alltså helt oberoende av om spelmötet sedan verkligen blir roligare eller inte så är det lättare för en nybörjare att föreställa sig hur uppskattat spelmötet kommer att bli.

För att svara på trådens fråga så gillar jag den variant som finns i MÅ0 och Svärdets sång. Äventyrsplatser där området och personer beskrivs och sedan ges förslag på vad som kan hända. Det går lätt att bygga tabeller om man vill göra händelser på platsen mer slumpmässiga (det är väl det enda jag tycker skulle kunna lagts till).

Jag tycker också att Osthem/Mittland/Vastmark-böckerna för Trudvang var fantastiska, åtminstone för sin tid. När de kom tyckte jag att de var lite sparsmakade på detaljer, men efter att man hade använt dem ett tag (åtminstone Osthem) så insåg man att det var den stora styrkan. (Idag så framstår de väl snarare som kanske lite väl ordrika.) Det var inga problem att låta spelarna pointkräla omkring på kartan (även om vi inte hade någon aning om att det fanns en sådan term), resa runt och bara uppleva spelvärlden. Äventyr överallt.
Att många föredrar (?) linjära eller rälsade äventyr har förmodligen, som du skriver, att göra med att de uppfattas som mer överskådliga. Den som läser kan se förloppet framför sig i förväg. Det innebär också, tror jag, att den som skapar sandboxar för publicering behöver lösa ett pedagogiskt problem. Kanske genom att komma med tydligare förslag? Ett par möjliga startscener? Eller en struktur med akter som man kan använda om man vill?

Intressant att du nämner just År Noll. Åtminstone en av dem som recenserade zonkompendierna (amerikan, tror jag) tyckte att förslagen på vad som skulle hända inte räckte. Han ville ha tydligare instruktioner, som i Dungeons & Dragons. Själv tycker jag inte att det behövs. Men jag är partisk eftersom jag har skrivit åtminstone hälften (?) av zonsektorerna till just År Noll. När vi skapade ramverket för dem var avsikten att rensa bort sådant som annars tar för mycket utrymme och renodla det som blir användbart i spel (bland annat genom att börja beskrivningarna med Situationen, ett av mina bidrag till zonsektorernas ramverk). Händelser kan sedan skapas med Situationen som grund. För mig var det ett sätt att se till att zonsektorerna blev dramatiska istället för statiska. RP blev direkt inblandade i ett skeende istället för att bara bli statister i SL:s på förhand planerade berättelse.

Med detta sagt, så tror jag att det går att nå fler genom sätta sig in i vad andra, exempelvis nya spelare, uppfattar som krångligt eller problematiskt. Kanske är det så att sandbox främst tilltalar dem som har spelat ett tag och hunnit uppfatta rälsade äventyr som problematiska. För nya spelare kan nog sandboxar uppfattas som en märklig lösning på ett problem som de inte har upplevt.
 
Last edited:

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
För övrigt: Dödsstjärnan borde vara en intressant sandbox i Star Wars. Eller kanske en Imperial Star Destroyer. Används de redan på detta sätt i utgivet material?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,935
Location
Ereb Altor
För övrigt: Dödsstjärnan borde vara en intressant sandbox i Star Wars. Eller kanske en Imperial Star Destroyer. Används de redan på detta sätt i utgivet material?
Jag hade velat se en sandbox-planet. Typ Jakku. Spela som Rey före filmen. Star Wars: År Noll, typ.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
För övrigt: Dödsstjärnan borde vara en intressant sandbox i Star Wars. Eller kanske en Imperial Star Destroyer. Används de redan på detta sätt i utgivet material?
Hur tänker du då? Det finns väl bara en faktion, och varenda våning innehåller samma motståndare?
 
Top