Det kommer att bli en intressant möjlighet att jämföra upplägget i FLs kommande Döda skogen. Mycket beror på exakt hur mycket den omarbetas.
Håller med. Nästan allt är bättre nu. Vi har lärt oss saker sedan åttiotalet.
Nya och förhoppningsvis goda idéer sprider sig snabbare och till fler. Det tror jag är högst väsentligt.
Så kan det absolut vara. Men det går också att gräva fram Traveller från 1977 och ha superkul med det helt utan att ändra något alls. Eller D&D. Eller vad som helst. Jag tycker det är en skitcool grej med spel, som sagt.
Vad jag motsätter mig är att rollspelen nådde en absolut guldålder på 80-talet och att inget av det gavs ut då går att överträffa.
Jag är ju dels inget fan av Äventyrsspels grejer (även om jag vet att det är att svära i kyrkan), men jag tror heller inte någon påstått att 80-talet är oöverträffat. Bra spel är bra. Nya som gamla!
Det viktiga är väl att ett spel från 19X0-talet fortfarande kan vara kul idag, och ses som välkonstruerat och -designat även med moderna mått. Det är ändå coolt med spel.
Rollspel är något där det ofta går oväntat bra att ha kul även med sådant som kanske inte har den egentligen bästa designen.
Det kan jag hålla med om i sak. Men det finns i praktiken inget sätt att uttrycka vad som är bra eller dålig design objektivt. “Kul” är faktiskt det enda som har riktig betydelse.![]()
Men som @JohanL påpekar så är det ju nästan alltid kul att spela. Det är en rätt dålig värdemätare faktiskt![]()
Vilka spel borde ha fler sandboxar?
Men ändå den enda som har riktig betydelse. Särskilt som att alla kul du listar kan vara någons kul, med samma spel.
Inget av det du nämner går ju att mäta objektivt. Vi har bara våra åsikter.
Jag skulle vilja se fler hela spel som byggs för isolerade sandboxar. Mutant År Noll typ. Spel och kampanj/sandbox i ett. Men minus kampanj.![]()
Ja, det köper jag, även om jag skulle vilja ha stöd för kampanj.
Jag gillar att det finns en plot i sandlådan som kan lösas på valfritt sätt. Exempelvis att hitta en grej. Den som vill ha ett mer öppet spel kan ju bara strunta i den där grejen.Jag vill ju upptäcka genom spel, men absolut. Stöd i form av situationer och konsekvenser. Bara inte skriven handling. (För det är inte mitt kul.)
Allt kul är kul och gott så. Men det är ju en rätt grund analys, tycker du inte?
Poängen är ju att det inte är en analys alls. Det enda jag vänder mig mot är idén om gammalt vs nytt vs gammalt. Det är bara i det sammanhanget jag vill belysa att både gamla och nya spel kan uppnå sina designmål precis lika bra, och precis lika genomtänkt.