Leon
Leo carcion
- Joined
- 8 Mar 2004
- Messages
- 8,006
Koncept: Vikingatid, c.a. 970. Inspiration från Röde Orm, Korpen Flyger och Islänningasagorna.
Grundsystem: Smitt av Järn, HT2, Troubleshooters
Rollpersonerna spelar medlemmar i ett vikingatida hushåll (man kan välja mellan att spela Ättling eller Gäst), spelet växlar mellan Hall (under vintern) och Viking (under sommaren). TOR-inspirerat. Under vintern upprättas fejder och allianser, man svär eder, lönnmördar, spionerar, skryter etc. Under sommaren har man möjlighet att ansluta till diverse vikingatåg och andra äventyr.
Hallspelet lånar från Järn: man definerar ett antal andra Hallar som är fiender, vänner eller beskyddare.
Ett väldigt enkelt system för gåvoekonomi för att motivera vikingatåg.
Kan funka med eller utan övernaturligheter.
Det här blir ju ett spel där RP är skurkarna. Egentligen borde man lyfta fram trälskap och övergrepp. Samtidigt blir det ju per definition mer äventyrsinriktat och mindre problematiserat än t.ex. Blood Feud.
Grundsystem: Smitt av Järn, HT2, Troubleshooters
Rollpersonerna spelar medlemmar i ett vikingatida hushåll (man kan välja mellan att spela Ättling eller Gäst), spelet växlar mellan Hall (under vintern) och Viking (under sommaren). TOR-inspirerat. Under vintern upprättas fejder och allianser, man svär eder, lönnmördar, spionerar, skryter etc. Under sommaren har man möjlighet att ansluta till diverse vikingatåg och andra äventyr.
Hallspelet lånar från Järn: man definerar ett antal andra Hallar som är fiender, vänner eller beskyddare.
Ett väldigt enkelt system för gåvoekonomi för att motivera vikingatåg.
Kan funka med eller utan övernaturligheter.
Det här blir ju ett spel där RP är skurkarna. Egentligen borde man lyfta fram trälskap och övergrepp. Samtidigt blir det ju per definition mer äventyrsinriktat och mindre problematiserat än t.ex. Blood Feud.
Last edited: